AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #1 Skrevet 7. oktober 2023 Ja, det er like teit som overskriften sier. Jeg blir utrolig trigget av spiselyder. Blir direkte uvel og til tider sint av det. Nesten som det har blitt verre med årene, nå er det på grensen til at jeg ikke klarer å spise sammen med mann og barn. Bare tanken på alle ulydene gjør meg kvalm og matlysten forsvinner. Noen med lignende problemer som har fått behandling for dette? Anonymkode: a4d04...206
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #2 Skrevet 7. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Ja, det er like teit som overskriften sier. Jeg blir utrolig trigget av spiselyder. Blir direkte uvel og til tider sint av det. Nesten som det har blitt verre med årene, nå er det på grensen til at jeg ikke klarer å spise sammen med mann og barn. Bare tanken på alle ulydene gjør meg kvalm og matlysten forsvinner. Noen med lignende problemer som har fått behandling for dette? Anonymkode: a4d04...206 Åh føler skikkelig på dette! Det plager meg veldig. Nå blir jeg ikke helt kvalm, men lyden av folk som drikker og spiser gjør vondt og jeg blir sint og irritert inni meg. Får nesten lyst til å skrike. Nå sliter jeg veldig mye med lyder og skal vurderes for autisme. Anonymkode: cc4b3...462
Rosa Gnom Skrevet 7. oktober 2023 #4 Skrevet 7. oktober 2023 Det er mange andre som har dette også. Dette er en lidelse som heter Misophonia.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #5 Skrevet 7. oktober 2023 Du har nok misofoni. Nei, det finnes ingen behandling, men det finnes måter og lære seg og leve bedre med det. Google det, se tv programmer om det , finnes også fb grupper. Du er absolutt ikke alene, men er veldig lite fokus på det i Norge foreløpig . prøv og ha på lyddempende hodetelefoner eller ørepropper om dere « må» spise sammen. Anonymkode: 4038e...a55
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #6 Skrevet 9. oktober 2023 Det finnes behandling som kan dempe plagene ved misofoni. Eskponeringsterapi har vært en del brukt. Du kan prøve ulike type ørepropper for å se om du finner noe som hjelper. Jeg synes Flare Calmer hjelper en del. De demper ikke lyd noe mer enn 5-10 dB, men er laget nettopp for lydsensitivitet. De filtrer ut de frekvensene som trigger mest. De er ikke hule, så du får ikke noe okklusjonseffekt med dem. Jeg har også prøvd Loop-øreproppene, har dem i alle variantene. Men de kan jeg ikke bruke når jeg skal spise selv, pga den voldsomme okklusjonseffekten. Min egen tygging, pusting, smatting, høres 100 ganger høyere. Og da er jo poenget litt borte.. Du kan også prøve støykansellerende headset (on ear, ikke in ear, for å unngå okklusjonseffekt). Anonymkode: a3266...b63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå