AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #1 Skrevet 8. oktober 2023 Har ei datter på snart 3.5 som plutselig har begynt å stamme gjenta ord. Hun kan for eks si men men men mamma, kom kom kom. Noen som har erfaring med dette og evt tips til hvordan jeg kan hjelpe henne? Vil ikke at dette skal bli noe hun må slite med resten av livet Hilsen en bekymret mamma Anonymkode: 2ce52...ee1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #2 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg er logoped og behandler stamming hos barn og voksne. Det du beskriver kan like gjerne være såkalt småbarnsstotring som begynnende stamming. Her er en link du kan lese mer om dette: https://xn--sprkhjerte-35a.no/smabarnsstotring-eller-begynnende-stamming/ Om det skulle være begynnende stamming er det viktig med tidlig innsats fra logoped. Veldig mange barn med stamming blir kvitt vanskene, noen ganger går det over av seg selv, mens andre trenger oppfølging av logoped. Hos så små barn jobber vi logopeder mest indirekte, dvs lærer opp foreldre og bhg hvordan man møter stammingen hos barnet. Litt opp i skolealder jobber man mer direkte med barnet, med pust, teknikker, tanker og følelser rundt stammingen. PPT har ofte egen logoped som kartlegger stamming, evt ta kontakt med fastlege og få henvisning, da koster det ingenting ettersom Helfo dekker. Lykke til 😊 Anonymkode: 83c8c...c68 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #3 Skrevet 8. oktober 2023 (Koster selvsagt ikke noe via PPT heller) 😅 Anonymkode: 83c8c...c68
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #4 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er logoped og behandler stamming hos barn og voksne. Det du beskriver kan like gjerne være såkalt småbarnsstotring som begynnende stamming. Her er en link du kan lese mer om dette: https://xn--sprkhjerte-35a.no/smabarnsstotring-eller-begynnende-stamming/ Om det skulle være begynnende stamming er det viktig med tidlig innsats fra logoped. Veldig mange barn med stamming blir kvitt vanskene, noen ganger går det over av seg selv, mens andre trenger oppfølging av logoped. Hos så små barn jobber vi logopeder mest indirekte, dvs lærer opp foreldre og bhg hvordan man møter stammingen hos barnet. Litt opp i skolealder jobber man mer direkte med barnet, med pust, teknikker, tanker og følelser rundt stammingen. PPT har ofte egen logoped som kartlegger stamming, evt ta kontakt med fastlege og få henvisning, da koster det ingenting ettersom Helfo dekker. Lykke til 😊 Anonymkode: 83c8c...c68 Nå har man vel gått bort fra å kalle noe småbarnsstotring, nettopp fordi det er så vanskelig å skille det fra stamming. ta kontakt med pot og få en vurdering av logoped. Anonymkode: 76123...bc4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #5 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå har man vel gått bort fra å kalle noe småbarnsstotring, nettopp fordi det er så vanskelig å skille det fra stamming. ta kontakt med pot og få en vurdering av logoped. Anonymkode: 76123...bc4 Hvordan hjør jeg det? Via barnehagen eller helsestasjonen? Anonymkode: 2ce52...ee1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #6 Skrevet 8. oktober 2023 Få henne vurdert av logoped. Min sønn ble behandlet med en metode som heter Lidcomb (usikker på hvordan det skrives). Den er visstnok veldig effektiv, men barnet bør starte tidlig. Min sønn startet da han var åtte, og det var dessverre litt for seint til at det ble helt bra. Uansett var det en merkbar forbedring. Med denne metoden jobber barnet, logopeden og foreldre sammen. Anonymkode: e52c5...f08
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #7 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvordan hjør jeg det? Via barnehagen eller helsestasjonen? Anonymkode: 2ce52...ee1 Barnehagen er jo det enkleste, men godt mulig helsestasjonen også kan. Anonymkode: 76123...bc4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #8 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har ei datter på snart 3.5 som plutselig har begynt å stamme gjenta ord. Hun kan for eks si men men men mamma, kom kom kom. Noen som har erfaring med dette og evt tips til hvordan jeg kan hjelpe henne? Vil ikke at dette skal bli noe hun må slite med resten av livet Hilsen en bekymret mamma Anonymkode: 2ce52...ee1 Vårt barn sotret da han var 3. nå er han snart fire og det gikk over av seg selv Anonymkode: c85e4...e86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå