AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #1 Skrevet 6. oktober 2023 Jeg har gjennom de siste par årene hatt mye løs mage. Trodde en stund det var stressrelatert da det ofte kom en trang til å gå på do i stressende situasjoner. Nå er det kombinert med plager med luft, mye kvalme siste måneden (negative graviditetstester), noe forstoppelse. Har en ekkel følelse av at det er tarmkreft jeg har... fikk også vondt i korsryggen for en ukes tid siden. Samme dag som minstemann i familien brakk en arm og havnet på sykehus. Ryggsmertene har vært litt av og på siste ukene. Men jeg har fryktet at det er kreft med spredning til skjelettet. Formen varierer. Jeg har vært dårlig hver morgen i det siste, urolig i magen, kvalm, sliten. Men utover dagen bedrer det seg. Om kvelden er jeg som regel helt fin i formen. (Bortsett fra hjertebank når jeg grubler for mye.) Var til fastlege på onsdag og tok noen prøver. Har ikke fått svar på det. Men han kjente på magen og ryggen, stilte spørsmål. Ingen vektnedgang her. Han sa at de vil ha en avføringsprøve, og ved blod i avføringen, henviser de til koloskopi, ikke ellers. Jeg har aldri sett blod i avføringen, men jeg frykter likevel at det er svulst. Og hvis noen av blodprøvene viser høye/lave verdier, utreder de videre f.eks. at de ser nøyere på lever/bukspyttkjertel. Jeg vet at jeg har hatt en litt forhøyet leverprøve (ALP) siden før minstemann ble født for 4 år siden... Men ingen av mine leger har reagert på det. Jeg har også lavt d-vitamin,- og kalsiumnivå, og jeg har opplevd et beinbrudd i fjor. Det kan forklare noe, men mest av alt er jeg livredd for at jeg nå går med kreft i lever eller bukspyttkjertel med spredning til skjelettet. Jeg er også livredd for at legene skal bruke himla lang tid med å utrede meg nå, og når jeg først får svar, er det for sent. Jeg hater at en ikke kan ta direkte kontakt med spesialister og få raskere utredning uten å gå via fastlege. Her hvor jeg bor, kan en i alle fall ikke det. Dere lurer sikkert på hva jeg vil med innlegget, siden det kun er legeundersøkelser som kan gi meg svar på hva som feiler meg. 🫣 Men hvis noen har opplevd høy alp over tid, eller lignende symptomer som jeg har, blir en kommentar satt pris på.☺️ Beklager langt og rotete innlegg. Hilsen kvinne på snart 40. Anonymkode: c0b22...36c 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #2 Skrevet 6. oktober 2023 Jo mer en grubler jo sykete føler en seg. Det er lett å grave seg ned i dritten, men om legen ikke finner noe på prøvene så hadde jeg ville fått legen til å henvise til psykolog/ psykiatrisk sykepleier eller noe lignende. For å gå rundt å frykte at en er syk er ikke helt normalt. Når det kommer til d-vitamin. Om du er som meg og tabletter ikke funker så prøv i dråpeform. Jeg har plutselig fått røde tall på motsatt side av skalaen🤪 Anonymkode: 537f0...149 11
Blueberrymuffin Skrevet 6. oktober 2023 #3 Skrevet 6. oktober 2023 (endret) Be legen om henvisning til psykolog/psykiater, hjelp for helseangst/hypokonderi. Det er ikke sunt å gå rundt og frykte for noe som potensielt kan skje, også går man rundt og frykter og er nedfor pga. kreften som sannsynligvis aldri kommer. Da hadde det vært like greit å bare få kreft og bli ferdig med det, for slik du lever nå kan umulig være bra for livskvaliteten. For slik du føler deg nå, er jo like ille som om du hadde hatt kreft. Be om hjelp for helseangsten, det er det du trenger å jobbe med, ikke flere prøver som kun vedlikeholder og mater den helseangsten du allerede har. Endret 6. oktober 2023 av Blueberrymuffin 10
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #4 Skrevet 6. oktober 2023 Hvis du er så engstelig som du gir uttrykk for ville jeg gjort en koloscopi privat uten henvisning. Det koster noen tusen (ca 5000?), men du får sikre svar umiddelbart etter undersøkelsen. Du slipper også lange ventelister før undersøkelsen. Som du skriver i overskriften blir du jo nærmest ødelagt av dette. Bare å få det sjekket først som sist. Lykke til! Anonymkode: d2494...d15 8
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #5 Skrevet 6. oktober 2023 Det høres ut som du kanskje uroer deg mer enn hva godt er. Jeg har ikke opplevd høy ALP over tid, men jeg har opplevd en hel haug med andre symptomer opp igjennom årene som jeg har trodd var bl.a. kreft, hjerteproblemer, blindtarmbetennelse og masse annet skummelt. Ingen av symptomene har faktisk ført til noen alvorlig sykdom så langt, men jeg har kastet bort masse tid på bekymringer. Det jeg har lært er at: 1. Det å bekymre seg kurerer ingen sykdommer, i verste fall kan økt stress og uro være usunt i seg selv 2. De aller fleste i Norge dør av aldersrelaterte årsaker, de som blir syke og dør i ung alder utgjør et betydelig mindretall 3. Når noe faktisk ER galt, sier kroppen som regel TYDELIG i fra! Mye tydeligere enn de vondtene og småplagene man går og kjenner på til hverdags 4. IKKE SØK PÅ NETTET etter symptomer. I følge Google er du dausjuk hvis du har så mye som en liten hodepine Anonymkode: b4e4e...a6b 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #6 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du er så engstelig som du gir uttrykk for ville jeg gjort en koloscopi privat uten henvisning. Det koster noen tusen (ca 5000?), men du får sikre svar umiddelbart etter undersøkelsen. Du slipper også lange ventelister før undersøkelsen. Som du skriver i overskriften blir du jo nærmest ødelagt av dette. Bare å få det sjekket først som sist. Lykke til! Anonymkode: d2494...d15 Jeg ville glatt gjort det, men her jeg bor må en dessverre ha henvisning fra lege for å få time til koloskopi. 😏 Anonymkode: c0b22...36c
Grüner Skrevet 6. oktober 2023 #7 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har gjennom de siste par årene hatt mye løs mage. Trodde en stund det var stressrelatert da det ofte kom en trang til å gå på do i stressende situasjoner. Nå er det kombinert med plager med luft, mye kvalme siste måneden (negative graviditetstester), noe forstoppelse. Har en ekkel følelse av at det er tarmkreft jeg har... fikk også vondt i korsryggen for en ukes tid siden. Samme dag som minstemann i familien brakk en arm og havnet på sykehus. Ryggsmertene har vært litt av og på siste ukene. Men jeg har fryktet at det er kreft med spredning til skjelettet. Formen varierer. Jeg har vært dårlig hver morgen i det siste, urolig i magen, kvalm, sliten. Men utover dagen bedrer det seg. Om kvelden er jeg som regel helt fin i formen. (Bortsett fra hjertebank når jeg grubler for mye.) Var til fastlege på onsdag og tok noen prøver. Har ikke fått svar på det. Men han kjente på magen og ryggen, stilte spørsmål. Ingen vektnedgang her. Han sa at de vil ha en avføringsprøve, og ved blod i avføringen, henviser de til koloskopi, ikke ellers. Jeg har aldri sett blod i avføringen, men jeg frykter likevel at det er svulst. Og hvis noen av blodprøvene viser høye/lave verdier, utreder de videre f.eks. at de ser nøyere på lever/bukspyttkjertel. Jeg vet at jeg har hatt en litt forhøyet leverprøve (ALP) siden før minstemann ble født for 4 år siden... Men ingen av mine leger har reagert på det. Jeg har også lavt d-vitamin,- og kalsiumnivå, og jeg har opplevd et beinbrudd i fjor. Det kan forklare noe, men mest av alt er jeg livredd for at jeg nå går med kreft i lever eller bukspyttkjertel med spredning til skjelettet. Jeg er også livredd for at legene skal bruke himla lang tid med å utrede meg nå, og når jeg først får svar, er det for sent. Jeg hater at en ikke kan ta direkte kontakt med spesialister og få raskere utredning uten å gå via fastlege. Her hvor jeg bor, kan en i alle fall ikke det. Dere lurer sikkert på hva jeg vil med innlegget, siden det kun er legeundersøkelser som kan gi meg svar på hva som feiler meg. 🫣 Men hvis noen har opplevd høy alp over tid, eller lignende symptomer som jeg har, blir en kommentar satt pris på.☺️ Beklager langt og rotete innlegg. Hilsen kvinne på snart 40. Anonymkode: c0b22...36c Du har helseangst. 3 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #8 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville glatt gjort det, men her jeg bor må en dessverre ha henvisning fra lege for å få time til koloskopi. 😏 Anonymkode: c0b22...36c Da må du reise til en annen by. De fleste byer har et privat sykehus. Anonymkode: 537f0...149 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #9 Skrevet 6. oktober 2023 Grüner skrev (Akkurat nå): Du har helseangst. Det er helt rett. Jeg har i høyeste grad helseangst 🫣 Samtidig har jeg vært mye dårlig på dagtid i det siste, og det er reelt. Litt frustrert over at det tar så lang tid å finne ut av hva det skyldes. Anonymkode: c0b22...36c 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #10 Skrevet 6. oktober 2023 Hvorfor tror du at du har kreft? Jeg sliter med mage/avføring og ved sist legesjekk hadde jeg også helt skrapet d-vitaminlager. Har ikke tenkt tanken på at det handler om kreft engang, men mer kosthold og aktivitet. Anonymkode: 8e30a...4ce 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #11 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor tror du at du har kreft? Jeg sliter med mage/avføring og ved sist legesjekk hadde jeg også helt skrapet d-vitaminlager. Har ikke tenkt tanken på at det handler om kreft engang, men mer kosthold og aktivitet. Anonymkode: 8e30a...4ce Og evt ibs, som meg🤪 Anonymkode: 537f0...149 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #12 Skrevet 6. oktober 2023 Blueberrymuffin skrev (11 minutter siden): Be legen om henvisning til psykolog/psykiater, hjelp for helseangst/hypokonderi. Det er ikke sunt å gå rundt og frykte for noe som potensielt kan skje, også går man rundt og frykter og er nedfor pga. kreften som sannsynligvis aldri kommer. Da hadde det vært like greit å bare få kreft og bli ferdig med det, for slik du lever nå kan umulig være bra for livskvaliteten. For slik du føler deg nå, er jo like ille som om du hadde hatt kreft. Be om hjelp for helseangsten, det er det du trenger å jobbe med, ikke flere prøver som kun vedlikeholder og mater den helseangsten du allerede har. Takk for svar! ☺️ Ja, jeg er helt håpløs til å frykte det verste så snart et symptom dukker opp. 🫣 Anonymkode: c0b22...36c 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #13 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor tror du at du har kreft? Jeg sliter med mage/avføring og ved sist legesjekk hadde jeg også helt skrapet d-vitaminlager. Har ikke tenkt tanken på at det handler om kreft engang, men mer kosthold og aktivitet. Anonymkode: 8e30a...4ce Jeg har en kollega som fikk påvist tarmkreft i fjor. Hun slet med diaré. Frem til jeg var ca 35 hadde jeg så og si aldri løs mage. De siste årene har jeg hatt løs mage hver dag. Og av og til sliter jeg likevel med å "få ut" alt, til og med luft. Dritslitsomt. 😅 Anonymkode: c0b22...36c 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #14 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ville glatt gjort det, men her jeg bor må en dessverre ha henvisning fra lege for å få time til koloskopi. 😏 Anonymkode: c0b22...36c Hvor bor du? Jeg syns jeg bor i gokk, men også hee kan vi reise til en privatlege. Det tar 2 timer, men det er absoolutt mulig. Anonymkode: 74f44...a4a 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #15 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor bor du? Jeg syns jeg bor i gokk, men også hee kan vi reise til en privatlege. Det tar 2 timer, men det er absoolutt mulig. Anonymkode: 74f44...a4a Helt sikkert mulig. Her er det nok "rammene" som holder meg igjen. Med full jobb, tre relativt små barn og en mann som er mye borte. Men jeg skjønner at jeg burde gjøre det hvis legen ikke gir meg henvisning. Anonymkode: c0b22...36c 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #16 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt sikkert mulig. Her er det nok "rammene" som holder meg igjen. Med full jobb, tre relativt små barn og en mann som er mye borte. Men jeg skjønner at jeg burde gjøre det hvis legen ikke gir meg henvisning. Anonymkode: c0b22...36c Fleste privatsykehus har åpent i helgene og, så mulighetene er mange. Og om det sliter så på deg, så bør det bli en prioritering for å være en bedre mor enn en stresssa mor. Anonymkode: 537f0...149 1 2
Gregarious Skrevet 6. oktober 2023 #17 Skrevet 6. oktober 2023 Hovedproblemet er nok helse-angst. Du tar svært vanlige symptomer som forklaring for en sjelden sykdom i din alder. Hadde du vert 70år så ville du statistisk hatt 15-20 ganger større sannsynlighet for kolorektal kreft, men selv da ville det mest sannsynlig vert noe annet. Om du får tatt en iFOBT test som ser etter okkult blod og denne kommer tilbake negativ så er sannsynligheten for kreft ekstremt liten. Disse testene har svært høy sensitivitet og bør i ditt tilfelle utelukke koloskopi. 4 3
Gregarious Skrevet 6. oktober 2023 #18 Skrevet 6. oktober 2023 Selv om testen skulle slå ut på blod så er det bare rundt 10% som faktisk har kreft. 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #19 Skrevet 6. oktober 2023 Gregarious skrev (7 minutter siden): Hovedproblemet er nok helse-angst. Du tar svært vanlige symptomer som forklaring for en sjelden sykdom i din alder. Hadde du vert 70år så ville du statistisk hatt 15-20 ganger større sannsynlighet for kolorektal kreft, men selv da ville det mest sannsynlig vert noe annet. Om du får tatt en iFOBT test som ser etter okkult blod og denne kommer tilbake negativ så er sannsynligheten for kreft ekstremt liten. Disse testene har svært høy sensitivitet og bør i ditt tilfelle utelukke koloskopi. Takk for saklig innlegg! ☺️ Anonymkode: c0b22...36c 1
Paneera Skrevet 7. oktober 2023 #20 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en kollega som fikk påvist tarmkreft i fjor. Hun slet med diaré. Frem til jeg var ca 35 hadde jeg så og si aldri løs mage. De siste årene har jeg hatt løs mage hver dag. Og av og til sliter jeg likevel med å "få ut" alt, til og med luft. Dritslitsomt. 😅 Anonymkode: c0b22...36c Hvis du har hatt løs mage hver dag i årevis, så er det antagelig ikke tarmkreft. Da hadde du vært mye dårligere nå. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå