Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det bare er teit å skrive dette, men har jo kanskje et håp om det ikke er spontanabort selv om jeg mest sannsynlig vet at det er det. 

Fikk positiv graviditetstest på tirsdag som var og idag er jeg vel litt over 4 uker på vei. Jeg har veldig stabil mens så da jeg ikke fikk mensen tok jeg en test. 

Jeg har vært gravid før for mange mange år siden og husker ikke alt. Husker kun at jeg hadde mensen den første gangen etter jeg ble gravid. 

Igår begynte jeg å få menskramper noe som er vanlig sånn sett og blø littegranne. Puppene var veldig ømme, idag har jeg blødd litt mer, men fremdeles ikke mye og litt menskramper. Veldig mye mindre kramper idag enn igår, nå er det litt mer murring. Idag har jeg ikke ømme bryster i det hele tatt. 

Det vil vel si at jeg har fått en spontanabort? Hater at sånne ting skjer i helgen for googler meg til alt mellom himmel og jord. 

Jeg har tatt medisinsk abort før og det kjentes mye verre ut enn dette. Og en stor klump kom ut, men da var jeg en uke lenger på vei enn jeg er nå. 

Anonymkode: a50da...549

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ikke ut som en spontanabort. Du ville blødd mye mer ved en spontan abort og hatt en del smerter. Men det du kan gjøre for å sjekke dette er å måle hcg hos legen med 2 dagers mellomrom. Øker det ca dobbelt etter to dager så er det mest sannsynlig bra. 

Skrevet
tussi84 skrev (59 minutter siden):

Det høres ikke ut som en spontanabort. Du ville blødd mye mer ved en spontan abort og hatt en del smerter. Men det du kan gjøre for å sjekke dette er å måle hcg hos legen med 2 dagers mellomrom. Øker det ca dobbelt etter to dager så er det mest sannsynlig bra. 

Man blør ikke nødvendigvis så mye ved spontanabort. Jeg har hatt flere av dem og ikke blødd mer enn ved vanlig mens. Det spørs hvor langt man er på vei, hvor mye som skal komme ut, og eventuelt morkakens plassering. Er den plassert nær ett "større" blodkarr f.eks kan man blø mer hvis dette da blir "skadet" når SA oppstår og morkake løsner. 

Ikke blødd mye verken ved SA eller MA helt opp til uke 8. Etter der har jeg blødd mer, men som alt annet varierer det fra person til person. Og er ikke en fasit på hvor mye blod eller om man har mye smerter. 

Anonymkode: e6cda...4db

Skrevet

Jeg har hatt 3 spontanaborter, og alle har startet ulikt. De har hatt ulik grad av smerte. Den ene opplevde jeg å bare ha lette menssmerter, til en annen som var like smertefult  som ved 7-8cm (i fødsel). 

Jeg har også et svangerskap hvor jeg blødde like mye som ved mens, over flere dager, med menssmerter. Var helt sikker på at det var en abort. Men alt gikk bra, selv om jeg blødde frem til uke 14-15. Den gangen var det en "tvilling", som hadde sluttet å utvikle seg i uke 7-8.

Altså det jeg vil frem til, er at man aldri kan vite uansett. Be legen om å måle hcg med et par dagers mellomrom. Ultralyd er dessverre for tidlig å ta, hvis du bare er 4-5uker på vei. Den uvissheten er det værste. Dumt det skulle skje på helg, for da blir den uvissheten enda lenger. Men kontakt legekontoret i morgen, så kanskje du har et svar innen torsdag.

Anonymkode: e25fe...fa9

Skrevet

For meg har manglende ømme brystet vært et sikkert tegn på spontanabort ... 

Jeg ville bare testet meg neste uke. Med så tidlig spontanabort får man negativ test fort. 

Anonymkode: 1bbeb...7a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...