AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #1 Skrevet 7. oktober 2023 Vi venter barn og har et dilemma i forhold til hvor vi skal bo, by vs bygd? Det er 2,5 timer avstand mellom byen og bygda. vi har begge jobber som vi kan jobbe på hjemmekontor med. Jeg har risikosvangerskap og trenger mye oppfølging i svangerskapet. Fastlegen min er i byen og det er ingen ledig fastlege på bygda der familien min bor. Det er 1 time til sykehuset på bygda, mens i byen er alt i nærheten og lett tilgjengelig. ville dere bodd på bygda nær hennes familie ( det har alltid vært viktig for meg og en ønske å kunne bo nær familien min når vi skal ha barn ), med den friheten, roen og støtten man får fra egen familie? eller bodd i byen der alt er tilgjengelig, fastlege, sykehus i nærheten, mindre plass og mindre natur og svigers i nærheten istedet for egen familie? noen som har vært i samme dilemma eller vil dele sine erfaringer. Vi er så usikre. Blir kjempetakknemlig for det❤️❤️ Anonymkode: 8d648...754
mangolassie Skrevet 7. oktober 2023 #2 Skrevet 7. oktober 2023 (endret) Uten tvil på bygda. Vi bodde i byen fram til barnet var 1 1/2 år, og om jeg kunne gjort det om igjen ville jeg flytta mye tidligere. Det ble masse pendling til min familie, og med en baby fikk vi lite utbytte av det byen hadde å by på (kulturtilbud, konserter, uteliv osv). Permisjonstiden var forsåvidt ok i byen, men etter hvert som barnet beveger seg mer rundt, trenger plass til lek og bevegelse og ikke minst blir rask til bens og springer avgårde, er bygda stedet å være altså. Nå kommer det jo også litt an på hva slags forhold dere har til familiene deres. Vi hadde ingen familie i byen, kun min familie på bygda. Om dere har nært forhold til hans familie og de vil stille opp masse så kan det jo fungere. Men fortsatt, virker som de fleste småbarnsforeldre flytter ut av byen etter permisjonstida, og det tror jeg nok det er gode grunner til. Om det er en time til sykehus ville jeg ikke tenkt noe over i det hele tatt. Så får man bare prøve å få det til i en overgangsperiode med fastlege. Går vel an å få svangerskapsoppfølging på helsestasjon/hos jordmor? Sånne ting ordner seg, ville aldri i verden blitt i byen pga slike ting. Endret 7. oktober 2023 av mangolassie 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 Dersom byen det er snakk om er Oslo hadde jeg måttet valgt bygda, men ellers synes jeg byen er best med små barn. Alt er mer tilgjengelig og man kommer seg mye lettere ut når man bor i byen. Greit å slippe å styre med bil hver gang man skal ut og baby slipper å sitte i bilstolen hele tiden. Mye lettere å møte andre med baby og være sosial. Det spørs sikkert på hvilken person man er, men jeg hadde fått fødselsdepresjon om jeg var stuck i bygda med en liten en. Jeg vet ikke hvordan dine fødsler er, men jeg hadde aldri rukket å føde på sykehuset om det var en time unna, så jeg ville ikke følt meg trygg og komfortabel med å være så langt unna sykehus. Anonymkode: b8095...a9b 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #4 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg elsket permisjonstiden i Oslo, mye morsommere å trille enn langs en landevei. Lett å handle, trene på Sats (med barnepass på mini Sats) etc. Det kommer veldig an på hva du tror du får på bygda. Anonymkode: 47f3f...4e1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #5 Skrevet 7. oktober 2023 Vi flytta frå by til bygd no, og er så fornøgde. Barnet vårt blir 2 i år. Vi er nærmare familien, og den grad av avlastning vi får, er så satt pris på! Her er også mykje bedre miljø for barnet vårt, vi har naturen nært, sjøen, slipper å tenke på kø i forbindelse med henting/levering i barnehagen. Alt følest enklare no, og som nokon lenger oppe sa, vi skulle flytta før. Men det er oss, det spørs jo litt kva som er viktig for dykk. Vi får liksom ikkje brukt det kulturelle tilbudet som var meir til stede før, uansett. Om vi har barnevakt en kveld, så går vi heller ut og spiser, er sammen berre oss to. Og sidan vi no har mykje meir plass heime, kan vi ha besøk som overnatter, som betyr voksen sosialisering etter leggetid for barna. Også veldig kjekt! Anonymkode: 7611e...16d 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Skrevet 7. oktober 2023 Høyrest ut som om det er lurt å avvente flyttinga til etter barnet er kome til verda Anonymkode: 8dcc6...a44 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #7 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dersom byen det er snakk om er Oslo hadde jeg måttet valgt bygda, men ellers synes jeg byen er best med små barn. Alt er mer tilgjengelig og man kommer seg mye lettere ut når man bor i byen. Greit å slippe å styre med bil hver gang man skal ut og baby slipper å sitte i bilstolen hele tiden. Mye lettere å møte andre med baby og være sosial. Det spørs sikkert på hvilken person man er, men jeg hadde fått fødselsdepresjon om jeg var stuck i bygda med en liten en. Jeg vet ikke hvordan dine fødsler er, men jeg hadde aldri rukket å føde på sykehuset om det var en time unna, så jeg ville ikke følt meg trygg og komfortabel med å være så langt unna sykehus. Anonymkode: b8095...a9b 100% enig med deg. Anonymkode: 1b2c2...f1f
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #8 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg ville avventet flytting til etter baby er født og dere ser hvordan dere trives. Dere har jobber, livet deres, og ett sett besteforeldre i nærheten, i tillegg til helsehjelp du trenger i svangerskapet lett tilgjengelig. Jeg ville glatt foredratt permisjon i en by, med kort avstand og mye som skjer. Det går helt fint å flytte med en ettåring også, om det blir det dere lander på. Gratulerer med baby på vei ❤ Anonymkode: 1122d...4f9 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #9 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dersom byen det er snakk om er Oslo hadde jeg måttet valgt bygda, men ellers synes jeg byen er best med små barn. Alt er mer tilgjengelig og man kommer seg mye lettere ut når man bor i byen. Anonymkode: b8095...a9b Jeg har motsatt erfaring, syns alt ble mye lettere med barn etter vi flyttet fra mindre by til bygda. Kommer sikkert an på hvordan man bor i by og hva man mener med å komme seg ut, men for oss ble det lettere å komme seg ut for å leke/gå tur/være ute i enebolig enn i leilighet. Vi var lite ute på aktiviteter i sentrum (kun julemarked og trening hvor jeg kunne ta med babyen), så vi kom fram til at det var viktigere med familie i nærheten enn å bo sentralt. Anonymkode: 20b48...58e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå