Gå til innhold

Ser utgiftene normale ut for en familie på 4?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på fire. To barn på 6 og 7 år. Har samlet utgiftene våre som varierer en del, men dette er for september. Vi har også egen økonomi utenfor dette der har jeg brukt 300 kr på parkering og 500 for kulturelle ting. Ellers ingenting, det meste går fra felles. Ser det normalt ut? 

Felleskostnader: 6300 (også inkludert strøm til el-bil) 

Sfo: 4100

Mat: 3700 

Drikke på skolen: 150 

Gaver til barnebursdager: 100 

Julegaver: 300 

Klær: 2240 (denne varierer enormt)

Strømmingstjenester: 200

Blomster: 100 (dette er ikke hver mnd) 

Svømming og kulturelle ting: 600

Fritidsaktivitet til et av barna: 3000 (er ut året)

strøm: 650 

forsikring: 200 

Trukket 1000 hvor jeg ikke husker hva vi har kjøpt. 

Anonymkode: ed7fe...98c

Skrevet

Utrolig flink på mat er dere. Når vi var 4 så kunne jeg bruke opp til 12000 i mat. Vi er meget opptatt av økologisk mat og god mat. Vi bruker mye tid på kjøkkenet da. 

Anonymkode: a7f5b...09f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utrolig flink på mat er dere. Når vi var 4 så kunne jeg bruke opp til 12000 i mat. Vi er meget opptatt av økologisk mat og god mat. Vi bruker mye tid på kjøkkenet da. 

Anonymkode: a7f5b...09f

Ts 

Jeg har ikke helt oversikt og vet ikke hva som er normalt så fint med tilbakemeldinger. Ser at mnd før brukte vi 4200. Det er nok veldig ulikt hvor mye vi bruker. Har et barn med cøliaki også så maten er veldig dyr. 

Skrevet

Dere  bruker ekstremt lite på mat. Skjønner ikke hvordan en familie kan bruke så lite. Har dere tilgang på mye gratis mat da, som fra jakt, fiske eller jordbruksprodukter?

Anonymkode: 631e4...80c

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere  bruker ekstremt lite på mat. Skjønner ikke hvordan en familie kan bruke så lite. Har dere tilgang på mye gratis mat da, som fra jakt, fiske eller jordbruksprodukter?

Anonymkode: 631e4...80c

Ts 

Nei, ingenting av det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts 

Nei, ingenting av det.

Bortsett fra maten, ser det normalt ut? 

Skrevet

Dere kan umulig spise dere mette hver dag i hvertfall!

Anonymkode: 0139a...6e8

• Liker 10
Skrevet

Lurer også på det med maten, hvordan går det opp? Spiser dere ofte middag hos andre? Vi bruker fort 10-12 tusen i mnd på mat, sammenlignbar familie. 

Anonymkode: 544ac...11f

• Liker 5
Skrevet

Vil si dette var et utrolig nøkternt og beskjedent budsjett, vi bruker mye, mye mer på de fleste poster... 

• Liker 3
Skrevet

3 700 på mat i mnd?? Mangler det et 1- tall foran?? Vi er fire stk, riktignok er barna tenåringer. Men vi bruker hvertfall 3000 kr pr uke. Mat har jo blitt helt sinnsykt dyrt. 

Hva i alle dager spiser dere, som lever så billig?

Anonymkode: 5a088...246

• Liker 13
Skrevet

Jeg er en dame på 165, 55kg, og to små barn. Bruker mer enn dobbelt av dere på mat i måneden. Hva spiser dere?

Anonymkode: 61866...0bb

• Liker 6
Skrevet

Forsikring 200,- Hva innebærer dette? Har dere forsikret barna? Sykdom? Død? Ufør? 

Anonymkode: eca30...bbc

• Liker 8
Skrevet

Matbudsjettet er ekstremt lite. Vi er kjempe flinke og vårt budsjett er på 8000-9000 for en familie på fire med barn som ikke er tenåringer. 

Ellers bruker dere lite på forsikring også. Innbo, bil, uføre og sykeforsikring? 

Anonymkode: f092f...5c0

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ts 

Jeg har ikke helt oversikt og vet ikke hva som er normalt så fint med tilbakemeldinger. Ser at mnd før brukte vi 4200. Det er nok veldig ulikt hvor mye vi bruker. Har et barn med cøliaki også så maten er veldig dyr. 

Jeg tror du må ha regnet feil et sted. I dag er det nesten umulig å kun bruke 3700 på fire personer pr mnd i mat. SÆRLIG når du nevner at et barn har cøliaki i tillegg.

