Gå til innhold

Sukker + aspartam/acesulfam k i vanlig brus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det irriterer meg at både Fanta og Pepsi med sukker, inneholder søtstoffer.

Jeg har boikotta dem pga dette og jeg skjønner heller ikke poenget med å ha både sukker OG søtstoffer i samme brus.

Tanker om dette?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er for å begrense kaloriinnholdet. Helt enig i at det er irriterende, for det smaker høgg.

Anonymkode: 2c43e...6bd

• Liker 1
Skrevet

Du er nok inne på noe.

I tillegg så er kanskje kunstig søtningsmiddel billigere enn sukker..?

Jeg mener i allefall at det burde være fritt valg om man foretrekker sukker eller kunstige midler i drikken sin.

• Liker 1
Skrevet

Mer sjenert av koffeinen i Pepsi produkter

Anonymkode: 61df1...ef0

Skrevet

Du kan jo drikke

*Solo
*Villa
*Coca cola
*Fanta (inneholder ikke søtningsmiddel såvidt jeg kan se?)
*Sprite

Og sikkert mange flere.

• Liker 1
Skrevet
MacadamiaNut skrev (20 timer siden):

Det irriterer meg at både Fanta og Pepsi med sukker, inneholder søtstoffer.

Jeg har boikotta dem pga dette og jeg skjønner heller ikke poenget med å ha både sukker OG søtstoffer i samme brus.

Tanker om dette?

Har jeg og..drikker ikke gift som attpåtil smaker pyton.

• Liker 3
Skrevet
Brunhilde skrev (21 timer siden):

Men det er fremdeles mer brus du kan, enn ikke kan, drikke ;)

Det er det nok🙂

Men poenget mitt var at jeg synes det er feil å snike inn kunstige søtningsmidler i vanlig sukkerbrus. Folk må få velge selv.

• Liker 2
Skrevet
MacadamiaNut skrev (1 minutt siden):

Det er det nok🙂

Men poenget mitt var at jeg synes det er feil å snike inn kunstige søtningsmidler i vanlig sukkerbrus. Folk må få velge selv.

Ja, men du får velge selv. Du får muligheten til å velge bort det du ikke vil ha. Så enkelt er det faktisk.

Skrevet
10 minutter siden, MacadamiaNut said:

Det er det nok🙂

Kan være enig at det kanskje skulle vært bedre informert om hvis det gjøres en sånn endring.
Men for folkehelsa generelt er det jo positivt.  

• Liker 1
Skrevet
drohatha skrev (8 timer siden):

Kan være enig at det kanskje skulle vært bedre informert om hvis det gjøres en sånn endring.
Men for folkehelsa generelt er det jo positivt.  

Vet ikke om å kalle det positivt er å ta litt hardt i..?

https://www.aftenposten.no/verden/i/pQxa01/aspartam-paa-whos-liste-over-mulig-kreftfremkallende-stoffer

https://forskning.no/diabetes-mat-og-helse-slanking/kunstig-sotstoff-endret-tarmbakteriene/540423

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Brunhilde skrev (8 timer siden):

Ja, men du får velge selv. Du får muligheten til å velge bort det du ikke vil ha. Så enkelt er det faktisk.

Men nå har jo for eksempel Coca cola company tatt fra meg muligheten til å drikke Fanta fordi de har bestemt at Fanta skal inneholde kunstig søtningsmiddel uansett om det er sukker i eller ikke.

Og jeg verken liker smaken av kunstig søtt, eller er interessert i å drikke det.

Hva blir den neste brusen de ødelegger tro?

Og hvorfor skal vi på død og liv prakkes på dette kunstige stoffet? Hvorfor får ikke folk velge selv om de skal drikke sukkerbrus eller sukkerfritt?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MacadamiaNut skrev (3 timer siden):

Men nå har jo for eksempel Coca cola company tatt fra meg muligheten til å drikke Fanta fordi de har bestemt at Fanta skal inneholde kunstig søtningsmiddel uansett om det er sukker i eller ikke.

Og jeg verken liker smaken av kunstig søtt, eller er interessert i å drikke det.

Hva blir den neste brusen de ødelegger tro?

Og hvorfor skal vi på død og liv prakkes på dette kunstige stoffet? Hvorfor får ikke folk velge selv om de skal drikke sukkerbrus eller sukkerfritt?

Ingen prakker på deg noe som helst. Brus er usunt. Punktum. Med eller uten kunstig søtningsmiddel.  Du sparer både lommeboka, tennene dine og helsa di med å ikke drikke brus. 

Dessuten - myten om aspartam er punktert gjentatte ganger. Igjen og igjen. Rapporten du henviste til ovenfor har blitt sterkt kritisert. Og medienes fremstilling av den har blitt det samme. Fordi forskningen er svært kritikkverdig, resultatene er tatt ut av kontekst og fremstiller et feilaktig bilde av aspartam.

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, MacadamiaNut said:

At aspartam er satt i klasse 2B er ikke lage noe drama for. Det tilsier at det er en mulig sammenheng. Derimot overvekt tilskrives å ha skyld i 4,6 % av krefttilfellende, som vil si at for mye sukker indirekte er kreftfremkallende. Tar man høyde for det så kan man argumentere at man minsker sannsynligheten for å få kreft ved å bytte til kunstig søtning (gitt at å bytte reduserer overvekten). 

Når det gjelder den andre artikkelen du linker til så var dosen vesentlig høyere enn hva som ville tilsi for et "normalt" forbruk. Hvem drikker 5 L lettbrus om dagen liksom? Hver dag?
Selvfølgelig vil store doser av hvilket som helst stoff ha bieffekter. Vann er jo giftig i riktig mengde. Sier ikke at man skal bare helle på med lettbrus, men hvis man tar med seg Cola Zero på stranda en varm sommerdag, så er det ikke brusen jeg ville bekymra meg for. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Besserwisser skrev (14 timer siden):

Ingen prakker på deg noe som helst. Brus er usunt. Punktum. Med eller uten kunstig søtningsmiddel.  Du sparer både lommeboka, tennene dine og helsa di med å ikke drikke brus. 

Dessuten - myten om aspartam er punktert gjentatte ganger. Igjen og igjen. Rapporten du henviste til ovenfor har blitt sterkt kritisert. Og medienes fremstilling av den har blitt det samme. Fordi forskningen er svært kritikkverdig, resultatene er tatt ut av kontekst og fremstiller et feilaktig bilde av aspartam.

Jeg mener fremdeles folk burde få velge selv. Ikke å bli påprakket kunstige søtningsmidler.

Og kom gjerne med kilder, slik jeg gjorde. Det er en fordel for å bli tatt seriøst, selv på et diskusjonsforum :)

Endret av MacadamiaNut
  • Liker 1
Skrevet
drohatha skrev (6 timer siden):

At aspartam er satt i klasse 2B er ikke lage noe drama for. Det tilsier at det er en mulig sammenheng. Derimot overvekt tilskrives å ha skyld i 4,6 % av krefttilfellende, som vil si at for mye sukker indirekte er kreftfremkallende. Tar man høyde for det så kan man argumentere at man minsker sannsynligheten for å få kreft ved å bytte til kunstig søtning (gitt at å bytte reduserer overvekten). 

Når det gjelder den andre artikkelen du linker til så var dosen vesentlig høyere enn hva som ville tilsi for et "normalt" forbruk. Hvem drikker 5 L lettbrus om dagen liksom? Hver dag?
Selvfølgelig vil store doser av hvilket som helst stoff ha bieffekter. Vann er jo giftig i riktig mengde. Sier ikke at man skal bare helle på med lettbrus, men hvis man tar med seg Cola Zero på stranda en varm sommerdag, så er det ikke brusen jeg ville bekymra meg for. 

Og til deg: det finnes veldig mange matvarer med kunstig sukker i som man gjerne konsumerer som sukkerfri-forbruker, så at man får i seg så lite ved å drikke brus er et ikke-argument.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2023 den 21.18):

Mer sjenert av koffeinen i Pepsi produkter

Er det ikke koffein i alle cola-bruser??

Skrevet
17 hours ago, MacadamiaNut said:

Og til deg: det finnes veldig mange matvarer med kunstig sukker i som man gjerne konsumerer som sukkerfri-forbruker, så at man får i seg så lite ved å drikke brus er et ikke-argument.

Fremdeles ikke nærheten av nok til å nå mengdene brukt i det eksperimentet (for den jevne nordmann). 
Og generelt i vitenskap så er det samlingen av studier som tilsier hvorvidt et stoff er farlig eller ikke, og at man ikke nødvendigvis skal ta enkeltstudier for god fisk. Hvis det skulle komme flere større studier som skulle tilsi at aspartam er farlig i de mengdene det er mulig å konsumere så skulle jeg tatt det seriøst og endret mening. Forskninga i dag sier at det er trygt, og sammenlignet med alternativet (sukker), så er jeg ikke i tvil om hva som har best netto helsegevinst. 

Anbefaler folkeopplysningens episode på sukker, der tas aspartam opp fra ca 30:00-> 
https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE50002218/avspiller

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
19 hours ago, Djungelvrål said:

Er det ikke koffein i alle cola-bruser??

Nei. Finnes Coca Cola uten koffein og sukker. Foretrekker Pepsi Max, og den har jeg funnet i både Italia og Spania uten koffein, men ikke her i Norge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...