Gå til innhold

Katt og hund jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selv oppvokst med flere dyr, blant annet katt og hund. 

Barna er 5 og 7 år nå så vi skal fortsatt vente noen år før vi får dyr for å få nok tid til de. 

Det gikk veldig fint når jeg var liten med hund og katt. Noen erfaring med dette? Jeg har kun sett arbeide via et barns øyne men kan jo tenke selv som voksen også. Det jeg husker er at det er mye jobb med hund, men med katt var det ikke stort? Gi mat, skifte kattesand, lukke opp og igjen døra når den vil inn/ut? Som kattunge var den ivrig med leker men ikke som stor. Ville bare ha kos. 

Er det noe jeg ikke tenker over? 

Hund er mer aktivisering og flere turer hver dag, samt en oppdragelse man ikke gjør på katter. 

Anonymkode: 33d3b...50b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hund er uten tvil mer jobb enn katt, men en katt trenger absolutt en del omsorg, stell, vetrinærbesøk og kos den også. 

Hvis du vil ha både hund og katt kam det bli svært mye arbeid å få de til å tolerere hverandre. Det kan gå lett også, men det kan du ikke vite på forhånd så det er en risiko.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2023 den 10.28):

Jeg er selv oppvokst med flere dyr, blant annet katt og hund. 

Barna er 5 og 7 år nå så vi skal fortsatt vente noen år før vi får dyr for å få nok tid til de. 

Det gikk veldig fint når jeg var liten med hund og katt. Noen erfaring med dette? Jeg har kun sett arbeide via et barns øyne men kan jo tenke selv som voksen også. Det jeg husker er at det er mye jobb med hund, men med katt var det ikke stort? Gi mat, skifte kattesand, lukke opp og igjen døra når den vil inn/ut? Som kattunge var den ivrig med leker men ikke som stor. Ville bare ha kos. 

Er det noe jeg ikke tenker over? 

Hund er mer aktivisering og flere turer hver dag, samt en oppdragelse man ikke gjør på katter. 

Anonymkode: 33d3b...50b

En katt både fortjener og krever noe mer. Blir trist når folk tenker at vi skaffer oss katt fordi den kan bare klare seg selv så lenge vi gir mat,tømmer do og åpner opp døra i ny og ne.

Anonymkode: a0d2e...33b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En katt både fortjener og krever noe mer. Blir trist når folk tenker at vi skaffer oss katt fordi den kan bare klare seg selv så lenge vi gir mat,tømmer do og åpner opp døra i ny og ne.

Anonymkode: a0d2e...33b

Enig. Katter krever også oppdragelse. De krever kos, lek, omsorg og pleie. Vi har begge deler - det jeg kan si som skiller dem: hunder er veldig lite selvstendige vesener. De er avhengige av deg. Katter kan slippes ut og forsvinne i timesvis. Det kan ikke en hund. 

Anonymkode: 77f68...5f0

• Liker 1
Skrevet

Utenom det du har nevnt med mat, sandkasse og ut/inn, så krever katter noe oppmerksomhet; lek og kos. Gjerne noe mer enn folk flest tror (og gir). Men de er mer selvstendige, og jeg vil si lite jobb om man sammenligner med en hund. Det er litt avhengig av katten også selvsagt; da det finnes de kattene som ikke har et stort ønske om kos eller lek. De har også personligheter. 

En hund krever mer. De er mer sosiale. Katter også er sosiale dyr, men hunden enda mer så. Hunden er avlet frem til å være mye mer avhengig av mennesket, og dette kommer frem i arbeidet som kreves.

Anonymkode: 4719b...a7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...