Gå til innhold

Frekke folk som skal sitte på gratis når du kjører bil, det koster faktisk penger å ha en bil.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ref tråden lenger ned her, synes jeg en egen tråd for dette er passelig.

Mange er så frekke, forventer å sitte på bare fordi man skal samme vei. Skjer dette av og til er det jo greit, men når det forventes. Gjerne man-fredag ifb med jobb. Da kan det bli mye, svært få tilbyr seg å betale noe også. 

Hatt flere episoder selv, der jeg har krevd at de deler 50% av drivstoff og bompenger. Svaret: "Men du skal jo samme vei!" Dette har vært nok til at jeg har kastet ut en kollega av bilen, når man er så tilbakestående sosialt å svare på denne måten da fortjener man ikke å sitte på. Regnestykket var ca 150kr t/r, avhengig av prisen på bensinen som var fyllt på. Bilkostnader kommer jo i tillegg, forsikring/vedlikehold etc. Så ikke urimelig av meg å kreve kun 75kr da.

Man kan også vurdere staten sine satser for km som målestokk, pr 2023 er det 4,48kr.

Dette handler mer om prinsipper og respekt for min del, enn bare pengene. Måten folk forventer, mens andre veien er de gjerne mer vanskelig den dagen du trenger transport.

Med gode venner strekker man seg såklart langt, til en viss grad. Ikke la folk utnytte deg som taxi uansett hvem det er. 

Så, ta ansvar for deg selv!! :) Du sifra!!

Anonymkode: 3bfb9...1ba

• Liker 17
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som irriterer meg mest er den selvfølgeligheten folk uten bil legger for dagen i det at andre skal transportere dem. Å bli enig om at i dag kjører Anne til konsert i nabobyen for Jonas gjorde det sist, og da stiller sikkert Nora som sjåfør neste gang er helt greit. Men de som forventer å bli kjørt til hytteturer, kjørt hjem fra jobb, kjørt til/fra seminarer ect er ufattelig irriterende. Ofte inkluderer det omveier eller kostnader som passasjeren ikke bidrar til på noen som helst måte, de spandere ikke så mye som en kaffe selv om kjøreturen tar 2 timer og inkluderer både ferge, bompenger og parkering. Jeg liker egentlig godt å kjøre bil alene, spesielt om det er noe rett etter jobb eller over lengre strekk.

Vi er en vennegjeng på 8-10 stk (to par bl.a.) der han ene alltid forventer at andre skal transporter ham, han gjør ingen innsats for å planlegge egen transport, bare hinter/guilttripper til noen tar ansvar for han. Vi reiser på hyttetur et par ganger i året, det går kollektiv dit, og pga av at alle slutter på jobb til ulike tider pleier vi bare å reise når det passer for den enkelte, så kommer folk frem ila ettermiddag/kveld. Alle vi andre jobber med mennesker og benytter de to timene reisen tar til å omstille seg etter jobb, få litt alenetid, lufte hodet for ukens hendelser og lade til en hel helg med folk. En i gjenge er delvis ufør, jobber stort sett på hjemmekontor og har mulighet til å reise når som helst og tilpasse seg kollektiv. Likevel er det sånn "hvem kan jeg sitte på med?", "jeg har ingen å kjøre med, hvem henter meg?" ect helt til noen gir opp. Han er ofte mutt, bidrar ikke til samtale i det hele tatt, turen blir ofte en traurig affære med han i bilen. Å ha på musikk funker ikke hvis han ikke liker musikken (og smaken hans er sær), og podcast/radio anser han som støy, så da blir det gjerne to timer i bilen med taushet eller enetale fra sjåfør. Ingen tilbud om økonomisk bidra, ingen is på fergen, ingen takk for turen. Sånne folk er jeg så lei! Skal du påtvinge deg noen stiller du med godt humør, høy toleransegrense for hva andre vil ha på radioen evt evne til å holde en samtale, du tilbyr deg å bidra (selv om folk takker nei) og du kjøper i det minste en is/kaffe ect på fergeturen som takk. Og når ingen sier "kjør med meg/oss" første døgnet etter forespørselen er lagt ut, så planlegger du buss/tog/båt.

Anonymkode: e93ff...659

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

Kjære vene. Selg bilen

Anonymkode: 71958...aae

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det som irriterer meg mest er den selvfølgeligheten folk uten bil legger for dagen i det at andre skal transportere dem. Å bli enig om at i dag kjører Anne til konsert i nabobyen for Jonas gjorde det sist, og da stiller sikkert Nora som sjåfør neste gang er helt greit. Men de som forventer å bli kjørt til hytteturer, kjørt hjem fra jobb, kjørt til/fra seminarer ect er ufattelig irriterende. Ofte inkluderer det omveier eller kostnader som passasjeren ikke bidrar til på noen som helst måte, de spandere ikke så mye som en kaffe selv om kjøreturen tar 2 timer og inkluderer både ferge, bompenger og parkering. Jeg liker egentlig godt å kjøre bil alene, spesielt om det er noe rett etter jobb eller over lengre strekk.

Vi er en vennegjeng på 8-10 stk (to par bl.a.) der han ene alltid forventer at andre skal transporter ham, han gjør ingen innsats for å planlegge egen transport, bare hinter/guilttripper til noen tar ansvar for han. Vi reiser på hyttetur et par ganger i året, det går kollektiv dit, og pga av at alle slutter på jobb til ulike tider pleier vi bare å reise når det passer for den enkelte, så kommer folk frem ila ettermiddag/kveld. Alle vi andre jobber med mennesker og benytter de to timene reisen tar til å omstille seg etter jobb, få litt alenetid, lufte hodet for ukens hendelser og lade til en hel helg med folk. En i gjenge er delvis ufør, jobber stort sett på hjemmekontor og har mulighet til å reise når som helst og tilpasse seg kollektiv. Likevel er det sånn "hvem kan jeg sitte på med?", "jeg har ingen å kjøre med, hvem henter meg?" ect helt til noen gir opp. Han er ofte mutt, bidrar ikke til samtale i det hele tatt, turen blir ofte en traurig affære med han i bilen. Å ha på musikk funker ikke hvis han ikke liker musikken (og smaken hans er sær), og podcast/radio anser han som støy, så da blir det gjerne to timer i bilen med taushet eller enetale fra sjåfør. Ingen tilbud om økonomisk bidra, ingen is på fergen, ingen takk for turen. Sånne folk er jeg så lei! Skal du påtvinge deg noen stiller du med godt humør, høy toleransegrense for hva andre vil ha på radioen evt evne til å holde en samtale, du tilbyr deg å bidra (selv om folk takker nei) og du kjøper i det minste en is/kaffe ect på fergeturen som takk. Og når ingen sier "kjør med meg/oss" første døgnet etter forespørselen er lagt ut, så planlegger du buss/tog/båt.

Kjør på med musikken vedkommende ikke liker. 

• Liker 15
Skrevet

Enig!!!!

Anonymkode: 70741...f9b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjære vene. Selg bilen

Du mener TS skal selge bilen fordi folk er frekke og vil bruke henne som gratis taxi sjåfør? Det er vel heller andre som burde få seg lappen og bil eller ta buss dit de skal.

Anonymkode: 5dff1...501

• Liker 29
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor gir dere etter da? Kan du ikke skrive til han noe som feks «jeg rekker ikke å hente deg etter jobb, men det går jo buss til hytta som du kan ta». Dere kan jo ikke bli irritert på han, når det er dere som tar valget om å ta han med dere. Vil han ikke ta buss, så blir det heller ingen hyttetur på han. Da blir det hans valg. 

Anonymkode: e206a...25f

• Liker 25
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er irriterende med folk som ts som er så himla sure. Bare si nei, du liker best å kjøre alene, kom på en unnskyldning eller noe at du har noe viktige samtaler på vei til og fra jobb. 

Men du bør vurdere å selge bilen, dette er utgifter du får uansett om du kjører eller ei. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, Uglems said:

Det er irriterende med folk som ts som er så himla sure. Bare si nei, du liker best å kjøre alene, kom på en unnskyldning eller noe at du har noe viktige samtaler på vei til og fra jobb. 

Dette. Si nei. Problem løst. 

Anonymkode: 792dc...3a5

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har også en freeloader i vennegjengen, var gjerne med på hyttetur uten å betale ei krone. For oss har Vipps spleis fikset utgifterne, etter hver tur er alltid skikkelig tydelig at han ikke har lagt ut noen ting på turen og ender opp med å skylde hundrevis av kroner til alle som var med. Spesielt viktig å legge inn kjøreturen som utgift og legge den på de som satt på

Anonymkode: 00210...cf3

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ref tråden lenger ned her, synes jeg en egen tråd for dette er passelig.

Mange er så frekke, forventer å sitte på bare fordi man skal samme vei. Skjer dette av og til er det jo greit, men når det forventes. Gjerne man-fredag ifb med jobb. Da kan det bli mye, svært få tilbyr seg å betale noe også. 

Hatt flere episoder selv, der jeg har krevd at de deler 50% av drivstoff og bompenger. Svaret: "Men du skal jo samme vei!" Dette har vært nok til at jeg har kastet ut en kollega av bilen, når man er så tilbakestående sosialt å svare på denne måten da fortjener man ikke å sitte på. Regnestykket var ca 150kr t/r, avhengig av prisen på bensinen som var fyllt på. Bilkostnader kommer jo i tillegg, forsikring/vedlikehold etc. Så ikke urimelig av meg å kreve kun 75kr da.

Man kan også vurdere staten sine satser for km som målestokk, pr 2023 er det 4,48kr.

Dette handler mer om prinsipper og respekt for min del, enn bare pengene. Måten folk forventer, mens andre veien er de gjerne mer vanskelig den dagen du trenger transport.

Med gode venner strekker man seg såklart langt, til en viss grad. Ikke la folk utnytte deg som taxi uansett hvem det er. 

Så, ta ansvar for deg selv!! :) Du sifra!!

Seriøst? Du stoppet bilen og han måtte gå ut? Wow... regner med du etterhvert er skikkelig populær på jobb🤣🤣

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men hvorfor gir dere etter da? Kan du ikke skrive til han noe som feks «jeg rekker ikke å hente deg etter jobb, men det går jo buss til hytta som du kan ta». Dere kan jo ikke bli irritert på han, når det er dere som tar valget om å ta han med dere. Vil han ikke ta buss, så blir det heller ingen hyttetur på han. Da blir det hans valg. 

Anonymkode: e206a...25f

Det der er veldig lett å si når man sitter på utsiden, det er ikke så lett i realiteten. Vi bor innen 1,5 km radius av hverandre, og de fleste jobber i samme område, så det er ikke sånn at det å plukke han opp er noen omvei eller noen man ikke rekker. Det er rett og slett det at han er en freeloader som ikke bidrar og folk er lei. Men det er ikke akseptabelt å si det. Bare se på alle trådene på KG der folk mener det er utestenging om noen ikke får blir med på alt de vil, der ikke alle inkluderes på alt alltid, der uføre mener seg dårlig behandlet fordi venner ikke gjør ditt og datt, der uføre/syke mener vennene overser og utelater dem (med ikke har selvinnsikt nok til å se hvorfor) ect. 

Men jeg kan komme med et annet eksempel. Jobben min er ikke av en karakter der alle reiser vekk på samlinger/kurs, men i en sjelden anledning skulle vi på hotell to dager (en overnatting) halvannen time unna. Vi er 60 ansatte, var vel 40 stykker som meldte seg på til dette seminaret. De aller fleste kjørte sammen, jeg hadde med to kolleger i bilen og vi hadde det utrolig kjekt. En av kollegene mine, som er et lite helvette å forholde seg til, har ikke bil og ble heller ikke tilbudt å sitte på med noen. Hun maste i avdelingen de to siste ukene om noen hadde plass i bilen, at hun kom til å måtte ta bussen alene, om virkelig alle bilene var fulle ect. Vi andre skygget banen, hun er sur og krevende, ingen orket tanken på å bruke mer tid enn nødvendig med henne. Endte med at hun måtte ta bussen (hun og sjefen, som heller ingen liker). Hele seminaret var det nagging om den bussturen og om ingen hadde plass hjem igjen, to dager på rad. Da vi kom tilbake til jobb var det fortsatt snakk om hvordan hun måtte ta bussen og alle andre kjørte. Faktum er at enkelte folk ikke eier antenner, men når det er en kollega kan man unngå det. Når det er en slitsom fyr i samme vennegjeng som man må forholde seg til på privaten er det ikke like lett å sette ned foten uten å bli sett på som ekskluderende og frekk. Men dere uten bil som lurer på hvorfor ingen i entusiasme vil ha dere med, her er jo et hint. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
Uglems skrev (37 minutter siden):

Men du bør vurdere å selge bilen, dette er utgifter du får uansett om du kjører eller ei. 

Er du en av dem som forventer å få sitte på med andre gratis eller? 

Syns den om at folk bør selge bilen hvis de ikke ønsker å være gratis taxisjåfør for andre er helt fullstendig lavmål idiotisk. 

Anonymkode: 4c23b...a10

• Liker 15
Skrevet

Hva slags folk er dere venner med? Da jeg ikke hadde førerkort var buss alltid alternativ nummer 1, men ofte insisterte venninner på å hente meg med når de bodde på samme side av byen. Nå har jeg førerkort og insisterer på å hente de uten førerkort hvis vi skal samme vei, men de spør aldri. Buss er de fleste sitt foretrukne transportmiddel i gjengen, men noen bor litt lengre unna. Tar fortsatt buss 70% av gangene jeg skal inn til byen, men sitter også på med noen hvis de tilbyr. 

Anonymkode: 19ec3...abd

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er du en av dem som forventer å få sitte på med andre gratis eller? 

Syns den om at folk bør selge bilen hvis de ikke ønsker å være gratis taxisjåfør for andre er helt fullstendig lavmål idiotisk. 

Anonymkode: 4c23b...a10

Nei, jeg kjører bil selv. Men jeg gjør meg heller ikke vanskelig. Enten passer det at andre sitter på, ellers passer det ikke, og da sier jeg det. 

Det er jo ikke snakk om å selge bilen fordi man ikke vil være gratis taxi. Men det koster det samme om to kjører fra Holmlia til Oslo s som om det er en. Du må kjøre gjennom bommen fordet. Og hvis du mener du ikke har råd til at noen sitter på, så hadde du ikke hatt råd uansett. 

Om man har kjørelag så kan man jo spleise på det eller hvis en sitter på fast, så deler man. 

• Liker 3
Skrevet

Det er absolutt innafor å kreve betaling når noen sitter på på rutinemessig/daglig basis. Ingen kan forvente å bli fraktet til/fra jobb uten å måtte betale for det på en eller annen måte. 

Det er heller ikke ufint å kreve betaling mot skyssen, med et ultimatum i betalingen. Der et nei ikke godtas. 

Det som kan bli ufint er måten du som sjåfør krever betalingen på. Å kaste noen ut midtveis mens du kjører fordi vedkommende ikke ønsker å betale er ufint, særlig om du likevel skal samme vei.

Her må du ta en rolig og skikket prat om betaling slik at dere får en enighet om det før du kjører.

• Liker 7
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det der er veldig lett å si når man sitter på utsiden, det er ikke så lett i realiteten. Vi bor innen 1,5 km radius av hverandre, og de fleste jobber i samme område, så det er ikke sånn at det å plukke han opp er noen omvei eller noen man ikke rekker. Det er rett og slett det at han er en freeloader som ikke bidrar og folk er lei. Men det er ikke akseptabelt å si det. Bare se på alle trådene på KG der folk mener det er utestenging om noen ikke får blir med på alt de vil, der ikke alle inkluderes på alt alltid, der uføre mener seg dårlig behandlet fordi venner ikke gjør ditt og datt, der uføre/syke mener vennene overser og utelater dem (med ikke har selvinnsikt nok til å se hvorfor) ect. 

Men jeg kan komme med et annet eksempel. Jobben min er ikke av en karakter der alle reiser vekk på samlinger/kurs, men i en sjelden anledning skulle vi på hotell to dager (en overnatting) halvannen time unna. Vi er 60 ansatte, var vel 40 stykker som meldte seg på til dette seminaret. De aller fleste kjørte sammen, jeg hadde med to kolleger i bilen og vi hadde det utrolig kjekt. En av kollegene mine, som er et lite helvette å forholde seg til, har ikke bil og ble heller ikke tilbudt å sitte på med noen. Hun maste i avdelingen de to siste ukene om noen hadde plass i bilen, at hun kom til å måtte ta bussen alene, om virkelig alle bilene var fulle ect. Vi andre skygget banen, hun er sur og krevende, ingen orket tanken på å bruke mer tid enn nødvendig med henne. Endte med at hun måtte ta bussen (hun og sjefen, som heller ingen liker). Hele seminaret var det nagging om den bussturen og om ingen hadde plass hjem igjen, to dager på rad. Da vi kom tilbake til jobb var det fortsatt snakk om hvordan hun måtte ta bussen og alle andre kjørte. Faktum er at enkelte folk ikke eier antenner, men når det er en kollega kan man unngå det. Når det er en slitsom fyr i samme vennegjeng som man må forholde seg til på privaten er det ikke like lett å sette ned foten uten å bli sett på som ekskluderende og frekk. Men dere uten bil som lurer på hvorfor ingen i entusiasme vil ha dere med, her er jo et hint. 

60 voksne mennesker og ikke én som tør be henne klappe igjen om den føkkings bustur. 

Jeg blir matt. 

Og vennegjenger... 🤦‍♂️

Anonymkode: 792dc...3a5

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Kanskje jeg er rar, men det faller meg ikke inn å kreve betaling for å kjøre et sted jeg likevel skal. 

Irriterende er heller om det forventes at det er et fast arrangement. Jeg har ikke lyst til å føle forpliktelse eller låse meg til en avtale. Eller om det forventes at jeg kjører en omvei, eller vedkommende ikke kan dukke opp til tiden. Det var en venn og kollega som satt på til jobb som alltid forsov seg, så kom vi begge for sent. Etter et par ganger så kjørte jeg straks videre om hun ikke var klar. Ettersom det ikke gikk kollektivt fra henne til arbeidsplassen og veien var lang så hadde hun åpenbart tatt for gitt at hun fikk sitte på uten å engang ha spurt. Det er toppen av frekkhet. Å ta en jobb hun ikke kunne komme til uten meg, og det uten å ha spurt. Når jeg ble sykmeldt måtte hun si opp jobben siden hun ikke kom seg dit. 

Anonymkode: 4c041...fad

• Liker 8
Skrevet

Jeg vokste opp lutfattig, og hadde aldri tilgang på bil. Så vi dro vaskemaskin i akebrett, tørkestativ på sykkel, madrass på spark, bare for å nevne noe. I all slags vær halte, slepte og bar vi. Så det er kun om jeg skal ha direkte carpool med noen på mer eller mindre fast basis at jeg ber om kjørepenger. Jeg er såpass heldig at jeg faktisk tjener godt nok til at jeg i det hele tatt kan ha en bil, så å ikke bistå folk i livet mitt i blant føles smålig. Kan skjønne de som knapt får det til å gå rundt men er avhengig av bil da.

Så jeg kjører gjerne studenten vi har på jobb hjem på 15 min fremfor at hun skal ta buss i en time nærmere midnatt. Så gjør hun forhåpentligvis det samme i fremtiden. Pay it forward.

Anonymkode: 8e69e...ab0

• Liker 15
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Uglems skrev (3 timer siden):

Slik som deg er et problem, jeg er ikke sur.

Se på andre svaret ditt også, du er et menneske som utnytter andre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...