Hvordan har du kommet frem til matutgift-summen? Er det noe som er kjøpt med kontanter (f,eks har ektefellen din gjort det?) Har du summert hver eneste post på både din og hans konto fra matbutikker? Og er noe kjøpt med kredittkort evt?

Med 4000 i mat i måneden så er det 4000 / 30 dager = 133 kr.

Av de 133 kronene skal fire personer spise minst 3 måltider hver pr dag, frokost, lunsj og middag. Det blir 10-11 kroner pr måltid ca pr person. 11 kr for hver person til middag for eksempel? Hver dag? Det regnestykket går ikke opp.

Endret av Million
  • Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette er ikke normalt! Verken dere eller barna spiser! Og dere kan umulig ha forsikring på hus og bil. Hjelpes

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Forsikring 200,- Hva innebærer dette? Har dere forsikret barna? Sykdom? Død? Ufør? 

Anonymkode: eca30...bbc

Ts 

Overså 900 kroner ser jeg nå. Har ikke forsikret barna eller har uføre. Livsforsikring og innbo, samt bil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg er en dame på 165, 55kg, og to små barn. Bruker mer enn dobbelt av dere på mat i måneden. Hva spiser dere?

Ts 

Som jeg skriver varierer det nok en del. Tror vi spiser nokså vanlig. Frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat. Frokost er typisk havregrøt eller frokostblanding, og brød (etter hva barna vil). Mye brødmat, egg, yoghurt til lunsj. Middag er fisk (ren fisk, fiskepinner, fiskeboller) kjøtt (svinekoteletter, kjøttboller, pølser, kjøttdeig) pizza, kylling osv. Kveldsmat er gjerne noe av det jeg har skrevet til frokost eller lunsj. Frukt og grønt spiser vi hver dag til måltider og uten. 

Skrevet
Juliv skrev (45 minutter siden):

Dette er ikke normalt! Verken dere eller barna spiser! Og dere kan umulig ha forsikring på hus og bil. Hjelpes

Jeg overså forsikring der ja, så den er 900 mer enn jeg skrev. Som jeg skriver så prøver jeg og få oversikt og skjønne hva som er normalt! 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ts 

Som jeg skriver varierer det nok en del. Tror vi spiser nokså vanlig. Frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat. Frokost er typisk havregrøt eller frokostblanding, og brød (etter hva barna vil). Mye brødmat, egg, yoghurt til lunsj. Middag er fisk (ren fisk, fiskepinner, fiskeboller) kjøtt (svinekoteletter, kjøttboller, pølser, kjøttdeig) pizza, kylling osv. Kveldsmat er gjerne noe av det jeg har skrevet til frokost eller lunsj. Frukt og grønt spiser vi hver dag til måltider og uten. 

Ikke for 3700 pr måned. Jeg kjøper nesten aldri fisk og kjøtt til fullpris. Baker brød selv. Er småspist selv og barna er bare 3 og 7. Lite snop og godis. Aldri brus. Men har ikke sjans til å spise for under 7-8000kr pr måned.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Million skrev (51 minutter siden):

Jeg tror du må ha regnet feil et sted. I dag er det nesten umulig å kun bruke 3700 på fire personer pr mnd i mat. SÆRLIG når du nevner at et barn har cøliaki i tillegg.

Hvordan har du kommet frem til matutgift-summen? Er det noe som er kjøpt med kontanter (f,eks har ektefellen din gjort det?) Har du summert hver eneste post på både din og hans konto fra matbutikker? Og er noe kjøpt med kredittkort evt?

Med 4000 i mat i måneden så er det 4000 / 30 dager = 133 kr.

Av de 133 kronene skal fire personer spise minst 3 måltider hver pr dag, frokost, lunsj og middag. Det blir 10-11 kroner pr måltid ca pr person. 11 kr for hver person til middag for eksempel? Hver dag? Det regnestykket går ikke opp.

Ts 

Jeg har gått gjennom brukskontoen vår nå flere ganger (den er felles og vi bruker kun den på mat) for å se at vi ikke har oversett noe og det har jeg ikke. Vet ikke hvordan vi får det til.. har skrevet ned i annet innlegg her hva vi gjerne spiser. Jeg er veldig nøye på å kjøpe på tilbud, bor veldig nær mange matbutikker så sparer nok en del på det. Barna spiser også på sfo gratis, men spiser frokost, matpakke, middag og kvelds på våre penger. Men 4000 ca. har vært de siste to mnd. Før det var det sommer så det blir ikke helt gjennomsnittlig vil jeg tro. 

Vi spiser innimellom hos besteforeldre til middag. Kanskje en gang hver annen uke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...