AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #1 Skrevet 7. oktober 2023 Var på visning på fredag i en leilighet. Likte den veldig godt. Gikk litt rundt og tok en titt, alt så bra ut. Helt til vi kom til badet. Venninna mi pekte opp på lampa på taket og sa, ser du insektene? Jeg tittet opp, og så det som så ut som skyggen av døde fluer inni lampa. Rart, tenkte jeg. Lampa er jo fastmontert i taket, og det er ingen hulrom fluene kan komme inn i. Men det var ikke fluer. Ved en nærmere titt, var det en ansamling av SKJEGGKRE. Flere av de var levende og krøp rundt. Jeg ble mildt sagt sjokkert, og etter visning tok jeg av sko på utsiden, og vasket sokker etc momentant når jeg kom hjem. Kom i kontakt med noen andre som bor i samme blokk, og personen kunne fortelle at bygget hadde hatt problem med skjeggkre. Og at dette var tatt hånd om av skadedyrkontroll. Men de var tydeligvis ikke borte. I selgers egenerklæring var ikke dette nevnt, vedkommende hadde krysset av for NEI om det var noe slikt. Er dette den nye normalen i 2023? Det skal bare være sånn? Jeg merker jeg er litt reservert. Jeg har tidligere opplevd sølvkre, men de holder seg stort sett på gulv i nærheten av fuktskader etc. Skjeggkre går oppover vegger vertikalt, og der det er tørt. Overalt med andre ord. Det bekymrer meg litt. Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Ville dere kjøpt en slik leilighet og bare vennet dere til dem? Kan de i det hele tatt fjernes permanent? Anonymkode: 3d3d6...e39
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #2 Skrevet 7. oktober 2023 Ville styrt unna. Tydeligvis har ikke skadedyrkontrollen tatt seg av problemet. Har noen leiligheter blitt behandlet mens andre driver oppdrett ved å ikke gjøre noe? Og at det i tillegg ikke nevnes i egenerklæringen... Nope fra meg. Når det er sagt så er jeg ikke prinsipielt i mot å skulle kjøpe en leilighet der det har vært observert skjeggkre, men da skal det informeres om, og jeg vil se dokumentasjon på at man har, eller holder på med bekjempelse over hele fjøla. Jeg kan tåle at det dukker opp et kre i ny og ne, men slik det beskrives her vil det dreie seg om et større problem. Anonymkode: 2df5b...66c 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 Skjeggkre og sølvkre regnes som normalt i 2023. Det reduserer ikke engang boligverdien. Anonymkode: cf282...f1b 8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #4 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg hadde ikke brydd meg. Som personen over meg sier, så er dette så normalt nå i 2023 at det påvirker ikke boligprisene lenger en gang. Anonymkode: 00110...fa5 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #5 Skrevet 7. oktober 2023 Men selv om det i 2023 er vanlig, er det greit da at selger bare juger i rapporten? jeg ville først og fremst reagert på at selger ikke har svart ærlig, hvilke andre spørsmål har selgeren da juget på. Anonymkode: 892e7...6bf 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #6 Skrevet 8. oktober 2023 Du ser jo på responsen på denne tråden hvor mye folk bryr seg om noen skjeggkre, TS 😅 Anonymkode: 00110...fa5 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #7 Skrevet 8. oktober 2023 Vi har skjeggkre her hjemme. Det er virkelig ikke noe å lage styr over? Tror det er helt vanlig.... Anonymkode: c3706...245 2
Sirah Skrevet 8. oktober 2023 #8 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg tenker at skjegg/sølvkre ikke er en katastrofe i seg selv, det finnes vel knapt et hus uten nå (for å sette det på spissen). Men dumt av selger å lyve, hva annet har selger lyvd om tenker jeg? 2
newman01 Skrevet 9. oktober 2023 #9 Skrevet 9. oktober 2023 (endret) Hvorfor tok du ikke bilde av dem og meldte fra til megler? Du hadde jo skremt bort halvparten av budgiverne som er like redd som deg. For øvrig ganske fiffig at du foretrekker sølvkre, som kommer pga. problemer med fukt, men ikke liker skjeggkre (som har blitt med hjem fra en storbyferie og ikke skader en dritt)... Det er ganske greit å behandle en kre-bestand idag. Man kan vel bruke permetrin på egen hånd om problemet ikke er spesielt stort, og kjøpe litt åtegift om problemet er litt større. Endret 9. oktober 2023 av newman01 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #10 Skrevet 9. oktober 2023 Er ikke det ulovlig for selger å lyve om dette? Anonymkode: 7d3c2...79b
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #11 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg hadde styrt unna pga den åpenbare uærligheten hos selger. Generelt er hverken sølvkre eller skjeggkre noen "big deal" nå for tida, men uærlighet er fortsatt det. Anonymkode: f9a40...a72 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #12 Skrevet 9. oktober 2023 Ville ALDRI lagt inn bud på den leiligheten.. Anonymkode: 83ed7...7b9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #13 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 8.10.2023 den 2.46): Vi har skjeggkre her hjemme. Det er virkelig ikke noe å lage styr over? Tror det er helt vanlig.... Anonymkode: c3706...245 Jeg har også forholdt meg til dette fenomenet flere steder hvor jeg har bodd, men i nåtid har de blitt de store stygge ulvene og folk kan dø bare de ser en liten en. Med mindre hele leiligheten/huset svømmer i dem, så er det da bare å fjerne dem, vaske, legge ut litt "middel" og håpe at de forsvinner. Anonymkode: 8d6b0...13b 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #14 Skrevet 9. oktober 2023 Det er vanlig at bygg har dette ja, men når det er mange i en lampe da er det nok ganske store mengder vi snakker om totalt, ikke bare en og annen. En annen ting som hadde bekymret meg er er at når selger (og megler, for megler bør ha sette dette på gjennomgang) lyver om noe slik, hva annet lyver de om eller skjuler da....? Anonymkode: 38c9b...4f7 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #15 Skrevet 9. oktober 2023 Fant for første gang skjeggkre i kjelleren på vårt gamle hus her om dagen, og trodde det fremdeles var krise. Viser seg at skjeggkre nå forekommer i halvparten av norske boliger, og er mer eller mindre null stress. Ville nok likevel vært usikker på å kjøpe leilighet der det synlig er rundt omkring selv om de ikke egentlig ødelegger noe annet enn papir. Anonymkode: 64430...392 1
Happy Life Skrevet 13. april 2024 #16 Skrevet 13. april 2024 Jeg har nettopp funnet skjeggkre på vaskerommet. Tidligere har jeg sett det jeg har trodd var fluer i lysarmaturet. Da jeg tok lampa ned var det skjeggkre, både levende og døde. Kan jo tenkes huseier ikke vet at det er skjeggkre oppi der og har tenkt som meg? De kan komme helt plutselig med nye møbler som kommer i papp og plast. Jeg har aldri sett det tidligere i huset mitt men så fikk sønnen min nye møbler og vi pakket ut inne på vaskerommet og vipps!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå