AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #1 Skrevet 7. oktober 2023 Litt spesiell situasjon her. Jeg prøver å selge min nylig avdøde mor sin leilighet. Etter tirsdagens visning kom det inn bud. Problemet her er at budgiver ikke kan dokumentere penger til megler. Dette er en innskuddsleilighet med innskudd på ca 500.000. Så for en person som ikke får vanlig lån er dette en gyllen mulighet dersom man kan få forskudd på arv eller gjerne har litt egenkapital. For borettslaget stiller ikke noen krav til kjøper i form av å dokumentere finansieringsbevis for fellesgjeld på 1.7 mill. Dette gjelder kun der en søker finansiering via bank, eller borettslaget er helt nytt . og dette fører nå til litt hodebry for oss. Budet er gitt, og det er bindene når vi aksepterer det. Men megler er redd vi risikerer å stå ved overtakelse uten at kjøper har penger på plass. Og dekningsalg vil skape hodebry og ta tid. for oss er tid vesentlig her. Vi har en potensiell leietaker som må inn fort grunnet skilsmisse og deres bolig er solgt. Dette var siste visning før vi leier ut ett til tre år. Og vi risikerer å miste en stabil leietaker vi kjenner om salget ikke går igjennom ved at kjøper ikke har pengene. har noen vert i lignende situasjon? Bør vi dra selv og prate med budgiver eller overlate alt til megler? Vet at budgiver også er i en situasjon der hun må flytte da leiligheten hun leier blir solgt. Og vi ønsker ikke å sette en alenemor i trøbbel med dekningsalg og styret rundt dette. Men samtidig er bud bindende. Hadde vi ikke hatt en leietaker som må ha svar mandag kveld hadde vi kunne gitt mer frist. noen med forslag eller erfaringer? Takk for at du tok deg tid til å lese og takk for konstruktive råd ♥️ Anonymkode: d2281...00f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #2 Skrevet 7. oktober 2023 Megler ber budgiver dokumentere, via banken, at inskuddet er i orden. Det er vanlig måte å gjøre det på når man kjøper bopel uten lån. Merkelig at mekler ikke vet dette Anonymkode: 35328...5f9 17
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 Dekningssalg tar tid, men denne kjøperen er jo den som må betale for mellomlegg i salgspris og nytt salg og alt. Så jeg vil jo tenke at dere har deres på det tørre? Anonymkode: c8efc...a69
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #4 Skrevet 7. oktober 2023 Hvis budgiver ikke vil/ kan dokumentere til megler hadde jeg ikke akseptert. Høres ut som du har en god backup plan med leie som virker mer seriøst enn det budet der. Anonymkode: 771af...8ec 13
Million Skrevet 7. oktober 2023 #5 Skrevet 7. oktober 2023 Hvorfor gjør ikke megler som meglere pleier å gjøre for å få bekreftet bud fra budgivere? Budgiveren må oppgi bank, telefonnummer og personnummer, megler ringer inn til banken og sier at han trenger bekreftelse på at person nr ditt og datt har dekning på konto for bud på kr x. Banken opplyser da enten bekreftende eller avkreftende. Hvorfor gjør ikke megler dette i denne saken? Fordi det er innskuddsleilighet? Er det annerledes ved et bud? 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Skrevet 7. oktober 2023 Man pleier jo heller ikke å kunne kjøpe uten finansieringsbevis. Kan ikke megler bare dobbeltsjekke dette? For det må foreligge finansieringsbevis på innskuddet. Anonymkode: c8efc...a69 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #7 Skrevet 7. oktober 2023 Bud er jo bindene, men noen her som har erfaring at de ikke har fått penger ved et salg, og må vente på noen andre kjøpere? Anonymkode: 93aee...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #8 Skrevet 7. oktober 2023 Ts her.☺️ Dette er grunnen til at megler ber oss avvente med budaksept. Han har brukt timesvis på å prøve å få dokumentasjon på penger. Kjøper har en dyr bil som skal selges, eller leveres til oppkjøper. Så vi vet at hun i teorien er god for noen hundre tusen. Men det er her det skurrer for megler. For hun kan ikke levere noe dokumentasjon fra oppkjøper på at bil er solgt og penger på vei, og det er litt om og men rundt denne prosessen. Megler sier at med all infoen han får ut av henne klarer han ikke å få regnestykket til å gå opp. Så megler prøver å gjøre jobben sin her. Men han sier at det er alltid en større risiko der budgiver oppgir privat finansiering kontra bank. For en budgiver med penger på bok kan jo for alt vi vet tape de på krypto valuta 😅 dette har visst skjedd ei gang .. Anonymkode: d2281...00f 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #9 Skrevet 7. oktober 2023 Siden dere har en ok plan B hadde jeg droppet kjøper. Dyre biler kan ta tid å selge, det er ikke ryddig dokumentasjon av finansene og så videre. Lukter fishy. Stor sannsynlighet for ar kjøper likevel ikke … og så sitter dere igjen med ingenting. Anonymkode: e83d2...ebf 10
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #10 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg hadde ikke tatt sjansen på usikker/udokumentert finansiering. Anonymkode: 2ecf1...397 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #11 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Bud er jo bindene, men noen her som har erfaring at de ikke har fått penger ved et salg, og må vente på noen andre kjøpere? Anonymkode: 93aee...d6d Jeg har vært på et par visninger hvor huset opprinnelig var solgt for et stort beløp til utbygger. Så gikk utbyggeren konkurs før overtagelse, og selger fikk ikke en krone. Ny runde med megler og visninger og huset gikk 15% billigere i et helt annet marked. På dette tidspunktet har selger gjerne kjøpt nytt hus og flyttet fokus og det hele er nok temmelig stressende. Anonymkode: 082c1...d8d
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #12 Skrevet 7. oktober 2023 Ts her ☺️ Nei, vi er utrolig skeptiske. Men på samme tid ønsker vi jo salg. Det er lettere å gå videre og bearbeide dødsfallet til min mor (kreft) når vi får solgt leiligheten og avsluttet et til kapittel. Den henger litt over oss på en måte. Vi føler det er litt håpløst å motta bud når ikke finansieringen er dokumentert på noe vis. Vi skulle gjerne gitt ho mer tid, men ho som vil leie må ut av sitt hus veldig snart og tør ikke vente lenger med å finne noe sted å bo. vil det være innafor å ta kontakt med budgiver selv og snakke med ho? Da får jeg kanskje en bedre forståelse av situasjonen. Eller er det en uting å gjøre siden vi har megler? Anonymkode: d2281...00f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #13 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Kjøper har en dyr bil som skal selges, eller leveres til oppkjøper. Så vi vet at hun i teorien er god for noen hundre tusen. Men det er her det skurrer for megler. For hun kan ikke levere noe dokumentasjon fra oppkjøper på at bil er solgt og penger på vei, og det er litt om og men rundt denne prosessen. Kan dere ta «pant» i bilen? Dvs at kjøper stiller bilen som garanti for at hun kan skaffe 500.000 og hvis ikke så kan dere i det minste ta bilen for å dekke inn ny visningsrunde/lavere pris? Anonymkode: 082c1...d8d
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #14 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ts her ☺️ Nei, vi er utrolig skeptiske. Men på samme tid ønsker vi jo salg. Det er lettere å gå videre og bearbeide dødsfallet til min mor (kreft) når vi får solgt leiligheten og avsluttet et til kapittel. Den henger litt over oss på en måte. Vi føler det er litt håpløst å motta bud når ikke finansieringen er dokumentert på noe vis. Vi skulle gjerne gitt ho mer tid, men ho som vil leie må ut av sitt hus veldig snart og tør ikke vente lenger med å finne noe sted å bo. vil det være innafor å ta kontakt med budgiver selv og snakke med ho? Da får jeg kanskje en bedre forståelse av situasjonen. Eller er det en uting å gjøre siden vi har megler? Anonymkode: d2281...00f hadde latt megler ta den biten. be megler gi frist til mandag klokken 12 med finansieringsbevis/dokumentasjon, ellers leier dere ut. Anonymkode: 881af...f4e 5 6
GammelKaktus Skrevet 7. oktober 2023 #15 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg hadde aldri tatt sjansen på å si ja når kjøper ikke kan dokumentere hun har pengene. Jeg hadde ikke noe finansieringsbevis når jeg kjøpte for jeg hadde pengene i banken. Nå mitt bud ble akseptert så ringte megler å sjekket med banken at jeg hadde pengene liggende, null problem. Hvorfor dette er så vanskelig for denne kjøperen synes jeg er rart og mistenkelig. 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #16 Skrevet 7. oktober 2023 Man selger ikke til noen som ikke har finansiering. Det er jo ikke noe å lure på. Anonymkode: c813d...1e6 1 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #17 Skrevet 7. oktober 2023 Budgiver mener jo selv at hun har penger. Det er nettopp dette som gjør situasjonen litt uklar. Ideelt burde vi gitt henne noen dager på å ordne det. Men leietaker har det travelt så tiden finnes ikke. Vi ønsker virkelig salg. Det vil nok bli mye styr å ta bilen i pant for å dekke opp et dekningsalg, men det er helt klart en mulighet. Jeg ønsker i utgangspunktet selv å kontakte budgiver. Vet ikke helt hvem hun er, men hun bor bare 100 meter borti veien her. Det vil være lettere å ta en avgjørelse om en får en dialog med ho og skjønner hva planen er. Men vet ikke om det er innafor å gjøre dette? Anonymkode: d2281...00f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #18 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har vært på et par visninger hvor huset opprinnelig var solgt for et stort beløp til utbygger. Så gikk utbyggeren konkurs før overtagelse, og selger fikk ikke en krone. Ny runde med megler og visninger og huset gikk 15% billigere i et helt annet marked. På dette tidspunktet har selger gjerne kjøpt nytt hus og flyttet fokus og det hele er nok temmelig stressende. Anonymkode: 082c1...d8d I dette tilfellet ved boligkjøp når firmaer går konkurs, har jeg inntrykk av at de slipper noe som helst økonomisk ansvar, kontra en privatperson som ikke har penger. Anonymkode: 93aee...d6d 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #19 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her.☺️ Dette er grunnen til at megler ber oss avvente med budaksept. Han har brukt timesvis på å prøve å få dokumentasjon på penger. Kjøper har en dyr bil som skal selges, eller leveres til oppkjøper. Så vi vet at hun i teorien er god for noen hundre tusen. Men det er her det skurrer for megler. For hun kan ikke levere noe dokumentasjon fra oppkjøper på at bil er solgt og penger på vei, og det er litt om og men rundt denne prosessen. Megler sier at med all infoen han får ut av henne klarer han ikke å få regnestykket til å gå opp. Så megler prøver å gjøre jobben sin her. Men han sier at det er alltid en større risiko der budgiver oppgir privat finansiering kontra bank. For en budgiver med penger på bok kan jo for alt vi vet tape de på krypto valuta 😅 dette har visst skjedd ei gang .. Anonymkode: d2281...00f Jeg hadde definitivt avvist dette budet og heller leid ut de årene. Skjønner at du egentlig vil bli kvitt leiligheten, men dette høres ut som at det er stor sjanse for at ikke går gjennom selv om du gir budgiver tid. Anonymkode: 771af...8ec 2
Blåttvann Skrevet 7. oktober 2023 #20 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I dette tilfellet ved boligkjøp når firmaer går konkurs, har jeg inntrykk av at de slipper noe som helst økonomisk ansvar, kontra en privatperson som ikke har penger. Anonymkode: 93aee...d6d Det er derfor det skjer i såpass stor skala, helt cowboy. Skjønner ikke at det ikke stilles noen krav til firmaer. TS, jeg hadde ikke turt å ta sjansen. Sett frist til mandag kl.12 som en annen foreslo ellers leier dere ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå