LilleBille Skrevet 5. februar 2006 #81 Skrevet 5. februar 2006 Har du noen webadresser, evt vet noen bøker hvor det står mer om dette? ← Her Den hellige Valentin var biskop i Terni og skal ha dødd martyr-døden for sin tro ca. 270 i Roma. Inntil 1969 hadde han minne-dag 14. februar i den katolske helgenkalenderen, men da fant man at legenden om ham var upålitelig. Valentisdagen kan også ha en annen opprinnelse en legenden om Valentin 14. februar som den store kjærlighetsdagen kan også ha sammenheng med den romerske festen Lupercalia, som ble feiret 15. februar. Vanligvis ble gutter og jenter holdt atskilt i antikkens Roma. Men kvelden før Lupercalia ble jentenes navn skrevet på lapper som guttene kunne trekke. Parene kunne holde sammen under Lupercalia. Hvis de ble glad i hverandre, var det vanlig å forlenge forholdet ihvertfall til neste Lupercalia-fest. Lupercalia ble holdt til ære for skogsguden Faun (gresk Pan), som også var fruktbarhetsgud. Lupercalia var en renselsesfest. De romerske prestene var kledd i geiteskinn og pisket menigheten med lærremmer etter at dyr var ofret. Man trodde at pisking hjalp på fruktbarheten. Lupercalia-festen ble avskaffet i 494. Da ble den erstattet av Kyndelsmesse 2. februar som Maria renselsesdag.
Ugla Skrevet 5. februar 2006 #82 Skrevet 5. februar 2006 Men bevare meg vel, handelsstanden og gavesyke jenter hopper nok også på 2. februar som en dag å feire om du bare lanserer det hardt nok. ← Det har jeg ingen planer om... Lupercalia-festen ble avskaffet i 494. Da ble den erstattet av Kyndelsmesse 2. februar som Maria renselsesdag. ← Ser man det...
Gjest Varg-Menja Skrevet 8. februar 2006 #83 Skrevet 8. februar 2006 Jeg regner med dere presiserer overfor barna deres at det heller ikke er sikkert det blir julegaver eller bursdagsgaver i år, man kan jo ikke forvente ting for da føler man seg presset. Eller? Litt merkelig at alle tar det som en selvfølge at man feirer jul, bursdag, påske o.l. med alle de forventningene, arbeidet og pengebruken som følger med, men dager som mors-/farsdag, Valentine's Day, Halloween og annet, det skaper plutselig så fryktelig mye press og stress. ← Nå har ikke jeg barn, men i vår lille familie på to feirer vi helt andre helligdager enn flertallet i Norge, og kjøper ikke engang julegaver til hverandre hvert år, men bare når vi føler for det. Kjøper også en liten ting til noen familiemedlemmer, fordi jeg vet at jeg får noe tilbake. Dersom jeg får barn ville jeg gjort det til en selvfølge fra begynnelsen at vi ikke er med på det gavehysteriet samfunnet ellers legger opp til ved jul og bursdager.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå