Gå til innhold

Ønsker å kutte ut farmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar og jeg har gått fra hverandre, og felles barn er 5 år. Vi samarbeider godt som foreldre, også etter bruddet.

Problemet er min forhenværende svigermor. Hun er manipulerende, og har hele tiden trådd over grenser. Eksempler på dette er da hun gjentatte ganger, da jeg var gravid, tok på og strøk meg over magen, mens hun deklamerte at baby i magen tross alt ikke bare er "min." Har vi vært på besøk etter fødselen, har hun gjentatte ganger tatt barnet ut av armene mine og nektet å gi henne tilbake. Hun mener man skjemmer bort barn ved å gi trøst, tror ikke på at røyk er SÅ skadelig, siden hun selv har vokst opp i et hjem med voksne som røykte inne, tror ikke på at man kan ha matintoleranse, og har bestandig sneket godterier til barnet, selv lenge før hun ble ett år. Hun har delt bilder og videoer av barnet vårt på sosiale medier, noe vi har sagt gang på gang at vi ikke ønsker eller tillater, etc. En gang, da jenta mi var baby, kom svigermor på besøk, som alltid, og mens jeg var på do, hadde hun tatt med barnet i vogna på tur uten å si ifra. Barnets første høytidsfeiringer ble alle mareritt, da hun fikk overtalt eksen min til å feire alt hos henne, pga alskens sykdommer og dårlig helse hun påstår at hun har. Hun krever å være med på alt, fordi det kan bli f.eks.: "hennes siste jul," osv. Til info har det vært slik i flere år, og ekssamboer har hatt for vane å gi etter.

Jeg ønsker at barnet skal ha besteforeldrene i livet sitt, og vil helst at vi skal komme overens og ha tillit til hverandre, alle voksne i familien, men nå har farmoren gått for langt over streken flere ganger, og min tillit til henne er fullstendig brutt. Hadde jeg fått bestemme, hadde jeg absolutt kuttet all kontakt, også all kontakt mellom henne og min datter...

Denne julen skal datteren min feire sammen med pappaen sin for første gang uten meg, noe jeg i utgangspunktet ikke har noe problem med utover at det såklart er sårt av åpenbare grunner. Jeg kjenner nærmest på en angst over at ekssvigermor kommer til å være til stede, noe jeg har uttrykt til barnefar. Han sier at han skjønner at jeg blir stresset, men at han ikke kan nekte sin egen mor å komme, og han kommer jo til å være der og passe på.

Jeg ønsker i utgangspunktet å ikke bli "den grusomme svigerdatteren som fryser ut farmoren," men heller det enn å la henne være rundt min datter...

Anonymkode: 09072...cfa

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det endog sånn at dette kan ikke du bestemme. Dette bestemmer barnefar. 

Anonymkode: c4720...159

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg skjønner godt at du ikke vil ha denne farmoren i ditt liv, men nå når du og mannen har brutt med hverandre har du enda mindre kontroll på farmor enn du hadde da dere bodde sammen.

Jeg skjønner godt at du ikke ønsker det, men det er dessverre ikke noe du får gjort ang. ingen kontakt mellom datteren din og farmoren, det er det faren som må gjøre framover. Det eneste du kan gjøre er å nekte henne å komme hjem til dere eller ha noe med barnet å gjøre mens hun er hos deg. Når datteren din er hos faren sin så kan farmoren gjøre akkurat som hun vil så lenge faren ikke sier i fra eller nekter. 

Jeg håper det ordner seg og jeg håper at datteren din oppi alt dette er glad i farmoren sin og ikke ser på det som et like stort problem at farmoren er som hun er. 

• Liker 4
Skrevet

Du og barnefaren er ikke sammen lenger, så hun er ikke din svigermor lenger. Du trenger derfor ikke å ha noe som helst kontakt med henne. Pappaen bestemmer forøvrig hvem barnet har kontakt med når barnet er hos han,  og det får ikke du gjort noe med. 

Anonymkode: b7079...f69

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg kuttet ut min manipulerende mor for 3 måneder siden, selfølgelig skulle man ønske at familiemedlemmer aksepterte profesjonell hjelp men enkelte kommer aldri til å gjøre det, så dem blir aldri friske. Det er sårt, vil være den første tiden men det blir bedre. Å kutte noen ut betyr ikke at man ikke er glad i dem, bare at man må gjøre det for sin egen og andres sin helse. Du er i en annen situasjon enn meg, så det er nok annerledes når du har barn.

Endret av . Anonym.
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan kutte farmoren ut av ditt liv, men ikke ut av barnets liv. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis det var din mor som var på besøk og ville ta med babyen ut, måtte hun da spørre samboeren din som var på do før hun kunne gå ut? Dette blir for dumt. Du må bare legge fra deg dette. Du kan ikke diktere at han ikke skal la barnet ga kontakt med farmor.

Anonymkode: 7ea5f...270

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Selv hadde jeg en farmor som ønsket å fjerne moren min og erstatte henne. Men vet du hva? Det gikk bra likevel. Mamma var mamma, farmor var farmor. Jeg fikk ha begge i livet og endte opp med et godt forhold til dem begge.

Jeg tror det beste du kan gjøre her er å trekke pusten dypt, svelge noen kameler og la eksmannen styre kontakt med farmor til barnet når han har barnet. Når du har barnet kan du overse farmor. Del høytider ++ likt mellom deg selv og eksmannen.

Anonymkode: 4c5c6...c39

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det var din mor som var på besøk og ville ta med babyen ut, måtte hun da spørre samboeren din som var på do før hun kunne gå ut? 

Hvis min mor hadde tatt med barnet mitt uten å informere meg om dette, hadde jeg ikke ansett det som greit, nei. 

• Liker 2
  • Nyttig 11
Skrevet

Hvis min mor hadde tatt med barnet mitt uten å informere meg om dette, hadde jeg ikke ansett det som greit, nei. 

Måtte hun informere den andre forelderen (som satt på do) også? Innkalle til et møte, kanskje?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det var din mor som var på besøk og ville ta med babyen ut, måtte hun da spørre samboeren din som var på do før hun kunne gå ut? Dette blir for dumt. Du må bare legge fra deg dette. Du kan ikke diktere at han ikke skal la barnet ga kontakt med farmor.

Seriøst? Selvfølgelig sier man ifra til foreldrene før man stikker av med barnet deres!!

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Måtte hun informere den andre forelderen (som satt på do) også? Innkalle til et møte, kanskje?

Er det så vanskelig å forstå at foreldre ønsker å vite det hvis andre tar barnet deres med seg? Hadde vært nok å si ifra at "vi triller en liten tur, vi."

• Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Seriøst? Selvfølgelig sier man ifra til foreldrene før man stikker av med barnet deres!!

Stikker av? Herregud...

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som om denne farmor mangler sosiale antenner og dermed tråkker over dine grenser...uansett så trenger ikke du ha noe med henne å gjøre. Det er eksen og datteren din som skal ha et forhold til henne ikke du. 

Anonymkode: 30303...149

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke ts.

Hvis MIN mor var på besøk og hadde tatt med babyen min ut på tur uten å spørre først hadde hun fått voksenkjeft hun semt hadde glemt! Makan. Min mor kjenner ikke min barns rutiner 100%. Hun kjenner ikke barnet slik vi foreldre gjør. Å ikke sjekke med en babys foreldre om det er ok å ta med ut er helt hårreisende! 

Anonymkode: 78c22...0da

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne julen skal datteren min feire sammen med pappaen sin for første gang uten meg, noe jeg i utgangspunktet ikke har noe problem med utover at det såklart er sårt av åpenbare grunner. Jeg kjenner nærmest på en angst over at ekssvigermor kommer til å være til stede, noe jeg har uttrykt til barnefar. Han sier at han skjønner at jeg blir stresset, men at han ikke kan nekte sin egen mor å komme, og han kommer jo til å være der og passe på.

Jeg ønsker i utgangspunktet å ikke bli "den grusomme svigerdatteren som fryser ut farmoren," men heller det enn å la henne være rundt min datter...

Våkn opp. Ditt liv med barnets far er over, og far står fritt til å ha sin egen mor på besøk når han har barnet. 

Om du får angst eller blir deprimert av det så er det manipulativt å kommunisere det til far. 

Er livet for tøft for deg så kjøp deg en hjelm som beskytter deg.. Gud altså, så mange kontrollerende mødre "som bare ønsker det beste for barnet" det er der ute. 

Anonymkode: 0121f...f92

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror ikke enkelte har her har hatt en sånn type manipulerende menneske i livet sitt, hadde det vært dem selv tviler jeg dem hadde vært så dømmende. 
nå er det i såfall barnefar som må sette ned foten. Du bør kutte henne helt ut av livet. Men nå har du snakket med faren og han virker til og se ting selv og sagt han er der for og passe på. Mere får du ikke gjort. 
men hadde holdt henne langt unna livet mitt. 

Anonymkode: 936d7...b28

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Dette var i nedre sjiktet av feil svigermødre gjør mot svigerdøtre. I alle fall om en skal legge kg til grunn. 
Er enig i at røykinga ikke er bra. Når det gjelder å ta med barnet på tur uten å spørre, er jeg litt mer avslappet. Hadde barnet, svigermor og jeg vært inne sammen, ville jeg vel bare tenkt at de har tatt seg en tur om de var borte da jeg kom tilbake fra et lengre toalettbesøk. Hadde heller lagd meg en kopp kaffe og lest avisen enn å klage over at de var borte.

Ellers, når jeg leser alle disse svigermor og svigerdøtre-historiene, tenker jeg ofte at det må to til for å danse tango.

Endret av Brunello
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er ikke ts.

Hvis MIN mor var på besøk og hadde tatt med babyen min ut på tur uten å spørre først hadde hun fått voksenkjeft hun semt hadde glemt! Makan. Min mor kjenner ikke min barns rutiner 100%. Hun kjenner ikke barnet slik vi foreldre gjør. Å ikke sjekke med en babys foreldre om det er ok å ta med ut er helt hårreisende! 

Anonymkode: 78c22...0da

Så hun måtte spørre deg og så din samboer som satt på do? Hvis samboeren sa nei, jeg vil ikke ar moren din skal få ta med babyen ut, så fikk hun ikke lov? 

• Liker 2
Skrevet

Bare husk at selvom DU misliker farmor, kan det godt hende at barnet vil få et supergodt kontakt med henne. Barnet er en egen person som må få lov til å bli kjent med familien sin på begge sider. Dette handler ikke bare om deg og dine følelser lenger. 

Anonymkode: 1f13f...650

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...