Gå til innhold

Valentines day

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er simpel og dum nok til å tenke at jeg setter pris på en dag hvor typen får en ekstra dytt for å gjøre noe søtt for meg.. Da slipper jeg å dytte selv.. :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg syns også det er litt koselig - men jeg forventer ikke at kjæresten skal gjøre noe spesielt. De som har lyst kan jo feire og ordne, og de som ikke vil slipper selvsagt det - jeg ser ikke noen grunn til å hisse seg veldig opp over dette.

Men jeg befant meg et år 14. februar i et land hvor Valentine's day feires grundig - helt singel og uten en flørt engang - det var kjiipt det. Blomster og fulle restauranter overalt - kort og sjokolader og lekkert undertøy og jeg veit ikke hva. Da følte jeg meg som den taperen husker jeg - men så gikk jeg ut og kjøpte meg en supersøt blomsteroppsats med rosa roser, og overhørte et par som hadde den verste krangelen, og da gikk det jammen fort over!

Skrevet

:ler:

Alle dere som er så anti - blir dere ikke slitne av å være så sinna hele tida? Slapp av, pust ut og ta det med ro. Verden går ikke under av at noen kjøper et kort ekstra ;)

Skrevet

Alle dere som er så anti - blir dere ikke slitne av å være så sinna hele tida? Slapp av, pust ut og ta det med ro. Verden går ikke under av at noen kjøper et kort ekstra ;)

Jepp... ;)

Jeg har slappet av og tatt det med ro i dag...

Jeg inviterte en veninne på kaffe og bløtkake, og på bordet hadde vi levende lys.

Så der koste vi oss og feiret Kyndelsmesse (Kindermesse, Kjærmesse)... ;)

Skrevet
Jepp... ;)

Jeg har slappet av og tatt det med ro i dag...

Jeg inviterte en veninne på kaffe og bløtkake, og på bordet hadde vi levende lys.

Så der koste vi oss og feiret Kyndelsmesse (Kindermesse, Kjærmesse)...  ;)

PS:

Og i morgen skal vi feire Blåsmesse... ;)

Skrevet

Sinna? :frustrert:

:sjarmor::ler:

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Siden vi er så godt i gang med å adoptere "tradisjoner" fra USA kan vi jo begynne å feire 4.juli og.

Skrevet

Jo det kan jeg love deg. Hvem visste hva Valentines Day var for bare 4-5 år siden? Og Halloween? Nå har det plutselig blitt "tradisjon". Nei blås meg midt i ¤¤"¤%#¤¤# ;)

Skrevet
Siden vi er så godt i gang med å adoptere "tradisjoner" fra USA kan vi jo begynne å feire 4.juli og.

Hva med Groundhog Day, Memorial Day, Columbus Day og Thanksgiving? :ler:

Det er vel mye bedre med en romantisk overraskelse på 23. september, 18. juli eller 3. februar, istedenfor en annosert "idag skal du være romantisk basta" dag. Enda verre blir det hvis noen føler seg oversett fordi de ikke fikk noe...men hvis begge setter pris på en slik dag, hvorfor ikke?

Kulturimperialisme og adoptering av tradisjoner er jammen ikke noe nytt i menneskehetens historie, om 10 år er Valentines og Halloween godt etablerte. Støtt din lokale handelstand! :icon_razz:

Skrevet (endret)
Det er vel mye bedre med en romantisk overraskelse på 23. september, 18. juli eller 3. februar, istedenfor en annosert "idag skal du være romantisk basta" dag.

Vel, jeg setter nå pris på gaver på julaften, selv om jeg vet at de kommer.

Jeg kan ikke helt skjønne behovet for å klage over at andre velger å markere denne dagen. Det kan da ikke være noe stort problem at naboen går på restaurant med kona si eller at din beste venn kjøper en ring til sin samboer? Jeg tror helt ærlig at det er få som tenker på å være særlig romantiske i hverdagen, og jeg ser ingenting galt i en dag som minner oss på kjærligheten og det å sette pris på hverandre.

Og, igjen, man trenger ikke bruke penger på Valentine's Day. Hva med å skrive et dikt eller et romantisk brev. En velvære-dag med massasje eller annet som partneren setter pris på. Bare et eller annet som gir et lite avbrekk i hverdagen. For hverdager er det faktisk mer enn nok av.

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg kan ikke helt skjønne behovet for å klage over at andre velger å markere denne dagen.

For meg, hvis jeg skal være ærlig, så er det vel fordi det legger en forventning på at jeg skal delta i noe jeg ikke setter pris på. Og når jeg argumenterer imot det så kan vel tilhengere oppfatte det som kritikk, noe jeg egentlig ikke mener...menmen.

Og, igjen, man trenger ikke bruke penger på Valentine's Day. Hva med å skrive et dikt eller et romantisk brev. En velvære-dag med massasje eller annet som partneren setter pris på. Bare et eller annet som gir et lite avbrekk i hverdagen. For hverdager er det faktisk mer enn nok av.

Sier meg helt enig i det, men hos meg personlig skurrer det litt når det henger store plakater i butikken om at "IDAG ER DERES DAG, TILBUD PÅ ROSER" istedetfor at det virkelig er vår dag.

Skjønt, jeg er jo singel, kanskje jeg egentlig bare er misunnelig. :mrgreen:

Skrevet

Jeg fikk Valentineskort og sjokolade i fjor, første gangen jeg har fått noe, og jeg må innrømme at jeg ble veldig glad. Avsenderen døde før jul, så i år får jeg nok ikke noe :tristbla: Er selvsagt ikke kortet jeg tenker på da, men det at avsenderen ikke er her mer :tristbla:

Ellers er jeg ikke så begeistret for dagen, jeg er singel ;)

Skrevet

Jeg kan ikke helt skjønne behovet for å klage over at andre velger å markere denne dagen. Det kan da ikke være noe stort problem at naboen går på restaurant med kona si eller at din beste venn kjøper en ring til sin samboer? Jeg tror helt ærlig at det er få som tenker på å være særlig romantiske i hverdagen, og jeg ser ingenting galt i en dag som minner oss på kjærligheten og det å sette pris på hverandre.

Sant nok.

Men poenget mitt er: Hvorfor skal vi "innportere" disse "utenlandske skikkene", når det finnes nok av gamle, norske merkedager, som går helt i glemmeboken? :forvirret:

T.d. dagen i går ble fra gammelt av kalt "Kyndelsmesse", eller "Kjærmesse". Da kunne jo vi her i norge laget en "Kjærlighetsdag" av den...

Ikke verre det, enn at i norge feirer vi morsdag 2. søndag i februar, i stedet for 2. søndag i mai, som i norge passet tidsmessig dårlig inn p.g.a. nasjonaldagen.

Det er nå min mening... :sjenert:

Skrevet

Handelsstandsopphausing er handelsstandens greie.. Vi velger selv om vi vil følge opp eller ei.

Forventninger til at du skal få noe fordi det er valentinesdag er teit.

Dagen i seg selv er noe du kan tenke over eller la være.. Helt opp til deg..

Vi hadde sex første gang (eh.. første gang sammen altså.. ikke "først gang") på valentines dag.. Så det skal vi nok "feire" (hint, hint) ;) Og grunnen til at vi kom oss i seng den dagen den gang var faktisk fordi det var valentines dag.. Elles hadde vi nok fort ventet en uke eller to til..

Men hadde det ikke vært for vår spesielle historie hadde vi nok ikke gjort noe ut av det..

Forstår forresten godt de som velger å fri eller gifte seg el på valentines.. Da minner jo hele handelsstanden deg på dagen hvert år.. Kjempeenkelt.. ;)

Skrevet
Visste ikke helt hvor jeg skulle skrive dette innlegget men det ble nå her da.....

Nå nærmer 14 februar seg og det er altså den store valentinesdagen. Nok et påfunn fra Usa som vi nok engang skal prøve å arve.

Nå har USA tatt den litt videre enn det du beskriver her da.

De gir kort til alle de er glad i, det være seg mamma eller bestemor, søster eller kusine - det er en dag for hyggelig oppmerksomhet.

Skrevet
T.d. dagen i går ble fra gammelt av kalt "Kyndelsmesse", eller "Kjærmesse".

Hva er dette "kjær" du blander inn i kyndelsmessen? Kyndelmesse er da lysmesse og har ikke noe med kjær eller kjærester å gjøre.

Skrevet
Hva er dette "kjær" du blander inn i kyndelsmessen? Kyndelmesse er da lysmesse og har ikke noe med kjær eller kjærester å gjøre.

Som på mange av de andre merkedagene i norge, ble det også på Kyndelsmess brukt forskjellige navn: "Kyndelsmesse, Kindermesse, Kjærmesse eller Maria renselsesdag".

Om 14. februar kan man lese: "St.Valentins dag ble feiret til minne om presten Valentin som i følge legenden skal ha helbredet en blind pike." (Har det mere med kjær eller kjærester å gjøre...)

(På den norske primstaven var ikke den 14. februar noen merkedag).

Skrevet
Som på mange av de andre merkedagene i norge, ble det også på Kyndelsmess brukt forskjellige navn: "Kyndelsmesse, Kindermesse, Kjærmesse eller Maria renselsesdag".

Om 14. februar kan man lese: "St.Valentins dag ble feiret til minne om presten Valentin som i følge legenden skal ha helbredet en blind pike." (Har det mere med kjær eller kjærester å gjøre...)

(På den norske primstaven var ikke den 14. februar noen merkedag).

Har du noen webadresser, evt vet noen bøker hvor det står mer om dette?

Skrevet
Har du noen webadresser, evt vet noen bøker hvor det står mer om dette?

Husker desverre ikke nå i farten. Det er en del år siden jeg samlet dette (diverse om gamle norske merkedager, primstaven, gammel folketro/overtro, værmerker o.l.). Biblioteket skaffet meg bøker om temaet (div. gamle bøker, lokale årbøker m.m. Noe har jeg fått muntlig).

Tror det ble utgitt noen bøker på -80/-90 tallet, der det var samlet en del også, men husker ikke forfatter/tittel nå.

Skrevet
(Har det mere med kjær eller kjærester å gjøre...)

Jeg spurte, fordi jeg aldri har hørt kjær brukt om kyndelsmesse.

Bakgrunnen til valentinsdag er ikke spesielt romantisk, men den like fullt en flere hundreår gammel tradisjon bak seg for å være kjærestedag.

Men bevare meg vel, handelsstanden og gavesyke jenter hopper nok også på 2. februar som en dag å feire om du bare lanserer det hardt nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...