AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #1 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg ser det gang på gang, at en del pappaer får masse ros og applaus for innsatsen de gjør som pappaer og da gjerne for ting som strengt tatt er en selvfølge at man gjør som forelder. Enkelte fedre får masse anerkjennelse bare for å i det hele tatt ha samvær med eget barn. Jeg har et konkret eksempel. Eksen min (vi bodde aldri sammen) er en leken pappa som er god på å finne på aktiviteter med barnet sitt (ikke mitt barn, vi har ikke barn sammen), f eks gamer de sammen, kjører sparkesykkel sammen, drar på kino, bowler osv. Han har henne annenhver helg. Han legger ut mye fra disse helgene i sosiale medier og får masse kommentarer fra kvinner i alle aldre på at han er en fantastisk pappa. Og på akkurat det området, dvs å finne på ting, er han jo det. Men altså, det er jo faktisk en selvfølge at vi gjør slike ting sammen med barna våre, det burde ihvertfall være det, de fleste av oss gjør slike aktiviteter hele tiden. Men ingen kvinner får samme ros i samme grad. Jeg tror aldri noen har sagt til meg at jeg er en fantastisk mor fordi jeg drar på kino og skauturer med barna mine. Listen på hva eksen min ikke er god på som pappa er ganske lang, f eks serverer han aldri "ordentlig" mat, kun junk food (take away) og sukkermat (Nugatti på skiva), han lærer ikke datteren verken manerer eller folkeskikk, han kjøper ikke klær eller utstyr til henne, han stiller ikke opp på foreldremøter, fritidsaktiviteter og dugnader, han setter ingen grenser for datteren, han følger ikke datteren til lege, tannlegeig frisør. Han er rett og slett en ræva medforelder for barnemoren, hun gjør tilnærmet alt alene, mens han oppfører seg mer som en onkel for eget barn. Likevel roses han altså opp i skyene for at han er en fantastisk pappa. 🙄 Og det er gjerne vi kvinner som er ivrigste på å rose og hause opp menn. Er det fordi vi har så lave forventninger til menn at vi holder på slik? Hvorfor roser vi ikke våre medsøstre og venninner på samme måte? Som oftest ER det kvinner som gjør den største innsatsen med barn, selv om det selvfølgelig også finnes menn som trår til på alle arenaer. Hvorfor anerkjenner vi kvinner menns langt mer labre innsats så voldsomt? Jeg kjenner at det irriterer meg! Anonymkode: bb17a...e64 13 1 17
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #2 Skrevet 7. oktober 2023 Fordi de trenger applaus for alt de gjør, så de blir motivert til å fortsette å avlaste og hjelpe mor men ha, evig irriterende å høre fra andre. Anonymkode: aa108...016 6
RockyRose Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 Om han har ho annakvar helg, sikker på at ikkje mora faktisk ikkje ynskjer at han kjøper kle, følger til frisør, lege, foreldresamtale osv? Det er jo ho som har bornet mest. Men skjønar kva du meiner, ts. Eg har heldigvis ein bra mann som er ein flink pappa, altså gjer det same som meg. Ja, det er forventa. Men guuuri, eg har mange veninner som ikkje har menn som er flinke pappa.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #4 Skrevet 7. oktober 2023 I barnehagen ser det kvinnelige personalet mellom fingrene på ting som de ikke hadde tolerert fra mødre, er min erfaring både som førskolelærer og mor. Feks: Far glemmer matpakke til barnet etter at det har vært hos han i helgen på samvær. Hadde dette skjedd med moren hadde det vært himling med øynene og hvisking på personalsommet. Det samme hvis en far glemmer aktiviteter i eller utenfor barnehagen, eller glemmer å ta på barnet bleie om morgenen og det fører til at barnet tisser rett på gulvet. Anonymkode: d73a0...634 8 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #5 Skrevet 7. oktober 2023 Fordi menn er det svake kjønn. De trenger oppmuntring og applaus. Anonymkode: 50f5e...ff4 15 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Skrevet 7. oktober 2023 Av samme grunn som at jeg selv er alldele sjukt stolt over å ha operert ei sirkelsag i dag for å kappe noen materialer. Kjønnsrollemønstre. Anonymkode: 49bf2...bc5 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #7 Skrevet 7. oktober 2023 Fordi vi fremdeles har en (skremmende stor) mangel på likestiling. Anonymkode: 76697...504 14 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #8 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): I barnehagen ser det kvinnelige personalet mellom fingrene på ting som de ikke hadde tolerert fra mødre, er min erfaring både som førskolelærer og mor. Feks: Far glemmer matpakke til barnet etter at det har vært hos han i helgen på samvær. Hadde dette skjedd med moren hadde det vært himling med øynene og hvisking på personalsommet. Det samme hvis en far glemmer aktiviteter i eller utenfor barnehagen, eller glemmer å ta på barnet bleie om morgenen og det fører til at barnet tisser rett på gulvet. Anonymkode: d73a0...634 Jeg har heldigvis ikke samme erfaring som deg. Her får far like direkte tilbakemeldinger spm mor, og vi unngår å slarve om foreldre. Anonymkode: 4fa4f...b37 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #9 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): I barnehagen ser det kvinnelige personalet mellom fingrene på ting som de ikke hadde tolerert fra mødre, er min erfaring både som førskolelærer og mor. Feks: Far glemmer matpakke til barnet etter at det har vært hos han i helgen på samvær. Hadde dette skjedd med moren hadde det vært himling med øynene og hvisking på personalsommet. Det samme hvis en far glemmer aktiviteter i eller utenfor barnehagen, eller glemmer å ta på barnet bleie om morgenen og det fører til at barnet tisser rett på gulvet. Anonymkode: d73a0...634 Tull! Anonymkode: 2c881...fb6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #10 Skrevet 7. oktober 2023 Hva er galt med å få ros? Og hvis det er damer som holder på med denne skamrosingen så er da ikke det mennenes feil. Anonymkode: 73532...2a8 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #11 Skrevet 7. oktober 2023 Det handler nok om at det opp gjennom tidene stort sett alltid har vært kvinnen som har tatt størst tak i alt som har med barnet å gjøre. Fedre har nesten ikke sluppet til og det har derfor ikke i like stor grad blitt forventet. Og dermed skal mindre til for å imponere som gode fedre. Jeg syns imidlertid det har jevnet seg kraftig ut siste årene. Sammen med stort fokus på at man skal ha barna 50-50 ved samlivsbrudd. Når far har barnet 50% sier det seg jo selv at det forventes ca like mye fra far som mor. Det som fortsatt imponerer er når far har gjort skikkelig husmor ting som bakt til bursdagen eller sommerfesten. Det er forventet at mor stiller på slikt, men WOW for far. Anonymkode: e0b86...a9d 1
Gjest Chicchi Skrevet 7. oktober 2023 #12 Skrevet 7. oktober 2023 Søstera mi snakker om at hun aldri har sett en så hengiven far som min mann (hennes egen mann sitter og gamer døgnet rundt, så hun har lagt lista lavt) og det stemmer at han er en god pappa. Vi deler på mye av omsorgen for vår high need toddler, men det berømmelige tredje skiftet, med innkjøp av klær, legebesøk, neglklipping, bursdagsfestarrangering osv osv) det står jeg for i tillegg. Men han er ifølge henne "verdens beste pappa", men hun skulle aldri finne på å rose meg like høyt opp i skyene. Jeg skulle gjerne likt å høre det, men det er sjelden jeg hører kvinner si til hverandre at de er gode mødre.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #13 Skrevet 7. oktober 2023 I mitt tilfelle kan jeg skryte av eller til enkelte fedre fordi jeg ser at de er mye flinkere foreldre enn min eks, ikke fordi de er hverken flinkere enn meg eller mor til deres egne barn. Det er nok en liten sårhet hos mange kvinner som opplever at partneren deres viser seg å være en elendig far. Min eks var litt ekstremtilfelle, men mange menn svikter i større eller mindre grad som både partner og far etter å ha fått barn. Mange av de som skryter skulle nok ønske at det var far til deres barn. Forøvrig kunne det ikke falle meg inn å skryte av en mann kun basert på det jeg så i sosiale medier, spesielt ikke av en far jeg visste bare hadde samvær annenhver helg. Jeg skryter av det jeg ser i det virkelige liv, f.eks av mennene til venninner som virkelig stiller opp for barna og fellesskapet, selv om moren antakeligvis gjør enda mer. Anonymkode: a995e...54e 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #14 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I barnehagen ser det kvinnelige personalet mellom fingrene på ting som de ikke hadde tolerert fra mødre, er min erfaring både som førskolelærer og mor. Feks: Far glemmer matpakke til barnet etter at det har vært hos han i helgen på samvær. Hadde dette skjedd med moren hadde det vært himling med øynene og hvisking på personalsommet. Det samme hvis en far glemmer aktiviteter i eller utenfor barnehagen, eller glemmer å ta på barnet bleie om morgenen og det fører til at barnet tisser rett på gulvet. Anonymkode: d73a0...634 Dette! Min datter ble sendt i barnehagen av sin far med det som bare kan beskrives som en jøde-kalott. Altså en lue som var så liten at den dekte issen hennes. Sikkert str. 6 mnd. Når ungen var 3 år. De ansatte fniste og lo da de fortalte meg dette, for det var jo bare SÅ søtt at barnets far trodde denne luen passet😤 De hadde aldri møtt meg på samme måte! Hadde det vært meg, hadde de vært sure og dømmende. Anonymkode: 855ed...5b2 9 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #15 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Av samme grunn som at jeg selv er alldele sjukt stolt over å ha operert ei sirkelsag i dag for å kappe noen materialer. Kjønnsrollemønstre. Anonymkode: 49bf2...bc5 Så er det forskjell på hvor ofte man bruker en sirkelsag, og noe så dagligdags som å levere i barnehagen da. Anonymkode: 855ed...5b2 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #16 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg gjør ikke det (applauderer), og kjenner ikke til tilfeller i min omgangskrets heller. Eneste må være svigermor, men hun er unnskyldt (har bare sønner og er stolt av dem, og de er jo bra fedre, akkurat som jeg og svigerinnene er gode mødre). Anonymkode: 79d74...606 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #17 Skrevet 7. oktober 2023 Burde ikke være slik, men det er nå slik 😕 Anonymkode: ae08d...ef4 13 6
rainbow_dash Skrevet 7. oktober 2023 #19 Skrevet 7. oktober 2023 En far som har to små barn alene en ettermiddag, han gir de middag, leker litt, før barne-tv, bad og legging. Samfunnet: OMG, for en fantastisk pappa, som klarer alt det, helt alene! Så, akkurat samme scenario, bare at det er mor som gjør det. Samfunnet: Ungene var faktisk ikke i seng før åtte, de bør da sove mer. Også nuggets til middag, de trenger faktisk ordentlig mat, latskap altså! Og hvorfor bruker han på 3,5 bleier enda, ta litt tak i pottetreninga da… 8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #20 Skrevet 7. oktober 2023 Her er det fordi andre menn rundt oss er faktisk ubrukelige, fordi kvinnene deres stiller null krav til sine partnere (også mine venninner) - og vi fikk høre mye av «ja, vi fedre kan ikke bidra før barnet er 1 år +» rundt oss. Så jeg applauderer mannen min hver dag. Og han meg. Men det er viktig for meg å vise til andre at de tar totalt feil. Min mann har hatt våkenetter med baby selv med jobb; helt uoppfordret. Han lager middag, vasker og bidrar, helt ærlig, mer enn meg til tider. Anonymkode: 91a1c...499 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå