AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #1 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg har en gutt på fem år som flere ganger pr uke tisser seg ut om natta. Han står også opp veldig tidlig som en konsekvens av dette for å skjule over at han har tissa seg ut. Han er veldig motivert, og det plager han. Er det for tidlig å søke lege og hva vil de gjøre? Er det noen som har erfaringer? Anonymkode: 6d5e6...674
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #2 Skrevet 7. oktober 2023 Helt normalt dessverre. Ta ham opp for å tisse når du legger deg, burde minske noe. Evt nattbleie en stund til. Vår ble ikke tørr på matta før i førsteklasse. Anonymkode: dcd1b...674 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 Vår datter på 5,5 har samme utfordring, og vi avventer frem til skolestart med å søke lege. Hos oss så hjelper det å følge henne på do ved midnatt, da er det sjelden uhell (det kan skje likevel, men ikke mer enn ca. en gang i mnd.). Så foreløpig har vi fokus på å normalisere det. Vi har et yngre barn som ikke har tisseuhell på natten, og det er litt vanskelig for den eldste. Både jeg og flere i familien min har hatt det samme, noen helt opp til 12-13 år, så jeg forventet at det kunne bli en utfordring. Anonymkode: e50a2...ef1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #4 Skrevet 7. oktober 2023 Ts her. Vi setter han på do før vi legger oss. Det har ikke noe virkning. Vi har også forsøkt å kutte ned på væske etter klokka 5, men det funker rett og slett ikke. Han vil ikke ha på seg bleier, så det er mye styr for oss foreldre. Jeg lurer på om kroppen hans ikke har utviklet det hormonet som konsentrerer urin på natta. Er det noen som har forsøkt medisin for det her inne? Anonymkode: 6d5e6...674
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #5 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vår datter på 5,5 har samme utfordring, og vi avventer frem til skolestart med å søke lege. Hos oss så hjelper det å følge henne på do ved midnatt, da er det sjelden uhell (det kan skje likevel, men ikke mer enn ca. en gang i mnd.). Så foreløpig har vi fokus på å normalisere det. Vi har et yngre barn som ikke har tisseuhell på natten, og det er litt vanskelig for den eldste. Både jeg og flere i familien min har hatt det samme, noen helt opp til 12-13 år, så jeg forventet at det kunne bli en utfordring. Anonymkode: e50a2...ef1 Altså, hvis det er én gang i mnd det skjer så er det snakk om et og annet uhellet. Da er det IKKE enurese, eller et problem forøvrig. Å kalle én gang i mnd for en utfordring er litt vel.. tja, opphauset? Anonymkode: 479bd...e42
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ts her. Vi setter han på do før vi legger oss. Det har ikke noe virkning. Vi har også forsøkt å kutte ned på væske etter klokka 5, men det funker rett og slett ikke. Han vil ikke ha på seg bleier, så det er mye styr for oss foreldre. Jeg lurer på om kroppen hans ikke har utviklet det hormonet som konsentrerer urin på natta. Er det noen som har forsøkt medisin for det her inne? Anonymkode: 6d5e6...674 Jeg ville bare bestilt time hos lege. Der kan dere få noe som heter minirin. Det er en smeltetablett som legges under tunga. Denne har hjulpet mange! Evt kan det bære lurt å lure på en nattbleie etter han har sovnet, nordmenn er så lite klar over hvor viktig god søvnkvalitet er. Det å vekke gjør bare hendelsen mer vanskelig for ungen når det uansett skjer uhell. Han mangler kanskje ikke hormonet, men kanskje han heller har overproduksjon på natt, og at det er da alle muskler slapper av slik at han tømmer blære helt da i stedet for på dagtid. Ta kontakt med lege, så får dere hjelp og bedring på søvnkvalitet alle sammen:) det er et helt helt vanlig problem forøvrig! Anonymkode: 479bd...e42 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #7 Skrevet 7. oktober 2023 Min datter sluttet helt av seg selv da hun var nesten 8 år. Hun brukte bleier på natta siden det ikke plaget henne.( Prøvde uten også, men det ble bare ubehagelig for henne og var ikke til noen hjelp for noen) Da hun var nesten 6 år tok vi henne til legen, men fikk bare beskjed om at det var normalt. Da hun var 7,5 gikk vi tilbake til legen. Da fikk vi samme beskjed, men også resept på minirin om vi ville prøve. Vi endte opp med å ikke bruke den da det begynte å bli lange perioder uten uhell. Og etter en stund hadde det gått seg til av seg selv. 5 år er fremdeles veldig tidlig og mange barn har umodne systemer. Ha is i magen og finn løsninger for å gjøre uhellene mindre ubehagelige. Anonymkode: aa98d...26b 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #8 Skrevet 7. oktober 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Ts her. Vi setter han på do før vi legger oss. Det har ikke noe virkning. Vi har også forsøkt å kutte ned på væske etter klokka 5, men det funker rett og slett ikke. Han vil ikke ha på seg bleier, så det er mye styr for oss foreldre. Jeg lurer på om kroppen hans ikke har utviklet det hormonet som konsentrerer urin på natta. Er det noen som har forsøkt medisin for det her inne? Anonymkode: 6d5e6...674 Vi fikk prøve da han var 6, egentlig skal de helst vente til de er 7-8 år. Hjalp veldig lite. Prøver nok igjen når han blir 8, men ofte må de bare vokse det av seg. Når han blir 8 skal vi også prøve alarm. Bruker bleie nå. Anonymkode: 62847...1cd 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #9 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altså, hvis det er én gang i mnd det skjer så er det snakk om et og annet uhellet. Da er det IKKE enurese, eller et problem forøvrig. Å kalle én gang i mnd for en utfordring er litt vel.. tja, opphauset? Anonymkode: 479bd...e42 Det er uhell hver natt dersom vi ikke følger barnet på do i løpet av natten. Men å følge på do hjelper her, jeg vet godt at det ikke hjelper for alle. Det hjalp lite for min egen del da jeg var på samme alder. Anonymkode: e50a2...ef1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #10 Skrevet 7. oktober 2023 Vår gutt tisset masse hver eneste natt da han var 5 år. Brukte nattbleie. Fikk prøve minirin smeltetabletter da han var rundt 5-6 år. Ingen virkning, bare bivirkninger, så sluttet etter en kort periode. Så plutselig ble han tørr om natta rett før han fylte 7 år. Anonymkode: 999e7...97f
Glød Skrevet 8. oktober 2023 #11 Skrevet 8. oktober 2023 Har en på over 9 som fortsatt tisser seg ut flere ganger i uken. Har prøvd minirin i flere omganger, uten virkning. Får bleier på blå resept, og avventer situasjonen. Alle får søvn på denne måten, han bruker heller bleie enn å våkne i en våt madrass mange ganger i uken.
Christina82 Skrevet 8. oktober 2023 #12 Skrevet 8. oktober 2023 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.
Anbefalte innlegg