Gå til innhold

Valentines day

Anbefalte innlegg

Gjest Pulverpadda
Skrevet

Visste ikke helt hvor jeg skulle skrive dette innlegget men det ble nå her da.....

Nå nærmer 14 februar seg og det er altså den store valentinesdagen. Nok et påfunn fra Usa som vi nok engang skal prøve å arve. En stor dag for handelsstanden som kommer til å tjene grovt med penger.. Og enkelte damer som kommer til å bli utrolig sinte om mannen ikke kommer krypende med en rose i munnen på morraskvisten.

selv om jeg er dame selv så synes jeg det hele er noe tull. Nå er jeg riktignok singel men da jeg var i et fast forhold så valgte vi å "droppe" valentines day.. jeg mener, trenger vi virkelig en markeringsdag for kjærligheten??

Tenk så kjedelig...det er jo ikke noe mere uromantisk enn å dra på restaurant den dagen når man vet at halve norges befolkning kommer til å gjøre det! det blir jo ikke akkurat en spesiell dag av den grunn!

Kjærligheten kan vi feire når som helst og hver dag om vi vil..trenger jo ikke en bestemt dato for det.Og det finnes andre måter å feire den på enn alle disse typiske kortene man får kjøpt i butikken...Tenk så mye kosliere det er med noe selvlaget!

Nå vet jeg jo at det sikkert finnes noen der ute som er totalt uenig i meg...få høre hva andre synes om saken !

Og angående andre markeringsdager ( eller påfunn fra handelsstanden...) Morsdag og Farsdag. Synes det er flott at vi kan feire foreldrene våre og vise hvor glade vi er dem men det er vel også noe vi skal kunne gjøre uavhengig av datoen? Og den kan også feires med noe hjemmelaget...blir alltid en vinner hos meg iallefall :)

Men hva mener dere andre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg er 100% enig. Jeg og mannen kan gjerne være romantiske, men hvorfor skal andre sette en dato for oss?

Skrevet

Jeg er enig. Selv gruer jeg meg til Valentines Day, kommer til å være alene :grine:

Skrevet

Jeg mener at Valentines Day ikke er et påfunn fra USA, det er bare gjort kommersielt av USA.

14. februar var en spesiell dag for meg for det var samme dag jeg ble sammen med eksen min, men ikke noe utover det.. nå har jeg fortsatt litt følelser for han da, så den kommer til å bli ensom fordet. :sjenert:

Skrevet

vi skulle hadd en dag for oss som er singel....kun singel folk ute på byen! Hadde vært kult!

Skrevet

Valentinsdag er nok litt eldre enn vi tror og stammer ikke fra USA. Det eldste valentinskortet er fra 1415 og ble skrevet i England, men 14.-februar har blitt markert tidligere enn det også. Det var vanlig å sende valentinskort der allerede for 300 hundre år siden.

Skrevet (endret)

Denne diskusjonen har vi hvert år. :icon_smile: Jeg er heller ingen fan av Valentine's Day, det er ille nok at julen har blitt så tvers igjennom kommersiell, og nå har vi fått to erkeamerikanske bruke-masse-penger-dager i tillegg.

Jeg vet at de fleste kulturer er en vill miks av ulike tradisjoner og merkedager, og jeg er på ingen måte i mot at folk blander litt slik som de selv vil. Det er vel bare slik samfunnet vårt utvikler seg, ettersom vi flytter mer og mer på oss. Det jeg misliker i dette tilfellet er at Valentine's Day og Halloween så tydelig er innført, nærmest fra det ene året til det andre, av noen som helt klart så at her ligger det masse penger.

Endret av Virvel
Skrevet
vi skulle hadd en dag for oss som er singel....kun singel folk ute på byen! Hadde vært kult!

Da er jo St. Valentins dag en utmerket anledning.

"Det var skikk St. Valentins dag å trekke lapper med navn på unge kvinner og menn for å se hvem som skulle få hvem.

Hvert av parene ble da ansett for å være forlovet, iallfall inntil følgende dag, den 15. februar." ;)

Er ellers 110% enig med trådstarter! Dette er dager for handelsstanden.

Hva med de norske merkedagene?

Hvor mange av dere markerte t.d. "Midtvinterdagen"? Det kunne kanskje være noe å markere for oss som bor i "kalde, mørke Norge"?

Skrevet

Å sette av en dag til å "feire" kjærligheten trenger vi vel alle innimellom... Men jeg syns det blir kunstig at det skal bestemmes hvilken dag dette skal skje. Jeg vil mye heller ha roser av mannen min en hvilken som helst annen dag, men hvis det kun er på 14.februar blir det jo mer en handelsgreie enn at han virkelig har lyst til å gi meg blomster.

Har aldri markert Valentines dag på noen måte, og kommer sikkert ikke til å gjøre det i år heller.

Skrevet

Hadde jeg hatt en kjæreste så skulle han fått en spesiell hilsen - på den dagen også! :tristbla:

Skrevet

Jeg har aldri feiret Valentine's Day og ser ikke behovet uansett om jeg er i et forhold eller ei.

Meg om det ;)

Skrevet

"feiret" valentines day med en grønn plante jeg fikk av eksen i fjor. Var ikke noe spesielt.

Skrevet

Er så enig. Selv har jeg aldri feiret hverken Valentines, mors- og farsdag, Halloween eller andre slike "kunstige" dager.

Som andre også sier så er det vel bedre å feire de som fortjener det når som helst ellers i året uten at man trenger en dag.

Men det ser ut som om alle her er enige. Hvem er det da som faktisk bruker alle disse pengene som handelsstanden tjener på disse dagene hvert år??? ;)

Skrevet

Åh, dere synes dere er sååå kule som driver og disser valentinesday hvert år. "Trenger ikke en egen dag for det såh".

Greeeeit.

For å være helt saklig:

Det er vel ingenting som er i veien for å vise hvor glad du er i kjæresten din alle andre dager i året, selv om du også gjør det den 14 februar? Jeg mener at alle unnskyldninger for å feire noe er gode unnskyldninger!!

Ja til Valentines, Morsdag, Farsdag, Bursdager og alle andre merkedager!

Og selv om jeg liker disse, så er det som sagt ingenting som hindrer meg i å vise kjæresten min at jeg elsker han hver eneste dag i resten av året også.

Skrevet

Synes det er koselig med en kjærlighets dag jeg da....

Vi har en travel hverdag og da er det koselig å sette av den dagen til å gjøre noe romantisk.

Skrevet
Jeg mener at alle unnskyldninger for å feire noe er gode unnskyldninger!!

Helt enig. Hverdager er det nok av. Og det er bare tåpelig å antyde at de som feirer Valentines Day ikke viser kjærlighet i hverdagen, som om det er enten-eller. "Ja, takk. Begge deler!" sier jeg. Og man trenger ikke bruke penger for å vise at man er glad i hverandre, hvis det er handelsstanden dere bekymrer dere over. Men alt som er amerikansk og koster penger må vi jo for all del slå hardt ned på.

Skrevet (endret)

Jeg synes heller ikke det er så farlig om det siver noen tradisjoner inn over Norskegrensa etterhvert. Man velger dessuten selv hvor mye man gjør ut av det. I England var det virkelig moro med Valentinsdagen, særlig skikken med å sende anonyme kort hvor man spør: "will you be my Valentine?".... Der var det stor stas å få mange kort, gitt...

Endret av Caramba
Skrevet
Det er vel ingenting som er i veien for å vise hvor glad du er i kjæresten din alle andre dager i året, selv om du også gjør det den 14 februar? Jeg mener at alle unnskyldninger for å feire noe er gode unnskyldninger!!

Og selv om jeg liker disse, så er det som sagt ingenting som hindrer meg i å vise kjæresten min at jeg elsker han hver eneste dag i resten av året også.

Synes det er koselig med en kjærlighets dag jeg da....

Vi har en travel hverdag og da er det koselig å sette av den dagen til å gjøre noe romantisk.

Jepp! Tror alle kan trenge en påminnelse om at vi trenger litt romantikk iblant jeg.

Og når jeg er ute på restauarant synes jeg egentlig det er koselig å se andre par som feirer kjærligheten også, valentine's day eller ikke.

Vi setter jo av dager til både Jesus, St. Hans, Arbeiderbevegelsen, alle helgener og Gro; hvorfor ikke til kjærligheten?

Skrevet

Jeg markerer det i alle fall.

Jeg lager et kort til min kjære. Og jeg lager en romantisk middag fr to, med levende lys og god mat. Vi går ikke ut, men lager det koselig hjemme. Prøver å la det bli noe annet enn bare sånn "noe kjapt til middag, vi er slitne" som det ofte blir i hverdagen. Denne dagen spises det god mat, som det kan ta litt tid å lage kanskje, eller ikke, som vi ikke har så ofte, og den spises ikke forran tv'n, og vi tar oss tid sammen.

Vi har jo slike dager av og til uten at det står på kalenderen også, og vi elsker hverandre hver dag, og sier det hver dag, men det er nå koselig med en slik dag ekstra også, synes nå jeg :)

Så får nå andre gjøre hva de vil for min del.

Skrevet

Jeg er oppvokst med denne tradisjonen, og synes det er kjempekoselig! Selv om man feirer Valentine, så betyr det ikke at man bruker mye penger. Hjemmelagde kort og en romantisk kveld som er satt av bare for oss er flott. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...