AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #1 Del Skrevet 7. oktober 2023 Har lenge slitt med hårtap. Var sikker på at jeg begynte å bli utbrent da det varte så lenge (pluss mange fysiske symptomer). Startet med antidepressiv og det ble litt bedre. Nå har jeg sluttet på medisiner og de to siste ukene har det ramlet av masse hår igjen. Ramler av fra hodebunnen med roten på. Blodprøver i sommer var normale. Håret ramler av uten at jeg tar i det. Har kjøpt et middel fra apotek for å dempe hårtap. Forstår ikke årsak til hårtapet😭😭 Tips? Endre kosthold til et uten sukker? Jobben er stressende og jeg er fortsatt sliten men vet ikke om det er årsaken. Legen mistenkte ikke overgangsalderen ved forrige legetime. Kvinne, 34 år Anonymkode: 3a6b4...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #2 Del Skrevet 7. oktober 2023 Jeg mistet også mye hår, det gikk på psyken løs. Også her var alle blodprøver "ok", men jeg lærte at det var forskjell på lavere verdier innenfor normalen, og gode verdier. Jeg lærte også hvordan noen mineraler ikke alltid viser reelle mangler via blodprøver, f.eks magnesium og sink. Begge veldig viktig for hårvekst, og magnesium er viktig for at kroppen klarer å nyttiggjøre d vitamin. D vitamin veldig viktig for hårvekst. Jod er også veldig viktig for hårvekst, og mangel på jod kan ikke påvises via blodprøve. Beste måten å finne ut om man mangler jod på, er å se på jodinntaket via mat over tid. En veldig god kilde til jod, er hvit fisk som torsk. Det er også godt med jod i brunost, og litt mindre i f.eks egg. Andre vitaminer som også er viktig, f.eks jern, biotin/b7, samt også omega fettsyrer fra fisk. Jeg prøvde alle mulige tilskudd for hårtap, men ingenting hjalp. Det som hjalp var fokus på å spise ikke-prosessert rødt kjøtt, hvit og fet fisk, og egg regelmessig. Flere ganger i uken. Mye grønt, og lite prosessert mat/sukker osv. Tilskudd av magnesium, sink, og d vitamin. Jeg fikk d vitamin opp fra 60 til 100 nmol, som er mer optimale verdier. Jeg anbefaler at du sjekker hva tallet ligger på her, og ikke bare om det er "ok" eller ikke. Vær også obs på selen, at du ikke får i deg for mye av det. F.eks har paranøtter mye selen, og for mye selen gir hårtap. Jeg brukte ca 1 år på å få tilbake håret, men jeg merket allerede etter et par mnd ny hårvekst og mindre røyting. Anonymkode: 00137...94d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #3 Del Skrevet 7. oktober 2023 Hårtap er ofte forsinket. Var du alvorlig syk eller skjedde det noe helsemessig i livet ditt noen måneder tilbake? Anonymkode: 0acaa...cec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #4 Del Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hårtap er ofte forsinket. Var du alvorlig syk eller skjedde det noe helsemessig i livet ditt noen måneder tilbake? Anonymkode: 0acaa...cec Nei. Mistenkte som sagt utbrenthet i fjor. Begynte da på antidepressiva Anonymkode: 3a6b4...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #5 Del Skrevet 7. oktober 2023 Jeg mistet masse tidligere i år, en venninne av meg spurte om jeg fikk i meg nok jern og det gjorde jeg nok ikke, nå har jeg tatt jern hver dag over en periode og mistet ikke slike mengder lenger i det hele tatt. Er nok ganske normalt nå. Hadde jernmangel (dokumentert) litt før hårtapet startet. Har også blitt enda strengere på D og B12, men holder en knapp på jern. Anonymkode: 07331...ec6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #6 Del Skrevet 8. oktober 2023 Jeg mistet enorme mengder med hår de årene jeg var vegetarianer. Tok alle tilskuddene man skal ta, og blodprøvene var i normalområdet. Fikk tilbake håret da jeg begynte å spise kjøtt igjen, fikk også mer energi. De nye kostrådene gir ikke mening, hvorfor fokuserer de ikke på at kortreist, økologisk kjøtt faktisk er bra for oss? Selvsagt er ikke pølser bra for oss eller miljøet, men savner nyanse i denne debatten. Det er i hvert fall mitt råd - rent kjøtt fra lokale bønder, gjerne fra dyr som har vært gressforet. Kraft er også supersunt for hud og hår, pga. kollagen ++ Anonymkode: 5749b...37d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #7 Del Skrevet 8. oktober 2023 Jeg mister masse hår for tiden. Har B12 mangel. Kanskje noe å sjekke? Anonymkode: 68daf...ba9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 8. oktober 2023 #8 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Også her var alle blodprøver "ok", men jeg lærte at det var forskjell på lavere verdier