Juliv Skrevet 7. oktober 2023 Forfatter #81 Skrevet 7. oktober 2023 Minlillelykke skrev (1 time siden): Penger, så kan 9 åringen selv spare til ny telefon. Vi har straks en 9 åring i hus selv, og aldri i livet om han hadde fått en så dyr gave. Barn er uvørne, de mister ting og ødelegger det. Barn må lære verdien av penger, slik at de skjønner at man ikke bare kan få. Penger er selvsagt er godt alternativ. Poenget er at barnet vil ikke ha noe!. Bortsett fra at en ny iPhone hadde vært kult, ellers er det ingen ønsker! telefonen barnet har nå kjøpte jeg da explora klokka begynte å tulle. Og telefonen har blitt veldig godt tatt vare på. Ikke en ripe på den. Går vi kjøpesenter så er det ALDRI mas om noe. Den siste tingen barnet spurte om var en motivasjons drikke flaske. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #82 Skrevet 7. oktober 2023 Mine barn har ikke fått smarttelefon i den alderen, så ikke noe dilemma her. At en 9åring har slike ønsker, hadde jeg sett på som at jeg som foreldre har gjort noe alvorlig feil i barneoppdragelsen. Anonymkode: c0a6b...424 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #83 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har faktisk kjøpt iPhone 15 til vår ungdom, men rett skal være rett, vi betalte kun halve. Resten betalte han selv. For vår del var det helt greit å skulle kjøpe den nyeste nå (ikke pro eller max eller hva den dyreste heter), siden den forrige telefonen var over 7 år gammel. Håpet er jo at denne telefonen varer like lenge. Jeg tror ikke det skader å kjøpe en slik Telefon til et barn, men jeg tror det skader om får det uten at det faktisk er et behov. Om iphone 12 funker og ikke er ødelagt/treg/knust, hvorfor skal en da kjøpe en ny? Og til dere som lurer på hva en 9 åring skal med telefon, så er svaret enkelt. Verden er digital, og både bussbillett og kommunikasjon skjer gjennom mobilen. Så får hver enkelt forelder sette begrensninger på skjermtid for barna da. Anonymkode: 27bf0...043 Både bussbillett og kommunikasjon funker fint på en IPhone 8, feks. Og hvertfall 12, som barnet til TS har. Man trenger ikke en telefon til 12-15000 for å ta bussen, eller ringe! Anonymkode: c0a6b...424 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #84 Skrevet 7. oktober 2023 9-åringen vår fikk mobil til 9-års dagen. Det var en smarttelefon til like over 2000,- en billig modell kjøpt på salg. ikke sjangs i havet at hun får en telefon til over 10’. Det er slt fot tidlig å bruke så mye penger på en mobiltelefon. Det er helt unødvendig, og i tillegg et stor ansvar å legge på barnet. Vårt barn glemte igjen telefonen sin etter å ha hatt den et halvt år, og var selvsagt borte da hun gikk tilbake for å lete. Uten verdigjenstandforsikring er ikke det dekket av forsikring, så jeg håper hvertfall at de som vurdere så dyre telefoner til ungene deres tegner egen forsikring på det. Vanlig innbo- eller reiseforsikring dekker det ikke. Det er et stort ansvar for barn å gå rundt med så store verdier. i tillegg til signaleffekten. Hvis alle kan holde litt igjen så blir det så mye enklere for alle. Det burde ikke være press på å ha dyre gjenstander i det hele tatt, og hvertfall ikke så tidlig. Anonymkode: 0d076...430 3 1
Mannen 40 Skrevet 7. oktober 2023 #85 Skrevet 7. oktober 2023 Har selv en niåring og de fleste av vennene har med seg både nyere iPhones og andre smarte telefoner på besøk her. Guttungen har iPhone 12 og han vokter den med sitt unge lovende liv🙂. Leser at mange stiller seg uforstående til hva de skal bruke en smart telefon til. Det er vel ganske åpenbart, Come on, dere er da ikke født bak en utedass? alt er digitalt og det blir ikke mindre i tiden som kommer. Hvorfor skal vi tvinge barna til leke med kvister og gråstein bare fordi noen av oss måtte det? de spiller feks Roblox alene eller sammen med sine venner, minecraft, pogo, ser på YouTube. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #86 Skrevet 7. oktober 2023 Hadde absolutt aldri skjedd. Min niese på 9 år har nylig mistet iphonen sin, den er helt borte. Og det er akkurat slikt som skjer. Før den hun mistet hadde hun ødelagt en annen iphone (ikke med vilje, men hun var 8). Hun får ikke ny nå da, foreldrene synes vel det ble dyrt. Min 7 åring har ingenting. 12 åringen har telefon, men det er min gamle iphone 7, holder i massevis. De må selv spare til slike veldig spesielle ting hvis de ønsker det. Anonymkode: d810f...c69
Brunello Skrevet 7. oktober 2023 #87 Skrevet 7. oktober 2023 Juliv skrev (8 timer siden): Jeg ser den, men hva skal vi gi til jul? 9 åringen vil virkelig ikke ha noen ting😅 Ski, skøyter eller klær. 1
Minlillelykke Skrevet 8. oktober 2023 #88 Skrevet 8. oktober 2023 Juliv skrev (11 timer siden): Penger er selvsagt er godt alternativ. Poenget er at barnet vil ikke ha noe!. Bortsett fra at en ny iPhone hadde vært kult, ellers er det ingen ønsker! telefonen barnet har nå kjøpte jeg da explora klokka begynte å tulle. Og telefonen har blitt veldig godt tatt vare på. Ikke en ripe på den. Går vi kjøpesenter så er det ALDRI mas om noe. Den siste tingen barnet spurte om var en motivasjons drikke flaske. Jeg ser poenget ditt, men å kjøpe noe til 13-14000 til en niåring er helt bak mål. Gi penger og lær barnet å spare. 2 1
Polly Ester Skrevet 8. oktober 2023 #89 Skrevet 8. oktober 2023 Juliv skrev (17 timer siden): Penger er selvsagt er godt alternativ. Poenget er at barnet vil ikke ha noe!. Bortsett fra at en ny iPhone hadde vært kult, ellers er det ingen ønsker! telefonen barnet har nå kjøpte jeg da explora klokka begynte å tulle. Og telefonen har blitt veldig godt tatt vare på. Ikke en ripe på den. Går vi kjøpesenter så er det ALDRI mas om noe. Den siste tingen barnet spurte om var en motivasjons drikke flaske. Hvis han selger 12'ern så vil han sikkert få noen tusen for den siden han har vært så flink til å behandle den bra, og så kan han få resten av pengene i julegave. F.eks. 2 1
snurk Skrevet 8. oktober 2023 #90 Skrevet 8. oktober 2023 Juliv skrev (17 timer siden): Penger er selvsagt er godt alternativ. Poenget er at barnet vil ikke ha noe!. Bortsett fra at en ny iPhone hadde vært kult, ellers er det ingen ønsker! telefonen barnet har nå kjøpte jeg da explora klokka begynte å tulle. Og telefonen har blitt veldig godt tatt vare på. Ikke en ripe på den. Går vi kjøpesenter så er det ALDRI mas om noe. Den siste tingen barnet spurte om var en motivasjons drikke flaske. At ett lite barn på 9 år ikke ønsker seg NOE kommer nok av dere har overlesset barnet med ting og tang helt siden barnet ble født. Tenk å være 9 år og ikke ønske seg noe som helst... 🥺😔 4 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #91 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg har en 12 åring og 18 åring i hus og så dyre julegaver blir det ikke kjøpt her. Mobil, pc osv. så får de gjerne penger og sparer selv. Han på 12 sparte penger selv til playstation. Jeg bruker ca 2- 3000 på hver av de i julegave. Anonymkode: 1ed25...0da 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #92 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi kjøper IPhone 15 max pro til våre tre til jul i år. Det er da bare jul engang i året. Anonymkode: dfab0...835 60 000kr på 3 gaver? Dere merker ikke til dyrtiden skjønner jeg 🤯 Anonymkode: ea9f0...14c 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #93 Skrevet 8. oktober 2023 snurk skrev (9 minutter siden): At ett lite barn på 9 år ikke ønsker seg NOE kommer nok av dere har overlesset barnet med ting og tang helt siden barnet ble født. Tenk å være 9 år og ikke ønske seg noe som helst... 🥺😔 Dette tenkte jeg også. Får man alt man peker på så er det ikke rart man ikke har noen andre ønsker enn helt sinnsykt dyre ting. Her kan foreldrene med fordel roe ned innkjøpene til ungen. Anonymkode: ea9f0...14c 4 1
Fru Uperfekt Skrevet 8. oktober 2023 #94 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hadde absolutt aldri skjedd. Min niese på 9 år har nylig mistet iphonen sin, den er helt borte. Og det er akkurat slikt som skjer. Før den hun mistet hadde hun ødelagt en annen iphone (ikke med vilje, men hun var 8). Hun får ikke ny nå da, foreldrene synes vel det ble dyrt. Min 7 åring har ingenting. 12 åringen har telefon, men det er min gamle iphone 7, holder i massevis. De må selv spare til slike veldig spesielle ting hvis de ønsker det. Anonymkode: d810f...c69 Har de ikke sporing på tlf?
Fru Uperfekt Skrevet 8. oktober 2023 #95 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 60 000kr på 3 gaver? Dere merker ikke til dyrtiden skjønner jeg 🤯 Anonymkode: ea9f0...14c Vi har ikke alle stram økonomi selv om alt har blitt dyrere pga inflasjon 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #96 Skrevet 9. oktober 2023 Galskap å gi en så dyr mob til en 9 åring. Begriper ikke hvordan enkelte tenker i dag. Men har dere råd så kjør på. jeg hadde aldri gjort det, og har selv ikke behov for en så dyr mob. Klarer meg fint med en til 3000 kr. Anonymkode: f3fa1...d47 1
Ænema Skrevet 9. oktober 2023 #97 Skrevet 9. oktober 2023 (endret) Juliv skrev (På 7.10.2023 den 15.58): Vi har en 9 åring som ikke ønsker seg noe annet enn ny i phone til jul. Synes dere at det er unødvendig når han har en iPhone 12 som fungerer helt fint? Vet ikke hva vi skal gjøre når han ikke vil ha noe annet. Er ingen vits å kjøre masse leker som ikke blir brukt.? herregud så flaut Endret 9. oktober 2023 av Ænema 3
norw Skrevet 9. oktober 2023 #98 Skrevet 9. oktober 2023 Bør gjøre et kraftig kutt i gavebudsjettet om det er der forventningene ligger, gjerne maks en tusenlapp. Virker veldig bortskjemt og da nytter det ikke å fortsette med å svi av enorme summer på gaver. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #99 Skrevet 9. oktober 2023 Juliv skrev (På 7.10.2023 den 15.58): Vi har en 9 åring som ikke ønsker seg noe annet enn ny i phone til jul. Synes dere at det er unødvendig når han har en iPhone 12 som fungerer helt fint? Vet ikke hva vi skal gjøre når han ikke vil ha noe annet. Er ingen vits å kjøre masse leker som ikke blir brukt.? Du tuller??? Anonymkode: 4ec5e...5bc 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #100 Skrevet 10. oktober 2023 En 9-åring faktisk...som ikke ønsker seg NOE annet enn en iPhone 15...det er jo bare trist. At jeg syns det er tullete og aldri hadde vurdert å gjøre det samme en gang, og det for så vidt ikke er et svar på spørsmålet til OP, så håper jeg at OP kanskje har fått noen lys på hjemme når det er SÅ mange som syns dette er fullstendig galskap. Han er 9 år! Og har en fullt fungerende iPhone12! At en 9-åring har null andre interesser i livet enn mobiltelefonen sin, er jo helt vilt. Ønsker han seg ikke noe fra andre enn denne iPhonen heller da? Besteforeldre, tanter og onkler - ingen som har fått noen andre ønsker enn dette? Husker da mine var den alderen (noen år siden, men ikke i "gamle dager" liksom) og ønskelistene til jul og bursdag var så lange som et vondt år😅 Problemet var snarere heller å velge noe for oss som skulle gi. Hvis det virkelig er ok for dere foreldre at han skal ha en så dyr mobil hadde jeg i hvert fall aldri vurdert annet enn å gi penger så han kan spare, og i den forbindelse selge den han har nå for å bruke på den nye. Å gi ham en til jul syns jeg faktisk er uansvarlig. Anonymkode: 0ea5b...47f 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå