AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #1 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg var på familierådgivningskontor da barna var små. Han ville ut av forholdet, og vi måtte gå pga barna var mindreårige. Terapeuten sa at det som vi hadde i vente er gjerne en fantastisk flott situasjon med bonusmamma/ bonuspappa, stesøsken og halvsøsken. Det er en ekstra bonus å ha dette i livet sitt,sa hun. Det ble slik. Han fikk ny partner med flere barn fra tidligere forhold. De fikk et barn sammen. Og jeg fikk en ny partner selv. Men ellers har vi så og si ingen kontakt. Jeg har kun kontakt med barna. Hva tenker dere om slikt?. Er det denne situasjonen dere drømmer om? Jeg ble litt sjokket over hvordan terapeuten forklarte dette med hvor positivt det var men hun mente vel at det er bedre enn et dårlig forhold såklart. Og det er jeg enig i. Men drømmen min var at det bare skulle bli en mor, en far og barn. Men slik ble det ikke. Anonymkode: 2a55b...26a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #2 Skrevet 8. oktober 2023 Du lurer på om de fleste drømmer om samlivsbrudd med påfølgende bonusfamiliesammensetninger? Nei, det gjør de ikke. Du vil imidlertid finne mange som har gode erfaringer med det. Og nok flere som ikke har det, eller som har slukt en del kameler på veien mot at det blir greit. Anonymkode: 3b1eb...5a3 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #3 Skrevet 8. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du lurer på om de fleste drømmer om samlivsbrudd med påfølgende bonusfamiliesammensetninger? Nei, det gjør de ikke. Du vil imidlertid finne mange som har gode erfaringer med det. Og nok flere som ikke har det, eller som har slukt en del kameler på veien mot at det blir greit. Anonymkode: 3b1eb...5a3 Jeg tror de fleste har kun drømmer om å få en familie, og ingen bonusfamilie. Men ble sjokket over hvordan terapeuten snakket om det. Hun snakket om det som om det var fantastisk. Tenk å få en ekstra bonusmamma og bonuspappa, sa hun. Tenk så fantastisk det må være å ha det. Både meg og min eksmann ble sjokket over hvordan hun formidlet de ordene. Jeg synes selv at det ble komplisert. Følte at jeg og ett av barna mine ble litt skjøvet tilside. Det kom en bonusmamma som nærmest adopterte datteren. Datteren fikk halvsøster og nå ser jeg knapt min datter. Hun prioriterer halvsøster. Jeg og sønnen har mye tid sammen. Det ble litt rar situasjon. Men sånn er det. Datteren bodde hos faren etter skilsmissen, og sønnen hos meg. Men skjedd er skjedd. Man må bare gjøre det beste ut av situasjonen. Men jeg er ikke enig med terapeuten i hennes måte å snakke positivt om samlivsbrudd på. Anonymkode: 2a55b...26a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #4 Skrevet 8. oktober 2023 Bonus er et nytt idiotisk begrep. Det heter ste. Det er uattraktivt og utakknemlig. Jeg er ikke noen av delene, skal heller ikke bli. Anonymkode: 187b7...218 4 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #5 Skrevet 8. oktober 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Bonus er et nytt idiotisk begrep. Det heter ste. Det er uattraktivt og utakknemlig. Jeg er ikke noen av delene, skal heller ikke bli. Anonymkode: 187b7...218 Jeg liker heller ikke begrepet "bonus". Et samlivsbrudd med barn er ikke nok ikke en drømme- situasjon for de fleste. Bonus høres som om det er perfekt å få en ekstra mamma og pappa. Men den nye partneren kan aldri ta fra den biologiske moren eller farem den fullstendige rollen som mamma/ pappa. Jeg har kjent på det at hvis det virkelig er noe galt som skjer med barna så er det de biologiske foreldrene som er tilstede først. De andre virker til å ha et litt annet forhold til barna. Det er jo ikke deres egne. Men min datter har uansett fått et bra forhold til sin stemor etter at hun fikk halvsøster. Det er jo positivt, men hvis det er noe alvorlig som skjer så er det meg eller faren som er tilstede. Anonymkode: 2a55b...26a 3
Brunello Skrevet 8. oktober 2023 #6 Skrevet 8. oktober 2023 Det var vel et forsøk på å se noe positivt i en negativ situasjon. Personlig tror jeg de fleste som er på familievernkontoret hadde hatt langt mer nytte av en time eller to med en nøytral advokat som fortalte om hvordan ting bør være. 3
fru Alving Skrevet 8. oktober 2023 #7 Skrevet 8. oktober 2023 Hvis det fungerer med bonusforeldre så er dette selvsagt en ekstra voksenperson i barnets liv. En helt egen person som sannsynligvis har andre talenter og erfaringer enn foreldrene, det blir jo litt en slags tante/onkel i barnets liv. Jeg tror at for mange barn så betyr fars og mors partner svært mye, de kan kanskje introdusere barnet for litt andre ting, ta de med på ting og kanskje har de selv en familie som tar barnet inn i varmen slik at barnet får enda mer "familie". Barn kan ikke få for mange som bryr seg om de. Problemet er jo om det tar slutt, mister da barnet og bonusforelderen kontakten helt? Eller om bonusforelderen kun vil ha samvær med biologiske barn etter et brudd, det har vi jo hørt om. Vanessa Rudjord har jo en datter fra forholdet med Runar Vatne, og var svært fornøyd over at datteren hadde et så flott forhold til hans kjæreste, hun var en ressurs i datteren sitt liv. Nå er jo dette forholdet også slutt(Runar Vatne💔Aleksandra Joner) og da tenker jeg at det er tris for datteren om hun er blitt knyttet til en person som forsvinner ut av livet hennes.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #8 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg var på familierådgivningskontor da barna var små. Han ville ut av forholdet, og vi måtte gå pga barna var mindreårige. Terapeuten sa at det som vi hadde i vente er gjerne en fantastisk flott situasjon med bonusmamma/ bonuspappa, stesøsken og halvsøsken. Det er en ekstra bonus å ha dette i livet sitt,sa hun. Det ble slik. Han fikk ny partner med flere barn fra tidligere forhold. De fikk et barn sammen. Og jeg fikk en ny partner selv. Men ellers har vi så og si ingen kontakt. Jeg har kun kontakt med barna. Hva tenker dere om slikt?. Er det denne situasjonen dere drømmer om? Jeg ble litt sjokket over hvordan terapeuten forklarte dette med hvor positivt det var men hun mente vel at det er bedre enn et dårlig forhold såklart. Og det er jeg enig i. Men drømmen min var at det bare skulle bli en mor, en far og barn. Men slik ble det ikke. Anonymkode: 2a55b...26a Nå har det heldigvis kommet noen studier som viser hvor vanskelig skilsmisse er for barn, og at den gamle myten om at "når mor/far får det bra, så får barna det godt" er totalt falitt. Ny studie: Slik påvirker skilsmissen barna psykisk - VG Anonymkode: 26fa0...eb6 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #9 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg har aldri ønsket meg dette iallfall. Tror heller ikke det er til barets beste, uansett om det fungerer greit. Anonymkode: fc7c1...d1a 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #10 Skrevet 8. oktober 2023 Her har bonusfar blitt en veldig ressurs for barna. Selvfølgelig skulle jeg ønske vi fortsatt var én kjernefamilie, men når det ikke går er det viktig å gjøre det beste ut av det. Anonymkode: 1786b...de8 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #11 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Terapeuten sa at det som vi hadde i vente er gjerne en fantastisk flott situasjon med bonusmamma/ bonuspappa, stesøsken og halvsøsken. Det er en ekstra bonus å ha dette i livet sitt,sa hun. Hva tenker dere om slikt?. Er det denne situasjonen dere drømmer om? Anonymkode: 2a55b...26a Det ble mitt værste mareritt. En «bonusmamma🤮» med egne unger. Jeg virkelig hatet hun og unga hennes. Jeg rømte huset ved en hver anledning, og det ødela mitt forhold til min far. Det endte med at jeg til slutt bodde fullt hos min mor. Forholdet med hun og min far tok slutt og jeg og faren min fikk heldigvis et bedre forhold igjen. Anonymkode: 72565...a4d 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #12 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): den gamle myten om at "når mor/far får det bra, så får barna det godt" Ny studie: Slik påvirker skilsmissen barna psykisk - VG Anonymkode: 26fa0...eb6 Denne myten har skadet fryktelig mange barn. Foreldre burde være ærlige. Man går fra hverandre for sin egen del, vel vitende om at barna blir skadelidende. Fryktelig tabu å si, derfor oppsto denne myten om at «når mor/far har det bra, så får barna det bra». Anonymkode: 72565...a4d 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #13 Skrevet 8. oktober 2023 Terapeuten ville selvsagt bare at dere skulle se positivt på det. Her har bonusfamilien utelukkende vært positivt for mitt barn. Veldig synd og vondt at barnefar viste seg å svikte totalt og vise en helt annen side etter vi fikk barn, men barnet fikk etterhvert en kjempefin bonusfar og et bonussøsken som fungerer som et vanlig søsken. De omtaler seg som søsken. Anonymkode: b4a0e...265 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #14 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Bonus er et nytt idiotisk begrep. Det heter ste. Det er uattraktivt og utakknemlig. Jeg er ikke noen av delene, skal heller ikke bli. Anonymkode: 187b7...218 Som lykkelig bonusmor i 25 år, så syns jeg du ser veldig sort/hvitt på det. Min bonusdatter og jeg er veldig nære. Har aldri hatt et konfliktfylt forhold. Bonusdatter og mitt barn er gladere i hverandre enn mange ordentlige søsken er. Og jeg har fått hederstittelen bestemor for hennes barn. Barnet mitt har vokst opp med en stefar som stiller opp 100%. Så beklager å skuffe deg, det finnes lykkelige familier med mitt og ditt barn 🙂. Bonus/ekstra er et fint uttrykk. Bonusforeldre og mor stiller ofte opp på forskjellige måter fra kjødelige foreldre (ulike interesser osv), så det blir jo en bonus 🙂 Anonymkode: fb1ac...b3e 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #15 Skrevet 8. oktober 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Det ble mitt værste mareritt. En «bonusmamma🤮» med egne unger. Jeg virkelig hatet hun og unga hennes. Jeg rømte huset ved en hver anledning, og det ødela mitt forhold til min far. Det endte med at jeg til slutt bodde fullt hos min mor. Forholdet med hun og min far tok slutt og jeg og faren min fikk heldigvis et bedre forhold igjen. Anonymkode: 72565...a4d Bonusmamma til mine barn favoriserer ett av barna mine. Det barnet får smågaver og gaver til jul og bursdager. Det yngste barnet mitt får ingenting. Jeg synes det er rar situasjon. Anonymkode: 2a55b...26a
Brunello Skrevet 8. oktober 2023 #16 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nå har det heldigvis kommet noen studier som viser hvor vanskelig skilsmisse er for barn, og at den gamle myten om at "når mor/far får det bra, så får barna det godt" er totalt falitt. Ny studie: Slik påvirker skilsmissen barna psykisk - VG Anonymkode: 26fa0...eb6 Hadde vært spennende å vite om det står noe om påstanden at det er bedre å bo i to hjem enn i et hjem der foreldrene ikke er glade i hverandre. Gjør det?
Brunello Skrevet 8. oktober 2023 #17 Skrevet 8. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bonusmamma til mine barn favoriserer ett av barna mine. Det barnet får smågaver og gaver til jul og bursdager. Det yngste barnet mitt får ingenting. Jeg synes det er rar situasjon. Anonymkode: 2a55b...26a Endret 8. oktober 2023 av Brunello
Jessic_a Skrevet 8. oktober 2023 #18 Skrevet 8. oktober 2023 Brunello skrev (3 minutter siden): La meg gjette. Hun favoritiserer det barnet som ligner på din eks ? 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #19 Skrevet 8. oktober 2023 44 minutter siden, Jessic_a said: La meg gjette. Hun favoritiserer det barnet som ligner på din eks ? Ja, det barnet som hun favoriserer er veldig lik min eks. Hun gir datteren min bursdag og julegaver, mens min sønn får ingenting selv om han tilbringer julen osv sammen med dem. Stemor har sagt at hun gjør forskjell fordi hun og datteren min har bedre kjemi. Men jeg synes ikke om det. Anonymkode: 2a55b...26a
Jessic_a Skrevet 8. oktober 2023 #20 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det barnet som hun favoriserer er veldig lik min eks. Hun gir datteren min bursdag og julegaver, mens min sønn får ingenting selv om han tilbringer julen osv sammen med dem. Stemor har sagt at hun gjør forskjell fordi hun og datteren min har bedre kjemi. Men jeg synes ikke om det. Anonymkode: 2a55b...26a Det ville jeg aldri akseptert. Stakkars barn. Hva sier far?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå