AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #1 Skrevet 6. oktober 2023 Lurer på; ble syk før ferien. 100 % sykemelding. Det står at utsettelse av ferien må fremmes siste arbeidsdag før ferien og må være 100 %. Hadde i utgangspunktet tenkt egenmelding fredagen, kun for en dag da jeg allerede torsdag merket at jeg ble dårlig. Visste ikke at jeg skulle bli så dårlig som jeg var, regnet med det var lettere forkjølelse eller noe slikt. Men torsdag jeg ble ekstremt dårlig. Så ille at jeg ringte legevakt torsdagskveld, før siste arbeidsdag før ferien for å høre hvor ille/nødvendig det var. Fikk nødtime hos lege fredagen og ble sykemeldt med en gang etter testing. Eneste jeg greide å tenke på var å komme hjem for å sove da jeg var i febertåka. og at jeg var så kvalm at jeg lå på spypunktet konstant, hvor jeg brakk meg og spydde flere ganger. Denne tåken lå jeg i hele helgen og utover uka. Loven sier jeg skulle gitt beskjed fredagen. Det rakk jeg ikke å tenke på da jeg aldri har vært så dårlig før. Men fra et advokatfirma så står det her: «Men første ledd må ses i sammenheng med § 9 (1) andre ledd, som regulerer sykdom i løpet av ferien. Blir arbeidstaker syk i løpet av ferien gir § 9 (1) andre ledd arbeidstaker rett til å kreve tilvarende antall feriedager som antall sykedager utsatt, se under.» https://ryger.no/blitt-syk-like-for-eller-underveis-i-ferien-din-hvilke-regler-gjelder-for-ferieavvikling-og-sykepenger/ Hva gjelder da for meg? For jeg var jo totalt borte fredag som var siste arbeidsdag før ferien, og tenkte ikke på en gang ordet å gi beskjed om å utsette ferien. Var langt inne som sagt i min egen verden og hadde nok med å håndtere meg selv. Mandag-fredag uken etter var det avtalt ferie. Noen jeg snakker med, mente da jeg ikke hadde rett på å få igjen disse feriedagene da jeg ikke sa ifra fredagen. Samtidig sier en annen lov at hvis en blir syk i ferien kan en få disse dagene tilbake. Men etter denne meldingen fra advokatfirmaet så står det og at hvis man er syk under ferie kan man kreve tilsvarende feriedager som antall sykedager utsatt. Vil dette da gjelde meg? Jeg har ligget hele ferieuken og kastet opp, hatt feber, brekt meg, tatt smertestillende og alle slags medikament som var mulig å bruke fra lege/apotek hele uka. Har ikke fått hvilt i det hele tatt. Så håper jeg kan få igjen noe ferie da jeg virkelig stod på for arbeidsgiver da det var sykdom hele uka på jobb de andre dagene og jeg kanskje burde ha vært hjemme jeg og. Men likevel holdt jeg ut til torsdagen. Anonymkode: 55380...62b
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #2 Skrevet 6. oktober 2023 Om du har fått sykemelding for hele uken har du rett på å utsette ferien. Noe jeg regner med du har fått siden du var syk hele uken. Om ikke må du i så fall få legen til å gjøre det snarest. De skal kunne tilbakedatere den så lenge du har vært i kontakt med de i starten av sykeperioden. Anonymkode: d746a...c90
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 I ditt tilfelle hadde du fått ferien tilgode hos oss iallefall, men du må sende inn et krav om å få ferien tilgode. Drt er ingen automatikk i det. Og går det for lang tid før kravet sendes blir det avvist fordi det er inkommet for sent Anonymkode: 41364...712
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #4 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Lurer på; ble syk før ferien. 100 % sykemelding. Det står at utsettelse av ferien må fremmes siste arbeidsdag før ferien og må være 100 %. Hadde i utgangspunktet tenkt egenmelding fredagen, kun for en dag da jeg allerede torsdag merket at jeg ble dårlig. Visste ikke at jeg skulle bli så dårlig som jeg var, regnet med det var lettere forkjølelse eller noe slikt. Men torsdag jeg ble ekstremt dårlig. Så ille at jeg ringte legevakt torsdagskveld, før siste arbeidsdag før ferien for å høre hvor ille/nødvendig det var. Fikk nødtime hos lege fredagen og ble sykemeldt med en gang etter testing. Eneste jeg greide å tenke på var å komme hjem for å sove da jeg var i febertåka. og at jeg var så kvalm at jeg lå på spypunktet konstant, hvor jeg brakk meg og spydde flere ganger. Denne tåken lå jeg i hele helgen og utover uka. Loven sier jeg skulle gitt beskjed fredagen. Det rakk jeg ikke å tenke på da jeg aldri har vært så dårlig før. Men fra et advokatfirma så står det her: «Men første ledd må ses i sammenheng med § 9 (1) andre ledd, som regulerer sykdom i løpet av ferien. Blir arbeidstaker syk i løpet av ferien gir § 9 (1) andre ledd arbeidstaker rett til å kreve tilvarende antall feriedager som antall sykedager utsatt, se under.» https://ryger.no/blitt-syk-like-for-eller-underveis-i-ferien-din-hvilke-regler-gjelder-for-ferieavvikling-og-sykepenger/ Hva gjelder da for meg? For jeg var jo totalt borte fredag som var siste arbeidsdag før ferien, og tenkte ikke på en gang ordet å gi beskjed om å utsette ferien. Var langt inne som sagt i min egen verden og hadde nok med å håndtere meg selv. Mandag-fredag uken etter var det avtalt ferie. Noen jeg snakker med, mente da jeg ikke hadde rett på å få igjen disse feriedagene da jeg ikke sa ifra fredagen. Samtidig sier en annen lov at hvis en blir syk i ferien kan en få disse dagene tilbake. Men etter denne meldingen fra advokatfirmaet så står det og at hvis man er syk under ferie kan man kreve tilsvarende feriedager som antall sykedager utsatt. Vil dette da gjelde meg? Jeg har ligget hele ferieuken og kastet opp, hatt feber, brekt meg, tatt smertestillende og alle slags medikament som var mulig å bruke fra lege/apotek hele uka. Har ikke fått hvilt i det hele tatt. Så håper jeg kan få igjen noe ferie da jeg virkelig stod på for arbeidsgiver da det var sykdom hele uka på jobb de andre dagene og jeg kanskje burde ha vært hjemme jeg og. Men likevel holdt jeg ut til torsdagen. Anonymkode: 55380...62b Du har krav på p få ferien utsatt men du må gi beskjed så fort som mulig. Med en gang du blir sykmeldt. Jeg jobber på lønningskontor og vet ikke om den ansatte har gitt beskjed i tide. Så jeg forholder meg vanligvis til det som står på Krav om sykepenger. Anonymkode: 32c67...aed
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #5 Skrevet 7. oktober 2023 Ikke sikkert du får ferien tilgode da du ikke har sagt fra i tide. Kan jo være de gjør unntak men ikke ta det for gitt. Har selv vært veldig syk men har alltid fått gitt beskjed uansett hvor dårlig jeg har vært. Arbeidstaker blir helt arbeidsufør før ferien starter Blir arbeidstaker helt arbeidsufør før ferien starter, kan vedkommende kreve hele ferien utsatt til senere i ferieåret, se ferieloven § 9 (1), første ledd. Følgende vilkår må da være oppfylt: arbeidstakeren må være 100 % arbeidsufør arbeidsuførheten må dokumenteres med legeerklæring senest siste arbeidsdag vedkommende skulle hatt før ferien arbeidstakeren må kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret senest siste arbeidsdag vedkommende skulle hatt før ferien Anonymkode: 5b69f...0d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå