Gå til innhold

Noen som faktisk har klart å få bedre holdning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kvinne på 32 år og blir mer og mer "krokrygget". Skuldrene henger litt fram og har fått en liten hump i nakken også. Når jeg klarer å rette meg opp og trekke skuldrene bakover så ser jeg så mye bedre ut! Men det er veldig anstrengende og slitsomt. Jeg vil gjerne gjøre noen øvelser som gjør det litt lettere..men er det noen som har øvelser som faktisk funker?

Anonymkode: 4f3a4...ee9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk på «ryggsele». Kanskje det kan hjelpe deg?

Skrevet

Man kan forbedre holdningen betydelig ved å være allminnelig greit trent (jevnlig styrketrening, gåturer osv., med påfølgende uttøying), generelt bevege seg mer og sitte mindre, og være mer til stede i kroppen slik at man kan korrigere seg selv når man begynner å sige sammen.

Enkeltøvelser, korsetter, seler og andre triks fungerer dårlig på sikt. Kroppen er kompleks, du må ta vare på hele systemet for å ha det bra!

Anonymkode: b1eb8...791

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Styrketrening hjelper meg. Nå er jeg for tiden syk og har ikke fått trent på noen uker, og merker dessverre at den dårlige holdningen begynner å komme tilbake. 

Anonymkode: 4dd58...8f2

• Liker 2
Skrevet

Gå til en fysioterapeut, helst en mensendieck-fysioterapeut - de er veldig gode i dette. Da får du korrigert hele holdningen, for det startet fra føttene og forplanter seg oppover i kroppen, påvirkes av arbeidsstilling, sittestilling osv.

Du kan trene deg sterkere og til en god holdning :)

Anonymkode: 41ab0...a73

Skrevet

Yoga with adriene på youtube hjalp meg 😊 tipper Yoga generelt hjelper

Anonymkode: 772a8...2ca

Skrevet

Tror også på yoga. Ikke som i 5 min yoga hver dag, men som i aktivt å drive med det. 45-60 min 4-5 ganger i uken over tid. Aldri hatt så bra holdning som når jeg drev med yoga. Men det tar jo myye tid

Skrevet

Yoga hjelper definitivt på holdningen min. Jeg har fått så mye mer bevegelighet, særlig i skuldrene og nakken. Jeg gjør 20-30 minutter yoga hver dag nå og har gjort det i noen måneder. Før det gjorde jeg yoga mer sporadisk, og det var også bra for meg. Men hver dag er noe helt annet!

Anonymkode: 1c187...719

Skrevet

For meg er det bevisstgjøring som har hatt mest å si. Min tendens til lut holdning henger tett sammen med hvordan jeg har det følelsesmessig. Opp med hodet må jeg si til meg selv mange ganger i løpet av dagen, for jeg føler ofte på skam og underlegenhet og synker automatisk sammen. 

Anonymkode: 725d2...d14

Skrevet

Tøy baksiden av lår og hele ryggen. Løser seg, men er du stiv så krever det disiplin. Bedre å bli myk enn å hele tiden måtte være bevisst og tvinge seg til å rette seg opp.

Skrevet
Nysgjerrigpetrine skrev (14 timer siden):

Søk på «ryggsele». Kanskje det kan hjelpe deg?

Dårlig råd. 

Du må styrke kjernemuskulaturen. Musklene bygges overhodet ikke av en slik sele. Tvert om. Det ser greit ut når man har den på bare. 

Mange har tung byste. Det hjelper å redusere den. 

Anonymkode: 15027...a80

Skrevet

Ja men jeg har gått til en psykomotorisk fysioterapeut som har hjulpet meg masse. Hun har vært gull for meg med tanke på dette🥇 Hun har speilet sitte måten min og fått meg virkelig til å kjenne forskjell i hele kroppen når jeg sitter som en "påle" og når jeg sitter som bekkenet er en "blomsterpotte", (ja det var hennes ord og jeg tror en må oppleve det for å riktig skjønne). Men det er ikke meningen vi mennesker skal verken sitte eller stå og gå som vi alltid har en stålstreng fra hode til beina. Men yoga øvelser hjelper veldig. Jeg gjør hver dag disse øvelsene i samråd med fysioterapeuten (og noen andre øvelser som f.eks clown) det ligger mange gode videoer ute på YouTube 

Skrevet

Styrking av brystrygg har gjort underverker for meg, frontbøy, rack walks, cleans osv

Anonymkode: 16fee...009

Skrevet

Jeg fikk mye bedre holdning av å starte med styrketrening, spesielt med fokus på skuldre og kjernemuskulaturen. Og ble kvitt langvarige skuldersmerter i tillegg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...