Gå til innhold

Er soya betennelsesfremmende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stemmer det at soya kan være betennelsesfremmende? Altså soyamelk, soyabønner, soyasaus, soyamel etc.? Det står jo ulike ting overalt på ulike kilder, og det er ikke til å bli klok på. Stemmer det virkelig at det kan klusse med hormonnivåene/østrogennivåene til kvinner? Og skape betennelse i kroppen? Noen som vet? :) 

Anonymkode: f6d6b...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For spesifikt betennelse er studiene sprikende for de jeg så på. Jeg satte meg ikke nøye inn i hver studie jeg så på, men det er veldig mulig at de som opplevde forbedring på soya også ble anbefalt å trene mer, slutte å røyke, spise sunnere, og så videre. De blir ofte det i slike studier.

I denne studien har de gitt soya til mus og det er enesten forskjellen. Da var soya betennelsesfremmende og skadelig for beinhelsen.

Flere av stoffene i soya er kjente hormonforstyrrende stoffer. Ett av stoffene i soya er flavonoider. Flavonoidene i soya aktiverer begge østrogen-reseptorene, noe som absolutt ikke er bra. I en studie der de kuttet ut alle flavonoider, så var det mindre oksidativt stress og mindre DNA-skade. Jeg vil gjerne ha mindre oksidativt stress og mindre DNA-skade i alle fall.

Jeg kjenner også flere kvinner som mister mensen når de spiser soya. Det sier jo sitt om hvor skadelig det er for hormonbalansen...

Her lister de opp studier som har vist at soya og/eller isolerte isoflavoner er forbundet med:

• goitrogenic activity
  • oestrogenic activity
  • antithyroid activity
  • hypothyroid activity
  • hepatotoxicity
  • reproductive toxicity
  • infertility
  • endocrine disruption
  • intestinal toxicity
  • Alzheimer's
  • dementia
  • memory loss
  • accelerates puberty
  • growth toxicity
  • mammary gland development
  • neurotoxicity
  • genotoxicity
  • postmenopausal breast cancer

Anonymkode: d15d1...a03

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler. Folk i asia er mye friskere og slankere enn oss i vesten.

4 minutter siden, AnonymBruker said:

For spesifikt betennelse er studiene sprikende for de jeg så på. Jeg satte meg ikke nøye inn i hver studie jeg så på, men det er veldig mulig at de som opplevde forbedring på soya også ble anbefalt å trene mer, slutte å røyke, spise sunnere, og så videre. De blir ofte det i slike studier.

I denne studien har de gitt soya til mus og det er enesten forskjellen. Da var soya betennelsesfremmende og skadelig for beinhelsen.

Flere av stoffene i soya er kjente hormonforstyrrende stoffer. Ett av stoffene i soya er flavonoider. Flavonoidene i soya aktiverer begge østrogen-reseptorene, noe som absolutt ikke er bra. I en studie der de kuttet ut alle flavonoider, så var det mindre oksidativt stress og mindre DNA-skade. Jeg vil gjerne ha mindre oksidativt stress og mindre DNA-skade i alle fall.

Jeg kjenner også flere kvinner som mister mensen når de spiser soya. Det sier jo sitt om hvor skadelig det er for hormonbalansen...

Her lister de opp studier som har vist at soya og/eller isolerte isoflavoner er forbundet med:

• goitrogenic activity
  • oestrogenic activity
  • antithyroid activity
  • hypothyroid activity
  • hepatotoxicity
  • reproductive toxicity
  • infertility
  • endocrine disruption
  • intestinal toxicity
  • Alzheimer's
  • dementia
  • memory loss
  • accelerates puberty
  • growth toxicity
  • mammary gland development
  • neurotoxicity
  • genotoxicity
  • postmenopausal breast cancer

I Asia der menn spiser mye soya, så ser man ingen utbredte eller normale hormonproblemer. Menn i vesten mer testosteronproblemer enn dem.  Hormonet i soya er plantehormon, ikke menneskehormon. De er ikke det samme stoffet.

Anonymkode: e3ef7...28b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tviler. Folk i asia er mye friskere og slankere enn oss i vesten.

I Asia der menn spiser mye soya, så ser man ingen utbredte eller normale hormonproblemer. Menn i vesten mer testosteronproblemer enn dem.  Hormonet i soya er plantehormon, ikke menneskehormon. De er ikke det samme stoffet.

Anonymkode: e3ef7...28b

Jeg ville ikke sagt at det frikjenner soya akkurat... Asiatiske menn er veldig ofte mer feminine i utseendet. Har du kilde på at det ikke er hormonproblemer i Asia? Når jeg søker, så finner jeg ting som at asiatiske menn blir stadig mindre fruktbare på grunn av fallende sædkvalitet

Soya hemmer vekst... Så kanskje ikke så rart at asiatene er lavere enn oss i vesten? ;)  Gener har jo noe å si, men for å bli så høy som genene tillater, så trengs det høykvalitetsprotein, altså animalsk protein.

Hvordan baserer du helsa på soya-inntak? Jeg vil gjerne se en kilde på det. Jeg finner det motsatte. Kjøtt er positivt forbundet med forventet levealderDet landet i verden med høyest forventet levealder er Hong Kong og de spiser 202 kg kjøtt per innbygger. Vi spiser 118 kg kjøtt per innbygger og USA spiser 149 kg kjøtt per innbygger (tall fra 2020).

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soya er nok ikkje inflammatorisk, kva enn ein legg i det uttrykket. Om noko er det nok heller anti-inflammatorisk:

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-weight/diet-reviews/anti-inflammatory-diet/

Ikkje stol på nettstader som sel eit produkt eller ein livsstil, så vil nok desse kjeldene du får info frå bli lettare å navigere. Alltid ver kjeldekritisk.

On 10/7/2023 at 7:20 PM, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke sagt at det frikjenner soya akkurat... Asiatiske menn er veldig ofte mer feminine i utseendet. Har du kilde på at det ikke er hormonproblemer i Asia? Når jeg søker, så finner jeg ting som at asiatiske menn blir stadig mindre fruktbare på grunn av fallende sædkvalitet

Soya hemmer vekst... Så kanskje ikke så rart at asiatene er lavere enn oss i vesten? ;)  Gener har jo noe å si, men for å bli så høy som genene tillater, så trengs det høykvalitetsprotein, altså animalsk protein.

Hvordan baserer du helsa på soya-inntak? Jeg vil gjerne se en kilde på det. Jeg finner det motsatte. Kjøtt er positivt forbundet med forventet levealderDet landet i verden med høyest forventet levealder er Hong Kong og de spiser 202 kg kjøtt per innbygger. Vi spiser 118 kg kjøtt per innbygger og USA spiser 149 kg kjøtt per innbygger (tall fra 2020).

At asiatiske menn er «feminine i utseendet» er rein synsing. Når dei har spist mengder soya verda rundt i tusenvis av år er fallande sædkvalitet definitivt ikkje ein konsekvens av det, men kanskje heller aukande kjøttinntak? ;)

Ein må sjå på totalen av studier på området, ikkje enkeltstudiar. Her er ei bra oppsummering av forskninga på soyainntak: https://www.givelegacy.com/resources/soy-and-male-fertility/

Enkelte studiar visar faktisk positiv korrelasjon mellom fertilitet og soyainntak. Ein ting som har langt meir kraftig negativ assosiasjon er faktisk raudt og/eller prosessert kjøtt.

Soya er eit høgkvalitetsprotein som verken hemmer vekst eller har anna  effekter på mannleg hormonhelse: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33383165/

Her må du litt grundigare til verks gitt.

Endret av aazy
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...