Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Juliv skrev (2 minutter siden):

Det er litt sånn vi også tenker😊

Problemet er jo at de bare ønsker seg dyr iPhone for å kunne briefe med den. Hevde seg i venneflokken. Det er jo bare nitrist! 

Det finnes ingen funksjoner på iPhone 15 som ikke finnes på 12’ern, som en niåring har bruk for. 

Anonymkode: da2ef...103

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Juliv skrev (Akkurat nå):

Hva vet du barnet har andre  interesser eller ikke? Hvis man er glad i fotball og svømming betyr det ikke at mat man skal ønske seg en fotball og svømme briller til hver jul og bursdag. 

Du aner jo ikke hva det vil si å ha en fritidsinteresse engang. Man kan ønske seg fotballakademi eller treningsleir, fotballsko eller -klær, klubbgenser, billetter til kamper/stevner osv. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Vet ikke helt hva som er mest hårreisende her av at et lite barn allerede har en svindyr smarttelefon (og som på toppen av det hele ikke syns det er bra nok) eller summen dere planlegger å bruke på julegave....

Hvis et lite barn på 9 år virkelig ikke ønsker seg noe som helst annet enn å oppgradere smarttelefonen så er det jo bare utrolig trist på så mange nivåer!

• Liker 7
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er jo at de bare ønsker seg dyr iPhone for å kunne briefe med den. Hevde seg i venneflokken. Det er jo bare nitrist! 

Det finnes ingen funksjoner på iPhone 15 som ikke finnes på 12’ern, som en niåring har bruk for. 

Dette er jo ikke en ny ting. Barn lærer av de voksne, og det har vi alltid gjort.

Voksne går gjennom livet og mer eller mindre i en viss forstand brifer med ulikt. Jobb med høy lønn, stort hus, ny bil etc. det er ganske mange voksne som deler ting som det der. Og hvorfor gjør man det; for det gir en slags status. Man er rik, man gjør det godt her i livet.

Det starter fra barndommen av for oss alle. Forskjellen er jo at i dag er ting dyrere. Iphone er noe å brife med. Jeg også brifet med min telefon i 6 eller 7 klasse, den gang for en hel del år siden: Nokia 3310. Kunne spille snakes og alt med den. Drit kult, var en av de første som fikk telefon.

Andre brifet med mye jeans med sleng på 1 meter. Platåsko. Skills innen strikkhopp etc…

Det har alltid vært en del av det å vokse opp.

Joda barn kan godt lære at man ikke får alt man peker på her i livet. Men trenger jul å være gangen man gjør det.

Tror ikke jeg er den eneste som har hatt en skuffende julaften; der vi sitter og venter, pakke etter pakke blir delt ut, og så får man ikke den ene tingen man faktisk ønsket oss. Den skuffelsen er ikke kjekk i det hele tatt. For man ønsker ikke å føle seg utakknemlig for det man har fått, men man hadde glatt byttet alle de gavene for den ene man ikke fikk.

Nå er det snakk om en iphone her. Om foreldrene har råd, hvorfor ikke la dette barnet få en julaften han aldri kommer til å glemme. Kanskje fylle på med et par ekstra gaver, gaver da som er ting barnet uansett hadde hatt behov for; truser, sokker, genser, bukse etc… for å ha et par gaver for barnet å pakke opp.

Anonymkode: ac58b...6de

• Liker 3
Skrevet

Tråden er et godt eksempel på hvordan man oppdrar barna idag. 

Ikke rart de bli ufordragelige, få få få, meg meg meg, jeg gjør som jeg vil - barn av dagens samfunn.

Anonymkode: 97045...b72

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Gi penger. Så kan han spare til ny mobil. Greit å lære at man må spare før man kjøper veldig dyre ting.

Anonymkode: 428b5...a2c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du aner jo ikke hva det vil si å ha en fritidsinteresse engang. Man kan ønske seg fotballakademi eller treningsleir, fotballsko eller -klær, klubbgenser, billetter til kamper/stevner osv. 

Fotballsko, klær og klubb genser med navn på, kjøper vi ved behov. Barnet skal ikke måtte ønske seg utstyr til jul. Det er ingen trenings leier i januar akkurat og jeg sender ikke barne på treningsleir som ikke er i regi med klubben. Fotball drakt til favoritt spiller fikk han i sommer, da det er da den brukes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er jo ikke en ny ting. Barn lærer av de voksne, og det har vi alltid gjort.

Voksne går gjennom livet og mer eller mindre i en viss forstand brifer med ulikt. Jobb med høy lønn, stort hus, ny bil etc. det er ganske mange voksne som deler ting som det der. Og hvorfor gjør man det; for det gir en slags status. Man er rik, man gjør det godt her i livet.

Det starter fra barndommen av for oss alle. Forskjellen er jo at i dag er ting dyrere. Iphone er noe å brife med. Jeg også brifet med min telefon i 6 eller 7 klasse, den gang for en hel del år siden: Nokia 3310. Kunne spille snakes og alt med den. Drit kult, var en av de første som fikk telefon.

Andre brifet med mye jeans med sleng på 1 meter. Platåsko. Skills innen strikkhopp etc…

Det har alltid vært en del av det å vokse opp.

Joda barn kan godt lære at man ikke får alt man peker på her i livet. Men trenger jul å være gangen man gjør det.

Tror ikke jeg er den eneste som har hatt en skuffende julaften; der vi sitter og venter, pakke etter pakke blir delt ut, og så får man ikke den ene tingen man faktisk ønsket oss. Den skuffelsen er ikke kjekk i det hele tatt. For man ønsker ikke å føle seg utakknemlig for det man har fått, men man hadde glatt byttet alle de gavene for den ene man ikke fikk.

Nå er det snakk om en iphone her. Om foreldrene har råd, hvorfor ikke la dette barnet få en julaften han aldri kommer til å glemme. Kanskje fylle på med et par ekstra gaver, gaver da som er ting barnet uansett hadde hatt behov for; truser, sokker, genser, bukse etc… for å ha et par gaver for barnet å pakke opp.

Poenget er jo at foreldrene gjør noe riv ruskende galt når de ikke evner å få en 9-åring interessert i noe annet enn en telefon. 

Hadde ungen vært 14, kunne jeg forstått det. Men han er 9! 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Juliv skrev (2 minutter siden):

Fotballsko, klær og klubb genser med navn på, kjøper vi ved behov. Barnet skal ikke måtte ønske seg utstyr til jul. Det er ingen trenings leier i januar akkurat og jeg sender ikke barne på treningsleir som ikke er i regi med klubben. Fotball drakt til favoritt spiller fikk han i sommer, da det er da den brukes. 

Hvorfor i alle dager kan man ikke ønske seg utstyr til jul? 

Det er jo nettopp det alle barn har gjort opp gjennom årene. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Poenget er jo at foreldrene gjør noe riv ruskende galt når de ikke evner å få en 9-åring interessert i noe annet enn en telefon. 

Hadde ungen vært 14, kunne jeg forstått det. Men han er 9! 

Tror ts allerede har svart dette selv; ungen har andre interesser, men ingen ønsker knyttet til disse.

Men man skal ikke måtte ønske seg nye fotballsko til jul, for det er en type utstyr som et barn burde få uansett pga. behov.

Jul er tiden for å kunne få noe man ønsker seg, ikke ting man trenger.

Men jeg vet at jeg er i minoriteten med tankene mine. 

• Nyttig 1
Skrevet

iphone 15 knekker jo svært lett i forhold til eldre utgaver.

Ville ikke gitt den til et barn.

Anonymkode: e9d89...a48

Skrevet

Hvem faen kjøper smarttelefoner til småbarn, og til sånne priser? 😂

Jeg spyr av samfunnet 2023.

Anonymkode: 54fce...0b4

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror ts allerede har svart dette selv; ungen har andre interesser, men ingen ønsker knyttet til disse.

Men man skal ikke måtte ønske seg nye fotballsko til jul, for det er en type utstyr som et barn burde få uansett pga. behov.

Takk for støtten😊

Skrevet

Galskap, med mindre ungen er selvstendig næringsdrivende med mobil som arbeidsverktøy :ironi:

Her har dere en mulighet til å lære ungen om verden av penger, bærekraftighet, overforbruk og hele røkla.

Om dere absolutt skal gi så my penger hadde jeg sagt at 10 000 gikk inn på «dustekonto», altså en konto øremerket penger som er spart fordi det ble valgt en billigere gave/løsning og da kan brukes på noe komplett dust i fremtiden istedet.

Skal love deg at han er sjeleglad den dagen han er typ 17 og finner ut at han har mange titusener å bruke på guttetur til Magaluf/backpacking i Asia/gaming pc/veteranbil/vintage pokemonkort/ billetter og tur til fotball-VM istedet for en overjålete telefon han glemte på bussen et halvt år etter at han fikk den.

Dustekonto er gull verdt.

Anonymkode: ae162...431

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er helt unødvendig. 

Men hvem har ikke kjøpt seg unødvendige ting i livet, er dette det eneste han vil ha, ja, da hadde jeg kjøpt det. Og solgt den gamle. Niåringen hadde ikke fått beholde pengene for den gamle. 

Anonymkode: d6dac...445

Hvor lenge tror du denne niåringen er fornøyd med denne iphonen, da?

Og det er ganske stor forskjell på at en voksen som tjener egne penger og har råd til det, kjøper noe som ikke er absolutt nødvendig og at en niåring som ikke er gammel nok til å ha økonomisk forståelse, får en ting til en pris som utgjør en halv månedslønn eller en hel husleie for mange.

I det lange løp er et nei til denne telefonen en mye bedre gave enn å bare gi etter og kjøpe den. 

Annonse
Skrevet
2 hours ago, Juliv said:

Vi har en 9 åring som ikke ønsker seg noe annet enn ny i phone til jul.

Da hadde jeg krevd at 9-åringen min satt seg ned og skrev en liste på eksempelvis 10 ting h*n ønsker seg, bortsett fra iPhone. Jeg hadde aldri kjøpt iPhone 15 til min 9-åring. Det er voksne som bestemmer, og setter grenser. Ikke barna.

Anonymkode: e4f95...7e7

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Godt at du anerkjenner at du er i minoriteten, da. 😊

Skrevet
Juliv skrev (2 timer siden):

Vi har en 9 åring som ikke ønsker seg noe annet enn ny i phone til jul. Synes dere at det er unødvendig når han har en iPhone 12 som fungerer helt fint? Vet ikke hva vi skal gjøre når han ikke vil ha noe annet. Er ingen vits å kjøre masse leker som ikke blir brukt.? 

Hva skal en niåring med mobiltelefon, og enda verre en smart-telefon? Verden er blitt helt gal

Anonymkode: 89017...7b3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor i alle dager skal et barn ha mobiltelefon i det hele tatt? Og attpåtil en smarttelefon. Det er jo galskap! Må dem på død og liv ha en telefon i den alderen så gi dem en sånn ”dum“ telefon. En man kan ringe og sende sms med. Ikke noe annet. Barn har ikke godt av all drittn man får igjennom en smarttelefon. 

Anonymkode: c840b...d19

Telefon i den alderen er ett must for noen. Mine har smarttelefon fra 6 års alderen. Brukes til å ringe med, pogo og busskort bla

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva skal barn med mobil egentlig? Det ødelegger barndommen.

Anonymkode: d2bce...4a4

Gjør det? Eller ødelegger det enkeltes idyll om hvordan en barndom skal være? 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...