frøken bra nok Skrevet 6. oktober 2023 #1 Del Skrevet 6. oktober 2023 (endret) Jeg er ute etter å kjøpe meg ny bruktbil, og mannen er ikke veldig bil interessert. Så det jeg lurer på er; hva slags suv bør jeg gå for? Vi trenger en litt høy bil pga veien opp til huset og vi ønsker litt størrelse på bagasjerommet. Vi vil gjerne ha en driftssikker bil som er litt gjerrig på drivstoffet og den må ha 4x4. Og ikke være helelektrisk. Hva er ditt tips og hvorfor? Endret 6. oktober 2023 av frøken bra nok Info manglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 6. oktober 2023 #2 Del Skrevet 6. oktober 2023 Tesla Model Y Long Range. Stort bagasjerom. Driftsikker, scorer veldig bra i NaF sine testet. 4x4. Trenger ikke tenke på dyr drivstoffpris, bare skaff hjemmelader og lad bil på natten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøken bra nok Skrevet 6. oktober 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 6. oktober 2023 Blueberrymuffin skrev (Akkurat nå): Tesla Model Y Long Range. Stort bagasjerom. Driftsikker, scorer veldig bra i NaF sine testet. 4x4. Trenger ikke tenke på dyr drivstoffpris, bare skaff hjemmelader og lad bil på natten. Burde kanskje skrevet at helelektrisk er ikke aktuelt🤪 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 6. oktober 2023 #4 Del Skrevet 6. oktober 2023 (endret) frøken bra nok skrev (14 minutter siden): Burde kanskje skrevet at helelektrisk er ikke aktuelt🤪 Er det en grunn til at helelektrisk ikke er aktuelt? Er den veien bilmarkedet går, og fossilbil vil rase vanvittig i pris ved salg den gangen du skal ha ny bil. Jeg mener det dummeste kjøpet man kan gjøre med nybil nå er å kjøpe fossil. NAF sine tall for andre kvartal i år viste at 9 av 10 nye biler solgt er elektrisk, noe verdt å tenke på når man vurderer ny bil. Er en grunn til at flere og flere skyr unna fossilbil, og taperne blir jo de som står igjen med fossilbil. Noe annet er om man allerede har en gammel fossilbil fra før eller tenker å kjøpe en billig brukt, men å kjøpe helt ny bil som er fossil, det tror jeg man vil angre veldig på 5-6 år frem i tid. Endret 6. oktober 2023 av Blueberrymuffin 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøken bra nok Skrevet 6. oktober 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 6. oktober 2023 Blueberrymuffin skrev (5 minutter siden): Er det en grunn til at helelektrisk ikke er aktuelt? Er den veien bilmarkedet går, og fossilbil vil rase vanvittig i pris ved salg den gangen du skal ha ny bil. Jeg mener det dummeste kjøpet man kan gjøre med nybil nå er å kjøpe fossil. NAF sine tall for andre kvartal i år viste at 9 av 10 nye biler solgt er elektrisk, noe verdt å tenke på når man vurderer ny bil. Er en grunn til at flere og flere skyr unna fossilbil, og taperne blir jo de som står igjen med fossilbil. Noe annet er om man har fossilbil fra før eller kjøper en billig brukt, men å kjøpe helt ny bil som er fossil, det tror jeg man vil angre veldig på 5-6 år frem i tid. For det første så er den bilen for liten, stort bagasjerom er vel et relativt begrep. For en person som ikke jakter/fisker så er det sikkert stort. Men når 2/3 fjellsekker,gevær og hund skal inn så er det for lite😅 og jeg pendler til jobb og i den bygda så er det ikke en eneste ladestasjon. Da må jeg kjøre 15-20 minutt i motsatt retning om jeg hadde måtte lade. Ny fossil bil er kanskje dumt ja, men den må ikke være ny ny for min del. Bruktbil er veldig innafor, så jeg oppdaterer en gang til🫣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Del Skrevet 7. oktober 2023 frøken bra nok skrev (5 timer siden): For det første så er den bilen for liten, stort bagasjerom er vel et relativt begrep. For en person som ikke jakter/fisker så er det sikkert stort. Men når 2/3 fjellsekker,gevær og hund skal inn så er det for lite😅 og jeg pendler til jobb og i den bygda så er det ikke en eneste ladestasjon. Da må jeg kjøre 15-20 minutt i motsatt retning om jeg hadde måtte lade. Ny fossil bil er kanskje dumt ja, men den må ikke være ny ny for min del. Bruktbil er veldig innafor, så jeg oppdaterer en gang til🫣 Se på Subaru Forester, er det bakkeklaring du sikter til er den 23cm mellom bakke og understell. Bagasjerommet skal jeg ikke uttale meg så mye om, men mener det er ganske stort. Outback’en kan også være et alternativ i så måte. Nyere brukt av de, er kun å få med bensinmotor. Dritsikkerheten på de er ganske mye høyere enn de fleste andre biler som er å få kjøpt. Trauste biler, ja, men er det ikke det som vektlegger, så er de et greit valg. Anonymkode: 4c126...17b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #7 Del Skrevet 7. oktober 2023 frøken bra nok skrev (10 timer siden): For det første så er den bilen for liten, stort bagasjerom er vel et relativt begrep. For en person som ikke jakter/fisker så er det sikkert stort. Men når 2/3 fjellsekker,gevær og hund skal inn så er det for lite😅 og jeg pendler til jobb og i den bygda så er det ikke en eneste ladestasjon. Da må jeg kjøre 15-20 minutt i motsatt retning om jeg hadde måtte lade. Ny fossil bil er kanskje dumt ja, men den må ikke være ny ny for min del. Bruktbil er veldig innafor, så jeg oppdaterer en gang til🫣 Tror det er vanskelig å finne noe som fyller disse kravene og som er gjerrig på drivstoff, hvis du ser bort fra forbruket så er det kun Land Cruiser som gjelder i denne klassen. Anonymkode: f0710...7f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #8 Del Skrevet 7. oktober 2023 10 hours ago, Blueberrymuffin said: Er det en grunn til at helelektrisk ikke er aktuelt? Er den veien bilmarkedet går, og fossilbil vil rase vanvittig i pris ved salg den gangen du skal ha ny bil. Det som vil rase mest er hybrid. Kombinerer ulempene til el og fossil. For ikke å snakke om hybrid uten plug-in. Men de som tror det finnes evighetsmaskiner har seg selv å takke. Anonymkode: c41f1...7a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #9 Del Skrevet 7. oktober 2023 Skal du ha driftssikker bil ser du mot det japanske markedet. Toyota er en sikker vinner. Anonymkode: 3d8b3...aee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #10 Del Skrevet 7. oktober 2023 Enig med en annen her, med de størrelseskrav du har gjelder egentlig bare Toyota Landcruiser. Det er en millionbil med høyt drivstofforbruk. Det beste, og bedre, alternativet ditt er Kia EV9, som kommer på markedet hvert øyeblikk. Hvor det står hurtiglader har ingenting å si når du lader hjemme. Du bør vurdere dette nøye, for her kan du spare sekssifra beløp i lengden. Anonymkode: 6cbb7...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #11 Del Skrevet 7. oktober 2023 Tja. Kanskje en Tiguan? Var utrolig fornøyd med min. God bakkeklaring (23-24 cm)og 5 gen haldex gjorde at jeg aldri hadde noe problem med å komme meg opp og frem skogsveier på sommer og vinter. Bakseter som et skyvbare i lengderetning i tillegg til nedleggbare. Med bakseteraden i fremste posisjon, så er deg godt over 600 liter bagasje. Anonymkode: 64ca2...256 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #12 Del Skrevet 7. oktober 2023 Tiguan er vel utrolig sjansespill mtp. på feil og vedlikehold? Har en kollega som hadde så mye trøbbel med sin at Volkswagen kjøpte den tilbake. Han byttet til Honda CR-V. Anonymkode: 6cbb7...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #13 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Tiguan er vel utrolig sjansespill mtp. på feil og vedlikehold? Anonymkode: 6cbb7...fc3 Aner ikke. Vet bare at min var et problemfritt bilhold fra den var ny i 2017 til jeg solgte den i fjor. Eneste «feilen» jeg hadde med den, var en punktering. Og det var neppe bilen sin feil 😊 Jeg hadde 2.0 TSI. Tror det går få av den i Norge. Kanskje mer feil på dieselen?🤷🏼♂️. Jeg var i hvert fall strålende fornøyd med den. Motor, haldexen, DSGn etc gikk som smurt. God plass og en herlig vinterbil. Anonymkode: 64ca2...256 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #14 Del Skrevet 8. oktober 2023 Ville ikke gått for noen. Ville kjørt. Anonymkode: 23a18...f0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøken bra nok Skrevet 8. oktober 2023 Forfatter #15 Del Skrevet 8. oktober 2023 Takk for mange svar! Jeg har vært litt inne på tanken om både Nissan x-trail og Honda c-rv..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #16 Del Skrevet 9. oktober 2023 frøken bra nok skrev (4 timer siden): Takk for mange svar! Jeg har vært litt inne på tanken om både Nissan x-trail og Honda c-rv..? En bekjent er nå på sin andre Honda CR-V, vet hun er veldig fornøyd i alle fall. Hun hadde en elektrisk Kia mellom de to, men den ble solgt så snart det ble minusgrader for da var den tilnærmet ubrukelig. Anonymkode: 7e971...954 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #17 Del Skrevet 9. oktober 2023 frøken bra nok skrev (16 timer siden): Takk for mange svar! Jeg har vært litt inne på tanken om både Nissan x-trail og Honda c-rv..? Av de er Hondaen klart det beste valget. Veldig pålitelig og gjennomtenkt design. Litt høyt forbruk og dyre deler, men til gjengjeld går de sjeldent i stykker. Honda-eiere pleier også å ta ekstra godt vare på bilene sine. Anonymkode: 6cbb7...fc3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 9. oktober 2023 #18 Del Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Av de er Hondaen klart det beste valget. Veldig pålitelig og gjennomtenkt design. Litt høyt forbruk og dyre deler, men til gjengjeld går de sjeldent i stykker. Honda-eiere pleier også å ta ekstra godt vare på bilene sine. Anonymkode: 6cbb7...fc3 Honda er kjent for driftssikre biler. Vær imidlertid klar over forskjellen på 4WD systemet mellom CRV og X-Trail (og alle andre biler med 4WD for den den). På en X-Trail kan du stille inn på permanent 4WD i motsetning til CRV som «kun» slår inn ved behov. Ser også Tiguan nevnes. Haldex har vel ikke vært helt uten sykdommer. Subaru er driftssikker,men tørst. Ingen entydig fasit, her må en gjøre noen valg/prioriteringer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøken bra nok Skrevet 9. oktober 2023 Forfatter #19 Del Skrevet 9. oktober 2023 Har prøvd å lese meg litt klokere på broom.no, men virker som eiere av begge typer er like fornøyde! Og at x-trail visstnok er veldig gjerrig til størrelsen sin🤷🏻♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #20 Del Skrevet 9. oktober 2023 Outlander Anonymkode: 43364...7d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå