AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #1 Skrevet 7. oktober 2023 Barnet mitt på 4 år kjenner signaler til tiss og bæsj men har vært veldig opptatt av å bruke bleie likevel. Vi har kjøpt et lass av kule truser han vil ha og plukket ut selv. Likevel så nytter det ikke å fjerne bleia. Og jeg er redd for å trå feil her. I dag så satt jeg litt hardt mot hardt å sa at han bare får ha bleie når vi skal gå ut. Men her hjemme kan han gå med truse, men velger å gå naken Han er forøvrig veldig komfortabel med å gå rundt med rumpa bar. Da jeg tok på truse sa han at det var skikkelig vondt og ekkelt å måtte ha den av med en gang. Og skjønte da at problemet er ikke å kutte ut bleie, problemet er å finne noe som kan erstatte bleia som er behagelig nok... What to do! Har noen tips til hvordan jeg kan løse dette? Anonymkode: 8dffe...819
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #2 Skrevet 7. oktober 2023 Enkelte truser kan ha en strikk som kan føles ubehagelig rundt lårene. Boxershorts kan kanskje være mer behagelig, kanskje gå opp en størrelse? Anonymkode: 6c6ad...3cf 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Enkelte truser kan ha en strikk som kan føles ubehagelig rundt lårene. Boxershorts kan kanskje være mer behagelig, kanskje gå opp en størrelse? Anonymkode: 6c6ad...3cf Mente boxershorts 😄 Gammel vane å kalle alt for truse 🙃 Virker som om problemet er at tissen dingler løst ifht når den lå litt mer beskyttet i bleia. For han har hatt boxershorts utenpå bleia lenger å syns det var stor stas. Anonymkode: 8dffe...819
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #4 Skrevet 7. oktober 2023 Dropp truse. Kan fint ha bukse uten truse. Anonymkode: 9df6d...ebc 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #5 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg valgte en merkedag noen uker frem i tid, noe som var positivt for barnet. Sa at han kan gå med bleie litt til, men når den dagen kommer er det slutt. Da dagen kom forsvant bleia uten protest. Tidligere forsøk hadde gått dadundas, men nå var han forbredt. En slik dag kan f eks være 1.desember (første luke på adventskalenderen), besøk av en viktig person, tur til aktivitetssenter, starten på en reise osv. For det er nok ikke alle trusene som er vonde, kun uvante. Anonymkode: 0482d...f6c 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dropp truse. Kan fint ha bukse uten truse. Anonymkode: 9df6d...ebc Det blir akkurat samme problemstilling Anonymkode: 8dffe...819
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #7 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg valgte en merkedag noen uker frem i tid, noe som var positivt for barnet. Sa at han kan gå med bleie litt til, men når den dagen kommer er det slutt. Da dagen kom forsvant bleia uten protest. Tidligere forsøk hadde gått dadundas, men nå var han forbredt. En slik dag kan f eks være 1.desember (første luke på adventskalenderen), besøk av en viktig person, tur til aktivitetssenter, starten på en reise osv. For det er nok ikke alle trusene som er vonde, kun uvante. Anonymkode: 0482d...f6c Har prøvd det også 🙃 Anonymkode: 8dffe...819
Uglems Skrevet 7. oktober 2023 #8 Skrevet 7. oktober 2023 Kunne du prøvd bokser /hipster for jenter? Det finnes sikkert noen greie i nøytrale farger, hvis det er slik at det blir for romslig nedentil. 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #9 Skrevet 7. oktober 2023 Uglems skrev (6 minutter siden): Kunne du prøvd bokser /hipster for jenter? Det finnes sikkert noen greie i nøytrale farger, hvis det er slik at det blir for romslig nedentil. Det var et veldig bra tips! Ja for det virker som om det er hovedproblemet. Takk 😃 Anonymkode: 8dffe...819
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #10 Skrevet 7. oktober 2023 Før eller senere kommer han til å oppleve det flaut med bleie. Det er kanskje også en vanesak. Kanskje gjøre en avtale at han skal bruke boxer i 10 min av ganger før han tar den av. Gjerne i lekesituasjon så han glemmer det. Prøv litt forskjellige typer slik at han finner ut hva han liker. Nå er ikke jeg særlig fan av belønning, men i dette tilfellet kan man gjøre et unntak. Kanskje han kan få en liten premie om han finner en som han liker å ha på. Kanskje ha bleie utenpå trusa i en periode? Anonymkode: d279a...f06 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #11 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Før eller senere kommer han til å oppleve det flaut med bleie. Det er kanskje også en vanesak. Kanskje gjøre en avtale at han skal bruke boxer i 10 min av ganger før han tar den av. Gjerne i lekesituasjon så han glemmer det. Prøv litt forskjellige typer slik at han finner ut hva han liker. Nå er ikke jeg særlig fan av belønning, men i dette tilfellet kan man gjøre et unntak. Kanskje han kan få en liten premie om han finner en som han liker å ha på. Kanskje ha bleie utenpå trusa i en periode? Anonymkode: d279a...f06 Helt enig! Er absolutt ikke fan av belønning for sånne ting, men om en premie kan flytte fokus fra noe han egentlig bare må venne seg til så er det jo verdt det. Dette var fint å høre noen andre si! Takk 🥰 Anonymkode: 8dffe...819 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #12 Skrevet 7. oktober 2023 Slik jeg tolker situasjonen står dere jo i et lite veiskille - hva gjør mamma når jeg gir uttrykk for at det er noe som er ubehagelig for meg? Feier hun unna det ubehagelige slik at jeg slipper, eller hjelper hun meg til å tåle at livet er ubehagelig til tider, og at det går bra til slutt? Han er jo "stor". Kan du ikke snakke med ham? Fortelle han at det er vanlig at overgangen til truse føles litt rar for alle, og at det er helt vanlig, men at det vil gå over når han får øvd seg lenge nok. Dersom han blir sint og frustrert, så forklarer du igjen at du skjønner godt at dette er litt rart for han, men at det kommer til å gå fint, han kommer til å venne seg til det. Jeg har veldig blandede følelser rundt premier i slike situasjoner, for hva lærer vi barna da? Samtidig så opplever jo noen at det fungerer, så det viktigste er vel at det er litt gjennomtenkt. Hva skjer med premien dersom ungen ikke fullfører feks. Anonymkode: c0f0b...835 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #13 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Slik jeg tolker situasjonen står dere jo i et lite veiskille - hva gjør mamma når jeg gir uttrykk for at det er noe som er ubehagelig for meg? Feier hun unna det ubehagelige slik at jeg slipper, eller hjelper hun meg til å tåle at livet er ubehagelig til tider, og at det går bra til slutt? Han er jo "stor". Kan du ikke snakke med ham? Fortelle han at det er vanlig at overgangen til truse føles litt rar for alle, og at det er helt vanlig, men at det vil gå over når han får øvd seg lenge nok. Dersom han blir sint og frustrert, så forklarer du igjen at du skjønner godt at dette er litt rart for han, men at det kommer til å gå fint, han kommer til å venne seg til det. Jeg har veldig blandede følelser rundt premier i slike situasjoner, for hva lærer vi barna da? Samtidig så opplever jo noen at det fungerer, så det viktigste er vel at det er litt gjennomtenkt. Hva skjer med premien dersom ungen ikke fullfører feks. Anonymkode: c0f0b...835 Oh! That i felt!! Ja veldig godt poeng. Her fikk du meg til å kjenne etter. Det er faktisk nettopp det jeg gjør. Jeg gir etter i ubehag. Lar det ta for mye plass på feil premisser... Takk for at du delte noe så ærlig med meg! Anonymkode: 8dffe...819 3
Ulrikke Skrevet 7. oktober 2023 #14 Skrevet 7. oktober 2023 Det er helt innafor å prøve flere par truser/boxere før man finner noen man liker. Jeg liker heller ikke alle typer truser, liksom.... Men noen ganger må man faktisk bare stå i ubehaget, som nevnes over her. Alt kan faktisk ikke fikses til enhver tid, og noen ting bare "er sånn". Javel, hyl og skrik hvis du føler behov for det, men det blir ikke mindre "dinglete" av den grunn, og du er faktisk ferdig med bleie nå. Du kan selvfølgelig kjøpe et alternativ med mindre/trangere truser, men jeg ville ikke satt himmel og jord i bevegelse pga dette. Unger som tåler å stå i ubehag får det utrolig mye enklere opp gjennom livet. Og nå mener ikke jeg at akkurat denne konkrete saken er avgjørende for et helt liv så klart, men det er noe med tendensen... At mange barn i dag er for vant til fraværet av motstand og ubehag. Verdt å ta med seg i livet, man skal selvfølgelig hjelpe og bistå ungene sine, men man må ikke være redd for å la dem føle ubehag og frustrasjon heller. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #15 Skrevet 7. oktober 2023 Tenker at å lete etter truser som fungerer er en måte å lære barnet hvordan man løser problemer og ikke det samme som å bare la barnet ha bleier på. Anonymkode: 18587...0e3 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #16 Skrevet 7. oktober 2023 Gutten her i huset var også slik.. kunne bruke truse utenpå bleie, men ikke uten. Fikk til slutt nok og snakket med han om dette. Forklarte han at store gutter bruker truse/boxer og hvorfor. Fjernet bleiene og tok på han truse. Han var først sur, men hav seg etter noen minutter Anonymkode: 67426...289
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå