AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #1 Skrevet 6. oktober 2023 Dere som har lipødem, hvor gamle var dere når sykdommen startet/utviklet seg? Er normalvektig/slank dame, men syns bena mine, og sørlig leggene er for «store ift resten». Ser på bilder da jeg var yngre at de var tynnere. Men jeg er 37år, og lurer på når det pleier å starte. Skulle det vært mer ekstremt ved min alder i såfall, eller begynner det oftere for fullt senere? Hater bena mine! Anonymkode: ccbe1...1a2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #2 Skrevet 7. oktober 2023 Ingen med lipødem her? Anonymkode: ccbe1...1a2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 Dere som har lipødem, hvor gamle var dere når sykdommen startet/utviklet seg? Er normalvektig/slank dame, men syns bena mine, og særlig leggene er for «store ift resten». Ser på bilder da jeg var yngre at de var tynnere. Men jeg er 37år, og lurer på når det pleier å starte. Skulle det vært mer ekstremt ved min alder i såfall, eller begynner det oftere for fullt senere? Hater bena mine! Anonymkode: fa572...fe8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #4 Skrevet 7. oktober 2023 Har ikke lipødem, men jeg vet at jeg ville gjort drastiske grep mtp kosthold hvis jeg hadde fått det. Nå skal jeg ikke anta at du ikke har gjort det såklart, men mange forstår ikke viktigheten rundt det. Anonymkode: 3171b...023 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #5 Skrevet 7. oktober 2023 Puberteten startet det, så blomstra det for fullt rundt 20 år. 32 år nå og fjernet 50 liter sykt fett. Lipødem utvikler seg forskjellig fra person til person. Noen blir store tidlig, andre blir aldri større. Er du usikker, ta kontakt med fysioterapeut som har spesialisert seg.liste finner du på nllf sine sider. Anonymkode: 9692c...89f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg har selvdiagnostisert meg selv da. Men for min del så har jeg alltid hatt store legger, større i puberteten og de ble enda større etter graviditet. Bruker ingenting og har som sagt ikke fått diagnose for de holder formen. Nevnte det for legen men var lite interesse å spore, var ikke umulig at jeg hadde lipødem var svaret jeg fikk og foreløpig gidder jeg ikke å ta det videre. Er 40 nå så får vi se om det bli verre. Anonymkode: 89d68...7f1 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #7 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har selvdiagnostisert meg selv da. Men for min del så har jeg alltid hatt store legger, større i puberteten og de ble enda større etter graviditet. Bruker ingenting og har som sagt ikke fått diagnose for de holder formen. Nevnte det for legen men var lite interesse å spore, var ikke umulig at jeg hadde lipødem var svaret jeg fikk og foreløpig gidder jeg ikke å ta det videre. Er 40 nå så får vi se om det bli verre. Anonymkode: 89d68...7f1 Ja det skal vel gjerne være både smerter samt «søkk» ved anklene. Jeg har ingen av delene, bare store legger. Og de har blitt større som du sier også. Men blir jo selvbevisst når jeg er en slank dame med bmi 22, men ingen støvletter passer over leggen. Føler ikke jeg kan bruke tettsittende bukser fordi det ser rart ut med de tykke bena. Tror du støttestrømper vil hjelpe eller forebygge? Anonymkode: fa572...fe8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #8 Skrevet 7. oktober 2023 Støttestrømper har øiten/ingen funksjon. Ta kontakt med fysioterapeut med spesialisering, du finner liste på nllf, og få skikkelig kompresjon. Anonymkode: 8885c...326
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #9 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ja det skal vel gjerne være både smerter samt «søkk» ved anklene. Jeg har ingen av delene, bare store legger. Og de har blitt større som du sier også. Men blir jo selvbevisst når jeg er en slank dame med bmi 22, men ingen støvletter passer over leggen. Føler ikke jeg kan bruke tettsittende bukser fordi det ser rart ut med de tykke bena. Tror du støttestrømper vil hjelpe eller forebygge? Anonymkode: fa572...fe8 Slik jeg har forstått de så er det slike kompresjonsstrømper som er best. Det er ikke uvanlig med store legger heller altså, har en venninne på 50 kg, og 165 høy og hun har skikkelig gode legger hun og, får ikke tak i støvletter i vanlige butikker for å si det slik. Kraftige legger er ikke så uvanlig og en venninne som jobber i skobutikk sier hun har mange som ikke passer støvlettene de har. Ville uansett fått det avklart sånn at du kan følge med på om det utvikler seg. Anonymkode: 89d68...7f1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #10 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg begynte å legge merke til at beina mine så annerledes ut enn «alle andres» da jeg var 13-14 Anonymkode: 0d7c6...c38
Perelandra Skrevet 7. oktober 2023 #11 Skrevet 7. oktober 2023 To like tråder er flettet sammen. Perelandra, mod.
Tingtang Skrevet 7. oktober 2023 #12 Skrevet 7. oktober 2023 Begynte og blomstre da jeg kom i puberteten. Når jeg ble gravid med 1 barn så var det ingen utvikling når jeg gikk gravid, men rett etter jeg hadde født eksploderte det plutselig og jeg la på meg mye på sete, lår og legger. Med 2 graviditet blomstret det en hel del. Gikk ned en del i vekt etter det men naturlig nok ikke på underkroppen. Det er nå 10 år siden siste graviditet og jeg fant ut at jeg hadde lipødem for 1 år siden igjennom en artikkel i vg. Er nå 40 år, har legger med 52 cm omkrets så er livredd for at de skal bli større så frykter overgangsalder.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #13 Skrevet 7. oktober 2023 Tingtang skrev (13 minutter siden): Begynte og blomstre da jeg kom i puberteten. Når jeg ble gravid med 1 barn så var det ingen utvikling når jeg gikk gravid, men rett etter jeg hadde født eksploderte det plutselig og jeg la på meg mye på sete, lår og legger. Med 2 graviditet blomstret det en hel del. Gikk ned en del i vekt etter det men naturlig nok ikke på underkroppen. Det er nå 10 år siden siste graviditet og jeg fant ut at jeg hadde lipødem for 1 år siden igjennom en artikkel i vg. Er nå 40 år, har legger med 52 cm omkrets så er livredd for at de skal bli større så frykter overgangsalder. Akkurat det samme her, målte nettopp leggene og. Og det etter fødsel er noe av det rareste jeg har vært med på, var nesten som om leggene vokste foran øynene på meg, folk tror jeg tuller når jeg sier det. Anonymkode: 89d68...7f1
Tingtang Skrevet 7. oktober 2023 #14 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Akkurat det samme her, målte nettopp leggene og. Og det etter fødsel er noe av det rareste jeg har vært med på, var nesten som om leggene vokste foran øynene på meg, folk tror jeg tuller når jeg sier det. Anonymkode: 89d68...7f1 Det samme med meg! Har aldri sett noen andre som legger på seg, rett etter fødsel. Og som du sier leggene ble enorme, rompe og lår er og store altså men leggene er det jeg har størst komplekser for.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #15 Skrevet 7. oktober 2023 Hmm..det virker som det oppleves mer ekstremt og eksplosivt enn det jeg opplever selv da. For meg er det mer at bena, og særlig leggene ser litt for store ut ift resten. Men det er nok til at jeg ikke viser bena med shorts eller korte kjoler. Ser ikke bra ut. Har bmi på 22 og er sunn og frisk, så tenker ikke at jeg bør veie mindre heller. Men unngår såklart å trene ben noe voldsomt. Vil ikke øke massen der liksom.. Og for noen år siden hadde jeg helseutfordringer, og veide helt ned i bmi 15, var jo mager og benete. Men akkurat leggene var da i det jeg vil kalle «normal størrelse». Men jeg kan jo ikke veie så lite på resten av kroppen. Er uansett frisk og rask igjen. ts Anonymkode: fa572...fe8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #16 Skrevet 7. oktober 2023 Tingtang skrev (45 minutter siden): Det samme med meg! Har aldri sett noen andre som legger på seg, rett etter fødsel. Og som du sier leggene ble enorme, rompe og lår er og store altså men leggene er det jeg har størst komplekser for. Nei altså jeg er jo rund fra før av og da så det ser ikke så ille ut siden jeg er stor overalt. Men å gå opp 10 kg etter fødsel og bare ser beina eksploderer var helt merkelig. Kommenterte det og men fikk da beskjed om at det sikkert var vann i kroppen...ja nå sitter jeg her 12 år etter og leggene er fortsatt størrelse gigant. Lår og alt det der og er stort men leggene er spesielt store. Har du og vondt hvis noe kommer borti? Anonymkode: 89d68...7f1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #17 Skrevet 7. oktober 2023 Hva er egentlig årsaken til lipødem? Anonymkode: 8b2a7...1ae
Tingtang Skrevet 7. oktober 2023 #18 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei altså jeg er jo rund fra før av og da så det ser ikke så ille ut siden jeg er stor overalt. Men å gå opp 10 kg etter fødsel og bare ser beina eksploderer var helt merkelig. Kommenterte det og men fikk da beskjed om at det sikkert var vann i kroppen...ja nå sitter jeg her 12 år etter og leggene er fortsatt størrelse gigant. Lår og alt det der og er stort men leggene er spesielt store. Har du og vondt hvis noe kommer borti? Anonymkode: 89d68...7f1 Jeg er helt enig, det var helt sykt. Jeg har mye vondt, ikke bare når man kommer borti men konstant verking. Men når katten for eksempel går på beina mine er det veldig vondt. Så får jeg blåmerker veldig lett. Verkingen er egentlig fra hoftene og ned, som tannverk
Tingtang Skrevet 7. oktober 2023 #19 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er egentlig årsaken til lipødem? Anonymkode: 8b2a7...1ae Årsaken til lipødem er fortsatt ukjent, men det antas at genetikk og hormonelle faktorer spiller en rolle.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #20 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hmm..det virker som det oppleves mer ekstremt og eksplosivt enn det jeg opplever selv da. For meg er det mer at bena, og særlig leggene ser litt for store ut ift resten. Men det er nok til at jeg ikke viser bena med shorts eller korte kjoler. Ser ikke bra ut. Har bmi på 22 og er sunn og frisk, så tenker ikke at jeg bør veie mindre heller. Men unngår såklart å trene ben noe voldsomt. Vil ikke øke massen der liksom.. Og for noen år siden hadde jeg helseutfordringer, og veide helt ned i bmi 15, var jo mager og benete. Men akkurat leggene var da i det jeg vil kalle «normal størrelse». Men jeg kan jo ikke veie så lite på resten av kroppen. Er uansett frisk og rask igjen. ts Anonymkode: fa572...fe8 Kjipt å ha det slik ts! Er jo det vi normalt kaller låra i skoene. Dessverre lite å gjøre med Anonymkode: 4a2a8...f43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå