Trampe Skrevet 24. januar 2006 #1 Skrevet 24. januar 2006 Jeg lurer på å tempe som prevensjon etter bryllupet. Jeg begynner å bli lei hormonell prevensjon nå... Jeg har tenkt på å skaffe meg ladycomp, men de er veldig dyre. Så var det noen som sa at det kan være like greit å tempe på egen hånd, at man med temping og sekretsjekk kan få god kontroll. Når jeg skal av pilla er det nok mye opp og ned i begynnelsen uansett... Jeg har aldri sett en slik chart. Er det noen av dere som kan dele deres? Slik at jeg kan få se hvordan de ser ut? Ligger alle deres på nettet, eller er det noen som lager de selv? Jeg er fremdeles veldig usikker her, om hvordan jeg skal gjøre dette... Dere som styrer med temping og slikt, hvordan gjør dere det? Jeg regner med at jeg kan gjøre det samme, bare passe på å ikke ha ubeskyttet sex når jeg tror EL nærmer seg
Trampe Skrevet 24. januar 2006 Forfatter #3 Skrevet 24. januar 2006 Takk, Peony! Følger det med bruksanvisning til den der?
Malama Skrevet 24. januar 2006 #4 Skrevet 24. januar 2006 "Gallerier" med mange charts, fra fertilityfriend og ovusoft/tcoyf: http://www2.fertilityfriend.com/ChartGallery/ http://www.ovusoft.com/ourtcoyf/gallery/ Her kan du se MANGE
Trampe Skrevet 24. januar 2006 Forfatter #5 Skrevet 24. januar 2006 Takk, Malama. Tror jeg fortsetter på pillen. Dette ser alt for vanskelig ut. Jeg som bruker å ta ting så lett - jeg sitter her og skjønner heller lite...
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #6 Skrevet 24. januar 2006 Omtrent slik gjør jeg det: Tempingen foregår hver dag til samme tid. Jeg temper i halvsøvne etter minst 3 timers søvn. Starter ny chart første menstruasjonsdag. De første 5 dagene regnes som trygge. Fra dag seks tar jeg sekretet i betraktning. Er det ikke noe sekret regner jeg hver "tørre" dag som sikker. Den første dagen med seket er den første usikre dagen. Vi bruker kondomer fram til temperaturen og sekretet har bekreftet at EL har vært. Jeg vet at EL har vært ved å observere 3 uforstyrrede temperaturer som er minst 0,2 °C høyere enn de 6 foregående OG ved at sekretet har tørket ut. Resten av syklusen bruker vi ikke prevensjon. Og så starter en ny syklus...
Malama Skrevet 24. januar 2006 #7 Skrevet 24. januar 2006 Omtrent akkurat så enkelt er det ja. I teorien Jeg bruker LC da (og det er i teorein enda enklere), min samboer liker de røde og grønne dagene. Mest røde da, og det liker vi ikke sååå godt kan man si, men altså det er fordi jeg ikke har stabil syklus og tidvis mangleden EL. Men det er en annen sak.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #9 Skrevet 24. januar 2006 Omtrent akkurat så enkelt er det ja. I teorien ← Hva mener du med "i teorien"? Jeg har uregelmessige sykler og så enkelt er det.
Trampe Skrevet 24. januar 2006 Forfatter #10 Skrevet 24. januar 2006 Omtrent slik gjør jeg det: Tempingen foregår hver dag til samme tid. Jeg temper i halvsøvne etter minst 3 timers søvn. Starter ny chart første menstruasjonsdag. De første 5 dagene regnes som trygge. Fra dag seks tar jeg sekretet i betraktning. Er det ikke noe sekret regner jeg hver "tørre" dag som sikker. Den første dagen med seket er den første usikre dagen. Vi bruker kondomer fram til temperaturen og sekretet har bekreftet at EL har vært. Jeg vet at EL har vært ved å observere 3 uforstyrrede temperaturer som er minst 0,2 °C høyere enn de 6 foregående OG ved at sekretet har tørket ut. Resten av syklusen bruker vi ikke prevensjon. Og så starter en ny syklus... ← Tusen takk. Det hørtes faktisk ikke så ille ut, nå ble jeg ved litt bedre mot. Manne leste også fremgangsmåten din, og ble litt mer positivt innstilt han også. Kanskje vi prøver dette allikevel?
