Gå til innhold

45m2, lage to små hybelleiligheter, eller én større?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det må uansett bygges bad, og forskjellen i å bygge to små bad, i stedet for et er ikke så altfor ille siden man uansett må ha inn fagfolk osv. Det ene rommet har allerede ytterdør ut, så forskjellen er at det må lages hull i murveggen til en ytterdør til. 

Ene hybelleiligheten blir da 25m2, den andre rett oppunder 20m2 (inkludert bad, blir innredet mer som minihus). 

Jeg er usikker på om jeg ønsker fast utleie eller å leie ut korttids via airbnb. Å ha to hybler som deler på bad er ikke aktuelt, hvis det blir to "enheter" så vil jeg ha mulighet til å feks ha den ene ledig for familiebesøk, eller bruke den ene selv på sommer hvis jeg går for korttidsutleie. Den som blir minst vil også ha noe teknisk i seg. Så jeg tenker at den minste ønsker jeg uansett å kun leie ut korttids i så fall, i tilfelle jeg trenger å gjøre arbeid der.

(Jeg har muligheter her til enda flere mini-leiligheter, og tenker tanken på starte næring med korttidsutleie hvis jeg trives med jobben, dette selvsagt også pga turisme og attraksjoner i nærheten, og jeg styrer allerede tiden min selv på hjemmekontor.)

Hva ville dere valgt? Jeg vil helst ha inn studenter eller pendlere for fast utleie, ikke barnefamilier (pga bråk, og at mine barn leker utendørs, så orker ikke den oppdelingen av uteareal og lekeapparater).

Så da er det vel lurest med minst mulig, men samtidig komplette? (Tenkte at hvis jeg leier ut på fast basis, skal leietaker hvis student få tilbud om gratis bod på sommeren og ingen leie, men at jeg da kan leie den ut korttids mens 

Anonymkode: 4db7f...40b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tilgangen på teknisk hvis jeg går for kun én leilighet løses ved et ekstra vindfang på en måte, og at leietaker får sin inngangsdør rett innenfor tilgangen på teknisk. Så hvis kun én enhet vil den heller bli nærmere 42-43 m2 :) 

Skrevet

To, uten tvil. 

Anonymkode: 0de09...f96

• Liker 3
Skrevet

Hvilke kokemuligheter og oppbevaringsløsninger ser du for deg?

Anonymkode: 77754...ee7

• Liker 4
Skrevet

Definitivt to separate enheter med egne bad.

Anonymkode: 66cdf...3d8

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som søknadspliktig til kommunen. De kan sette begrensninger på størrelse (minimum størrelse). Hadde forhørt meg der først. 

Anonymkode: d97c6...1e5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilke kokemuligheter og oppbevaringsløsninger ser du for deg?

Hvordan er det relevant? 😅 Jeg ønsker å leie ut til student/pendler skrev jeg. Det blir det man trenger på et hybelkjøkken. Og det blir nødvendige oppbevaringsløsninger 😅 Som jeg skrev i innlegget. (Innredet som minihus)

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Høres ut som søknadspliktig til kommunen. De kan sette begrensninger på størrelse (minimum størrelse). Hadde forhørt meg der først. 

😂 

Takk for at du svarte på det usynlige spørsmålet mitt! Oi, nei vent, jeg lurte visst ikke på det 😉

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

To, uten tvil. 

Anonymkode: 0de09...f96

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Definitivt to separate enheter med egne bad.

Anonymkode: 66cdf...3d8

Takk for svar! Var nesten dumt av meg å spørre, for jeg er så enig, vet ikke hvorfor jeg tvilte engang 😅

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Takk for at du svarte på det usynlige spørsmålet mitt! Oi, nei vent, jeg lurte visst ikke på det

Kjedelig dersom du bruker 5-700 tusen på dette, så får du krav om tilbakestillelse (dvs riving) og dagmulkter, bare. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis du lager to, kan du i utgangspunktet selvsagt tjene mer per enhet, men hvis du tenker langtidsleie, må du regne med gjennomtrekk i så små leiligheter. Jeg hadde også tenkt at hvis noen har så lav standard at de er villige til å bo på 20 kvadratmeter, har de mest sannsynlig lav standard på andre ting også.

Det er enklere å få en stabil leietaker i en litt større leilighet, det tror jeg du vil tjene på i lengden.

Skrevet

To mindre enheter, mer leie, men mer gjennomtrekk?

en større enhet, lavere leie, men mer fast leietaker? Dog kanskje av familie? Som du ikke ønsker deg!

du får veie opp inntekter mot ulempene/fordelene

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvordan er det relevant? 😅 Jeg ønsker å leie ut til student/pendler skrev jeg. Det blir det man trenger på et hybelkjøkken. Og det blir nødvendige oppbevaringsløsninger 😅 Som jeg skrev i innlegget. (Innredet som minihus)

Det er relevant fordi jeg har sett mange minihus, og har sett kokemulighetene og oppbevaringsløsningene der.

Men generelt til hybelutleie, det er veldig mange som anser mikrobølgeovn og minikjøleskap som et akseptabelt hybelkjøkken (Oppvasken må tas på badet), og ellers at leietaker må bo i koffert den tiden de bor der fordi det ikke finnes oppbevaringsløsninger.

Hvis dette hadde vært din plan ville jeg tenkt at en større enhet var bedre enn to.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er relevant fordi jeg har sett mange minihus, og har sett kokemulighetene og oppbevaringsløsningene der.

Men generelt til hybelutleie, det er veldig mange som anser mikrobølgeovn og minikjøleskap som et akseptabelt hybelkjøkken (Oppvasken må tas på badet), og ellers at leietaker må bo i koffert den tiden de bor der fordi det ikke finnes oppbevaringsløsninger.

Hvis dette hadde vært din plan ville jeg tenkt at en større enhet var bedre enn to.

Synes spørsmålet ditt var relevant og at TS fremstår som frekk. H*n er jo ikke interessert i å få svar som ikke er enig med seg selv. 

Regner med du mangler et "ikke" i innlegget ditt? "det er veldig mange som ikke anser..." 

Anonymkode: 45354...f8f

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

Synes spørsmålet ditt var relevant og at TS fremstår som frekk. H*n er jo ikke interessert i å få svar som ikke er enig med seg selv. 

Regner med du mangler et "ikke" i innlegget ditt? "det er veldig mange som ikke anser..." 

Anonymkode: 45354...f8f

Takk.

Nei, det manglet ikke et "ikke", men jeg forstår misforståelsen.

Det jeg mente å si var at mange utleiere anser mikrobølgeovn og minikjøleskap (uten lagringsplass og oppvaskmuligheter), for å være et akseptabelt hybelkjøkken, og det var en av grunnene til at jeg stilte det spørsmålet jeg gjorde.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kjedelig dersom du bruker 5-700 tusen på dette, så får du krav om tilbakestillelse (dvs riving) og dagmulkter, bare. 

Men herre fred, det var ikke det ts lurte på. Hvorfor går du ut i fra at hen driver med ulovligheter? 

Anonymkode: 865be...8a4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
ti10 skrev (23 timer siden):

Hvis du lager to, kan du i utgangspunktet selvsagt tjene mer per enhet, men hvis du tenker langtidsleie, må du regne med gjennomtrekk i så små leiligheter. Jeg hadde også tenkt at hvis noen har så lav standard at de er villige til å bo på 20 kvadratmeter, har de mest sannsynlig lav standard på andre ting også.

Det er enklere å få en stabil leietaker i en litt større leilighet, det tror jeg du vil tjene på i lengden.

Vi har to små hybler og får alltid inn gode leietakere, studenter, pendlere og andre som er drittlei kollektiv, men ikke har råd til en stor leilighet. Leier ut i Oslo så markedet er der.

Gjennomtrekk ser jeg bare fordeler med. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2023 den 18.18):

Jeg tror helt sikkert at oppegående folk sjekker sånt først altså 😅 Og gjør man ikke det så har man bare seg selv å takke. Om jeg var usikker på byggesaksbehandling og lovverk så hadde jeg nok spurt både et annet spørsmål og et annet sted. 

ti10 skrev (På 7.10.2023 den 18.23):

Lav standard pga størrelse? Altså at jo mindre = jo lavere standard? 20 kvadrat er da helt vanlig for en student eller en pendler. Hva mer trenger man mener du? Og hvordan har det noe med standard å gjøre? 😅 

Inspo 😅

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=311960000

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=318550915

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=322091324

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=322675269 

Ellers vil jeg helst ikke ha langtidsleie. Vil ikke risikere å sittende låst fast med noen jeg ikke liker. Tar heller jobben med å annonsere hver sommer ☺️ Eventuelt Airbnb 

• Liker 4
Skrevet

Vi har to små hybler og får alltid inn gode leietakere, studenter, pendlere og andre som er drittlei kollektiv, men ikke har råd til en stor leilighet. Leier ut i Oslo så markedet er der.

Gjennomtrekk ser jeg bare fordeler med. 

Takk for svar! Tenker også positivt on gjennomtrekk. Men ender dere ofte med måneder der dere ikke rekker å få inn noen og mister inntekt?

• Liker 1
Skrevet

Helt klart to, om du har mulighet for det. Mindre sjans for barnefamilier, man kan få stabile enslige leietakere selv om hybelen er liten, mulighet for å leie ut begge, eller leie ut en og bruke den andre selv til gjester. 

Anonymkode: b8014...bb3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...