AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #1 Skrevet 7. oktober 2023 Føler det er mange som sier det for tiden. Hva tenker du? Anonymkode: 9554b...9a5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #2 Skrevet 7. oktober 2023 Alle valg vi tar er egoistiske, vi tar de for å oppnå noe eller en følelse av noe, stilne egen samvittighet eller lignende der vi tilsynelatende hjelper andre. Valget om å få barn er verken mer eller mindre egoistisk en andre valg vi tar. Anonymkode: 34230...f9b 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Føler det er mange som sier det for tiden. Hva tenker du? Anonymkode: 9554b...9a5 Åpenbart Anonymkode: 7fde8...177
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #4 Skrevet 7. oktober 2023 Ja det er egoistisk etter min mening. Folk får barn for å ha innhold og mening i livet, for å videreføre sine gener og verdier. For å ikke være alene. Jeg syns det er egoistisk å føre et menneske inn i verden for å oppfylle disse behovene. Anonymkode: de802...004 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Skrevet 7. oktober 2023 Ja. På ett eller annet plan tenker man jo på videreførelsen av egne gener og familiekultur, samt samholdet og tryggheten man får av barn. Hvis det ikke var noen egeninteresse i å få barn, ville det jo vært mange mange flere som adopterte. Anonymkode: 365bf...94c
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #7 Skrevet 7. oktober 2023 Egoistisk å få barn i en verden som denne. Anonymkode: 5abf6...06b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #8 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle valg vi tar er egoistiske, vi tar de for å oppnå noe eller en følelse av noe, stilne egen samvittighet eller lignende der vi tilsynelatende hjelper andre. Valget om å få barn er verken mer eller mindre egoistisk en andre valg vi tar. Anonymkode: 34230...f9b Dette er jeg veldig uenig i. Jeg vil faktisk si at det er mer egoistisk enn å velge å bli rusmisbruker (når man er barnløs). Du skaper et liv som er helt og holdent avhengig av deg både når du går gravid og under oppveksten. Anonymkode: bd208...768
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #9 Skrevet 7. oktober 2023 Det er jo den ultimate narsissistiske handlingen da: å videreføre egne gener Anonymkode: c9655...0d7 1 1
Sofakona Skrevet 7. oktober 2023 #10 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo den ultimate narsissistiske handlingen da: å videreføre egne gener Anonymkode: c9655...0d7 Vel... verden hadde stoppet opp for lenge siden om ingen hadde fått barn..du hadde heller ikke sittet her
Daria Skrevet 7. oktober 2023 #11 Skrevet 7. oktober 2023 De aller fleste får barn fordi de selv ønsker og har lyst på barn. Det gjør det til en egoistisk handling, i likhet med alle andre valg man tar med samme motivasjon. Det trenger derimot ikke bety at det er en gal eller umoralsk handling som man bør unngå - det er en helt annen diskusjon. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #12 Skrevet 7. oktober 2023 Sofakona skrev (1 minutt siden): Vel... verden hadde stoppet opp for lenge siden om ingen hadde fått barn..du hadde heller ikke sittet her Og det kan være helt sant samtidig som det er den mest egosentriske og narsesistiske handlingen som finnes. For det er ingen som får barn fordi vi er for få mennesker på jordkloden nå. Vi er rett og slett for mange og har ødelagt jorden og naturens balanse. En får barn fordi en har lyst på de og det er helt greit, vi mennesker gjør det meste i livet vårt av lyst og egoisme, egoisme kan til og med være sunt det. Uten egoisme hadde heller ikke menneskeheten overlevd men selvfølgelig er det en egoistisk handling å få barn. Og det er helt greit å si det rett ut. Anonymkode: c9655...0d7 1
Nowayback Skrevet 7. oktober 2023 #13 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Føler det er mange som sier det for tiden. Hva tenker du? Anonymkode: 9554b...9a5 Ja, men alt vi gjør i livet er egoistisk.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #14 Skrevet 7. oktober 2023 Der er de som får barn selv om de ikke ønsker eller vil ha barn. Gjett hva for slags hjem som er best for barnet å vokse opp i? Et hjem der barnet er ønsket eller et hjem der barnet aldri var ønsket. At det å få barn er egoistisk trenger ikke bety at det derfor er ille for barnet. Tvert i mot... Anonymkode: 7fe0f...661
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #15 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg synes det er mer egoistisk å ikke få barn. Før noen biter av meg hodet: Fordi om du er selvvalgt barnløs kan du bruke tid, penger og energi på nøyaktig det du vil og du vil mest sannsynlig gå i pluss økonomisk, energimessig, karrieremessig, fritid… Å få barn er jo et minusprosjekt, du må jo sette deres liv og interesser foran deg selv i mange år (evt hele livet), så det er jo overhodet ikke egoistisk. Og jeg har barn selv. Anonymkode: b96eb...725
Daria Skrevet 7. oktober 2023 #16 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å få barn er jo et minusprosjekt, du må jo sette deres liv og interesser foran deg selv i mange år (evt hele livet), så det er jo overhodet ikke egoistisk. Og jeg har barn selv. Og du fikk vel disse barna etter eget ønske, vel vitende om hva det innebar? Ditt valg er ikke mindre egoistisk enn den barnløses, dere har begge det livet dere selv har ønsket dere. At de livene gir forskjellige muligheter og begrensninger, endrer ikke på det grunnleggende premisset. 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #17 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes det er mer egoistisk å ikke få barn. Før noen biter av meg hodet: Fordi om du er selvvalgt barnløs kan du bruke tid, penger og energi på nøyaktig det du vil og du vil mest sannsynlig gå i pluss økonomisk, energimessig, karrieremessig, fritid… Å få barn er jo et minusprosjekt, du må jo sette deres liv og interesser foran deg selv i mange år (evt hele livet), så det er jo overhodet ikke egoistisk. Og jeg har barn selv. Anonymkode: b96eb...725 Det siste trenkte du nesten ikke si, det var selvforklarende mange settninger før. Du fikk vel barn fordi du ønsket det eller var det noen som tvang deg? Noen som holdt en pistol mot hode ditt og gav ordre om å få barn? Du gjorde det 100% av uselviske grunner som å redde menneskeheten? Du lever det livet du ønsker slik selvvalgte barnløse lever sitt liv slik de ønsker. Du valgte å bruke tid og penger anerledes enn de uten barn men det var ditt valg. Anonymkode: c9655...0d7 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #18 Skrevet 7. oktober 2023 Sofakona skrev (59 minutter siden): Vel... verden hadde stoppet opp for lenge siden om ingen hadde fått barn..du hadde heller ikke sittet her Ikke meg du siterer, men jeg tenker på det som en positiv ting. Jeg har ikke noe behov for å sitte her. Syns heller ikke det er synd om mennesket dør ut. Anonymkode: de802...004 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #19 Skrevet 7. oktober 2023 Nei, det er ikke egoistisk å sette barn til verden. Hva skal vi gjøre da, bare slutre å produsere barn slik at menneskene dør ut? Det er på den andre siden egoistisk å kreve at barna dine skal gjøre deg lykkelig. Typ å si til et barn «følg reglene mine og vær takknemmelig for at du får bo under mitt tak». De har aldri valgt å bli satt til verden, og vi skylder dem ingenting. Hvis man er gode foreldre får man gjerne igjen i form av godt forhold til barna når de blir store, men man kan aldri forvente det av dem. DET ville vært egoistisk Anonymkode: 391f5...be0
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #20 Skrevet 7. oktober 2023 Daria skrev (2 timer siden): Og du fikk vel disse barna etter eget ønske, vel vitende om hva det innebar? Ditt valg er ikke mindre egoistisk enn den barnløses, dere har begge det livet dere selv har ønsket dere. At de livene gir forskjellige muligheter og begrensninger, endrer ikke på det grunnleggende premisset. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det siste trenkte du nesten ikke si, det var selvforklarende mange settninger før. Du fikk vel barn fordi du ønsket det eller var det noen som tvang deg? Noen som holdt en pistol mot hode ditt og gav ordre om å få barn? Du gjorde det 100% av uselviske grunner som å redde menneskeheten? Du lever det livet du ønsker slik selvvalgte barnløse lever sitt liv slik de ønsker. Du valgte å bruke tid og penger anerledes enn de uten barn men det var ditt valg. Anonymkode: c9655...0d7 Jeg var nok litt uklar når jeg skrev, for jeg mente reflektere over selve ordet «egoistisk» på en mer semantisk måte. Jeg mente overhodet ikke bruke det nedsettende, for jeg synes egentlig ikke det er egoistisk å hverken få barn eller velge ikke få barn. Skjønner at det kunne virke støtende, jeg skulle ha tatt meg litt bedre tid når jeg skrev (men mine avkom trengte meg…passende nok 😛 ). Jeg bare savner å kun tenke på meg selv, altså være egoistisk, slik en barnløs kan. Men ja, jeg fikk barn frivillig, men jeg vil fremdeles ikke si det er egoistisk å få barn. Men heller ikke å IKKE få barn, men sistnevnte har tid til å være mer egoistisk. På en måte. Vanskelig dette! Anonymkode: b96eb...725
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå