Gå til innhold

Hvilken bil bør jeg gå for?

frøken bra nok

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Outlander

Anonymkode: 43364...7d7

Outlander er også et alternativ med mulighet for 4WD lock funksjon. 

Hva du enn går for,sjekk servicehefte og status på rust. Naf kan være objektivt behjelpelige i så måte med bruktbiltest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julie skrev (14 timer siden):

Outlander er også et alternativ med mulighet for 4WD lock funksjon. 

Hva du enn går for,sjekk servicehefte og status på rust. Naf kan være objektivt behjelpelige i så måte med bruktbiltest.

Jeg har hørt mye rart om outlander, både på at den er en drivstoff sluker på vinteren og at den ikke kjører så langt den skal på strøm?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøken bra nok skrev (1 time siden):

Jeg har hørt mye rart om outlander, både på at den er en drivstoff sluker på vinteren og at den ikke kjører så langt den skal på strøm?🤔

Har ikke førstehåndserfaring med Outlanderen,kun X-Trail. Den var jeg forsåvidt godt fornøyd med. Ingen komfortmester (der er nok Volvo XC60 som en annen her foreslår,langt bedre). En traust og driftssikker bil som tok seg godt frem. Sjekk gjerne ut bruktbilguiden til TV2 broom,her kan du i tillegg lese eiernes egne anmeldelser av de ulike bilmodellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøken bra nok skrev (3 timer siden):

Trodde det skulle bli gøy å kjøpe bil, men er jo sååå vanskelig🤪😂

Siden du er ute etter 4x4, så styr unna de som er ladbare hybrider. De har 4x4 kun når det er strøm på batteriet, og av de som er nevnt i tråden er Volvo V60 som er en ladbar hybrid, og Outlander. Skal det være noe mening å ha trekk på 4-hjul må den forbindelsen være mekanisk. Honda CRV er også blitt nevnt, men den har den dårligste 4-hjulsdriften. Det finnes tester på litt forskjellig som er åpne på nett.

Anonymkode: 4c126...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frøken bra nok skrev (4 timer siden):

Trodde det skulle bli gøy å kjøpe bil, men er jo sååå vanskelig🤪😂

Er ikke det gøy å prøve litt forskjellig da? Bil er litt som sko: Det må passe.

Anonymkode: 6cbb7...fc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden du er ute etter 4x4, så styr unna de som er ladbare hybrider. De har 4x4 kun når det er strøm på batteriet, og av de som er nevnt i tråden er Volvo V60 som er en ladbar hybrid, og Outlander. Skal det være noe mening å ha trekk på 4-hjul må den forbindelsen være mekanisk. Honda CRV er også blitt nevnt, men den har den dårligste 4-hjulsdriften. Det finnes tester på litt forskjellig som er åpne på nett.

Anonymkode: 4c126...17b

Har hatt outlander og den vil alltids ha et reservelager til 4x4. Vi er totalt avhengig av 4x4 her vi bor og hadde aldri problemer med å bruke 4x4 med eller uten strøm på bilen. Snakket faktisk senest i går om at vi burde beholdt bilen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor har en Volvo v60 hybrid stasjonsvogn. Selve kjørekomforten er helt genial, men knøttlite bagasjerom! Har ikke hørt at det har vært noe trøbbel med 4x4 der og hun er veldig avhengig av det som må over samme fjell som meg til jobb😅 

Anonymkode: 3bad1...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Outlander 2011 modell diesel. Ikke hybrid, kun diesel. Den er super altså, og jeg liker å selv velge når jeg vil ha 4x4, og det er jo så enkelt på den. Stort bagasjerom og god plass til de baki også. Baksetene kan rulles helt over og jeg har brukt den til flyttelass faktisk 👍 

Den bråker da, og angående bruk av drivstoff pleier jeg å ligge på rundt 0.7 eller 0.8 i by og 0.6 på langkjøring. 

Anonymkode: 4dea3...2fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander er en noe usivilisert bil, men det er ikke rart at det går så mange av de i Norge. Billig, enkel, nokså pålitelig, og holder det'n lover mtp. 4x4 og plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min drømmebil må være Ford Explorer eller tilsvarende. Ikke den nye helelektriske, men eldre. 7 seter, romslig som fy, 4x4, helt nydelig å kjøre og dekker alle våre behov.

Kjører 5 seter pickup nå, manuell gir, høy og lavserie, nydelig på vinterføre og har gode seter både forann og bak. Den skal jeg ha til den stopper å fungere eller det koster for mye å fikse bilen, men den er strøken og hatt én eier før oss så satser på den varer 10-15år til.

Har hatt outlander og vært veldig fornøyd, den er akkurat litt for liten til dagens behov, men angra som nevnt tidligere i tråden på at den ble solgt til fordel for elbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/7/2023 at 12:49 AM, frøken bra nok said:

Burde kanskje skrevet at helelektrisk er ikke aktuelt🤪

Burde kanskje skrevet:

• hvor mange kr du synes du kan bruke
  • er lavt drivstofforbruk viktig
  • er sjåføren(e) er store/lange/tunge
  • er fem+ passasjerer viktig
  • er passasjerene  store/lange/tunge
  • ...andre ting som andre enn tankelesere ikke kan vite

Anonymkode: b67ee...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.10.2023 den 21.25):

Burde kanskje skrevet:

• hvor mange kr du synes du kan bruke
  • er lavt drivstofforbruk viktig
  • er sjåføren(e) er store/lange/tunge
  • er fem+ passasjerer viktig
  • er passasjerene  store/lange/tunge
  • ...andre ting som andre enn tankelesere ikke kan vite

Anonymkode: b67ee...28f

Har ikke sagt noe om pris for det er ikke det viktigste, og de fleste bruktbiler ligger under 500k.

De fleste SUV-er jeg har vært borti er 5 seter, og hadde noen av oss vært over «normalen» i størrelse og lengde så hadde jeg nok nevnt det.. som de fleste ville ha gjort. Men vi er to voksne og en hund(som er verken stor/lang/tung🤪).

De fleste pendlere ønsker å bruke minst mulig i drivstoff. Men det har jeg og skrevet og, at den helst skal være litt gjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøken bra nok skrev (3 minutter siden):

Har ikke sagt noe om pris for det er ikke det viktigste, og de fleste bruktbiler ligger under 500k.

De fleste SUV-er jeg har vært borti er 5 seter, og hadde noen av oss vært over «normalen» i størrelse og lengde så hadde jeg nok nevnt det.. som de fleste ville ha gjort. Men vi er to voksne og en hund(som er verken stor/lang/tung🤪).

De fleste pendlere ønsker å bruke minst mulig i drivstoff. Men det har jeg og skrevet og, at den helst skal være litt gjerrig.

Det som er viktig er jo at om dere ikke har behov for å frakte passasjerer så kan dere velge bil på grønne-skilter(varebil), da slipper dere unna en del avgifter. 

Ved valg av varebil så er størrelse relativt relevant siden de ofte har mer begrenset plass foran p.g.a skillevegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (12 minutter siden):

Det som er viktig er jo at om dere ikke har behov for å frakte passasjerer så kan dere velge bil på grønne-skilter(varebil), da slipper dere unna en del avgifter. 

Ved valg av varebil så er størrelse relativt relevant siden de ofte har mer begrenset plass foran p.g.a skillevegg. 

Jeg ser hva du mener, men i mitt hode så er en suv en bil med 4/5 seter og det andre går under varebil. Men kan jo hende  jeg tar feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
frøken bra nok skrev (7 timer siden):

Jeg ser hva du mener, men i mitt hode så er en suv en bil med 4/5 seter og det andre går under varebil. Men kan jo hende  jeg tar feil der.

I denne forbindelse så menes SUV med en type bil og varebil som en avgiftsklasse.
Som dette eksempelet, en SUV som varebil.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=279312320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Heidi Høst
AnonymBruker skrev (På 10.10.2023 den 19.53):

Er ikke det gøy å prøve litt forskjellig da? Bil er litt som sko: Det må passe.

Det er jo fordi du har så mange krav som begrenser utvalger.

Hvorfor er f.eks elektriksk utelukket? Mye ok på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidi Høst skrev (27 minutter siden):

Det er jo fordi du har så mange krav som begrenser utvalger.

Hvorfor er f.eks elektriksk utelukket? Mye ok på bruktmarkedet.

Om du hadde lest alt så finnes det ikke lader på jobb, og jeg vil ha en suv. Har ikke utelukket hybrid, kun helelektrisk. 
men jeg har og kjøpt bil om du hadde lest siste innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...