AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #1 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg vet det er mange som sliter med dette, og at jeg ikke er alene i verden, om angsten jeg har med det å gå i postkassen, og enda verre, det å åpne selve brevene. Noen som har vært i samme situasjon, som har klart å komme seg ut av det? Som faktisk nå ikke har noen problemer med det i det hele tatt lengere? Og vet noen av dere hvorfor dere sliter med dette? Jeg blir helt kvalm og uvell, får faktisk helt angst bare jeg tenker på det... Har hatt det slik i mange år. Anonymkode: 30ecb...be2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #2 Skrevet 7. oktober 2023 Tipper din beste sjanse er psykolog. Anonymkode: 9819e...ebc 3
Million Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 Det skjer aldri at jeg får regninger i postkassen lengre, ikke hatt på flere år. Alle regninger kommer i nettbanken. Er du redd for å åpne fakturaer og betale dem når de står i nettbanken også? Da ordner du autogiro på alt av faste. Men du må fremdeles manne deg opp til å åpne de sporadiske, da. Får du egentlig noe særlig brev i postkassen lenger? Jeg har ikke mottatt noen i postkassen på svært lang tid heller, de kommer på Digipost på nett, de viktige fra helseforetak osv. Så jeg kan egentlig ikke se at det skal være så mange brev du skulle behøve å hente i postkassen av viktighet, dersom du får noen du stoler på til å hjelpe deg til å legge alt opp så det kommer elektronisk på data/nett/pc....? 5
A-hunter Skrevet 7. oktober 2023 #4 Skrevet 7. oktober 2023 Man får vel bare stramme opp ryggen og ta seg sammen. Det som ligger i postkassa ligger jo der helt uavhengig om du henter og/eller leser det? 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #5 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet det er mange som sliter med dette, og at jeg ikke er alene i verden, om angsten jeg har med det å gå i postkassen, og enda verre, det å åpne selve brevene. Noen som har vært i samme situasjon, som har klart å komme seg ut av det? Som faktisk nå ikke har noen problemer med det i det hele tatt lengere? Og vet noen av dere hvorfor dere sliter med dette? Jeg blir helt kvalm og uvell, får faktisk helt angst bare jeg tenker på det... Har hatt det slik i mange år. Anonymkode: 30ecb...be2 Er du sånn når det kommer til mail også? Anonymkode: e613b...048 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Skrevet 7. oktober 2023 Få deg postboks. Anonymkode: fe3b0...2b0
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #7 Skrevet 7. oktober 2023 Har aldri hørt om noen som er redd for postkasser. Anonymkode: 77766...e76 8
Million Skrevet 7. oktober 2023 #8 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har aldri hørt om noen som er redd for postkasser. Anonymkode: 77766...e76 Det er fordi du ikke har sett Luksusfellen på tv. Mye omtalt der. Folk som ikke vil vite hva de skylder i gjeld og regninger generelt, blir redde for å gå i postkassen og stå ansikt til ansikt med fakta. OM de likevel manner seg opp (eller kvinner seg opp) til å hente posten, går den ofte uåpnet ned i en skuff eller pose eller noe. Det var en episode en gang om en fyr som jobbet som POSTBUD, men privat hadde han postkasseskrekk.... Lost for words. 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #9 Skrevet 7. oktober 2023 Har det med økonomi å gjøre, eller er det generelt? Uansett, sett deg ned og tenk gjennom hva som er det absolutt verste som kan befinne seg i denne posten. Skriv det gjerne ned. Min erfaring er at det sjelden er så farlig som det man innbiller seg når det kommer til sånt. Og ja, jeg har hatt postkasseskrekk selv pga. økonomi. Da jeg endelig tok mot til meg og hentet posten, lå den i en pose en stund før jeg faktisk åpnet det. Og det var ikke så galt som fryktet. Og for en mestringsfølelse da jeg sorterte og fikk oversikt, for ikke å snakke om å kunne betale noe av det. Da var noen problemer borte! Jeg gjorde det alene, men du kan jo også alliere deg med noen du stoler på som kan hjelpe deg. Anonymkode: 4b899...478 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #10 Skrevet 7. oktober 2023 Tror ikke jeg har fått et eneste brev hittil i år. Alle regninger går rett i nettbanken og alt annet kommer enten på mail eller i digipost. Hvorfor har du postkasseskrekk ts? Er det pga ubetalte regninger eller er det andre ting? Uansett så må du jobbe med årsaken til skrekken og når du har tatt tak i den så blir nok ikke postkassen så skremmende lenger. Lykke til! Anonymkode: 5853d...dec
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #11 Skrevet 7. oktober 2023 Hvis man ikke betaler i nettbanken kommer det purringer med gebyr, inkassovarsler og etterhvert inkasso på papir i postkassen. Alle purringer kommer på papir, med gebyr. Anonymkode: 132da...861 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #12 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg vet det er mange som sliter med dette, og at jeg ikke er alene i verden, om angsten jeg har med det å gå i postkassen, og enda verre, det å åpne selve brevene. Noen som har vært i samme situasjon, som har klart å komme seg ut av det? Som faktisk nå ikke har noen problemer med det i det hele tatt lengere? Og vet noen av dere hvorfor dere sliter med dette? Jeg blir helt kvalm og uvell, får faktisk helt angst bare jeg tenker på det... Har hatt det slik i mange år. Anonymkode: 30ecb...be2 Hva er det du frykter med det i postkassen? Sånn helt konkret altså. Hva er du redd for? Hva engster du deg for? Anonymkode: f6e55...f6a 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #13 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg vet det er mange som sliter med dette, og at jeg ikke er alene i verden, om angsten jeg har med det å gå i postkassen, og enda verre, det å åpne selve brevene. Noen som har vært i samme situasjon, som har klart å komme seg ut av det? Som faktisk nå ikke har noen problemer med det i det hele tatt lengere? Og vet noen av dere hvorfor dere sliter med dette? Jeg blir helt kvalm og uvell, får faktisk helt angst bare jeg tenker på det... Har hatt det slik i mange år. Anonymkode: 30ecb...be2 Jeg har opplevd det samme i noen år da jeg hadde mye kredittkort å betale. Det gikk mye bedre da jeg fikk refinansiering siden jeg fikk kun et lån å forholde meg til. Resten som strøm og forsikring trekkes automatisk fra nettbanken sammen med boliglånet. Anonymkode: 2ec7e...28a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #14 Skrevet 8. oktober 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: Er du sånn når det kommer til mail også? Anonymkode: e613b...048 TS her Ja, men ikke så ille som med brev. Anonymkode: 30ecb...be2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #15 Skrevet 8. oktober 2023 Men resultatet er jo det samme, eller blir verre om du ikke åpner posten din. Samme som å ikke ta en test om du er redd for å ha blitt gravid...... Anonymkode: 0e797...d1f
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #16 Skrevet 8. oktober 2023 TS her Hovedgrunnen er vell denne; X min var gærn. Han mishandlet meg psykisk. Han var også udugelig med penger. Det var han som hentet posten. Av og til kunne det gå 14 dager i mellom hver gang. Da satte han seg på kjøkkenet med en kalkulator, og rev seg i håret. Regnet sammen alle regningene, på krona(!) hvor mye det var, og alt skulle betales den dagen. Selv om ting hadde forfall to måneder senere. Han ropte og kjeftet med at,; "nå mister vi huset!", "dette klarer vi ikke!" eller "vi mister barnehageplassen". Han regnet sammen alle regningene, og jeg husker spesielt en gang, da var det vell 16345,40 kroner i regninger. Alt skulle betales. Det var ikke vits at jeg sa, at noen av de kan vi vente med,for det hadde ikke forfall før senere, eller at man kan dele opp en regning . Å da var sjokke like stort for han, dagen etter, når det var nye regninger i posten. Og vi hadde for.eks ikke noe "unormalt". Bare vanlige regninger. Det var et mareritt for meg hver gang han hentet posten. Jeg ble psykisk dårlig av det. Når jeg så at han hentet regningene før han kom hjem, det var helt grusomt! Han var slik om det så bare var en liten regning,han kom hjem med. Han var selvstendig næringsdrivende. Og skatten og momsen, kom som et sjokk på han hver eneste gang. Utrolig slitsom og kjedelig situasjon. Men det har liksom "satt seg" i meg, som mye annet fra forholdet jeg hadde med han. Selv om det nå er lenge siden det ble slutt mellom oss. Anonymkode: 30ecb...be2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #17 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS her Hovedgrunnen er vell denne; X min var gærn. Han mishandlet meg psykisk. Han var også udugelig med penger. Det var han som hentet posten. Av og til kunne det gå 14 dager i mellom hver gang. Da satte han seg på kjøkkenet med en kalkulator, og rev seg i håret. Regnet sammen alle regningene, på krona(!) hvor mye det var, og alt skulle betales den dagen. Selv om ting hadde forfall to måneder senere. Han ropte og kjeftet med at,; "nå mister vi huset!", "dette klarer vi ikke!" eller "vi mister barnehageplassen". Han regnet sammen alle regningene, og jeg husker spesielt en gang, da var det vell 16345,40 kroner i regninger. Alt skulle betales. Det var ikke vits at jeg sa, at noen av de kan vi vente med,for det hadde ikke forfall før senere, eller at man kan dele opp en regning . Å da var sjokke like stort for han, dagen etter, når det var nye regninger i posten. Og vi hadde for.eks ikke noe "unormalt". Bare vanlige regninger. Det var et mareritt for meg hver gang han hentet posten. Jeg ble psykisk dårlig av det. Når jeg så at han hentet regningene før han kom hjem, det var helt grusomt! Han var slik om det så bare var en liten regning,han kom hjem med. Han var selvstendig næringsdrivende. Og skatten og momsen, kom som et sjokk på han hver eneste gang. Utrolig slitsom og kjedelig situasjon. Men det har liksom "satt seg" i meg, som mye annet fra forholdet jeg hadde med han. Selv om det nå er lenge siden det ble slutt mellom oss. Anonymkode: 30ecb...be2 Ikke noe av det du forteller om her gir grunnlag for at du skal ha postkasseskrekk. Noen ganger må man være voksen og ta seg sammen og det syns jeg kanskje du bør nå. Og det vil bli enklere for hver gang du overvinner den såkalte skrekken. Det blir som en form for eksponeringsterapi. Anonymkode: 5853d...dec 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #18 Skrevet 9. oktober 2023 Det hjelper å være i forkant! Om du vet akkurat hva du skylder, hva regninger kommer på, og hvor mye du har å rutte med. Da kommer det ingen overraskelser i posten, og det blir ikke så skummelt. Når jeg endelig fikk stålkontroll på økonomien, så ble det mer "yes, der kom den regningen! Da kan jeg legge den til forfall og få det ut av verden!". Den psykiske delen som henger igjen fra x'en vil sikkert være der fortsatt en god stund da.... Men jeg heier på deg! Anonymkode: 43f8b...588
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå