Gå til innhold

Ekspressokanne og presskanne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kva er eigentleg skilnaden på ei ekspressokanne og ei presskanne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke forskjellen følgende: (?)

Presskanna fylles med kaffe og heller på med ferdig kokt vann, som står å trekker. Her kan man bruke ulike sorter kaffe

Espressokanna er liksom to delt. Man fyller vann i bunnen og kaffe (finmalt) i ei sil over. Så koker man det på plata, og da kommer kaffen opp i "Øveretasjen".

Nammis.... :)

tror jeg ..... :sjenert:

Skrevet

Hvis du med ekspressokanne menere mokka-kanne, så er forskjellen den at ved presskanne ligger kaffen og trekker i vannet noen minutter før du presser gruten ned, mens ved mokka-kanne blir vannet presset gjennom kaffen ved trykk.

En annen forskjell er at med presskanne heller du kokende vann over kaffepulveret, mens mokka-kannen settes på komfyren. Presskannen kan du altså ha stående på bordet mens du venter på at kaffen skal bli klar.

Skrevet

Espressokanne lager espresso, presskanne lager vanlig kaffe! :)

Skrevet
Espressokanne lager espresso, presskanne lager vanlig kaffe!  :)

Ja, det er sånn det er. To ulike typer kaffe.

Skrevet

Psst, det heter espresso, ikke ekspresso! Den er riktignok rask, men... :ler:

Skrevet

Sikkert grusomt dumt spørsmål, men hvordan kaffe skal man bruke i en presskanne? :klø: :sjenert:

Skrevet
Sikkert grusomt dumt spørsmål, men hvordan kaffe skal man bruke i en presskanne? :klø:  :sjenert:

Vanlig kaffe. Det bruker mamma ihvertfall. fikk presskanne av henne da jeg flyttet, for hun vil ha ordentlig kaffe når hun kommer på besøk ;)

Skrevet
Vanlig kaffe. Det bruker mamma ihvertfall. fikk presskanne av henne da jeg flyttet, for hun vil ha ordentlig kaffe når hun kommer på besøk ;)

Vennligst definer "vanlig" kaffe.. :sjenert: Eneste kaffen jeg kjnner til er pulver-kaffe.

Skrevet
Vennligst definer "vanlig" kaffe..  :sjenert: Eneste kaffen jeg kjnner til er pulver-kaffe.

Sånn pose...

Gjest Tristessa
Skrevet

Kokmalt kaffe til presskanne passer best. Det står enten "filtermalt" eller "kokmalt" på posene.

Skrevet

Ja, sånn kokmalt da! Men funker med filtermalt også. Jeg driter i hva slags kaffe som brukes for jeg drikker ikke kaffe

Skrevet

Jeg bruker kaffebønner som jeg kverner til presskanne. Synes det blir best

Skrevet
Espressokanne lager espresso, presskanne lager vanlig kaffe!  :)

Spirito 

Psst, det heter espresso, ikke ekspresso! Den er riktignok rask, men... ler.gif

Feil. Det heter ekspressokanne og de lager ikke espresso. Espresso lager du i egne espressomaskiner. I eKspressokannene (også kalt mokka-kanner) lager du mokka-kaffe.

Gjest Tristessa
Skrevet
De som er forvirret av de to veldig like begrepene espresso og ekspresso, kan ta en titt på denne artikkelen. Der står det greit forklart:

http://www.cortado.no/Kaffe/maskiner.htm

Øh, det virker som om det bare var en fyr som fant ut at han ville kalle kaffen man lager i moccakanne for ekspresso?? I en slik "espressokanne" lager man moccakaffe. Punktum. Ekspresso er så vidt jeg vet kun en forsnakkelse (og en særdeles irriterende en også :frustrert: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...