Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2006 #1 Skrevet 24. januar 2006 Kva er eigentleg skilnaden på ei ekspressokanne og ei presskanne?
Gjest gjest Skrevet 24. januar 2006 #2 Skrevet 24. januar 2006 Er ikke forskjellen følgende: (?) Presskanna fylles med kaffe og heller på med ferdig kokt vann, som står å trekker. Her kan man bruke ulike sorter kaffe Espressokanna er liksom to delt. Man fyller vann i bunnen og kaffe (finmalt) i ei sil over. Så koker man det på plata, og da kommer kaffen opp i "Øveretasjen". Nammis.... tror jeg .....
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #3 Skrevet 24. januar 2006 Hvis du med ekspressokanne menere mokka-kanne, så er forskjellen den at ved presskanne ligger kaffen og trekker i vannet noen minutter før du presser gruten ned, mens ved mokka-kanne blir vannet presset gjennom kaffen ved trykk. En annen forskjell er at med presskanne heller du kokende vann over kaffepulveret, mens mokka-kannen settes på komfyren. Presskannen kan du altså ha stående på bordet mens du venter på at kaffen skal bli klar.
Dina Skrevet 24. januar 2006 #5 Skrevet 24. januar 2006 Espressokanne lager espresso, presskanne lager vanlig kaffe!
Gjest gjesta Skrevet 24. januar 2006 #6 Skrevet 24. januar 2006 Espressokanne lager espresso, presskanne lager vanlig kaffe! ← Ja, det er sånn det er. To ulike typer kaffe.
Spirito Skrevet 25. januar 2006 #7 Skrevet 25. januar 2006 Psst, det heter espresso, ikke ekspresso! Den er riktignok rask, men...
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #8 Skrevet 25. januar 2006 Sikkert grusomt dumt spørsmål, men hvordan kaffe skal man bruke i en presskanne? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #9 Skrevet 25. januar 2006 Sikkert grusomt dumt spørsmål, men hvordan kaffe skal man bruke i en presskanne? :klø: ← Vanlig kaffe. Det bruker mamma ihvertfall. fikk presskanne av henne da jeg flyttet, for hun vil ha ordentlig kaffe når hun kommer på besøk
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #10 Skrevet 25. januar 2006 Vanlig kaffe. Det bruker mamma ihvertfall. fikk presskanne av henne da jeg flyttet, for hun vil ha ordentlig kaffe når hun kommer på besøk ← Vennligst definer "vanlig" kaffe.. Eneste kaffen jeg kjnner til er pulver-kaffe.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #11 Skrevet 25. januar 2006 Vennligst definer "vanlig" kaffe.. Eneste kaffen jeg kjnner til er pulver-kaffe. ← Sånn pose...
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #12 Skrevet 25. januar 2006 Sånn pose... ← Stemmer... :klø: enda mere nå.
Gjest Tristessa Skrevet 25. januar 2006 #13 Skrevet 25. januar 2006 Kokmalt kaffe til presskanne passer best. Det står enten "filtermalt" eller "kokmalt" på posene.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #15 Skrevet 25. januar 2006 Ja, sånn kokmalt da! Men funker med filtermalt også. Jeg driter i hva slags kaffe som brukes for jeg drikker ikke kaffe
Seigdama Skrevet 25. januar 2006 #16 Skrevet 25. januar 2006 Jeg bruker kaffebønner som jeg kverner til presskanne. Synes det blir best
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #17 Skrevet 25. januar 2006 Espressokanne lager espresso, presskanne lager vanlig kaffe! ← Spirito Psst, det heter espresso, ikke ekspresso! Den er riktignok rask, men... ler.gif Feil. Det heter ekspressokanne og de lager ikke espresso. Espresso lager du i egne espressomaskiner. I eKspressokannene (også kalt mokka-kanner) lager du mokka-kaffe.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #18 Skrevet 25. januar 2006 De som er forvirret av de to veldig like begrepene espresso og ekspresso, kan ta en titt på denne artikkelen. Der står det greit forklart: http://www.cortado.no/Kaffe/maskiner.htm
Gjest Tristessa Skrevet 25. januar 2006 #20 Skrevet 25. januar 2006 De som er forvirret av de to veldig like begrepene espresso og ekspresso, kan ta en titt på denne artikkelen. Der står det greit forklart: http://www.cortado.no/Kaffe/maskiner.htm ← Øh, det virker som om det bare var en fyr som fant ut at han ville kalle kaffen man lager i moccakanne for ekspresso?? I en slik "espressokanne" lager man moccakaffe. Punktum. Ekspresso er så vidt jeg vet kun en forsnakkelse (og en særdeles irriterende en også )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå