Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har det ganske høyt under taket, og hadde 3 meter høyt juletre i fjor. Den gamle pynten så plutselig veldig puslete ut 😄

Hvilket juletreteppe, fot og stjerne har dere til store juletrær? Ev. andre typer pynt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke teppe, det synes jeg er harry. Har masse lys og masse pynt. Trenger ikke egen pynt til høyr trær, bare mye mer. 

Skrevet

På så store trær synes jeg det er penest når pynten også er stor.   Kuler med omkrets 10 cm passer bedre enn kuler med 4 cm omkrets for eksempel, brede bånd i stedet for tynne, store sløyfer, og stor stjerne med lys.

Og jeg synes det er penest når de har mye lys, og mye pynt.

Anonymkode: 1af26...b45

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig i at store trær er penest med stor pynt! I hvert fall nederst, så kan man ha mindre kuler øverste del der treet er smalere.  Georg Jensen har en veldig pen (og dyr🙈) toppstjerne som kommer i tre ulike størrelser. 

Anonymkode: 0af09...ed2

• Liker 1
Skrevet

Stor pynt er viktig på store trær. 

Kulene bør minimum være 10 cm, men gjerne med innslag av enda større kuler på rundt 13-15 cm. Glasskuler f.eks er større, men ditto dyrere. Kuler som er mindre enn 10 cm er små, og ser enda mindre ut på et stort tre, men kan brukes som "fyll" innimellom for å dekke treet. 

Ellers bør du også satse på et skikkelig girlander. F.eks denne fra Jula: https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/jul/juletrar-og-tilbehor/juletrepynt/girlander-008107/ som er 10 cm bred og "kraftig". Men husk å kjøp mange av disse, for de er bare 2 m lang. Og med et 3 m høyt tre trenger du minst 5 lengder. Minst. Kanskje opp mot 7-8 stk. 

Samtidig bør du gå for en skikkelig julestjerne også. En som er 20-25 cm bred med LED-lys. F.eks:
https://www.fruugonorge.com/julestjerne-tre-topper-lys-10-tommers-jul-glitter-tre-topper-hul-solv-stjerne-tre-topper-med-led-lys-for-juletre-dekorasjon/p-65611667-132197656

Ellers finner du også juletrematter i bredere formater. Men det trenger du nødvendigvis ikke. 

Større juletre trenger bredere fot for å stå mest mulig stabilit. 

Uansett så er juletrepynting smak og behag, og du må nesten bare finne din stil ;) 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips 😍

Vi har egentlig en litt nostalgisk gammeldags stil, naturlig. Ikke flagg! Jeg liker ikke kjempefluffy amerikanske juletrær der det er mer pynt enn tre, eller der alle kulene er i samme stil. Og plasttre kommer aldri inn hos oss 🙈 Samler på gamle glasskuler med håndmalt dekor, men de er jo ofte ikke så store. Og har en del av Georg Jensen gullfarget pynt helt fra 80-tallet (de som kommer hvert år). Liker den stilen. Litt blanding av varm vintage og moderne nordisk.

Takk for tips om julestjerne! Jeg har vurdert den, men synes stjerna bør ha lys, ser så mye finere ut utenfra?

Ville helst hatt levende lys, men det er jo ikke aktuelt 😅 Men har fått kjøpt mange fine lys på batteri så vi slipper ledninger.

Er selv veldig glad i juletretepper, synes man da får mer dybden med treet?

IMG_8753.thumb.jpeg.3081ad587327d09ff4cac819cc4cfa1d.jpeg
Liker ikke sånn minimalisme med juletrær:

IMG_8752.thumb.jpeg.75513b786971d57d86d2f9982c75341a.jpeg

Too much:

IMG_8754.thumb.jpeg.be4ce14ab6dffef62d86e66f4e62b5f4.jpeg

Synes derimot dette er fint:

IMG_8755.thumb.jpeg.5015be0c0df5328e0fd1404d98484040.jpeg

Med unntak av at det burde vært noen flere kuler og noe mer pynt, samt lys i stjerna 😊

Skrevet

Om du vil ha mer dybde i treet, så kan du bruke batteridrevne lyslenker som du surrer nedover stammen. Det gir en utrolig fin effekt i treet, samtidig som det gir dybde, pynten kommer bedre til rette og gir ekstra lys.

Anonymkode: a96ae...90e

• Liker 2
Skrevet

Lys i stjerna er et must, synes jeg.  Så trist uten, både innenfra og utenfra. 

Anonymkode: e4d56...cfb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2023 den 11.33):

Om du vil ha mer dybde i treet, så kan du bruke batteridrevne lyslenker som du surrer nedover stammen. Det gir en utrolig fin effekt i treet, samtidig som det gir dybde, pynten kommer bedre til rette og gir ekstra lys.

Anonymkode: a96ae...90e

Takk for tips! 😍 Må se hvor glissent juletreet blir først 😄 Vi kjøper norsk tre fra en lokal gård, så det er ikke alltid de er like tette og symmetriske 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...