Gå til innhold

Overgangsalderen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har begynt å komme i overgangsalderen (44 år) da jeg har mindre og uregelmessig menstruasjon, og siste 3 mnd begynt med nattesvette og fra å være frysepinne til å ha veldig mye hetetokter og følelse av en varmeovn som starter innenfra. Og jeg har blitt så irritabel og har mye humørsvingninger. 

Vi er jo forskjellige, men hva hjalp deg?

Vitaminer? Noe annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
32 minutter siden, meretekristin said:

Jeg tror jeg har begynt å komme i overgangsalderen (44 år) da jeg har mindre og uregelmessig menstruasjon, og siste 3 mnd begynt med nattesvette og fra å være frysepinne til å ha veldig mye hetetokter og følelse av en varmeovn som starter innenfra. Og jeg har blitt så irritabel og har mye humørsvingninger. 

Vitaminer? Noe annet?

Nå er jeg forhåpentligvis langt unna overgangsalderen og jeg er ikke helt sikker på hvor lenge det kan vare, men har hørt at det kan gå en stund selvfølgelig. Vet at folk med veldig mye symptomer kan få behandlinger som skal lette, men sånn ellers så er det vel en del av en kvinnes liv? Er kanskje ikke så mye å gjøre ved den tiden det varer? Mener ikke å virke ufølsom eller noe altså, men vi går jo gjennom pubertet og månedlige blødninger med de symptomene det gir.

Anonymkode: 1658f...bb7

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nå er jeg forhåpentligvis langt unna overgangsalderen og jeg er ikke helt sikker på hvor lenge det kan vare, men har hørt at det kan gå en stund selvfølgelig. Vet at folk med veldig mye symptomer kan få behandlinger som skal lette, men sånn ellers så er det vel en del av en kvinnes liv? Er kanskje ikke så mye å gjøre ved den tiden det varer? Mener ikke å virke ufølsom eller noe altså, men vi går jo gjennom pubertet og månedlige blødninger med de symptomene det gir.

Om vi fikk en tier for hver yngre kvinne som sier dette... ;) Joda, det er en naturlig og uunngåelig prosess. Men noen blir så plaget at de velger hormonbehandling. Kraftige depressive tendenser eller konstant avbrutt nattesøvn på grunn av hetetokter er noen grunner. Ellers er det mulig å prøve naturpreparater, som inneholder planteøstrogener, de kan lindre for noen. 

Selv tåler jeg ikke hormonbehandling, så jeg må holde ut til det går over. :) 

Endret av every woman
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo en sånn pre… etellerannet periode man skal gjennom før overgangsalderen, hvor noen av symptomene starter, denne perioden kan pågå i åresvis. Høres ut som det er der du er nå, ville tatt en tur til legen og forhørt deg

Skrevet

Vil tipse om bra gruppe på FB om dette: FEMIpositiv. Overgangsalder, før- under - etter 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En bekjent av meg har slitt med plager fra hun var 36 og det er først nå når hun er 55 hun merker bedring i plagene, det er nesten 20 år med masse rare symptomer, blødninger, vondter og annet rart. Er ikke alle behandlinger som hjelper og noe av det koster mer enn det smaker, bivirkninger kan ofte være verre enn de originale plagene.

Kvinnehelse er nedprioritert, hadde menn hatt menstruasjon, svangerskap, overgangsalder som kvinne så hadde det vært en løsning og medisin for alt og det hadde nok vært relativt trygt. Ikke er det lett å finne en lege som gidder å hjelpe med løsninger heller for plagene,

Men ja, vi håper vel alle at det skal gå så godt det kan gå når vi først havner i overgangsalderen. Krysser armer og bein for at det skal gå relativt smertefritt når det er min tur. 

Anonymkode: 3f577...817

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

En bekjent av meg har slitt med plager fra hun var 36 og det er først nå når hun er 55 hun merker bedring i plagene, det er nesten 20 år med masse rare symptomer, blødninger, vondter og annet rart. Er ikke alle behandlinger som hjelper og noe av det koster mer enn det smaker, bivirkninger kan ofte være verre enn de originale plagene.

Kvinnehelse er nedprioritert, hadde menn hatt menstruasjon, svangerskap, overgangsalder som kvinne så hadde det vært en løsning og medisin for alt og det hadde nok vært relativt trygt. Ikke er det lett å finne en lege som gidder å hjelpe med løsninger heller for plagene,

Men ja, vi håper vel alle at det skal gå så godt det kan gå når vi først havner i overgangsalderen. Krysser armer og bein for at det skal gå relativt smertefritt når det er min tur. 

Ja, jeg er helt enig i at når plager er veldig store så må man absolutt få behandling, og jeg kommer nok til å hate hele greia selv like mye. Jeg sliter selv med store mensplager og medisinering som ikke gjør dette stort bedre, jeg skulle ønske det var en «quick-fix», jeg bare vet at det dessverre er noe jeg ikke får gjort så mye med.

Skrevet

Begynte på hormonbehandling og har blitt kvitt hetetoktene. Det var så ille at jeg trodde jeg ikke kunne gå på jobb. Søvnløse netter og konstante hetetokter hele dagen. Store blødninger. Hormonbehandling har stoppet begge deler og jeg har det så bra nå.  

Anonymkode: 67dac...fdf

• Nyttig 2
Skrevet

Hva med oss som har store plager, men ikke kan ta hormoner pga faren for blodpropp eller hjerteinfarkt?

Anonymkode: d5755...029

Skrevet

Joda, har også en venninne som hadde tidlig overgangsalder. I 30 årene. Men dette er unntaket. 

Selv fikk jeg variable blødninger rundt 48. Jeg var forberedt. Overgangsalder er bare ikke noe vi kommer unna. 

Gikk til gynekolog. Å få mens i hytt og pine er ikke ok. Jeg tålte ingen av de anbefalte hormoner. Prøvde, men fikk migrene av alt. Så da tenkte jeg, dette er livets gang. 

Jeg hadde ikke fått hetetokter dengang. Kun mensforstyrrelser. 

Husk, dette er livets gang. Etter forstyrrelser sluttet mens helt. Jeg er skikkelig fornøyd med det. Så kom hetetokter. For min del kom de etter at mens sluttet. Men folk er forskjellige. Sliter fortsatt med hetetokter etter 6 år. Vet at det kommer til å gå over. 

Jeg har frosset hele mitt liv. Så å bli varm for en gangs skyld, ok, flere ganger pr dag, jeg kan leve med det. 

Tenk, endelig ble jeg varm. 

• Nyttig 1
Skrevet
Helene skrev (18 timer siden):

Joda, har også en venninne som hadde tidlig overgangsalder. I 30 årene. Men dette er unntaket. 

Selv fikk jeg variable blødninger rundt 48. Jeg var forberedt. Overgangsalder er bare ikke noe vi kommer unna. 

Gikk til gynekolog. Å få mens i hytt og pine er ikke ok. Jeg tålte ingen av de anbefalte hormoner. Prøvde, men fikk migrene av alt. Så da tenkte jeg, dette er livets gang. 

Jeg hadde ikke fått hetetokter dengang. Kun mensforstyrrelser. 

Husk, dette er livets gang. Etter forstyrrelser sluttet mens helt. Jeg er skikkelig fornøyd med det. Så kom hetetokter. For min del kom de etter at mens sluttet. Men folk er forskjellige. Sliter fortsatt med hetetokter etter 6 år. Vet at det kommer til å gå over. 

Jeg har frosset hele mitt liv. Så å bli varm for en gangs skyld, ok, flere ganger pr dag, jeg kan leve med det. 

Tenk, endelig ble jeg varm. 

Hva betyr det egentlig. Er kjernetemperaturen hos eldre kvinner lavere enn hos unge, eller er dette bare "en følelse" i kroppen?

Anonymkode: 2b978...baf

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette er det beste jeg noen gang her lest her inne ang overgangsalder, du har stor applaus fra meg, kunne ikke skrevet det bedre selv.👏🏼👏🏼

Anonymkode: 55007...4de

Skrevet
meretekristin skrev (23 timer siden):

Vitaminer? Noe annet?

Jeg havnet i overgangsalderen når jeg var 41 år etter en total hysterektomi pga livmorkreft (er kreftfri nå). Jeg opplevde hetetokter først. Plutselig kjentes det ut som om at en ovn slo seg på inni meg :svett: Jeg kan også oppleve nattesvetting. Har fremdeles til gode å oppleve irritabilitet og humørsvingninger. 

Jeg gikk til legen og fikk hormonsubstitusjonsbehandling. Det hjalp, men etter 1 år, så fikk jeg beskjed at jeg ikke kunne ta det lenger pga at jeg hadde hatt kreft. Jeg fikk ingen info om det på sykehuset eller fra legen min om det, så jeg skulle egentlig ikke brukt det i det hele tatt. Så nå bruker jeg ingenting og må "lide" meg igjennom plagene. Sommeren er den verste tiden på året når det gjelder overgangsalderen pga hetetoktene og svettingen. Ellers så går resten av året noenlunde greit. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Kittykat skrev (19 minutter siden):

Jeg havnet i overgangsalderen når jeg var 41 år etter en total hysterektomi pga livmorkreft (er kreftfri nå). Jeg opplevde hetetokter først. Plutselig kjentes det ut som om at en ovn slo seg på inni meg :svett: Jeg kan også oppleve nattesvetting. Har fremdeles til gode å oppleve irritabilitet og humørsvingninger. 

Jeg gikk til legen og fikk hormonsubstitusjonsbehandling. Det hjalp, men etter 1 år, så fikk jeg beskjed at jeg ikke kunne ta det lenger pga at jeg hadde hatt kreft. Jeg fikk ingen info om det på sykehuset eller fra legen min om det, så jeg skulle egentlig ikke brukt det i det hele tatt. Så nå bruker jeg ingenting og må "lide" meg igjennom plagene. Sommeren er den verste tiden på året når det gjelder overgangsalderen pga hetetoktene og svettingen. Ellers så går resten av året noenlunde greit. 

Akk ja, sommeren er en sann plage. Det er først nå når oktober endelig kom at jeg begynner å trives igjen.  Jeg hadde ikke reist til Syden om jeg hadde blitt betalt for det! Gleder meg til temperaturen normaliseres i denne skrotten her, og jeg kanskje kan like sommeren som jeg gjorde før.

Endret av every woman

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...