innenfor normalen, og gode verdier. For å holde "OK" verdier av D-vitamin (rundt 50) anbefaler Helsedirektoratet tilskudd med 10 mikrogram D-vitamintilskudd. Denne anbefalingen gjelder for D-vitaminnivået som trengs for å forebygge beinskjørhet og sier ikke noe om hvor mye D-vitamin som trengs for å forebygge hårtap. Normalreferansen for D-vitaminnivå er mellom 50 og 150. Hvor mye D-vitamintilskudd som må til for å holde nivået i øvre del av normalområdet, sier ikke Helsedirektoratets anbefaling noe om. Det som er tragisk, er at det ikke er lov til å dele informasjon på sosiale medier om dette, fordi Helsedirektoratet offisielt ikke anbefaler D-vitaminnivå over 50, selv om de sier at nivå på 150 er like normalt som 50. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #9 Del Skrevet 8. oktober 2023 1 hour ago, Lonehill said: For å holde "OK" verdier av D-vitamin (rundt 50) anbefaler Helsedirektoratet tilskudd med 10 mikrogram D-vitamintilskudd. Denne anbefalingen gjelder for D-vitaminnivået som trengs for å forebygge beinskjørhet og sier ikke noe om hvor mye D-vitamin som trengs for å forebygge hårtap. Normalreferansen for D-vitaminnivå er mellom 50 og 150. Hvor mye D-vitamintilskudd som må til for å holde nivået i øvre del av normalområdet, sier ikke Helsedirektoratets anbefaling noe om. Det som er tragisk, er at det ikke er lov til å dele informasjon på sosiale medier om dette, fordi Helsedirektoratet offisielt ikke anbefaler D-vitaminnivå over 50, selv om de sier at nivå på 150 er like normalt som 50. I følge Norske myndigheter er ikke d vitaminmangel en gang relatert til hårtap, eller mye annet det faktisk er relatert til. Normalreferanse for d vitamin har økt fra 50 til 75, men dessverre henger mange etter og opererer fortsatt med at alt over 50 er ok. Det er stor forskjell på 50 og 75 nmol mtp helsefordeler, og enda større forskjell på 50 og 100. 50 er relativ mangel. Nå var det ikke d vitamin utelukkende som var relatert til mitt hårtap, men helheten av alt. Høyere nivåer av b-12, mer hemjern (og ikke plantejern), sink og b7 fra høyt biotilgjengelige kilder (animalsk), osv osv. Blodprøver er fint, men man må ikke finne på å lene seg på det når man har symptomer. Men som sagt, det er like viktig å forstå at for mye selen kan gi hårtap. Jeg mistet mye hår da jeg knasket for mye paranøtter over tid. Anonymkode: 00137...94d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #10 Del Skrevet 8. oktober 2023 Ingen her vet årsaken. Gå til hudlege med god peiling på hår og hodebunn. Anonymkode: 93b68...ac9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 8. oktober 2023 #11 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Normalreferanse for d vitamin har økt fra 50 til 75. Verken 50 eller 75 er normalreferanse for D-vitaminnivå. Referansenivået for normalt Dvittaminnivå er MELLOM 50 og 150. Enkelte norske laboratorier opererer med 165 som øvre normale referansegrense. 50 er NEDRE grense for normalt referansenivå. 75 er NEDRE grense for ANBEFALT referansenivå. Offisielt anbefalt D-vitaminnivå er MELLOM 75 og 150. 150 er altså like anbefalt som 75 og så må den enkelte av oss bestemme selv hvilket D-vitaminnivå vi ønsker oss. Kilde: https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/vitamin-d/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #12 Del Skrevet 8. oktober 2023 2 minutter siden, Lonehill said: Verken 50 eller 75 er normalreferanse for D-vitaminnivå. Referansenivået for normalt Dvittaminnivå er MELLOM 50 og 150. Enkelte norske laboratorier opererer med 165 som øvre normale referansegrense. 50 er NEDRE grense for normalt referansenivå. 75 er NEDRE grense for ANBEFALT referansenivå. Offisielt anbefalt D-vitaminnivå er MELLOM 75 og 150. 150 er altså like anbefalt som 75 og så må den enkelte av oss bestemme selv hvilket D-vitaminnivå vi ønsker oss. Kilde: https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/vitamin-d/ 50-75 nmol er "utilstrekkelig" nivå av d vitamin. Anonymkode: 00137...94d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #13 Del Skrevet 8. oktober 2023 Jeg mister mye hår for tiden. Gjør det hvert år aug/sept/okt. Som dyr som skifter pels. Men det vokser jo ut igjen. Får du nytt hår? Anonymkode: 1185b...059 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #14 Del Skrevet 8. oktober 2023 De gangene jeg har hatt stort hårtap har det skyldtes høy feber (hårtap ca 3 mnd etter sykdom), lavt stoffskifte, lavt ferritinnivå (jern). I tillegg har jeg mistet en del hår etter fødsel. Anonymkode: 523d1...56f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 8. oktober 2023 #15 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 50-75 nmol er "utilstrekkelig" nivå av d vitamin. Anonymkode: 00137...94d Uten tvil. Det er derfor sykehusene anbefaler nivå over 75 og kaller nivå mellom 50 og 75 for "suboptimalt". Men det er galt å kalle 75 for "normalreferanse" for D-vitaminnivå. D-vitaminnivå på 150 er like normalt som 75. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #16 Del Skrevet 8. oktober 2023 6 minutter siden, Lonehill said: Uten tvil. Det er derfor sykehusene anbefaler nivå over 75 og kaller nivå mellom 50 og 75 for "suboptimalt". Men det er galt å kalle 75 for "normalreferanse" for D-vitaminnivå. D-vitaminnivå på 150 er like normalt som 75. Jeg sa at 75 < er normalreferanse, jeg sa ikke at 75 er optimalt. Anonymkode: 00137...94d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 8. oktober 2023 #17 Del Skrevet 8. oktober 2023 Jeg mistet mye hår fra høst-21 og utover vår og sommer -22. Jag hadde tykt, langt hår, anslår at jeg mistet 1/3 utfra hvor tynn hestehale/flette ble etterhvert. Jeg er nå 50, og tenkte alt skyldtes overgangsalder. Men jeg hadde den perioden også mye stress pga en faktor utenfor min kontroll, og alt tilsammen betød søvnløshet, dårligere matvalg, inaktivitet osv. Den stressende situasjonen gav seg, og jeg har jobbet med "etterdønningene" som i å få søvnen på plass igjen/stresshåndtering en bedre/kostholdet bedre. Selv om jeg fremdeles er i overgangsalderen har mye av håret kommet tilbake, selv om jeg ikke tror jeg kommer tilbake dit jeg var. Jeg har også virkelig fått opp både jern og d-vitamin (har ikke vært under anbefalt minsteverdi såvidt jeg vet). For sistnevnte har jeg erfart at jeg bør ligge over 100 for å ha det best. Utbrenthet og stress gjør at kroppen prioriterer de viktigste og mest livsnødvendige funksjonene, og å gro hår er ikke blant disse. Jeg tenker at etterdønninger sitter lenge i kroppen. Selv over ett år etter høyt stressnivå er jeg fryktelig vâr for å ha for mye på kalenderen. Du har hatt en mye større smell enn meg, så jeg tenker hårtapet ikke trenger skyldes en håndfast sykdom, men bety at kroppen trenger mer tid på å komme seg. Vet ikke om du har flekkvis håravfall som i alopecia, eller om det bare generelt tynnes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #18 Del Skrevet 8. oktober 2023 Mitt hårtap skyldes medisiner. Når jeg sa hvor mye hår jeg mister ble jeg tatt av medisinene og ble satt på en annen type, - som også har hårtap som en bivirkning. Frisøren vil ikke lengre stripe håret mitt, noe jeg gjør for å skjule glasshår. Nå har jeg nydelig ettervekst på 10 cm. Må bare ta tiden til hjelp og det viktige er at det kommer nye hår. Kommer det nytt hår er det ett midlertidig problem, kommer det ikke nytt er det verre. Anonymkode: 16c3c...24f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 8. oktober 2023 #19 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg sa at 75 < er normalreferanse, jeg sa ikke at 75 er optimalt. Anonymkode: 00137...94d Du sa at 75 er normalreferanse og jeg sa at det er feil. Ifølge Helsedirektoratet er normalreferanse mellom 50 og 150. Optimalt nivå er heller ikke 75. Optimalt D-vitaminnivå er offisielt definert som MELLOM 75 og 150. 75 er nedre grense for optimalt D-vitaminnivå. Hvorfor er det viktig å ha lavest mulig nivå av D-vitamin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #20 Del Skrevet 8. oktober 2023 11 minutter siden, Lonehill said: Du sa at 75 er normalreferanse og jeg sa at det er feil. Ifølge Helsedirektoratet er normalreferanse mellom 50 og 150. Optimalt nivå er heller ikke 75. Optimalt D-vitaminnivå er offisielt definert som MELLOM 75 og 150. 75 er nedre grense for optimalt D-vitaminnivå. Hvorfor er det viktig å ha lavest mulig nivå av D-vitamin? Jeg vet at dette er normalreferansen det opereres med. Jeg sier at den er feil, og at flere har gått bort fra det. Jeg har ikke sagt at 75 er optimalt, jeg har sagt at det er nedre grense for normalen (som helsedirektoratet ikke har hengt seg på enda). "– Mange heller mot en høyere grense, nemlig 75 nmol/l, sier Buchmann til NRK Puls." https://www.nrk.no/livsstil/hver-tredje-far-for-lite-d-vitamin-1.11560298#:~:text=– Mange heller mot en høyere,Her er stjernekokkens deilige vitaminbomber. Anonymkode: 00137...94d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå