Gå til innhold

Når er det vanlig med mobil på deres barneskole?

Når får barna mobil på din barneskole?  

67 stemmer

1. 1. Når er det vanlig med mobil på ditt barns barneskole (minst halvparten har mobil i klassen)?

• 1. klasse
      9
    • 2. klasse
      7
    • 3. klasse
      21
    • 4. klasse
      20
    • 5. klasse
      8
    • 6. klasse eller senere
      6

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Barn burde ikke ha mobiltelefon. 

Anonymkode: a8a8a...804

Smarttelefoner burde det være 18-års grense på. De tilfører ingenting som bidrar positivt i den fasen av livet der man vokser opp. Det finnes ekstremt mange negative sider, og strengt tatt ingen gode.

Anonymkode: d68cc...218

• Liker 3
  • Nyttig 3

Annonse

Mine fikk i 1.klasse. 
Da jeg vokste opp hadde vi fasttelefon så vi kunne ringe mamma, pappa eller andre, om det var noe. Fasttelefon er en kuriositet i dag;) Så mine har fått mobil i 1.klasse så de kan ringe, om det er noe etter skolen og før jeg er hjemme fra jobb. Det har vært restriksjoner på telefonene, foreldrekontroll og skjermtid. Fra 5.klasse måtte de ha med telefonene på skolen, på grunn av busskortet. Ellers lå de stort sett hjemme 

Anonymkode: d976a...07d

• Liker 2

Fra 2.-3. klasse hadde nok over halvparten mobil. Barneskolen vår er en mobilfri skole. Det betyr at det ikke er lov å bruke mobiltelefon på skolen eller i skolegården innenfor skolens og SFOs åpningstid (mellom 7 og 17) så de som har den med må la den ligge avslått og i sekken hele skoletiden. 

• Liker 3
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mine fikk i 1.klasse. 
Da jeg vokste opp hadde vi fasttelefon så vi kunne ringe mamma, pappa eller andre, om det var noe. Fasttelefon er en kuriositet i dag;) Så mine har fått mobil i 1.klasse så de kan ringe, om det er noe etter skolen og før jeg er hjemme fra jobb. Det har vært restriksjoner på telefonene, foreldrekontroll og skjermtid. Fra 5.klasse måtte de ha med telefonene på skolen, på grunn av busskortet. Ellers lå de stort sett hjemme 

Anonymkode: d976a...07d

Samme her. Mobil fra 1.klasse, men med skjermtid og foreldrekontroll. 

Anonymkode: 765b9...95f

Men spørsmålet er "når er det vanlig" og ikke "når fikk ditt barn.." Når er det vanlig = når har de fleste i klassen mobiltelefon, slik jeg tolker det. Og jeg svarte 4. Klasse, men det er vel egentlig 3-4 klasse her. De fleste jenter hadde allerede mobil i 3. klasse, nå i 4. klasse har de fleste gutter også mobil.

De er ikke på SoMe ennå. Og dere trenger ikke å være redde for skjermtid i forbindelse med mobilbruk for disse. De har playstation eller nintendo switch eller ipader, hele gjengen. De har Chromebok på skolen. Mobil er faktisk den skjerm som kan brukes til å ringe og skrive meldinger til hverandre. De andre skjermene er jo mest spill/tv. 

Anonymkode: f4a4d...c6f

• Liker 2

Foreldrene i klassen skal ta et møte og snakke om mobil etter ferien. Jeg vet at flere foreldre vil vente til de begynner på ny skole i 6. klasse. Jeg synes det er tidlig nok. Alle har smartklokke. - Mor til andreklassing. 

Anonymkode: be2a1...68f

Sofakona skrev (2 timer siden):

Tror det var 4 eller 5 klasse...fikk min gamle mobil. Det var bare for å ringe og sende meldinger..fikk ikke internett på telefon før 5 klasse. 

En veldig god avgjørelse. Det er kun det barna trenger den til.

Syns for øvrig ikke smarttelefoner er for de eldste på barneskolen heller. Men skjønner at det er vanskelig for foreldre å se at barna faller utenfor, når alle andre har. Da blir det gjerne til at man blir "svak" og lar barna få.

2 hours ago, AnonymBruker said:

De klarer ikke å begrense seg, sitter med nesa i mobilen heller enn å finne noen å leke med. 

Anonymkode: a8a8a...804

Ja men vettige foreldre begrenser det. Vi har skjermtid og full kontroll og barna har et sunt forhold til skjermbruk og lek. Barna foretrekker ipaden da. På skolen her får de heller ikke bruke telefonen fritt. 

Anonymkode: e0388...a22

Annonse

Det er noen år siden barna våre gikk på barneskolen, men alle barna våre fikk mobil når de ble 10 år (begynnelsen av 5.klasse). Er 8-14 år år siden nå. Da var det hovedsakelig for å ringe og sende sms. Jeg mener å huske at våre barn var litt senere ute enn andre i klassen. I dag så har jo alle skolebarna mobil så og si fra første skoledag på barneskolen barna våre gikk på. 

Når barna får mobil vil jo variere fra skole til skole og fra foreldre til foreldre. Noen får mobil i 1.klasse og noen får først i 4.klasse. 

Annonse

Praksis på vår skole: nær sagt alle førsteklassinger har klokke fra xplora og nær sagt alle andreklassinger har smarttelefon med potensielt tilgang til plattformer hvor pedofile oppholder seg. Dessverre. 

Anonymkode: d544f...ae5

Vi er enige blant foreldre at de ikke skal ha smarttelefon på barneskolen. Så vår 4. klassing får når hun begynner på ungdomsskolen.

Hører til i et meget ressurssterkt område med svært oppegående foreldre.

Anonymkode: 2ecab...78a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...