AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #1 Skrevet 6. oktober 2023 Jeg har gått til en psykolg en stund, over 6 mnd, via videosamtaler og jeg kjenner på en erotisk tiltrekking. Kan fantasere om at vi har sex etc.. Vi kommer veldig godt overens og har en god kjemi. Er det flere som har opplevd dette eller lignende? Anonymkode: 11d96...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #2 Skrevet 6. oktober 2023 Har kun hatt kvinnelige psykologer og er hetero, så nei. Men så jo kjekke psykologer da jeg ventet på times osv, så tror ikke det er umulig å kjenne på det. Det er også trygt for deg å være åpen til denne personen, noe som også sikkert gjør noe med en. Å god kjemi kan vi ha med hvem som helst. Men anbefaler deg å bytte psykolog, dette kan aldri bli noe. Det er jobben til psykologen din, en stor del av livet som h*n sikkert har jobbet hardt for, trives med og har lyst å fortsette å jobbe som. Om ikke det går bra for deg at det ikke kan bli noe da? Så lenge det ikke tar så mye av oppmerksomheten din at du slutter å bry deg om andre du kunne ha tent på, å går glipp av mye i livet, så går det vel greit. Anonymkode: a6f84...c16 1
Doolittle Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 Det er visstnok veldig vanlig å utvikle følelser for terapeuten sin. Dere kommer godt overens og har god kjemi, så fint, men det er litt av jobben til psykologen din. H*n trenger at du slapper av og åpner deg for å kunne gjøre jobben sin så godt som mulig. H*n er ikke interessert i deg på den måten du ønsker. H*n er på jobb. Fortell om "problemet" ditt og se hva h*n sier. Kanskje kan dere jobbe med det slik at du kommer over det, eller så får du en henvisning til en annen psykolog som kan ta over (starte på nytt) behandlingen din. 5 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #4 Skrevet 7. oktober 2023 Det går mye tid på å tenke på han. Ja det er jo jobben hans, men samtidig så føler jeg at det er noe mer også fra han sin side. Han har gjort mye utenfor timene, (god mulig det er vanlig) men han har også sagt at han alltid ser frem til timene våre, og at han savnet timene når det var lang tid mellom timene. Han sa også at det ikke gjelder alle pasientene hans. Så jeg vet ikke, kanskje jeg legger noe i det eller så er han bare sånn😊 Alternativt avslutte det profesjonelle forholdet og spurt om han vil privat. TS Anonymkode: 11d96...0c3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #5 Skrevet 7. oktober 2023 Er visst ikke så uvanlig at pasienter faller for behandler, men uvanlig at pasienten tror de faktisk kan få vedkommende. Nå og får evig fremtid er han not for grabs for deg, da han også i ettertid kan miste lisensen på forhold med tidligere pasienter. Ta deg sammen og gjør en vurdering på på om du klare være like åpen og fokusert med noen du har følelser for. Føler du det lar du forelskelsen gli forbi, slik man gjør med andre upassende forelsker. Ellers skifter du behandler. Mange ung-jenter som er forelsket i Henry Styles også. De kommer over det uten å plage han med det. Det må du og klare. Anonymkode: b9e4a...5b9 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det går mye tid på å tenke på han. Ja det er jo jobben hans, men samtidig så føler jeg at det er noe mer også fra han sin side. Han har gjort mye utenfor timene, (god mulig det er vanlig) men han har også sagt at han alltid ser frem til timene våre, og at han savnet timene når det var lang tid mellom timene. Han sa også at det ikke gjelder alle pasientene hans. Så jeg vet ikke, kanskje jeg legger noe i det eller så er han bare sånn😊 Alternativt avslutte det profesjonelle forholdet og spurt om han vil privat. TS Anonymkode: 11d96...0c3 Nå har jeg så absolutt ingen seksuelle tanker om noen av de i mitt liv, men jeg er alvorlig syk, og har mye med helsepersonell å gjøre, og jeg har selv jobbet som det tidligere. Noen pasienter får en en tettere relasjon til. Sånn er det bare. Jeg har veldig tett forhold til noen av dem som følger meg tett opp, og det sier de selv også. Det er litt glidende overganger når en er tett på noen over mange år. Likevel må vi huske på at helsepersonell er på jobb. Jobben deres er å hjelpe. Jeg hadde selv pasienter jeg var tettere med (eldreomsorgen), og det er naturlig, men jeg var likevel på jobb, og sånn er det. En del av jobben var å bry seg, selv om det for meg også kom veldig naturlig. Mest sannsynlig er det ingen tanker fra psykologen din her. Han er bare vennlig. Blir dette en utfordring, bør du vurdere å bytte psykolog. Jeg har som sagt ingen personlige erfaringer med hverken seksuelle fantasier, eller tanker rundt dette med helsepersonell, men jeg vet du er en av mange. Mange har tanker om å «sette det ut i livet», men det er sjeldent en god ide, hverken for deg eller psykologen. Skulle det være noe «ekstra» der, så har han vært i en maktposisjon ifht deg med å være din behandler, som kan være ugunstig for et sunt forhold. (Må ikke være det, men kan være det.) Rådet mitt er å legge det bort. Anonymkode: 82dc3...cec 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #7 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har gått til en psykolg en stund, over 6 mnd, via videosamtaler og jeg kjenner på en erotisk tiltrekking. Kan fantasere om at vi har sex etc.. Vi kommer veldig godt overens og har en god kjemi. Er det flere som har opplevd dette eller lignende? Anonymkode: 11d96...0c3 Det er helt normalt og betyr at vedkommende har klart å lage en fortrolig relasjon. Et bra utgangspunkt for tillit og samarbeid. En person gir deg støtte, ser deg og hjelper deg, men på lik linje som med alle andre pasienter. Det betyr at du kjenner på følelsen men ikke at du eller han skal handle på den. Kort sagt vanlig, normalt og kan være et aktivum. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det går mye tid på å tenke på han. Ja det er jo jobben hans, men samtidig så føler jeg at det er noe mer også fra han sin side. Han har gjort mye utenfor timene, (god mulig det er vanlig) men han har også sagt at han alltid ser frem til timene våre, og at han savnet timene når det var lang tid mellom timene. Han sa også at det ikke gjelder alle pasientene hans. Så jeg vet ikke, kanskje jeg legger noe i det eller så er han bare sånn😊 Alternativt avslutte det profesjonelle forholdet og spurt om han vil privat. TS Anonymkode: 11d96...0c3 Her gjør han noe feil og går ut av sin profesjonelle rolle. Han gir håp om at akkurat du er mer spesiell enn alle andre pasienter og at det er noe personlig mellom dere. Det er mye oppbyggende han kan si som er sant og som holder seg innenfor rammene. Dette du opplever er ikke innenfor. Du skal føle at du er viktig, likt og er verdifull. Men ikke mer verdifull enn de andre. Det er ulovlig for ham å innlede noe med deg selv om dere avslutter den profesjonelle relasjonen. Anonymkode: 83ec1...efd 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #8 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har gått til en psykolg en stund, over 6 mnd, via videosamtaler og jeg kjenner på en erotisk tiltrekking. Kan fantasere om at vi har sex etc.. Vi kommer veldig godt overens og har en god kjemi. Er det flere som har opplevd dette eller lignende? Anonymkode: 11d96...0c3 Faktisk så kan selv kunstig intelligens utløse slike reaksjoner. Via en app kan man lage relasjoner og følelser lik forelder, kjæreste, kone og venn fordi dopaminutløsningen i hjernen vår ikke evner forskjell på kunstig intelligens og et menneske. Bevis på forelskelse via kun tekst eller tale er alle som blir forelsket via nettet. Personen på den andre siden er ikke alltid som på bildene og likevel blir vi forelsket via teksten vi blir presentert for. En person kan gi seg ut for å være en 20 år gammel jente så er det egentlig en 60 år gammel mann. Man kan bli forelsket kun via ord og det uavhengig av alder, kjønn og utseende. (Ref nettdating og historien om skjønnheten og udyret) .Og en psykolog behandler via ord. Derfor er forelskelse og erotisk tiltrekning like naturlig som å føle sinne. Vi tiltrekkes også av kjente følelser og i timer jobber du netopp med følelser som er kjent for deg. Din fortid, dine følelser. Det mest hemmelige og intime du eier og har. Kanskje kommer også følelsen av å bli reddet. Den kan også fremkalle forelskelse. Som i historien om ridderen på den hvite hesten. Anonymkode: 83ec1...efd 1
AllahBallah Skrevet 7. oktober 2023 #9 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det går mye tid på å tenke på han. Ja det er jo jobben hans, men samtidig så føler jeg at det er noe mer også fra han sin side. Han har gjort mye utenfor timene, (god mulig det er vanlig) men han har også sagt at han alltid ser frem til timene våre, og at han savnet timene når det var lang tid mellom timene. Han sa også at det ikke gjelder alle pasientene hans. Så jeg vet ikke, kanskje jeg legger noe i det eller så er han bare sånn😊 Alternativt avslutte det profesjonelle forholdet og spurt om han vil privat. TS Anonymkode: 11d96...0c3 Tenker måten han snakker med deg om timene på er ganske uprofesjonell, men nå er jo psykologer også bare mennesker. Tenker du her kan få deg «mer enn terapi-timer» dersom du virkelig ønsker det, for å si det sånn. Du gjør i så fall ikke noe ulovlig, men han gjør.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #10 Skrevet 7. oktober 2023 En erotisk følelse i denne sammenhengen har ikke noe med egen seksualitet å gjøre. Du føler noe for det du hører. Er vedkommende en kvinne så betyr ikke det at du har blitt lesbisk. Det betyr at du opplever en erotisk overføring. Greit å opplyse om så ingen blir i tvil om egen seksualitet og identitet. Anonymkode: 83ec1...efd
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #11 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg kjenner meg litt igjen her. Ikke romantiske følelser (jeg er 26 og han er over 60), så er ikke forelsket på noen måte. Men tenker på han når jeg..ja. Litt rart for vi jobber med kjipe seksuelle opplevelser på terapien. Men likevel blir jeg tent av det hjemme av og til. Anonymkode: 88ca5...064
Andro Skrevet 11. oktober 2023 #12 Skrevet 11. oktober 2023 Alle vi som jobber med mennesker opplever at noen av brukerne eller pasientene våre blir tiltrukket av oss eller forelsket. Mange forveksler positiv oppmerksomhet og omsorg med kjærlighet og seksuell interesse, og reagerer tilsvarende. Ingen av oss har heldigvis lov til å inngå romantiske eller erotiske forbindelser med brukere, pasienter, beboere eller hva man nå kaller dere rundt omkring i ulike tjenester. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #13 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg hadde samme tankene om min psykolog når jeg gikk til henne og vurderte lenge om jeg skulle spørre om å treffes privat. Jeg droppet det. Det du må huske på er at psykologen din er 100% profesjonell i sitt virke. Behandler og pasient går ikke sammen. La det være en fantastisk fantasi og hold deg til fantasien - ikke beveg deg inn i psykologens private sfære. Anonymkode: acb96...ced
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #14 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg hadde byttet psykolog. Anonymkode: 1bc9e...fc2
megda Skrevet 11. oktober 2023 #15 Skrevet 11. oktober 2023 Dette er normalt og forventet. Bare si det til behandleren din at du har oppfattet personen i en seksuell kontekst og utforsk det derfra. En god psykolog kan navigere dette uten problemer. 1
M.H85 Skrevet 11. oktober 2023 #16 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 23.48): Jeg har gått til en psykolg en stund, over 6 mnd, via videosamtaler og jeg kjenner på en erotisk tiltrekking. Kan fantasere om at vi har sex etc.. Vi kommer veldig godt overens og har en god kjemi. Er det flere som har opplevd dette eller lignende? Anonymkode: 11d96...0c3 Aldri😂 Men hørt det kan være vanlig, emosjonell trygghet mtp hans/huns jobb.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #17 Skrevet 11. oktober 2023 Er mann og hadde kvinnelig psykolog. Ble tiltrukket av henne. Hun var på samme alder som meg samtidig som hun viste enormt med sympati for meg. Men det var jo jobben hennes. Jeg visste jo også at hun ikke ble betatt av meg når alle samtalene våre gikk ut på at jeg fortalte hvor ille livet mitt var og at jeg ønsket at det skulle ta slutt. Det er ingen som blir sjarmert av slikt. Anonymkode: edca7...ab7 1
Andro Skrevet 11. oktober 2023 #18 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 7.10.2023 den 12.41): (..)han har også sagt at han alltid ser frem til timene våre, og at han savnet timene når det var lang tid mellom timene. Han sa også at det ikke gjelder alle pasientene hans. Så jeg vet ikke, kanskje jeg legger noe i det eller så er han bare sånn😊 Alternativt avslutte det profesjonelle forholdet og spurt om han vil privat. TS Han motiverer deg til å holde timeavtaler og sørger for at du holder kontinuiteten i behandlingen, ved å ikke få for store gap mellom timer. Dette er vanlige samtaleteknikker, for å holde deg på riktig spor. Det er også sant at noen er mer hyggelige å snakke med enn andre, f.eks. fordi de har grei tilfriskning eller har innviklede tilstander. Det er ikke et tegn på at han er romantisk eller erotisk interessert. Du legger noe i dette som kun eksisterer i ditt hode. Han er profesjonell; jobben hans er å få deg til å trives, slappe av og åpne opp, så han får gjort jobben sin. Han vil aldri ha lov til å omgås deg privat. Det er et brudd på Helsepersonelloven, som også gjelder når du evt. er frisk og/eller behandlingen/oppfølgingen er avsluttet. Du skal ikke sette ham i en vanskelig situasjon ved å foreslå noe slik, selv om han har alt ansvar for å sette grensene. De settes gjerne ved at du overføres til en annen behandler, og ikke ser ham mer.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #19 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 7.10.2023 den 12.41): Det går mye tid på å tenke på han. Ja det er jo jobben hans, men samtidig så føler jeg at det er noe mer også fra han sin side. Han har gjort mye utenfor timene, (god mulig det er vanlig) men han har også sagt at han alltid ser frem til timene våre, og at han savnet timene når det var lang tid mellom timene. Han sa også at det ikke gjelder alle pasientene hans. Så jeg vet ikke, kanskje jeg legger noe i det eller så er han bare sånn😊 Alternativt avslutte det profesjonelle forholdet og spurt om han vil privat. TS Anonymkode: 11d96...0c3 Det kunne min psykolog også finne på å si! Men hun sa det fordi det var veldig interessant og spennende å jobbe med meg! Det er nemlig ikke alle pasienter som faktisk er villige til å gå inn for å få det bedre! Noen klarer det bare ikke, mens andre ikke gidder fordi det gjerne er veldig mye jobb man må gjøre selv! Psykologbehandling er sjeldent en quick-fix! Anonymkode: 1a343...738
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #20 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 7.10.2023 den 12.41): Det går mye tid på å tenke på han. Ja det er jo jobben hans, men samtidig så føler jeg at det er noe mer også fra han sin side. Han har gjort mye utenfor timene, (god mulig det er vanlig) men han har også sagt at han alltid ser frem til timene våre, og at han savnet timene når det var lang tid mellom timene. Han sa også at det ikke gjelder alle pasientene hans. Så jeg vet ikke, kanskje jeg legger noe i det eller så er han bare sånn😊 Alternativt avslutte det profesjonelle forholdet og spurt om han vil privat. TS Anonymkode: 11d96...0c3 🚩 Hvis han sier ting som får deg til å føle deg som en mer "spesiell" klient enn andre, så er dette IKKE innafor i det hele tatt. Ja du er kanskje tiltrukket av han men man hører om de samme type historiene der kvinner blir utnyttet av behandleren sin.. Prøv å se forbi den fysiske tiltrekningen, for det her skriker rødt flagg på lang vei. Jeg hadde foretrukket å ha en behandler som gjør jobben sin profesjonellt.. og holder seg til det. Anonymkode: b56d9...3ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå