Gå til innhold

Ansiktspleie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt grønn på hudpleie. Har prøvd litt i det siste. Tror jeg har det som defineres for tørr hud, men får også kviser (men har pcos). Har sart hud. Jeg vil gjerne stoppe aldring mest mulig å oppnå en glød. 

Jeg renser huden med Cosmica renseskum, så tar jeg på hydration booster før jeg påfører The Inkey list ansiktskrem. Bruker også øyekrem fra Cosmica som jeg ikke tror har noe for seg egentlig..? 

Syns jeg fortsatt er ganske tørr i ansiktet og har ingen glød. Før blandet jeg fuktighetskremen med renewing face oil fra Cosmica og da fikk jeg jo glød. Men vil gjerne har serum også. 

Kanskje en annen ansiktskrem gir noe mer fukt? Forslag til noe? Blir det mye å bruke face oil sammen med serum og ansiktskrem? 

Anonymkode: 79e1b...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.10.2023 den 18.00):

Jeg er helt grønn på hudpleie. Har prøvd litt i det siste. Tror jeg har det som defineres for tørr hud, men får også kviser (men har pcos). Har sart hud. Jeg vil gjerne stoppe aldring mest mulig å oppnå en glød. 

Jeg renser huden med Cosmica renseskum, så tar jeg på hydration booster før jeg påfører The Inkey list ansiktskrem. Bruker også øyekrem fra Cosmica som jeg ikke tror har noe for seg egentlig..? 

Syns jeg fortsatt er ganske tørr i ansiktet og har ingen glød. Før blandet jeg fuktighetskremen med renewing face oil fra Cosmica og da fikk jeg jo glød. Men vil gjerne har serum også. 

Kanskje en annen ansiktskrem gir noe mer fukt? Forslag til noe? Blir det mye å bruke face oil sammen med serum og ansiktskrem? 

Anonymkode: 79e1b...5ae

Det går fint an å ha tørr (fettfattig) hud og samtig få kviser, spesielt når du har PCOS. Det kan også hende at du har kombinert hud som er fuktfattig. Dersom du opplever midlertidig bedring med å bruke ansiktsolje, kan dette tyde på at du har tørr hud. 

Du oppgir ikke hvilket renseskum fra Cosmica du bruker, men sånn generelt er renseskum bedre egnet for kombinert til fet hud. Selv om jeg mistenker at kvisene dine i alle fall til dels skyldes PCOS, så kan utilstrekkelig tilførsel av fukt/fett gjøre at huden forsøker å kompensere med å produsere mer fett, noe som kan bidra til kviser og tilstoppede porer.

Ettersom du har sensitiv hud, kan du også være obs på at flere av produktene fra Cosmica inneholder parfyme, noe som kan være greit å unngå. Både den blå og den grønne skumrensen inneholder noe som heter Sodium Laureth Sulfate (som bl.a. bidrar til at rensen skummer), som også kan virke uttørkende på huden. Hvis det er Cosmica sin Hydration Booster du bruker, inneholder denne også parfyme, men hvis du ikke har noen negative reaksjoner, kan du bare fortsette å bruke den inntil videre.

En veldig god rens for hud som er enten tørr eller dehydrert og sensitiv, er La Roche-Posay Tolèriane Cleansing Lotion. Den renser effektivt uten å tørke ut huden, og er en av mine personlige favoritter.

Et fuktserum som jeg tror kan passe veldig bra til din hud, er The Ordinary Amino Acids + B5. Aminosyrer er ikke "syrer" i den forstand, og de utgjør den største komponenten i hudens naturlige fuktlag. Provitamin B5 hjelper også til å øke fuktigheten på hudoverflaten og i dybden, og styrker hudbarrieren, noe som er et pluss spesielt ved sensitiv hud. 

Du oppgir heller ikke hvilken dagkrem fra The Inkey List du bruker (de har tre ulike), men jeg vil tro at Peptide Moisturizer vil passe best for din hud av disse. En annen fuktighetskrem du kan vurdere, er CeraVe Facial Moisturizing Lotion (den uten solfaktor, så kan du bruke den både dag og kveld). Den gir godt med fukt uten å være for fet, og inneholder niacinamide (vitamin B3) som har mange gode egenskaper for huden. Vær obs på at ikke alle tåler niacinamide og kan reagere med rødhet, men mange med sensitiv hud tåler niacinamide helt fint :) 

Mangel på glød skyldes som regel  - i tillegg til mangel på fukt/fett - overskudd av døde hudceller og/eller dårlig blodsirkulasjon. Overskudd av døde hudceller vil gjøre at huden framstår som matt og litt ru/tørr. Dette kan løses ved skånsom eksfoliering en til to ganger i uka, og det beste er syreeksfoliering. Melkesyre (Lactic Acid) og BHA (salicylsyre) er begge bra for sensitiv hud, BHA er også den syren som har best effekt mot kviser fordi den løser opp talg i porene i tillegg til at den er antiinflammatorisk. BHA-produkter som passer til sensitiv hud er bl.a. Paula's Choice Calm 1% BHA Sensitive Skin Exfoliant eller The Ordinary  Salicylic Acid 2 % Anhydrous Solution. Selv om sistnevnte har en konsentrasjon på 2% BHA (som er den høyeste som er tillatt), så gjør formuleringen med squalane (en hudidentisk olje) at den er skånsom også for sensitiv hud.  

Hvis du synes at det fungerer for deg å bruke ansiktsolje, så er det ikke noe i veien for det, den oljen du bruker fra Cosmica har gode ingredienser, men inneholder parfyme. Hvis du tåler det og liker å bruke oljen, skal du bare fortsette med det. 

Huden rundt øynene er tynnere og har mange færre talgkjertler enn huden i resten av ansiktet, noe som er en av grunnene til at det er der man ofte ser de første rynkene. Dersom man bare ønsker å tilføre fukt, kan man bruke den vanlige fuktigshetskremen rundt øynene også, hvis huden tåler det. Skal man derimot bruke aktive ingredienser som f.eks. C-vitamin, retinoider etc., bør man bruke et produkt spesielt beregnet for øyepartiet, da produkter for resten av ansiktet ofte vil inneholde for høye konsentrasjoner til at de bør brukes rundt øynene.

Det viktigste du gjør for huden din for å forebygge for tidlig aldring, er tilførsel av fukt og solbeskyttelse. Her i Norge trenger du ikke bruke solkrem i vinterhalvåret/mørketida, men litt avhengig av hvor du bor, så bør du bruke solkrem fra april til oktober. Husk at UV-strålene trenger gjennom både skylag og vinduer/bilruter, så det er ikke bare når du oppholder deg i direkte sol at du bør beskytte huden. Ubeskyttet UV-eksponering er faktisk den faktoren som har størst betydning for utvikling av rynker i huden/for tidlig hudaldring. 

Noen gode, fettfrie solkremer som er velegnet for sensitiv hud, er bl.a. Beauty of Josèon Relief Sun Rice + Probiotics SPF 50, Isntree Hyaluronic Acid Watery Sun Gel SPF 50 og The Inkey List Polyglutamic Sunscreen SPF 30.

Når du har fått huden mer i balanse, kan du vurdere å begynne med et retionidprodukt for å forebygge hudaldring. 

Håper dette kan være til hjelp :)

Endret av Roci
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme som deg. Det som fungerer best for min hud er 

- Rens med Clinique mild aniksrens

- Biotherm biosource toner grønn flaske

- Biotherm life plankton elixir serum. Dette skal kun brukes kveld.

- Clinique all about eyes øyekrem

- dag bruker jeg la roche posay hydraphase rich/ kveld clinique moisture surge overnight mask. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minlillelykke skrev (1 time siden):

Jeg sliter med det samme som deg. Det som fungerer best for min hud er 

- Rens med Clinique mild aniksrens

- Biotherm biosource toner grønn flaske

- Biotherm life plankton elixir serum. Dette skal kun brukes kveld.

- Clinique all about eyes øyekrem

- dag bruker jeg la roche posay hydraphase rich/ kveld clinique moisture surge overnight mask. 

Produktene fra Biotherm inneholder ganske mye denaturert alkohol samt parfyme. Mange med tørr og sensitiv hud tåler ikke disse ingrediensene så godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (6 timer siden):

Produktene fra Biotherm inneholder ganske mye denaturert alkohol samt parfyme. Mange med tørr og sensitiv hud tåler ikke disse ingrediensene så godt.

Jeg fikk anbefalt disse av hudpleier😊 Jeg har sensitive hud. Men disse reagerer ikke jeg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minlillelykke skrev (10 timer siden):

Jeg fikk anbefalt disse av hudpleier😊 Jeg har sensitive hud. Men disse reagerer ikke jeg på. 

Veldig fint at du har funnet produkter du er fornøyd med :) Selv om alkohol og parfyme er ingredienser mange reagerer på, er det jo selvsagt mange som tåler det også. Det er så individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...