Gå til innhold

Styrketrening for spesielt rygg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med ryggplager en tid nå, og legen anbefaler tung styrketrening. Jeg har medlemsskap på treningssenter uten gruppetimer, og skulle gjerne hatt forslag til øvelser for å styrke kjerne. Gjerne et helt program jeg kan kjøre gjennom et par ganger i uka. Noen som har et program eller lenke til noe jeg kan bruke?

Anonymkode: d9428...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler faktisk å ta et par timer med pt og de be sette opp program og vise øvelsene. Det er så fort gjort å gjøre øvelser feil, og hvis man har en dårlig rygg fra før kan man gjøre det vondt verre med dårlige utførte øvelser. 

Anonymkode: cd650...ce2

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg burde sikkert gjøre det. Har trent en god del styrke før, så er ikke ukjent med aktuelle øvelser, men trenger mer hjelp til å sette sammen hvilke som er hensiktsmessige for akkurat dette.

Anonymkode: d9428...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelser jeg liker for å styrke kjernemuskulaturen:

- Back extension (den kjenner du nok også i rumpe og hamstring)

- Ab roller. Bruker omtrent alle musklene i kjernen. 

- Frontbøy (knebøy, men holder vekten på fremsiden istedenfor på baksiden). Denne trener også beina. 

Markløft er også en fin øvelse for å styrke ryggen i tillegg til bein, men pass på at du har riktig teknikk. 

Ellers er jo en del øvelser som ikke krever vekter som er fine.

- Ulile plankevarianter

- Deadbug

- Rygghev

Anonymkode: 25e67...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp SquatUniversity på YouTube, det er det ekstremt mye bra. Og jeg ville nok ikke dratt til en PT for å få program. De er ikke spesialistert i skader og smerter, selv om noen kan mer enn andre. Du kan være heldig eller uheldig.

Finn heller en erfaren fysio. Legen burde vel egentlig vurdere henvisning der istedenfor å bare sende deg ut på tung trening alene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (15 timer siden):

Søk opp SquatUniversity på YouTube, det er det ekstremt mye bra. Og jeg ville nok ikke dratt til en PT for å få program. De er ikke spesialistert i skader og smerter, selv om noen kan mer enn andre. Du kan være heldig eller uheldig.

Finn heller en erfaren fysio. Legen burde vel egentlig vurdere henvisning der istedenfor å bare sende deg ut på tung trening alene.

Trenger ikke henvisning til fysio lenger (avviklet for mange år siden, man tar bare selv kontakt). Men helt enig i at det er mye lurere å snakke med en fysioterapeut eller manuellterapeut for å få et opplegg når man strever med ryggsmerter. 

Anonymkode: d4384...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.10.2023 den 10.54):

Trenger ikke henvisning til fysio lenger (avviklet for mange år siden, man tar bare selv kontakt). Men helt enig i at det er mye lurere å snakke med en fysioterapeut eller manuellterapeut for å få et opplegg når man strever med ryggsmerter. 

Åh, er det? Det visste jeg ikke! Fortsatt på egenandel da? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (7 minutter siden):

Åh, er det? Det visste jeg ikke! Fortsatt på egenandel da? 😊

Ja, de som har driftsavtale er på samme fella egenandel som lege, sykehus og psykolog. Bare kravet om henvisning som er fjernet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...