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #11 Skrevet 24. januar 2006 Tusen takk. Det hørtes faktisk ikke så ille ut, nå ble jeg ved litt bedre mot. Manne leste også fremgangsmåten din, og ble litt mer positivt innstilt han også. Kanskje vi prøver dette allikevel? ← Jeg anbefaler det på det varmeste. For meg er det ikke noe vanskeligere enn å huske å ta en pille hver dag. Og det er helt uten bivirkninger.
Malama Skrevet 24. januar 2006 #12 Skrevet 24. januar 2006 (endret) Hva mener du med "i teorien"? Jeg har uregelmessige sykler og så enkelt er det. ← Vel.. greit nok. Det ER jo så enkelt. Men når man, som meg, kan finne på å ha en 3 måneder lang syklus uten el i det hele tatt, så blir det liksom ikke noe "sekret tørker opp og temperaturen viser el". Det fruktbare sekretet dukker opp like etter mensen tar slutt. Men det tørker ikke opp, og tempen stiger ikke. Det tlørker kanskje litt opp, før det kommer tilbake. Igjen og gjen. Da er det i praksis 2,5 måneder med kondombruk, i TILFELLE el skulle dukke opp, for det vet man ikke før syklusen er over. Jeg HAR hatt el på dag 46 av en to måneder lang syklus også, så det kan skje. I mitt tilfelle er det derfor ikke fullt så enkelt. Men mitt tilfelle er antakelig ikke helt normalt. Så i teorien, og for de fleste også i praksis, så er det så greit som du beskriver. For meg har det å slutte på p-piller medført sykluskaos som nå har vart i 10 måneder og ikke nærmer seg noen stabilisering i det hele tatt. Og da blir det maaaaaaaange kondomdager. Likevel angrer jeg ikke altså. Og jeg håper jo på en mer stabil syklus, eller om den ikke er regelmessig så i alle fall at jeg har EL sånn mer eller mindre hver gang... Lurer på om jeg kanskje må ha litt legehjelp for å oppnå det da... Endret 24. januar 2006 av Malama
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #13 Skrevet 24. januar 2006 Vel.. greit nok. Det ER jo så enkelt. Men når man, som meg, kan finne på å ha en 3 måneder lang syklus uten el i det hele tatt, så blir det liksom ikke noe "sekret tørker opp og temperaturen viser el". Det fruktbare sekretet dukker opp like etter mensen tar slutt. Men det tørker ikke opp, og tempen stiger ikke. Det tlørker kanskje litt opp, før det kommer tilbake. Igjen og gjen. Da er det i praksis 2,5 måneder med kondombruk, i TILFELLE el skulle dukke opp, for det vet man ikke før syklusen er over. Jeg HAR hatt el på dag 46 av en to måneder lang syklus også, så det kan skje. I mitt tilfelle er det derfor ikke fullt så enkelt. Men mitt tilfelle er antakelig ikke helt normalt. Så i teorien, og for de fleste også i praksis, så er det så greit som du beskriver. For meg har det å slutte på p-piller medført sykluskaos som nå har vart i 10 måneder og ikke nærmer seg noen stabilisering i det hele tatt. Og da blir det maaaaaaaange kondomdager. Likevel angrer jeg ikke altså. Og jeg håper jo på en mer stabil syklus, eller om den ikke er regelmessig så i alle fall at jeg har EL sånn mer eller mindre hver gang... Lurer på om jeg kanskje må ha litt legehjelp for å oppnå det da... ← Jeg har alltid hatt uregelmessige sykler, unntatt da jeg var på pillen. Vet akkurat hvordan du har det. Har hatt sykler på mellom 25-60+ dager. Av og til uten EL. Vet aldri om den neste syklusen blir kort eller lang. Det er slitsomt. Men de positive sidene er for meg større enn ulempene.
Malama Skrevet 24. januar 2006 #14 Skrevet 24. januar 2006 Fordelene er større enn ulempene for meg også, selv m mine sykluser de siste ti månedene har variert fra 3 uker til 3 måneder, og EL i bare to av de 8 syklusene. Men, i det minste så lærer jeg en del om kroppen min. Og de gangene jeg HAR EL, så vet ejg i alle fall når mensen kommer...
Gjest Gjest_pus_* Skrevet 25. januar 2006 #15 Skrevet 25. januar 2006 Kanskje et veldig dumt spørsmål... Men kan man få mensen uten å ha hatt eggløsning? Det virker som om noen av dere med uregelmessig syklus som temper opplever det.... Jeg temper og tester ikke, så jeg vet ikke med meg selv. Har tenkt på å begynne og tempe. Har bare gått utifra at i og mad at mensen kommer har det vært en eggløsning.
Malama Skrevet 25. januar 2006 #16 Skrevet 25. januar 2006 Nja.. Man får ikke mensen, den kommer pr. def etter el, men man kan få en blødning likevel (på amme måte som man når man tar p-piller får en blødning, uten at man har hatt el) Men har du regelmessig mens, så har du antakelig El også. Disse blødningene som kommer etter en syklus uten el har jo ikke akkurat noen dato å forholde seg til, så de kan ofte komme litt varierende... (dog, ikke alltid) I utgangspunktet ville jeg ikke bekymra meg om du ikke ha noen grunn til å tro at der er problemer. Dersom du har veldig uregelmessige sykluser kan det være verd å undersøke. Og dersom du prøver å bli gravid og ikke lykkes, selvsagt. men ellers så har de aller fleste el. så det er ikke noe å bekymre seg sånn veldig for. (Det er vel kanskje særlig de som sliter litt som temper, og da oppdager at de ikke alltid har el, som kan v're årsaken til at de sliter...)
Gjest Gjest_pus_* Skrevet 26. januar 2006 #17 Skrevet 26. januar 2006 Takk for svar, Malama! Jeg er i pp 5, men ting kan jo ta litt tid. Har ellers ingen indikasjoner på at noe ikke skulle stemme. Regelmessig sykluser, kan være variasjon på 2-3 dager. Da går jeg utifra at jeg har eggløsning, i alle fall frem til vi har prøvd ett år.
Malama Skrevet 26. januar 2006 #18 Skrevet 26. januar 2006 Ja, det synes jeg du skal ta utgangspunkt i da. Et par dagers variasjon er regelmessig det, slik jeg ser det. Et par ukers/måneders variasjoner, da er det uregelmessig.... men så lenge du ikke har grunn til å tro at noe er galt, så ville jeg ikke engstet meg for det heller. Det er jo faktsik slik at det i snitt tar 6 måneder å bli gravid har jeg lest et sted, så å ikke ha lykkes på 5 pp er jo helt normalt.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #19 Skrevet 27. januar 2006 Du må ikke finne på å bruke temping o.l. som prevensjon uten å ha god kjennskap til hvordan kroppen fungerer og kjenner reglene godt. Taking Charge of Your Fertility av Toni Weschler ( evt. The Garden of Fertility av Katie singer) er et godt utgangspunkt.
Malama Skrevet 28. januar 2006 #20 Skrevet 28. januar 2006 Du må ikke finne på å bruke temping o.l. som prevensjon uten å ha god kjennskap til hvordan kroppen fungerer og kjenner reglene godt. Taking Charge of Your Fertility av Toni Weschler ( evt. The Garden of Fertility av Katie singer) er et godt utgangspunkt. ← Nei, nettopp. DErfor valgte jeg å satse på en LC da jeg skulle begynne på denne måten, fordi den gir meg en grei sikkerhet mens jeg lærer. Også har jeg programvaren TCOYF, der står en god del i hjelpefilene der, men jeg har planer om å skaffe boka også, har bare ikke kommet så langt (fordi jeg hadde lyst å kjøpe den her i landet for å slippe så lang leveringstid og ekstrm porto, men ahr ikke funnt den reviderte utgaven edna) Uansett anbfaler jeg ikke tmping etc som prevensjon dersom baby er krise, for andre enn de som har LANG erfring med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå