Gå til innhold

Når man er syk og har små barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får så dårlig samvittighet. Jeg er syk og har ikke familie i nærheten eller noen til å ta med barna litt. Jeg orker knapt stå oppreist, så denne helga blir det ikke mye aktiviteter på barna. Det minste barnet er 4 år og har mye energi, ellers har det andre barnet helt roen og kan sitte å se på tv hele dagen uten problem. Hva gjør dere andre aleneforeldre når dere er syke og ikke har barnevakt?

Anonymkode: 802e3...44b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg får så dårlig samvittighet. Jeg er syk og har ikke familie i nærheten eller noen til å ta med barna litt. Jeg orker knapt stå oppreist, så denne helga blir det ikke mye aktiviteter på barna. Det minste barnet er 4 år og har mye energi, ellers har det andre barnet helt roen og kan sitte å se på tv hele dagen uten problem. Hva gjør dere andre aleneforeldre når dere er syke og ikke har barnevakt?

Nå er jeg ikke alene foreldre, men det er noen kvelder og en noen lørdager jeg har hatt barnet vårt alene når jeg har vært syk , fordi mannen har vært på jobb. 

Jeg gjør det jeg må for å overleve dagen. Tar ibux/paracett, lager ferdig mat/bestiller take away, til nød blir det kun brødskiver til barna. Jeg er i nærheten av barna selv om jeg  evt må ligge (feks på sofaen) og hvis jeg ikke orker noe så gir jeg barnet full tilgang til nettbrett. Ellers går det i å se på bøker, eller at jeg prøver å sette i gang barnet med rolig lek som tegning feks.

Jeg har ikke dårlig samvittighet. Alle kan bli syke, og barn lærer seg å forstå at mamma ikke orker fordi hun er syk.

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ibux. Paracett. Te. Man må ikke stå eller leke aktivt - legg deg på sofaen, finn frem leker og tegnesaker. Involver deg liggende og snakk med barnet. Barn forstår, og bryr seg egentlig ikke :) Det er mest dine forventninger som spiller deg et puss. 

Anonymkode: 188b6...1ce

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

En helg med lite aktivitet og mye tv skader ingen. Du slapper av, du blir frisk. Barna klager sikkert ikke. Ta det helt med ro 💙

Dette er grunnen for at vi har tv, ipad og lignende. Ute aktiviteter kan man gjøre når man ikke er syk.

Anonymkode: 0eb4a...3c2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nrk super....

Anonymkode: de809...170

Skrevet

Si at dere skal ha kosedag, se film, spill rolige spill sammen, lag noe mat barnet synes er godt for å lette på samvittigheten. Fortell barnet at du er syk og at dere trenger en kosedag. Når jeg er syk vil mitt barn på 5 år behandle meg som hun blir behandlet når hun er syk, hu henter drikke, koser på meg på sofaen, henter sokker og rydder. Hun vet av erfaring at jeg gjør litt ekstra stas på henne når jeg blir frisk igjen, kjøper en leke, drar på kino eller cafe sammen. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tar meg sammen og gjør det jeg kan. Så får jeg være syk på kvelden om de sover. De får leke og herje og se tv på dagen. 

Anonymkode: 90149...455

Skrevet

Tar enkle løsninger på det som kan tas enkle løsninger på♥️

Anonymkode: 29eb3...824

Skrevet

Fri skjermtid på større barn, enkel mat og tidligst mulig leggetid.

Synes det verste er når man har baby eller veldig små barn, gjerne i tillegg til større bhg-barn.

Slik som nå, mannen min er på jobbreise og jeg er hjemme alene med baby og 3-åring. Jeg har fått influensa/covid/ekstremt kraftig forkjølelse. 3-åringen snakker hull i hodet på meg, men er ellers selvgående og enkel, men babyen hater å sove og vil bli båret av meg all sin våken tid.

Jeg kaster opp og holder meg mest mulig på gulvet. 3-åringen skal i bhg i morgen, men babyen må jeg bare holde ut. Bare 2 dager igjen…

Anonymkode: a91e2...338

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fri skjermtid på større barn, enkel mat og tidligst mulig leggetid.

Synes det verste er når man har baby eller veldig små barn, gjerne i tillegg til større bhg-barn.

Slik som nå, mannen min er på jobbreise og jeg er hjemme alene med baby og 3-åring. Jeg har fått influensa/covid/ekstremt kraftig forkjølelse. 3-åringen snakker hull i hodet på meg, men er ellers selvgående og enkel, men babyen hater å sove og vil bli båret av meg all sin våken tid.

Jeg kaster opp og holder meg mest mulig på gulvet. 3-åringen skal i bhg i morgen, men babyen må jeg bare holde ut. Bare 2 dager igjen…

Mannen din må komme hjem. Det er hans barn også.

Anonymkode: 3e142...425

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mannen din må komme hjem. Det er hans barn også.

Anonymkode: 3e142...425

Tar ham like lang tid å avbryte turen som å fullføre den, han er hundrevis av mil unna. 

Skrevet

I første omgang bør du øve på den samvittigheten. Det er bare godt ment, og jeg vet det er vanskelig, men det kommer til å komme flere ganger du får dårlig samvittighet for noe du ikke får gjort noe med.

Jeg har gjort som flere over nevner, satt i gang rolig lek. Feks bygge togbane/bilbane og ligget på gulvet ved siden av og deltatt i leken uten å måtte herje rundt. Perler, tegnesaker, leke doktor (jeg er pasient) barnet styrer med plaster osv. 

Anonymkode: 8695f...8cf

Skrevet

Jeg er alene med mine, sist jeg var syk var det omgangssyke på både meg minste. Da legger jeg lista ganske lavt. Brukte de få minuttene jeg ikke spydde til å smøre enkle brødskiver til eldste, hjalp yngste når hun måtte spy, ellers lå jeg bare i senga mellom slagene. Ble mye tv på eldste, men noen ganger er det unntakstilstand og man må bare "overleve" og få i ungene mat og drikke. Dårlig samvittighet har jeg ikke, jeg gjør mitt beste, men er ikke mer enn et menneske jeg også. 

Anonymkode: 21f30...520

• Nyttig 1
Skrevet

Alene og syk med små barn er krevende nok i seg selv. Da setter jeg standarden lavt. Det blir mye skjerm, men de leker litt for seg selv og med hverandre. Nå har jeg vært skikkelig dårlig over tid og vært mye alene med dem, da har jeg løst det med skjerm i periodene jeg er for dårlig til å komme meg opp og veldig rolig lek på gulvet når det har vært overskudd til det. Husarbeid har fått ligge, enkel mat, en del frukt/grønnsaker og ferdig oppskåret brød med pålegg og de eldste av de små hjelper litt til når det står på som verst. Min yngste er 3 år.

Anonymkode: b0086...1dd

Skrevet

Da er det unntakstilstand. Det er ikke ofte, og da overlever ungene helt fint med mye skjermtid, osv. Er det regelen heller enn unntaket, ville jeg nok heller bekymret meg. Men når det er snakk om noen få dager i året, så går det helt fint for ungene sin del. 

Setter på noe på tv'en, bestiller mat på døren, og så får ungene bare lære å underholde seg selv. 

Anonymkode: a0c32...f7d

Skrevet

En helg med tv og være inne går fint. Ta vare på deg selv også 

Anonymkode: 9162c...414

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2023 den 10.55):

Finner fram smoothier, fyller opp drikkeflaske med vann/ saft og setter på tv. hender vi går en tur utafor så hun får sykle eller leke litt med naboungene mens jeg sitter på en benk og delvis dør 😅

leser bøker , setter også på blime sangene så hun kan danse. unerholder rett og slett fra sofaen 

Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden, men hvordan løser dere med aktive og rampete småbarn dette? Mitt barn er i barnehagealder og blir veldig rastløs om hen ikke blir stimulert mye. Kan både se på TV og leke for seg selv,men godtar ikke å gjøre dette hele dagen og begynner å rive ned ting, kaste ting hardt i veggen/på TV osv. Når man da ikke har sjans til å ta med barnet ut for å få ut energi pga egen sykdom, hva gjør man da?

Anonymkode: eef27...2d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...