Juliv Skrevet 10. oktober 2023 Forfatter #101 Skrevet 10. oktober 2023 norw skrev (18 timer siden): Bør gjøre et kraftig kutt i gavebudsjettet om det er der forventningene ligger, gjerne maks en tusenlapp. Virker veldig bortskjemt og da nytter det ikke å fortsette med å svi av enorme summer på gaver. Hva får man for en tusen lapp i 2023?!
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #102 Skrevet 10. oktober 2023 Juliv skrev (46 minutter siden): Hva får man for en tusen lapp i 2023?! Du er der ja. Nei, kjør på med en iPhone 15 siden det er det eneste han ønsker seg. Hele denne tråden har egentlig bare blitt en skrytetråd over hvor mye penger dere har og hvor dyre gaver dere har råd til å kjøpe. Anonymkode: 28570...1aa 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #103 Skrevet 10. oktober 2023 Juliv skrev (53 minutter siden): Hva får man for en tusen lapp i 2023?! Du fremstår ekstremt usmakelig og snobbete, og jeg håper du er et troll som bare er ute etter å provosere og frustrere. Jeg bor i Holmenkollen med tenåringsbarn, og de må selv spare til dyre ting. De ønsker seg massevis av ting til under tusenlappen både til jul og bursdag. Her har du rett og slett feilet i oppdragelsen, og du vil få store problemer den dagen dine barn skal besørge sin egen økonomi. Anonymkode: 02554...67b 3
Juliv Skrevet 10. oktober 2023 Forfatter #104 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du fremstår ekstremt usmakelig og snobbete, og jeg håper du er et troll som bare er ute etter å provosere og frustrere. Jeg bor i Holmenkollen med tenåringsbarn, og de må selv spare til dyre ting. De ønsker seg massevis av ting til under tusenlappen både til jul og bursdag. Her har du rett og slett feilet i oppdragelsen, og du vil få store problemer den dagen dine barn skal besørge sin egen økonomi. Anonymkode: 02554...67b Jeg synes at det er usmakelig at folk som deg «altså bemidlede» ikke unner barna sine mer enn lusen tusenlapp til jul og bursdag. Du har garantert skåler til den prisen. Poenget er at mitt barn ønsker seg ikke masse, han ønsket seg ingenting (derav problemet) Det eneste jeg har fått ut av han er at ny mobil hadde vært kult. Jeg synes at det kjedelig å ikke gi han noe fint som han vil ha til jul. Så fint at du ikke har samme problemet.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #105 Skrevet 10. oktober 2023 Hvis dere virkelig lurer på dette, så får antagelig barnet det meste det vil ha uansett. Over hele linja. Så kjør på! Anonymkode: cfa77...135 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #106 Skrevet 10. oktober 2023 Juliv skrev (4 minutter siden): Jeg synes at det er usmakelig at folk som deg «altså bemidlede» ikke unner barna sine mer enn lusen tusenlapp til jul og bursdag. Du har garantert skåler til den prisen. Poenget er at mitt barn ønsker seg ikke masse, han ønsket seg ingenting (derav problemet) Det eneste jeg har fått ut av han er at ny mobil hadde vært kult. Jeg synes at det kjedelig å ikke gi han noe fint som han vil ha til jul. Så fint at du ikke har samme problemet. Våre barn har sparekontoer, som innen de er voksne vil inneholde nok til egenkapital til bolig. Innen da har de forstått verdien av penger. I motsetning til deg så har jeg ingen planer om å la barna mine tro at 1000 kroner er "ingenting", og at julegaver til 15 000 kroner for en 9-åring er greit. Anonymkode: 02554...67b 3 2
Carrot Skrevet 10. oktober 2023 #107 Skrevet 10. oktober 2023 egentlig bare trist at det finnes foreldre som tenker som dette slik jeg ser det.. Hva skjer når barna skal forsørge seg selv med vaner som dette?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #108 Skrevet 10. oktober 2023 On 10/8/2023 at 12:16 AM, AnonymBruker said: Mine barn har ikke fått smarttelefon i den alderen, så ikke noe dilemma her. At en 9åring har slike ønsker, hadde jeg sett på som at jeg som foreldre har gjort noe alvorlig feil i barneoppdragelsen. Anonymkode: c0a6b...424 Dette. Og har mobil som hovedinteresse. Triste greier. Anonymkode: 0f49a...e61
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #109 Skrevet 10. oktober 2023 On 10/8/2023 at 12:16 AM, AnonymBruker said: Mine barn har ikke fått smarttelefon i den alderen, så ikke noe dilemma her. At en 9åring har slike ønsker, hadde jeg sett på som at jeg som foreldre har gjort noe alvorlig feil i barneoppdragelsen. Anonymkode: c0a6b...424 Dette. Og har mobil som hovedinteresse. Triste greier. Anonymkode: 0f49a...e61
Juliv Skrevet 10. oktober 2023 Forfatter #110 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Våre barn har sparekontoer, som innen de er voksne vil inneholde nok til egenkapital til bolig. Innen da har de forstått verdien av penger. I motsetning til deg så har jeg ingen planer om å la barna mine tro at 1000 kroner er "ingenting", og at julegaver til 15 000 kroner for en 9-åring er greit. Anonymkode: 02554...67b Kjære deg, kan du ikke lese? Min sønn ønsker seg ingenting, det gjorde han heller ikke i fjord, ikke jul og ikke bursdag! Som jeg tidligere nevnte han har KUN ønsket seg en motivasjons drikke flaske det siste halvåret. JEG vil gi han noe han synes er fint eller wow til jul. Det eneste jeg har fått ut av han er at ny iPhone er kult ( jeg spør han en del fordi dette et gjentagende problem) Han forventer den ikke! Han vet heller ikke hva en iPhone 15 koster. Han blir super glad for alle 50 lappene han får til bursdag av klasse kameratene, disse sparer han og gir vi han penger så sparer han de også. Hva er det du ikke forstår?
Mannen 40 Skrevet 10. oktober 2023 #111 Skrevet 10. oktober 2023 Juliv skrev (4 minutter siden): Kjære deg, kan du ikke lese? Min sønn ønsker seg ingenting, det gjorde han heller ikke i fjord, ikke jul og ikke bursdag! Som jeg tidligere nevnte han har KUN ønsket seg en motivasjons drikke flaske det siste halvåret. JEG vil gi han noe han synes er fint eller wow til jul. Det eneste jeg har fått ut av han er at ny iPhone er kult ( jeg spør han en del fordi dette et gjentagende problem) Han forventer den ikke! Han vet heller ikke hva en iPhone 15 koster. Han blir super glad for alle 50 lappene han får til bursdag av klasse kameratene, disse sparer han og gir vi han penger så sparer han de også. Hva er det du ikke forstår? Det er nok endel gniene folk rundt forbi og endel av de blir nok rett og slett provosert av at du i det hele tatt vurderer å bruke så mye penger på ungen din uten å kjenne mer til situasjonen enn sinnet deres tillater😂. jeg ser ikke helt hvor du skryter så mye av hvor mye dere har osv som noen nevnte men de har allerede bestemt at du er en skrytepave og en show off🙂. Folk er gjerrige KG er nok intet unntak. har dere økonomi til det så gi nå ungen din en tlf. Tips kan jo være å selge eksisterende telefon å beholde de pengene som ett lite mellomlegg. god jul🥳 1
Chestnut Skrevet 10. oktober 2023 #112 Skrevet 10. oktober 2023 (endret) Mange har svart i tråden, og gitt gode grunner for hvorfor det ikke er til et barns beste å få "det de ønsker seg" eller "syns er kult", når det fins absolutt null andre gode argumenter for å bruke en sånn sum på noe man allerede har (og egentlig ikke en gang trenger). Det er ikke først og fremst et spørsmål om økonomi, men hva slags foreldre man ønsker å være. Signaleffekt har også blitt nevnt. For min del hadde det vært et gigantisk rødt flagg om barnet mitt ikke ønsket seg noe annet enn en dyrere skjerm. Hadde nok tenkt at her må vi utvide interessefeltet grundig og at det siste han trenger er at vi som foreldre bidrar til å støtte opp om enda mer skjermbruk. Endret 10. oktober 2023 av Chestnut 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #113 Skrevet 10. oktober 2023 Amistad skrev (På 7.10.2023 den 16.37): Ikke for å spore helt av. men hvorfor bruker man mer enn 2500 kroner på ! julegave til et barn ? Er det bare slikt det har blitt? jul og konfirmasjon er kun blitt en konkurranse og handler kun om å gi dyrest mulig gaver ? ikke tiden man bruker sammen, feiringen den gode maten stemningen? Herregud Hvorfor sksl det skrives om konkuranse bare fordi noen velger å Bruke mer penger enn deg 🤦🏻♀️ Anonymkode: a4480...3e9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #114 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 7.10.2023 den 16.48): Det er jo bare nitrist med en 9-åring som kun ønsker seg en svindyr mobiltelefon. Hva med ski? Fiskestang, kjelke, snowboard, akebrett, brettspill, bøker? Jeg har selv 3 barn på 6, 10 og 12 år og de vet ikke engang hva en IPhone 15 er. Her ønskes det alt fra svømmeføtter og lego til hettegensere og boksesekk. Anonymkode: 02554...67b selvsagt vet de hva det er😂🤦🏻♀️ Anonymkode: a4480...3e9 1
norw Skrevet 10. oktober 2023 #115 Skrevet 10. oktober 2023 Juliv skrev (5 timer siden): Hva får man for en tusen lapp i 2023?! Får mye bra klær for under en tusenlapp, sportsutstyr, elektronikk osv. Jeg ville bare tenkt at her må det gjøres kutt siden ungen virker såpass bortskjemt. Så kan man evt heve budsjettet litt igjen om man ser tegn til bedring. 1
senior Skrevet 10. oktober 2023 #116 Skrevet 10. oktober 2023 Herregud . ! Hvor dyre julegaver kjøper dere til barn . .? Jeg føler meg lutfattig når jeg leser sånt . . . . Og stakkars barn som allerede har sånne forvntniger når de er 9 år.
Chiyo Skrevet 10. oktober 2023 #117 Skrevet 10. oktober 2023 (endret) Folk må lære barna sine at de ikke kan få nye, svindyre telefoner når de har en som fungerer helt fint. Jeg er en voksen person som kan kjøpe meg hva jeg vil, men jeg har en Iphone 7 Plus som jeg har hatt i flere år. Jeg kjøper ikke ny fordi telefonen fordi den gjør det den skal. Hadde jeg ønsket en funksjon som bare nyere telefoner har, så kanskje jeg hadde vurdert å oppgradere. Barnet er 9. Dette er det samme som unger som SKAL drikke PRIME fordi det er kult, men her er det snakk om mange tusen kroner på noe de alle rede har. Endret 10. oktober 2023 av Chiyo
Chiyo Skrevet 10. oktober 2023 #118 Skrevet 10. oktober 2023 Chestnut skrev (1 time siden): Mange har svart i tråden, og gitt gode grunner for hvorfor det ikke er til et barns beste å få "det de ønsker seg" eller "syns er kult", når det fins absolutt null andre gode argumenter for å bruke en sånn sum på noe man allerede har (og egentlig ikke en gang trenger). Det er ikke først og fremst et spørsmål om økonomi, men hva slags foreldre man ønsker å være. Signaleffekt har også blitt nevnt. For min del hadde det vært et gigantisk rødt flagg om barnet mitt ikke ønsket seg noe annet enn en dyrere skjerm. Hadde nok tenkt at her må vi utvide interessefeltet grundig og at det siste han trenger er at vi som foreldre bidrar til å støtte opp om enda mer skjermbruk. Nettopp! Jeg tenker at barna opplever press fordi andre barn har noe "bedre", men slik er livet. Det er ingenting galt med telefonen barnet har. Jeg skal ikke legge meg opp i hvor mye man bruker på barnet sitt, men når du først bruker så store summer på barna, så kan man kjøpe noe nytt og ikke noe barnet alle rede har. Mine foreldre sa nei til ting jeg ikke hadde fordi det kostet for mye.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #119 Skrevet 11. oktober 2023 senior skrev (15 timer siden): Herregud . ! Hvor dyre julegaver kjøper dere til barn . .? Jeg føler meg lutfattig når jeg leser sånt . . . . Og stakkars barn som allerede har sånne forvntniger når de er 9 år. Så dyre som vi har i budsjettet Anonymkode: a4480...3e9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #120 Skrevet 11. oktober 2023 Selv kjøpte jeg min egen første mobil når jeg var 16år og betalte telefonregningen selv. Dere foreldre som kjøper mobil til små barn har dere selv å takke for denne dumme utviklingen. Om barnet ditt trenger mobil så gi de en gammel nokia.. de funker fortsatt Anonymkode: 2a951...092
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå