AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #1 Skrevet 7. oktober 2023 Vet noen statistikk på dette? Anonymkode: 8c824...91f
fru Alving Skrevet 7. oktober 2023 #2 Skrevet 7. oktober 2023 Tror nok heller at noen meldes igjen og igjen. Desverre. 20
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 Aldri hatt noe med BV og gjøre. Anonymkode: 4b374...1ee 2
Kaisada Skrevet 7. oktober 2023 #4 Skrevet 7. oktober 2023 https://www.bufdir.no/statistikk-og-analyse/barnevern/bekymringsmeldinger-til-barnevernet#section-37 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #5 Skrevet 7. oktober 2023 Aner ikke hvor mange familier det finnes, eller hvordan man teller det nå med så mange 50/50-hjrm, dine mine våre hjem og alle mulige komboer. Men har absolutt ikke inntrykk av at det er vanlig å meldes. Kjenner til ca 3 av utallige barnefamilier (men hvem vet om de som ikke sier noe?. Har barn på 7 og 5. Har aldri vært meldt. Anonymkode: 9fbc1...4a3 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Skrevet 7. oktober 2023 Absolutt ikke. Det er imidlertid vanlig at ett barn meldes bekymring for flere ganger, og også samtidig fra flere instanser. Anonymkode: 38244...bac 17
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #7 Skrevet 7. oktober 2023 (Og det er en voldsom overvekt av barn med minoritetsbakgrunn, så sannsynligheten for å ha hatt sak hos barneverntjenesten er vesentlig høyere for Abdi enn Aslak). Anonymkode: 38244...bac 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #8 Skrevet 7. oktober 2023 60000 var veldig mange.... Enten er nordmenn helt udugelige foreldre eller så sendes det for mange unødvendige bekymringsmeldinger. Anonymkode: e81cc...1eb 3 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #9 Skrevet 7. oktober 2023 Har blitt meldt inn til barnevernet 4 ganger. Første gangen: fordi helsestasjon mente det var fint med litt veiledning (pga tidligere omsorgssvikt når jeg var liten, og de var da bekymret for min evne til å ha omsorgs) men de meldte på grunnlag av en sår lyske, og en gang litt lite påkledd + pluss det sto søppel utenfor døren på hjemmebesøk som skulle gåes med opp i søpla senere. Det i parantes var det de sa til oss. Deretter gikk barnevernet videre på våres omssorgsvikt som barn og om vi da har fått disse evnene til å ta vare på barn i mangel av det selv som liten. Vi endte med familie veileder i ett halvt år hele barsel tiden. Ganske slitsomt barseltid, med en sånn pågående redsel for om man gjør noe galt. Andre gang: En anonym bekymring Tredje gang: Så oppførte far seg dårlig i fyll og dro med seg noen bekjente hjem og skulle ha nach. Barnet var hjemme, de bekjente nektet og gå. Så jeg hadde ikke noe annet valg. Det er slutt nå, bare så det er sagt 😂 En ny runde med familieveileder. Fjerde gang: Far ble lagt inn på psykatri, han hadde bare 20% ansvar på papirene. Men jeg hadde 100% i teorien, han hadde ikke hatt en overnatting siden vi gikk fra hverandre. Fordi helsen var såpass at det ville ingen av oss risikere. Da sa de det var prosedyre så lenge man står ansvarlig for ett barn. Jeg fikk noen møtes med saksbehandler(eller hva det heter?) også sa hun att det ikke er noe problematisk, og alt ser helt på stell ut. Disse bekymringene strekker seg over 4år og vi har ikke hatt noe med de og gjøre på noen år nå etter jeg og far gikk vært til sitt. Har også fått beskjed om at med mindre det kommer noe fra etatene, så kommer de ikke til å følge opp anonyme noe mer en ett møte evt. Men igjen alt løste seg når vi gikk hver våres vei. Anonymkode: cda3c...eec 2 7 1
Lorieen Skrevet 7. oktober 2023 #10 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg har blitt meldt for endel år siden. Det var veldig udramatisk. Vi ble kalt inn på et møte, fikk lest opp meldingen, og samtykket til innhenting av opplysninger fra diverse instanser. Tre måneder senere ble vi kalt inn på et nytt møte med beskjed om at saken ble henlagt uten tiltak. De var ikke hjemme hos oss på besøk engang, selv om vi etterspurte det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #11 Skrevet 7. oktober 2023 Har blitt meldt anonymt en gang. På grunn av ungdom som har testet litt greier. Litt ubehagelig at jeg ikke vet akkurat hvem som har meldt, og skulle nok gjerne sett at vedkommende tok kontakt med meg så jeg fikk vite om situasjonen vedkommende hadde observert, men var bare glad da bv. kom inn i bildet. Hadde fra før av hatt myyye dialog med bup og skolen angående mine egne bekymringer om barnet, men følte til syvende og sist at jeg ble stående alene med mye. Anonymkode: 15b7d...cc8 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #12 Skrevet 7. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Har blitt meldt inn til barnevernet 4 ganger. Første gangen: fordi helsestasjon mente det var fint med litt veiledning (pga tidligere omsorgssvikt når jeg var liten, og de var da bekymret for min evne til å ha omsorgs) men de meldte på grunnlag av en sår lyske, og en gang litt lite påkledd + pluss det sto søppel utenfor døren på hjemmebesøk som skulle gåes med opp i søpla senere. Det i parantes var det de sa til oss. Deretter gikk barnevernet videre på våres omssorgsvikt som barn og om vi da har fått disse evnene til å ta vare på barn i mangel av det selv som liten. Vi endte med familie veileder i ett halvt år hele barsel tiden. Ganske slitsomt barseltid, med en sånn pågående redsel for om man gjør noe galt. Andre gang: En anonym bekymring Tredje gang: Så oppførte far seg dårlig i fyll og dro med seg noen bekjente hjem og skulle ha nach. Barnet var hjemme, de bekjente nektet og gå. Så jeg hadde ikke noe annet valg. Det er slutt nå, bare så det er sagt 😂 En ny runde med familieveileder. Fjerde gang: Far ble lagt inn på psykatri, han hadde bare 20% ansvar på papirene. Men jeg hadde 100% i teorien, han hadde ikke hatt en overnatting siden vi gikk fra hverandre. Fordi helsen var såpass at det ville ingen av oss risikere. Da sa de det var prosedyre så lenge man står ansvarlig for ett barn. Jeg fikk noen møtes med saksbehandler(eller hva det heter?) også sa hun att det ikke er noe problematisk, og alt ser helt på stell ut. Disse bekymringene strekker seg over 4år og vi har ikke hatt noe med de og gjøre på noen år nå etter jeg og far gikk vært til sitt. Har også fått beskjed om at med mindre det kommer noe fra etatene, så kommer de ikke til å følge opp anonyme noe mer en ett møte evt. Men igjen alt løste seg når vi gikk hver våres vei. Anonymkode: cda3c...eec Uff. Fælt å si det, men du fremstår akkurat slik som folk som blir meldt til barnevernet vanligvis gjør... Anonymkode: 9fbc1...4a3 7 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #13 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Uff. Fælt å si det, men du fremstår akkurat slik som folk som blir meldt til barnevernet vanligvis gjør... Anonymkode: 9fbc1...4a3 Det får du ut av ett svar på en tråd i kvinneforum? Som sagt har ikke jeg hatt noe å gjøre med dem på mange år etter jeg fikk fra far. Så jeg er ikke en av dem 😝 Så at jeg fremstår som den når far ligger til grunne for nærmest hver bekymring er veldig spesielt da. Anonymkode: cda3c...eec 1 7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #14 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg har fått flere bekymringsmld, 4-5 stk tror jeg. Det er noe med at når en først er innenfor der, er det vanskelig å bli kvitt. Lever i dag med tre stk flotte ungdommer uten far i huset. Vi skilte oss når minste var 2. hatt det veldig fint siden. Men barnevernet ville ikke gi slipp. Jeg slet med bv i flere år etter skillsmissen. Har mistet totalt tillit til systemet. Anonymkode: 17edc...12f 2 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #15 Skrevet 8. oktober 2023 Ikke fått melding, men sendt melding på oss selv tre ganger. Anonymkode: 2b9c2...671 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #16 Skrevet 8. oktober 2023 Ja, meldt 4 ganger,-på grunnlag som ikke var der eller jeg forstod noe av.. lang historie kort så ble alle saker henlagt med en gang, har en sønn som er høytf autist. Jeg er selv utdannet sosionom, bog u arbeider og har jobbet med barn som har spesielle behov i en årrekke, også som leder. Det har ikke nødvendigvis noe å si om omsorgskompetanse, men jeg har stått i svært krevende situasjoner som pårørende og som fagperson for å si det mildt. Min gode, ressursterke sønn er i dag voksen og klarer liv og hverdag veldig bra, hvem skulle tro det da fagfolk kalte han et problembarn og jeg en mor med problemer med å sette grenser. Barn med a-typiske trekk responderer ikke vanlig på grensesetting, så jeg lærte han andre teknikker. Anonymkode: fd6c5...4ed 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #17 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, meldt 4 ganger,-på grunnlag som ikke var der eller jeg forstod noe av.. lang historie kort så ble alle saker henlagt med en gang, har en sønn som er høytf autist. Jeg er selv utdannet sosionom, bog u arbeider og har jobbet med barn som har spesielle behov i en årrekke, også som leder. Det har ikke nødvendigvis noe å si om omsorgskompetanse, men jeg har stått i svært krevende situasjoner som pårørende og som fagperson for å si det mildt. Min gode, ressursterke sønn er i dag voksen og klarer liv og hverdag veldig bra, hvem skulle tro det da fagfolk kalte han et problembarn og jeg en mor med problemer med å sette grenser. Barn med a-typiske trekk responderer ikke vanlig på grensesetting, så jeg lærte han andre teknikker. Anonymkode: fd6c5...4ed Dette er helt vanlig for de som jobber i bv. Bhg/skole sender bekymringsmld pga adferdsvansker hos barnet. Bhg/skole tror årsaken til adferdsvansken er omsorgsvikt hjemme. At barnet ikke har det bra hjemme. Anonymkode: 17edc...12f 1
Lorieen Skrevet 8. oktober 2023 #18 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg ble meldt til barneverntjenesten av rektor som hevn fordi jeg klaget inn skolen til statsforvalter (da fylkesmann) for brudd på paragraf 9A. Fikk medhold hos statsforvalter og barna mine byttet etterhvert skole. Jeg vet om maaaange foreldre ved samme skole som har blitt meldt til barneverntjenesten som «straff» for å ha klaget på sine barns læringsmiljø. 6 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #19 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): 60000 var veldig mange.... Enten er nordmenn helt udugelige foreldre eller så sendes det for mange unødvendige bekymringsmeldinger. Anonymkode: e81cc...1eb Det handler ikke om å være udugelige foreldre. Derimot kan det handle om foreldre som har gjort en feil, barn/ungdom som har havnet i feil spor, foreldre som melder selv pga ønske om veiledning på ett eller flere områder (dette må jo være blant de beste og tøffeste foreldrene), foreldre som har fått en alvorlig psykisk lidelse/tøff knekk og som har hatt en belastende oppvekst selv og ikke har opplevd hva det vil si å være en god nok forelder og dermed trenger veiledning. Jeg vil ikke si at dette handler om å være udugelig. Det handler om å være en mamma eller pappa som trenger litt ekstra hjelp for en periode. Og det kan faktisk skje oss alle. Også har vi selvsagt dem som utsetter barnet for vold og/eller overgrep, de som melder eksen på pur faen grunnet konflikt, eller par og ekser som har så høy konflikt mellom seg at det går utover barnet. Vi har også de som er avhengig av rusmidler og utsetter barnet for å være ruset og ute i stand til å ivareta barnet, gravide som ruser seg/drikker alkohol. Og utsetter barnet for konfliktene innad rusmiljøet, som kan være ganske heftig innimellom. Disse foreldrene har gjerne vanskeligheter for å motta hjelp, og nekter for forholdene (det er bare alle andre som lyver) og hater de hjelpeapparatet. Vi har også dem som ikke klarer å si nei til barnet sitt, ikke tror eget barn kan gjøre noe galt, og skal skjerme barnet sitt for alt motstand som kan skje med dem osv. Disse foreldrene blir det bare fler og fler av. Man kan kanskje kalle denne type foreldre for udugelige (som foreldre) særlig om de nekter å innse egne feil og hvordan barna påvirkes av dem. Men selv disse foreldrene kan på et tidspunkt endre seg og bli gode nok foreldre. Husk likevel at de aller fleste ønsker å være gode foreldre for barna sine, så jeg syns det blir helt feil å si at foreldrene er udugelige. Anonymkode: 4c772...cda 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #20 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er helt vanlig for de som jobber i bv. Bhg/skole sender bekymringsmld pga adferdsvansker hos barnet. Bhg/skole tror årsaken til adferdsvansken er omsorgsvikt hjemme. At barnet ikke har det bra hjemme. Anonymkode: 17edc...12f Ja, det sier jo mye om kompetanse:) På tide med ny kunnskap👏💪 Anonymkode: fd6c5...4ed 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå