Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kveld var jeg på matbutikken, og fikk sjokk da jeg så en ansatt kaste brød og bakevarer rett fra hyllene, opp i en svær gjennomsiktig søppelpose som var nesten full da jeg kom. Den ansatte var flyktning, og likte det ikke, men måtte gjøre jobben sin.

Jeg sa i kassen hvor sjokkert jeg var, og gjerne ville kjøpe noe så det ikke ble kastet. Jeg fikk kjøpe et brød til 40%.

Hadde jeg jobbet på en matbutikk hadde jeg stjålet mat som skulle i søpla. Jeg hadde lagt det i fryseren min hvis mulig, og gitt bort det vi her i huset ikke ville ha.

Jeg er for feig til å bli «dumpsterdiver». Det er jo flombelysning, og sikkert kamera i nærheten. Men jeg heier på alle dere som tør å gjøre slikt. Flott jobba :spise:

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kommet noen nye regler for butikkene nå, slik at de må ha all mat i sekker som lukkes. Dvs. at det som er fullt brukbar mat til mennesker og dyr blir ødelagt fordi det presses sammen med dårlig/muglet/råtten mat, og kan derfor ikke brukes. Dette går utover ideelle organisasjoner m.fl.

Så dumsterdiverne vil nok få mindre mat fremover.

Anonymkode: 60337...421

Skrevet
MyMichelle skrev (27 minutter siden):

I kveld var jeg på matbutikken, og fikk sjokk da jeg så en ansatt kaste brød og bakevarer rett fra hyllene, opp i en svær gjennomsiktig søppelpose som var nesten full da jeg kom. Den ansatte var flyktning, og likte det ikke, men måtte gjøre jobben sin.

Jeg sa i kassen hvor sjokkert jeg var, og gjerne ville kjøpe noe så det ikke ble kastet. Jeg fikk kjøpe et brød til 40%.

Hadde jeg jobbet på en matbutikk hadde jeg stjålet mat som skulle i søpla. Jeg hadde lagt det i fryseren min hvis mulig, og gitt bort det vi her i huset ikke ville ha.

Jeg er for feig til å bli «dumpsterdiver». Det er jo flombelysning, og sikkert kamera i nærheten. Men jeg heier på alle dere som tør å gjøre slikt. Flott jobba :spise:

Dette er et velkjent fenomen i økonomien - man kaster ting for å holde prisene høye, slik man eksempelvis gjør med overproduksjon av matvarer i jordbruket; i stedet for å gi folk mer mat til billigere pris, kaster man maten, bruker den til dyrefor, eller til og med betaler bøndene for å bli kvitt produktene slik at prisen fortsatt holdes høy.

På samme vis mener en del loppemarkeder at det etter markedets slutt er bedre å hive usolgte ting i søppelkontainere enn å la andre få bruk for dette.

Anonymkode: 21bd8...c8f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
MyMichelle skrev (37 minutter siden):

Hva ser du for deg skal skje? Mtp flombelysning og kamera?

Ser du for deg at butikken vil ringe politiet? Og ser du i så fall for deg at politiet vil prioritere å rykke ut? Eller at de tilkaller en vekter, som ikke kan gjøre annet enn å be deg gå?

Det har vært flere saker i media der man påstår at å dumpsterdive er ulovlig. Men så lenge det ikke er kjørt i retten (og jeg aner ikke hvilket lovverk de tenker bruke) så er det å anse som helt ok. 

Anonymkode: a5f93...913

• Liker 3
Skrevet

Har nettop vært å plukka meg jordbær og druer, i går fant jeg meg ei stor og god marsipankake. Butikken jeg frekventerer har dunker for matavfall men der havner bare en liten del, fortinnsvis frukt og grønt, ofte med emballasje. Det er utrolig mye godsaker som blir kastet der, har hatt mange gratis middager. Får eksta god samvittighet når man redder god mat fra å ende opp som søppel!

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva ser du for deg skal skje? Mtp flombelysning og kamera?

Ser du for deg at butikken vil ringe politiet? Og ser du i så fall for deg at politiet vil prioritere å rykke ut? Eller at de tilkaller en vekter, som ikke kan gjøre annet enn å be deg gå?

Det har vært flere saker i media der man påstår at å dumpsterdive er ulovlig. Men så lenge det ikke er kjørt i retten (og jeg aner ikke hvilket lovverk de tenker bruke) så er det å anse som helt ok. 

Anonymkode: a5f93...913

Jeg ser for meg noen som kjører forbi skulle gjenkjenne meg, eller at ansatte som ser eventuelt opptak skulle gjøre det. At det skulle bli snakket på bygda om at jeg måtte være blitt fattig når jeg driver på med slikt. At jeg ville bli sett på som en tulling. Ville neppe tatt lang tid fra det ble sagt «Hun hentet mat fra butikksøpla» til «Hun driver på å roter i matsøpla til folk».

Endret av MyMichelle
  • Liker 1
Skrevet
MyMichelle skrev (6 minutter siden):

Jeg ser for meg noen som kjører forbi skulle gjenkjenne meg, eller at ansatte som ser eventuelt opptak skulle gjøre det. At det skulle bli snakket på bygda om at jeg måtte være blitt fattig når jeg driver på med slikt. At jeg ville bli sett på som en tulling. Ville neppe tatt lang tid fra det ble sagt «Hun hentet mat fra butikksøpla» til «Hun driver på å roter i matsøpla til folk».

Forstår at det kan bli snakk når man bor på et mindre sted der alle kjenner alle.

Men problemet er at samfunnet etter min (og mange andres) mening utvikler seg i helt feil retning, slik at man til syvende og sist kan bestemme seg om man vil vil være passiv i forhold til dette, eller ta et klart standpunkt, enten det er snakk om ideologi eller miljø.

Med en slik ideologisk innfallsvinkel vil det ikke lenger være flaut å rote i butikkens søppel, men man vil være en som synes det er trist at det kastes så mye mat i en verden der folk dør av sult, og man derfor aktivt går inn for å motvirke dette; den som er skurken her, er ikke den som plukker opp maten, men den som kaster den.

Anonymkode: 21bd8...c8f

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg jobba på bensinstasjon da jeg studerte. Tok med masse gratis brød og boller hjem! Det var egentlig ikke lov. Alt som ikke var kjøpt kl 23 på kvelden skulle kastes. Det er ganske trist,ja! 

Skrevet

Dumsterdiving hadde kanskje vært en ide. I går kveld var jeg og henta meg en stor veske med ting fra Too good to go. Jeg spiste nettopp frokosten min fra den pakken. 

Anonymkode: 1456e...234

Skrevet

Jeg har ikke råd til det. For dumpster diving er vel å stjele og det er straffbart.

Anonymkode: 67417...b71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...