Gå til innhold

Barn som er frekk mot stefar, hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 6 som er mye frekk mot stefar. 
barnet har ikke hatt særlig kontakt med far. Barnet sliter også mye med å regulere følelser, sinne, voldelig ved sinne, ( mulig adhd ) sliter mye mye med konsentrasjon og blir fort rastløs, trenger å få ut mye energi. Senest kl 10 på morningene så klikker barnet om barnet fortsatt er inne. 

jeg skjønner bare ikke hvorfor barnet lar alt gå utover stefar. Barnet har vært veldig frekk i munnspråket mot stefar, og sier mye stygt. 
Barnet kan også be oss være stille i bilen på vei hjem, sparker i bilen om han ikke får være med på butikken ( da har vi sagt nei av konsekvens ved dårlig oppførsel ) 

Ordene barnet ofte bruker som jeg kommer på akkurat nå er: drittunge, jeg klikker, jeg knuser bilen din, jeg vil ikke være i familie med deg, vil ha ny familie, du er frekk pappa. Han kan vise frem hånden at han vil slå, sparke, kaster puter eller annet på han, han klikker når stefar kiler han. Barnet vil alltid bli kilt og elsker å tulle å tøyse, men plutselig klikker det for barnet. 1 lite kil kan føre til stort sinne, så er veldig vanskelig å lese barnet. Stefar har vært i livet siden barnet var 1 år. 

Noen som har forslag til konsekvenser? 
jeg pleier å gi barnet timeout på rommet, ta fra goder som tv, nettbrett. men ingenting hjelper. Barnet klikker så fort det kommer et nei, eller ting ikke går barnet sitt vei. Selvfølgelig går en del mot meg og, men ikke i nærheten av i like stod grad. 

merker at barnet er rolig når det kun er meg tilstedet eller kun stefar. Virker ikke som barnet tåler at vi begge er sammen. men det skyldes nok mest de vanskene barnet har. Men det er vanskelig, har vært i veiledning men det er umulig nesten og nå inn til barnet. Noen ganger er barnet flink å snakke ut om følelser. Men det er så ekstremt, den oppførselen. Er nok ganske mye jeg ikke har nevnt også. 

andre som har hatt det sånn? Hva gjorde dere? Noe som hjalp? Blir det bedre? 

Anonymkode: 2110b...292

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg pleier å gi barnet timeout på rommet, ta fra goder som tv, nettbrett. men ingenting hjelper. Barnet klikker så fort det kommer et nei, eller ting ikke går barnet sitt vei. Selvfølgelig går en del mot meg og, men ikke i nærheten av i like stod grad. 

Du skal aldri gi konsekvenser som ikke har noe med selve handlingen/atferden å gjøre. Konsekvensen skal alltid knyttes opp mot handlingen som blir gjort. Å frata han goder vil eskalere situasjonen.

Det blir som å nekte barnet lørdagsgodt for en handling som blir gjort på tirsdag. Ikke alle har begrep om tid, så gå og straffe barnet frem i tid er helt tullete. 

Du må heller sette deg ned med gutten for å finne ut hvorfor han er slik mot stefar, få han til å reflektere over sin egen oppførsel. Si hvordan det føles for stefar og deg når han oppfører seg slik. Lær han å si unnskyld.

Anonymkode: 8b5be...00a

• Liker 2
Skrevet

Tydelig han ikke liker stefaren sin, han er muligens sjalu og synes stefar tar deg fra ham. Kanskje håper han at stefar forsvinner om han er "slem" nok. 

Har dere vært sammen lenge? 

Det er uhyre viktig at du fokuserer på grunnen til at gutten sliter med stefar istedet for å lete etter straff. 

Skrevet
Tantemor skrev (3 minutter siden):

Tydelig han ikke liker stefaren sin, han er muligens sjalu og synes stefar tar deg fra ham. Kanskje håper han at stefar forsvinner om han er "slem" nok. 

Har dere vært sammen lenge? 

Det er uhyre viktig at du fokuserer på grunnen til at gutten sliter med stefar istedet for å lete etter straff. 

Det står i hovedinnlegget:)

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har et barn på 6 som er mye frekk mot stefar. 
barnet har ikke hatt særlig kontakt med far. Barnet sliter også mye med å regulere følelser, sinne, voldelig ved sinne, ( mulig adhd ) sliter mye mye med konsentrasjon og blir fort rastløs, trenger å få ut mye energi. Senest kl 10 på morningene så klikker barnet om barnet fortsatt er inne. 

jeg skjønner bare ikke hvorfor barnet lar alt gå utover stefar. Barnet har vært veldig frekk i munnspråket mot stefar, og sier mye stygt. 
Barnet kan også be oss være stille i bilen på vei hjem, sparker i bilen om han ikke får være med på butikken ( da har vi sagt nei av konsekvens ved dårlig oppførsel ) 

Ordene barnet ofte bruker som jeg kommer på akkurat nå er: drittunge, jeg klikker, jeg knuser bilen din, jeg vil ikke være i familie med deg, vil ha ny familie, du er frekk pappa. Han kan vise frem hånden at han vil slå, sparke, kaster puter eller annet på han, han klikker når stefar kiler han. Barnet vil alltid bli kilt og elsker å tulle å tøyse, men plutselig klikker det for barnet. 1 lite kil kan føre til stort sinne, så er veldig vanskelig å lese barnet. Stefar har vært i livet siden barnet var 1 år. 

merker at barnet er rolig når det kun er meg tilstedet eller kun stefar. Virker ikke som barnet tåler at vi begge er sammen. men det skyldes nok mest de vanskene barnet har. Men det er vanskelig, har vært i veiledning men det er umulig nesten og nå inn til barnet. Noen ganger er barnet flink å snakke ut om følelser. Men det er så ekstremt, den oppførselen. Er nok ganske mye jeg ikke har nevnt også. 

andre som har hatt det sånn? Hva gjorde dere? Noe som hjalp? Blir det bedre? 

Hvor/hvilken type veiledning er det du har fått?

Her må dere jobbe med å sette ord på følelsene, hjelpe barnet å regulere seg ved å være rolige, men bestemte, og vær konsekvent når en grense er satt/nådd. 
Man møter ikke et uregulert barn med straff, det løser absolutt ingenting. Dessverre er det ganske typisk å frata goder for å true barnet til å oppføre seg bedre. Men dårlig oppførsel er et signal på at noe er galt. 
Å sende barnet vekk (timeout på rommet) hjelper ikke barnet å forstå og regulere følelsene sine. I tillegg vil barnet oppleve betinget kjærlighet, og det skaper større avstand mellom dere. 
Mistenker dere adhd, vil barnet ha et større behov for reguleringsstøtte. Be om hjelp til dette med veileder.

Jeg tenker begge dere voksne har en vei å gå med å forstå og oppdra barnet. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...