AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #1 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg har datet litt og plutselig dukker nok den rette opp. Men siden jeg leier og ikke enda har egenkapital nok til å kjøpe meg inn eller kjøpe hus, hva kan løsningen da være? Har ei venninne i samme situasjon og hun betaler leie inntekter til samboer sin. Jeg vil jo kunne føle at jeg bor der med god samvittighet. Har 100% jobb, men litt gheld fra tidlgere ektemann har gjort det litt vanskelig for meg. Så er kun alternativet å betale 8000 i mnd for eks? Anonymkode: 3115b...17f 1
Brunello Skrevet 7. oktober 2023 #2 Skrevet 7. oktober 2023 Dette er det en million tråder om her inne, og man blir aldri enig i hva som er rett. Siden dette har skjedd plutselig, kan det være greit å inngå en avtale for seks måneder om at du betaler leie etter normale markedsforhold. Så må avtalen reforhandles etter et halvt år. At du ikke får lån i banken er ikke så vesentlig. Lånet er der allerede. Det dere må se på, er om du kan betjene et lån som dekker halve markedsverdien av boligen. Da kan du kjøpe deg inn med 50%.
remix2020 Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har datet litt og plutselig dukker nok den rette opp. Men siden jeg leier og ikke enda har egenkapital nok til å kjøpe meg inn eller kjøpe hus, hva kan løsningen da være? Har ei venninne i samme situasjon og hun betaler leie inntekter til samboer sin. Jeg vil jo kunne føle at jeg bor der med god samvittighet. Har 100% jobb, men litt gheld fra tidlgere ektemann har gjort det litt vanskelig for meg. Så er kun alternativet å betale 8000 i mnd for eks? Anonymkode: 3115b...17f Venninnen din kan sikkert kjøpe seg inn i samboers bolig hvis hun ønsker det. Du som singel leier og det er ingen skam i det🙄. Jeg er mann og leier også etter en skilsmisse. Går fint det. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #4 Skrevet 7. oktober 2023 Hva med å først møte en mann? Anonymkode: 49de3...392 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #5 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva med å først møte en mann? Anonymkode: 49de3...392 Joda, tenker bare litt lengre frem. Greit å vite når en har datet samme mann i flere mnd, vi tar vel steget videre etterhvert. Vi har aldri pratet om dette, syntes det er ganske vanskelig tema å prate om. Her er det jo han som eier.. Han har vist meg rundt i huset og sagt at han skal pusse opp både her og der, så aner ikke hva hans tanker er. Anonymkode: 3115b...17f 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg snes det er lurt at du tenker på dette allerede nå og det jeg vil si til deg er dette: Aldri - ALDRI - betal leie til en kommende samboer, hvor leien din blir benyttet til å betale ned på hans lån uten at du får eierandelen i huset hans. Betal halvparten av rentene, del på kostnader med mat, del på strøm. Så putter du inn like mye som han betaler ned på sitt lån på en egen konto som kan benyttes enten til å kjøpe deg inn i huset senere, eller som egenkapital til din egen bolig hvis det skulle bli slutt mellom dere. Han sparer halvparten av rentene, kan spise bedre mat uten å betale så mye mer, og sparer sikkert litt på strøm ved å ha deg boende. Du får mulighet til å spare deg opp penger til egenkapital. Et forhold skal være en bonus og INGEN skal sitte igjen som taper ved et eventuelt brudd. Anonymkode: 02c4a...1c1 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #7 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Joda, tenker bare litt lengre frem. Greit å vite når en har datet samme mann i flere mnd, vi tar vel steget videre etterhvert. Vi har aldri pratet om dette, syntes det er ganske vanskelig tema å prate om. Her er det jo han som eier.. Han har vist meg rundt i huset og sagt at han skal pusse opp både her og der, så aner ikke hva hans tanker er. Anonymkode: 3115b...17f Jeg ville spurt hva er prosjektet nå? Så ikke du ender opp med en "en vakker dag skal jeg gjøre ditt og datt fyr (les skjer aldri) Anonymkode: 95cb6...a9f 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #8 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg snes det er lurt at du tenker på dette allerede nå og det jeg vil si til deg er dette: Aldri - ALDRI - betal leie til en kommende samboer, hvor leien din blir benyttet til å betale ned på hans lån uten at du får eierandelen i huset hans. Betal halvparten av rentene, del på kostnader med mat, del på strøm. Så putter du inn like mye som han betaler ned på sitt lån på en egen konto som kan benyttes enten til å kjøpe deg inn i huset senere, eller som egenkapital til din egen bolig hvis det skulle bli slutt mellom dere. Han sparer halvparten av rentene, kan spise bedre mat uten å betale så mye mer, og sparer sikkert litt på strøm ved å ha deg boende. Du får mulighet til å spare deg opp penger til egenkapital. Et forhold skal være en bonus og INGEN skal sitte igjen som taper ved et eventuelt brudd. Anonymkode: 02c4a...1c1 Tusen takk for et meget oppfyllende svar🥰 Så dette vil han også tjene på, sitte bedre økonomisk i det? Hva tenker han tror du da ift at han viser meg rundt I huset, prater om naboene osv...? Er det i hans tanker også tro? K31 Anonymkode: 3115b...17f 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #9 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg var i samme situasjon da jeg møtte min, vi kjøpte sammen med ulik eiebrøk da han hadde EK og jeg ikke. Fin løsning 😊 Anonymkode: 6ed43...ba6 1
anonym111111 Skrevet 7. oktober 2023 #10 Skrevet 7. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg snes det er lurt at du tenker på dette allerede nå og det jeg vil si til deg er dette: Aldri - ALDRI - betal leie til en kommende samboer, hvor leien din blir benyttet til å betale ned på hans lån uten at du får eierandelen i huset hans. Betal halvparten av rentene, del på kostnader med mat, del på strøm. Så putter du inn like mye som han betaler ned på sitt lån på en egen konto som kan benyttes enten til å kjøpe deg inn i huset senere, eller som egenkapital til din egen bolig hvis det skulle bli slutt mellom dere. Han sparer halvparten av rentene, kan spise bedre mat uten å betale så mye mer, og sparer sikkert litt på strøm ved å ha deg boende. Du får mulighet til å spare deg opp penger til egenkapital. Et forhold skal være en bonus og INGEN skal sitte igjen som taper ved et eventuelt brudd. Anonymkode: 02c4a...1c1 Forstår ikke at folk som deg ikke forstår at det koster å bo. Hva hen som eier boligen har i lån, har INGENTING å gjøre med hva en samboer bør betale for å bo der. Tenker du at hvis man flytter sammen med en som eier bolig uten lån så kan man bo gratis? Boligen blir mer slitt av en ekstra person, og det koster å vedlikeholde bolig. En samboer som av ulike årsaker ikke kan kjøpe seg inn i boligen, bør betale litt mindre enn det hen betaler der hen ellers ville leid, eller litt under det det koster å leie tilsvarende bolig som samboer eier delt på to (fordi de er to som bor der). Lurt å gå ut fra leiepris inkludert strøm osv, så slipper de å dele andre utgifter som har med bolig å gjøre, det står boligeier for. Bortsett fra en rimelig "leie" til boligeier, deler de på matutgifter. Alt annet står boligeier for. Enkelt og greit, og begge tjener litt på å bli samboere, og hen som ikke eier boligen får mulighet til å legge seg opp litt mer penger til egenkapital eller for å kjøpe seg inn i boligen enn hen hadde gjort om hen leide et annet sted. Endret 7. oktober 2023 av anonym111111 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #11 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tusen takk for et meget oppfyllende svar🥰 Så dette vil han også tjene på, sitte bedre økonomisk i det? Hva tenker han tror du da ift at han viser meg rundt I huset, prater om naboene osv...? Er det i hans tanker også tro? K31 Anonymkode: 3115b...17f Det er utrolig viktig å snakke sammen om hvordan man ønsker at livet skal leves. At man har lyst på de det samme med tanke på felles bolig, særbo, etc. Alle disse tingene som single i dag ikke snakker om, mens de løper rundt på rosa sky og som setter dem i vanskelige situasjoner senere. Har dere datet en stund er det på tide å ta den praten. Det er også viktig hvis dere begge ønsker på sikt å flytte sammen og komme til en enighet om hva som vil være bra for begge partner, ikke for at dere skal ha det enklere økonomisk her og nå, men på sikt ikke føle at dere taper økonomi av relasjonen. Anonymkode: 02c4a...1c1
remix2020 Skrevet 7. oktober 2023 #12 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg snes det er lurt at du tenker på dette allerede nå og det jeg vil si til deg er dette: Aldri - ALDRI - betal leie til en kommende samboer, hvor leien din blir benyttet til å betale ned på hans lån uten at du får eierandelen i huset hans. Betal halvparten av rentene, del på kostnader med mat, del på strøm. Så putter du inn like mye som han betaler ned på sitt lån på en egen konto som kan benyttes enten til å kjøpe deg inn i huset senere, eller som egenkapital til din egen bolig hvis det skulle bli slutt mellom dere. Han sparer halvparten av rentene, kan spise bedre mat uten å betale så mye mer, og sparer sikkert litt på strøm ved å ha deg boende. Du får mulighet til å spare deg opp penger til egenkapital. Et forhold skal være en bonus og INGEN skal sitte igjen som taper ved et eventuelt brudd. Anonymkode: 02c4a...1c1 ALLTID lurt å få en advokat til å veilede i slike saker. Å koble inn en advokat som implementerer det økonomiske i en samboerkontrakt 👍 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #13 Skrevet 7. oktober 2023 anonym111111 skrev (7 minutter siden): Forstår ikke at folk som deg ikke forstår at det koster å bo. Hva hen som eier boligen har i lån, har INGENTING å gjøre med hva en samboer bør betale for å bo der. Tenker du at hvis man flytter sammen med en som eier bolig uten lån så kan man bo gratis? Boligen blir mer slitt av en ekstra person, og det koster å vedlikeholde bolig. En samboer som av ulike årsaker ikke kan kjøpe seg inn i boligen, bør betale litt mindre enn det hen betaler der hen ellers ville leid, eller litt under det det koster å leie tilsvarende bolig som samboer eier delt på to (fordi de er to som bor der). Lurt å gå ut fra leiepris inkludert strøm osv, så slipper de å dele andre utgifter som har med bolig å gjøre, det står boligeier for. Bortsett fra en rimelig "leie" til boligeier, deler de på matutgifter. Alt annet står boligeier for. Enkelt og greit, og begge tjener litt på å bli samboere, og hen som ikke eier boligen får mulighet til å legge seg opp litt mer penger til egenkapital eller for å kjøpe seg inn i boligen enn hen hadde gjort om hen leide et annet sted. Folk som meg? Hva hen har i lån har ingenting med hva en samboer skal betale. Det er et lån som er hen sitt. At man skal gå på leiepris ink støm er helt tullete. Dette er da ikke et leieforhold, men et samboerforhold. Da kan heller kjæresten fortette å bo der hen bor og den som har huse ha kostandene som de er. Hvor mange single sitter ikke i dag å føler at de har tapt økonomisk på et samboerskap eller ekteskap fordi en av to utnyttet situasjonen til sin fordel? Kvinner som er hjemmeværende med barn og taper år fra arbeidslivet uten å få kompensasjon? Man MÅ ikke flytte sammen for å forbli kjærester, men skal man gjøre det skal det være en fordel i det for begge to. Anonymkode: 02c4a...1c1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #14 Skrevet 7. oktober 2023 remix2020 skrev (3 minutter siden): ALLTID lurt å få en advokat til å veilede i slike saker. Å koble inn en advokat som implementerer det økonomiske i en samboerkontrakt 👍 Helt enig!! Burde vært lovpålagt og dekket av staten. Anonymkode: 02c4a...1c1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #15 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er utrolig viktig å snakke sammen om hvordan man ønsker at livet skal leves. At man har lyst på de det samme med tanke på felles bolig, særbo, etc. Alle disse tingene som single i dag ikke snakker om, mens de løper rundt på rosa sky og som setter dem i vanskelige situasjoner senere. Har dere datet en stund er det på tide å ta den praten. Det er også viktig hvis dere begge ønsker på sikt å flytte sammen og komme til en enighet om hva som vil være bra for begge partner, ikke for at dere skal ha det enklere økonomisk her og nå, men på sikt ikke føle at dere taper økonomi av relasjonen. Anonymkode: 02c4a...1c1 Ja enig...jeg er i 30årene og vil ikke date en fyr for kun date, jeg vil finne en fremtid med en mann. Så hvorfor dvele på dette... Føler meg bare litt mislykket som ikke eier. Jeg skulle gjerne kjøpt meg inn hos han og han ha særeie, noe som er viktig for han. Men altså, er han interessert om han viser meg rundt sånn som han gjorde? Han vet jeg leier og håper ikke det i veien for ting mellom oss to. Anonymkode: 3115b...17f
anonym111111 Skrevet 7. oktober 2023 #16 Skrevet 7. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Folk som meg? Hva hen har i lån har ingenting med hva en samboer skal betale. Det er et lån som er hen sitt. At man skal gå på leiepris ink støm er helt tullete. Dette er da ikke et leieforhold, men et samboerforhold. Da kan heller kjæresten fortette å bo der hen bor og den som har huse ha kostandene som de er. Hvor mange single sitter ikke i dag å føler at de har tapt økonomisk på et samboerskap eller ekteskap fordi en av to utnyttet situasjonen til sin fordel? Kvinner som er hjemmeværende med barn og taper år fra arbeidslivet uten å få kompensasjon? Man MÅ ikke flytte sammen for å forbli kjærester, men skal man gjøre det skal det være en fordel i det for begge to. Anonymkode: 02c4a...1c1 Jeg skrev litt under markedspris, altså litt mindre enn hva hen betaler for å leie noe liknende, delt på to (siden to bor der), evnt. litt mindre enn det hen må betale der hen bor hvis hen ikke flytter sammen med samboeren som eier bolig. Da tjener BEGGE litt på å bli samboere. Grunnen til at jeg skrev det er lurt at hen KUN betaler "leie" inkludert strøm og annet er for at det blir enklere om boligeier betaler alt som har med boligen og gjøre, og at de kun deler på mat. Selvsagt MÅ man ikke flytte sammen, men gjør man det, er det jo greit at begge tjener på det. Å forvente at man kan bo gratis hos kjæresten fordi hen feks eier bolig uten boliglån, er jo veldig spesielt. Endret 7. oktober 2023 av anonym111111
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #17 Skrevet 7. oktober 2023 anonym111111 skrev (1 time siden): Jeg skrev litt under markedspris, altså litt mindre enn hva hen betaler for å leie noe liknende, delt på to (siden to bor der), evnt. litt mindre enn det hen må betale der hen bor hvis hen ikke flytter sammen med samboeren som eier bolig. Da tjener BEGGE litt på å bli samboere. Grunnen til at jeg skrev det er lurt at hen KUN betaler "leie" inkludert strøm og annet er for at det blir enklere om boligeier betaler alt som har med boligen og gjøre, og at de kun deler på mat. Selvsagt MÅ man ikke flytte sammen, men gjør man det, er det jo greit at begge tjener på det. Å forvente at man kan bo gratis hos kjæresten fordi hen feks eier bolig uten boliglån, er jo veldig spesielt. Nettopp! Uaktuelt å bo hos en mann gratis, tenk så pinlig. Om ikke han tjener på det skjer det ikke. Men jeg tenker begge vil tjene på det. Anonymkode: 3115b...17f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå