Gå til innhold

Samboer brenner behandlet trevirke i peisen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sa det i fjor og jeg sier det i år igjen, ikke brenn det da det kan være livsfarlig. Vi har tre barn i huset, to mine og et felles lite barn. Han hører ikke etter og brenner malt og impregnert trevirke fra oppussing. Jeg merker at det lukter rart og jeg er redd for helsen vår. Han synes jeg er hysterisk og sier herregud til meg når jeg snakker om det. Hvordan få han til å forstå? Jeg leser opp for han mye jeg finner på Internett om det, men han synes bare jeg er teit og blir sur på meg. Vi har garasjen full av ved, men han skal absolutt brenne dette her også og har samlet flere store poser med behandlet trevirke han vil brenne. Akkurat nå sitter jeg i stuen og merker lukta av dette, og redd for hva vi puster inn. 

Anonymkode: 31cca...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en idiot. Bor dere i ett nabolag der naboene også kjenner det? Hvis så, spør om en av de kan ta det opp med ham.

Anonymkode: 6eac6...395

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For en idiot. Bor dere i ett nabolag der naboene også kjenner det? Hvis så, spør om en av de kan ta det opp med ham.

Anonymkode: 6eac6...395

Ja, jeg kan tenke meg de kanskje merker det, men usikker på om noen hadde tatt det opp pga konfliktskyhet. Jeg krever ihvertfall at han slutter med dette nå, men han hører virkelig ikke på meg og synes jeg er ekstremt teit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Ta posene en dag han ikke er hjemme og dra på søppelfyllingen med det? Eventuelt hvis du ikke orker spør noen du vet pusser opp etc som ofte er der og om de kan ta det med for deg. Det er ikke bra for dere å puste inn dette på daglig basis og særlig ikke for barn.. Om han blir sur for dette er det noe alvorlig galt med fyren, dere har jo garasjen fylt med VED ???

Anonymkode: 4ab07...1c3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til han ikke ser det og kast alt sammen. Det er sikkert nok til at du kan kjøre det på avfalsstasjonen? Eventuelt bestill henting fra kommunen 

Anonymkode: a50ad...cb9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Millinea skrev (9 minutter siden):

Du kan vel bare ta med deg posene med trevirke og kaste det?

Både ja og nei, hvis jeg gjør det blir han nok pottesur. Han er så sta på ting når han ikke er enig, og han mener at mye av det fornuftige jeg kommer med bare er hysteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Både ja og nei, hvis jeg gjør det blir han nok pottesur. Han er så sta på ting når han ikke er enig, og han mener at mye av det fornuftige jeg kommer med bare er hysteri. 

Og hvorfor fikk dere barn sammen? 

Anonymkode: 95dc4...845

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvorfor fikk dere barn sammen? 

Anonymkode: 95dc4...845

Han drev ikke med det tullet før vi fikk barn, da bodde vi et sted uten peis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da får du bare svare han at det er en grunn til at slikt trevirke sorteres som farlig avfall på gjennvinningsstasjonen. Og ikke gå i mer diskusjon ang temaet. Ferdig. Din og barnas helse >>> Hans følelser

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i om han blir sur. Han driter jo i hva du sier. Jeg hadde helt klart kastet det for å løse situasjonen. 

Anonymkode: 39664...78d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millinea skrev (Akkurat nå):

Da får du bare svare han at det er en grunn til at slikt trevirke sorteres som farlig avfall på gjennvinningsstasjonen. Og ikke gå i mer diskusjon ang temaet. Ferdig. Din og barnas helse >>> Hans følelser

Jeg sa nettopp nå at jeg kommer til å kaste det, han satt seg ikke på bakbeina, men han er absolutt ikke fornøyd. Han mener at jeg er på hugget etter han nå sa han, han skjønner ikke at dette ikke handler om han, men vår helse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg sa det i fjor og jeg sier det i år igjen, ikke brenn det da det kan være livsfarlig. Vi har tre barn i huset, to mine og et felles lite barn. Han hører ikke etter og brenner malt og impregnert trevirke fra oppussing. Jeg merker at det lukter rart og jeg er redd for helsen vår. Han synes jeg er hysterisk og sier herregud til meg når jeg snakker om det. Hvordan få han til å forstå? Jeg leser opp for han mye jeg finner på Internett om det, men han synes bare jeg er teit og blir sur på meg. Vi har garasjen full av ved, men han skal absolutt brenne dette her også og har samlet flere store poser med behandlet trevirke han vil brenne. Akkurat nå sitter jeg i stuen og merker lukta av dette, og redd for hva vi puster inn. 

Her må du ta ansvar og som flere skrev - kaste alt som ikke kan brennes. Så blir han nødt til å fyre med ved.

Noen kamper må man bare ta. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alternativt ta med deg barna og flytt ut for en periode. Dere kan komme tilbake når fyringssesongen er slutt.

Anonymkode: 72fda...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpen peis altså? Så rart å brenne slikt da 

Har dere bålpanne? Der kan det brennes (i små mengder..) 

Anonymkode: 881da...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åpen peis altså? Så rart å brenne slikt da 

Har dere bålpanne? Der kan det brennes (i små mengder..) 

Jeg har puttet alt mulig søppel og trevirke i ovnen, i hele min levetid. Et ildsted er laget for å få røykgasser opp og ut av huset. Enkelte ting er ikke bra for ovnen, og andre ting er ikke bra for helsa, men det kommer ikke inn i huset og tar deg. Hvis du fyrer med gift i en bålpanne, eller åpent bål, så må du i hvertfall passe på hvor røyken går. 

Anonymkode: 3fb0b...c1e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har puttet alt mulig søppel og trevirke i ovnen, i hele min levetid. Et ildsted er laget for å få røykgasser opp og ut av huset. Enkelte ting er ikke bra for ovnen, og andre ting er ikke bra for helsa, men det kommer ikke inn i huset og tar deg. Hvis du fyrer med gift i en bålpanne, eller åpent bål, så må du i hvertfall passe på hvor røyken går. 

Forskjell på åpen peis og ovn gitt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er dumt hvis det er åpent peis, men hvis det er med dør foran som kan lukkes, burde du ikke lukter noe som helst. Har brent en gammel kjøkken i peisen med dør, var ikke noe problem det.

Anonymkode: aa84b...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Forskjell på åpen peis og ovn gitt.. 

Ja, det er det. Nå er det vel lengre og lengre mellom åpne peiser, og jeg ser for meg at ts ikke gjør forskjell på peisovn og peis. Det skal helst ikke ryke inn, uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...