Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på hvor vanlig det er at besteforeldre bidrar økonomisk i konfirmasjon til barnebarnet? Er selv ikke norsk, derfor lurer jeg på mye rundt dette tema😅 gift med norsk mann, så vi har norske besteforeldre her. Eldstejenta skal konfirmeres i mai, som første av 5 barnebarn.  Ønsker seg bunad (må kjøpes) og det blir et lite selskap. Familien min bidrar så godt de kan, men har dessverre ikke god råd 😥 svigerfar og ste-svigermor sier de vil bidra med 5000kr til bunaden (som vil koste ca 60 000 totalt)… 

Anonymkode: 8eea6...1a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hørt om besteforeldre som bidrar til konfirmasjonen. Fin og ofte litt dyr gave ja, men ikke bidrag til begivenheten.  60 000 for en bunad er veldig mye, mer enn de fleste bunader koster, og det er nå en gang slik at har dere ikke råd til bunad så har dere ikke råd. Det er ingen rettighet å få den bunaden man ønsker seg, eller en gang en hvilken som helst bunad, til konfirmasjonen sin. Som med alt annet i livet må man velge gaver og selskap etter økonomi. 

Anonymkode: c4b1f...a8c

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er nok ikke så vanlig. Flott at dine svigerforeldre vil hjelpe til😊 Om dere ikke har råd til bunad, noe som er forståelig når den koster rundt 60.000 kr, så må barnet deres spare til det selv. Hun vil jo kanskje få en god startsum til sparing på konfirmasjonsdagen😊 Barnet mitt ble konfirmert i fjor, og hennes bunad kostet rundt 25.000. Det hadde jeg råd til, men jeg hadde ikke hatt råd om den kostet 60.000.

Anonymkode: 64174...ca4

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Konfirmanten har fått egen gave. Klær og selskap har vi foreldre stått for. Til første konfirmasjon bakte besteforeldrene et par kaker.

En må legge lista etter hva man har råd til selv. Min datter vil ikke få bunad til 60.000 kr når det er hennes tur. Hun får tilbud om en rimeligere bunad, har fått velge mellom to, som vi har tilknytning til. 

Anonymkode: f5f8c...b9d

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk ikke noe hjelp fra besteforeldrene, men de ga jo konfirmanten gave.

Anonymkode: b6751...dad

Skrevet

Ikke vanlig. Forekommer selvsagt.

Anonymkode: 48d51...803

• Liker 1
Skrevet

Veldig forskjellig, noen besteforeldre ønsker å bidra med enten dress/bunad/lokale/mat på eget initiativ. Så er det jo foreldre som er rikere enn besteforeldrene så det er ikke nødvendig / ønskelig at de bidrar så mye økonomisj

Anonymkode: 2603e...e13

Skrevet

Personlig kan jeg virkelig ikke fatte at folk som har dårlig råd, bruker 60 000 kr på en bunad. Hinsides! 

Anonymkode: 53b4a...61e

Skrevet

Aldri hørt om besteforeldre som sponser. Jeg har betalt konfirmasjon og bunad selv. Ingen sponsorer…

Anonymkode: b2c32...9f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Aldri hørt om besteforeldre som sponser. Jeg har betalt konfirmasjon og bunad selv. Ingen sponsorer…

Anonymkode: b2c32...9f9

Det fins besteforeldre som sponser og skjemmer bort. Tar med barnebarnet ut på handletur. Sier ikke at alle gjør eller burde det, men det fins

Skrevet

Nei, dette er ikkje vanleg. 

Og bunad til 60.000 kroner er jo 😮 Hugs at jenta ikkje er utvaksen endå...

Anonymkode: 5bef5...e17

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, lurer på hvor vanlig det er at besteforeldre bidrar økonomisk i konfirmasjon til barnebarnet? Er selv ikke norsk, derfor lurer jeg på mye rundt dette tema😅 gift med norsk mann, så vi har norske besteforeldre her. Eldstejenta skal konfirmeres i mai, som første av 5 barnebarn.  Ønsker seg bunad (må kjøpes) og det blir et lite selskap. Familien min bidrar så godt de kan, men har dessverre ikke god råd 😥 svigerfar og ste-svigermor sier de vil bidra med 5000kr til bunaden (som vil koste ca 60 000 totalt)… 

Hvis dere har dårlig råd, ville jeg ikke kjøpt bunad. Får flotte festdrakter til 5-10 000kr. ønsker man seg virkelig bunad så kjøper konfirmanten gjerne det selv når det blir eldre

Skrevet

Jeg ville nok heller kjøpt en pen festdrakt og noen søljer. Det blir fort 10-15000 med alt av tilbehør.

Hvis jeg hadde fått bunad til konfirmasjonen hadde jeg nok ikke passet den lenger som voksen. 
Kjipt å bruke 60.000 kr på en bunad som kanskje bare kan brukes et par år…

Dere kan jo heller begynne å spare og eventuelt gi henne et bidrag til bunad på 20-årsdagen hennes om det er noe hun syns er viktig. 

Anonymkode: 45ab0...90e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man vet i 15 år at en konfirmasjon kan bli aktuelt om barnet vil. Har man stram økonomi er det lurt å spare hver måned, fra barnet er født.. Eller, det er lurt for de aller fleste, uavhengig av økonomi. Så slipper man store innhugg i økonomien. En 1000-lapp i mnd skulle dekke ganske langt, både til konf og førerkort.

Anonymkode: 8233f...0a2

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Personlig kan jeg virkelig ikke fatte at folk som har dårlig råd, bruker 60 000 kr på en bunad. Hinsides! 

Anonymkode: 53b4a...61e

Hmmm… jeg har vel ikke skrevet noe sted at jeg har dårlig råd? 🧐 min familie derimot har det, de fleste i utlandet ville hatt dårlig råd ift.norske priser. Men takk for innspill, selv om det ikke var slikt innspill jeg forespurte… helt enig at 60 000kr er mye, skal vurdere dette videre. Og skulle familien ønske å bidra til bunaden, så hadde det selvfølgelig vært gave nok fra dem. 

Endret av Ana43
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man vet i 15 år at en konfirmasjon kan bli aktuelt om barnet vil. Har man stram økonomi er det lurt å spare hver måned, fra barnet er født.. Eller, det er lurt for de aller fleste, uavhengig av økonomi. Så slipper man store innhugg i økonomien. En 1000-lapp i mnd skulle dekke ganske langt, både til konf og førerkort.

Anonymkode: 8233f...0a2

Jepp, vi sparer og sparer. Barnebidrag hver måned i alle år har gått i sin helhet til egne sparekontoer til barna våres. Et alternativ vil være å bruke noe av det som er spart opp til bunaden - det har vi allerede kommet på. takker til alle som svarer på det jeg spør om, altså ikke «hvor jeg skal få penger fra til konfirmasjonen/bunaden», men «er det vanlig at besteforeldre bidrar» 🤷‍♀️

Skrevet

Har hørt om besteforeldre som bidrar til bunad, da enten med arvebunad, at de gir sølv eller arbeidsinnsats/brodering, eller at bunad er selve gaven fra dem. I de tilfellene er det avtalt mange år i forveien. Mitt yngste barn skal for eksempel arve min mors bunad, med sølv og alt, det vet vi og det er flere år til. Mitt inntrykk er at penger ikke er så vanlig. Noen besteforeldre er svært rause med pengegaver til konfirmanten. Men jeg har aldri hørt om at noen gir penger til foreldrene for selskap eller klær, med unntak av avtalte konkrete bunadsplaner.

Ønsker dere at en del av bunaden skal være presang fra dem, må dere spørre om det så tidlig som mulig. Bluse, sølv, sko kan være et slikt «bidrag».

Anonymkode: 02e5f...a0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...