Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har levd dette året, å de siste 20 på yttersiden av meg selv.

Har levd med en narsissist å det tok meg alle 20 årene å se det, når jeg kom ut var jeg helt nedbrutt, jeg var sliten, hadde ingen selvtilitt og ingen menneskeverdt. Jeg brukte alle årene på å jobbe for min Nex var for god til arbeid han ble tilbudt, han hadde store visjoner for seg selv og ingen jobb var bra nok, barn kom å jeg måtte jobbe mer enn 100% for å forsørge barna og gi ex det han trengte for å holde en god fasade, når jeg endelig brøt ut oppdaget jeg for et stort overtak han hadde og har på meg. Han må nå jobbe for å forsørge seg selv. Her kommer alle mine problemer inn, og trenger råd og veiledning for å se hva jeg må gjøre, hva jeg kan forvente fremover.

Når vi flyttet hver for oss, tok jeg det jeg og barna hadde på oss og dro, vi hadde litt kontakt, hver mnd sendte jeg han en melding hvor jeg ga han et regnestykke, det lød som følge.

Husleie

bomring

strøm

minus halve huslån.

hver mnd overførte han penger på disse tingene, dvs han tilbakebetalte husleie, bomring for sin bil og støm, jeg betalte halve huslån, dette regnestykke med melding har jeg fra hver mnd siden jeg flyttet. i sommer stengte jeg autotrekk på husleie og overførte strøm til han, dette skrev jeg i en melding og han sa greit.

på grunn av omstendigheter fikk jeg kontakt og besøksforbud mot eks samme mnd sa ex at vi ikke hadde en avtale at han skulle betale husleie for leiligheten så vi er nå mange mnd på etterskudd. han mener jeg skal betale husleie der han bor, pluss husleie hvor jeg og barna bor pluss halve huslån. Denne mnd fikk jeg svar på søknad om barnebidrag og far skylder meg 55000 for han har ikke betalt noe, han har heller ikke samvær med noen barn. Dette endte med at mor til ex sendte meg en melding der hun sier jeg ikke er en snill person, hun mener jeg setter ex i en situasjon han aldri kan komme ut av og hun mener jeg ikke bidrar økonomisk, hun har litt rett, ex har aldri ville jobbet, han sendte meg en melding hvor han sier jeg tvinger han til å gå ut i arbeid for han måtte jobbe ekstravakt for å overleve. 

Nå sitter jeg her, ex styrer hele min økonomi, jeg har bedt han flytte ut av vår leilighet så jeg kan leie den ut om han ikke vil betale, men han nekter, jeg har ingen rettigheter, jeg må egentlig bare betale og han bor gratis og klager for han må betale for barna....hvordan stopper jeg dette

Anonymkode: 572b2...343

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si opp strøm og be om bilen tilbake (meld den stjålet om du ikke får den). Du må få vekk navnet ditt ifra alt han disponerer.

Så kaster du han ut, flytt inn selv eller selg boligen. Vedkommende har ingen kontroll over din økonomi. Om dere begge eier boligen har han 2 valg. Kjøpe deg ut eller så selger du leiligheten. Han kan ikke sette seg på bakbena og nekte salg. Er det du som eier huset alene og han er "leietaker" må du starte utkastelsesprosess. 

Du må snakke med advokat, det skulle du helst gjort igår. (Sjekk om du har krav på fri rettshjelp eller om du har forsikring som dekker rettshjelp. Husforsikring pleier å dekke rettshjelp om du må kaste ut noen) 

• Liker 3
Skrevet
AndreaJohan skrev (6 minutter siden):

Si opp strøm og be om bilen tilbake (meld den stjålet om du ikke får den). Du må få vekk navnet ditt ifra alt han disponerer.

Så kaster du han ut, flytt inn selv eller selg boligen. Vedkommende har ingen kontroll over din økonomi. Om dere begge eier boligen har han 2 valg. Kjøpe deg ut eller så selger du leiligheten. Han kan ikke sette seg på bakbena og nekte salg. Er det du som eier huset alene og han er "leietaker" må du starte utkastelsesprosess. 

Du må snakke med advokat, det skulle du helst gjort igår. (Sjekk om du har krav på fri rettshjelp eller om du har forsikring som dekker rettshjelp. Husforsikring pleier å dekke rettshjelp om du må kaste ut noen) 

vi begge eier boligen, han nekter å flytte, men mener jeg skal betale. Har snakket med borettslaget, de sier jeg ikke kan kaste han ut, for husleien er betalt, jeg har ingen rettigheter

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

vi begge eier boligen, han nekter å flytte, men mener jeg skal betale. Har snakket med borettslaget, de sier jeg ikke kan kaste han ut, for husleien er betalt, jeg har ingen rettigheter

Borettslaget har ingenting med det å gjøre. Det er ikke slik at du er rettsløs. Selvfølgelig har du krav på din andel. Du kan tvinge igjennom om et salg. Men du er nok nødt til å blande inn advokat om han trasser. Det er en vanskelig prosess å gå igjennom uten rettshjelp. Her kan du lese litt mer https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/samboer-nekter-a-selge-bolig/

"Ved et slikt sameie, som ikke kan fysisk oppdeles, så har man adgang til å kreve sameie tvangsoppløst om partene ikke finner en minnelig løsning selv."

"Rent praktisk så vil tvangsoppløsning skje ved at det oppnevnes en medhjelper til å iverksette tvangssalget. En slik medhjelper er stort sett en megler eller en advokat. Medhjelperen vil da iverksette salg av boligen gjennom de vanlige kanaler med annonsering av boligen til salg.

Om den part som ikke vil selge motsetter seg denne prosessen kan retten beslutte at vedkommende må flytte ut av boligen under en slik prosess."

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså kort oppsummert er tvangsoppløsning eneste mulighet dersom man ikke kommer til en enighet. 

Kanskje noen andre her har vært igjennom ligende tvangssalg og kan forklare hvordan prosessen var 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...