AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #41 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jo. Hilsen tidligere veganer gjennom 16 år. Anonymkode: 1f8b6...6d4 Deg igjen 😉 Anonymkode: 7f50a...1d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #42 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Dette er bare tull. Du overlever kanskje 1-2 år til uten fisk. Fisk er godt og bra for deg. Spis fisken din du. Anonymkode: a30a0...189 Bullshit. Jeg har vært veganer i 17 år og vil absolutt ikke spise den fisken. Anonymkode: 7f50a...1d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #43 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nå er det nok! Har aldri opplevd makan! Hva har fisken gjort deg for noe? Hvorfor skal fisken bli så hatet av enkelte her inne? Hvordan hadde du følt deg om du var fisken og leste her inne? Anonymkode: a30a0...189 Om du virkelig bryr deg om fisken så dreper du den ikke. Anonymkode: 7f50a...1d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #44 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Deg igjen 😉 Anonymkode: 7f50a...1d3 Dette gjelder nok mange. Jeg var veganer i "bare" 14 år, og er en av mange som måtte snappe ut av det nettopp fordi plantekilder er utilstrekkelig på sikt. Anonymkode: 4d9ac...52a 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #45 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fet fisk er den viktigste kilden vi har til d vitamin. Anonymkode: 1f8b6...6d4 Sol er den viktigste kilden vi har til D-vitamin. Sol er bra for mer enn bare D-vitamin. Det er også viktig for søvnregulering, hormonbalanse og mer. Anonymkode: 0afb8...e35 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #46 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er heller ikke nødvendig. Anonymkode: 7f50a...1d3 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei man må ikke få det i seg via animalske kilder. Anonymkode: 7f50a...1d3 Det går an å få i seg omega-3 fra planter, men det er vanskelig. Planter inneholder ikke EPA eller DHA, som er de omega-3-fettsyrene vi trenger. Planter inneholder ALA som må konverteres. Konverteringsraten er latterlig lav. ALA til EPA er på ca 6% ALA til DHA er på ca 4%. (Hvis kostholdet inneholder mye omega-6 (som et vegansk kosthold nesten alltid gjør), så er konverteringsratene redusert med ytterligere 40-50%. ) Vis meg et forslag til en vegansk dagsmeny som gir et menneske all næringen det trenger på 2000 kcal. Hvis du ikke klarer å vise en dagsmeny, så tar jeg det som en innrømmelse at et vegansk kosthold ikke gir oss all næringen et menneske trenger. Anonymkode: 0afb8...e35 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #47 Del Skrevet 8. oktober 2023 46 minutter siden, AnonymBruker said: Sol er den viktigste kilden vi har til D-vitamin. Sol er bra for mer enn bare D-vitamin. Det er også viktig for søvnregulering, hormonbalanse og mer. Anonymkode: 0afb8...e35 Du vil bli overrasket hvor mange som ikke klarer å få d vitamin fra sol, selv uten solkrem. Anonymkode: 07ea6...39d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #48 Del Skrevet 8. oktober 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Det går an å få i seg omega-3 fra planter, men det er vanskelig. Planter inneholder ikke EPA eller DHA, som er de omega-3-fettsyrene vi trenger. Planter inneholder ALA som må konverteres. Konverteringsraten er latterlig lav. ALA til EPA er på ca 6% ALA til DHA er på ca 4%. (Hvis kostholdet inneholder mye omega-6 (som et vegansk kosthold nesten alltid gjør), så er konverteringsratene redusert med ytterligere 40-50%. ) Vis meg et forslag til en vegansk dagsmeny som gir et menneske all næringen det trenger på 2000 kcal. Hvis du ikke klarer å vise en dagsmeny, så tar jeg det som en innrømmelse at et vegansk kosthold ikke gir oss all næringen et menneske trenger. Anonymkode: 0afb8...e35 Man kan gi et forslag på dagsmeny som gir næring i teorien for flere ting på plantebasert kost. Men det er nettopp det, i teorien. Plantemat er full av antinæringsstoffer, vi klarer ikke nyttiggjøre næringsstoffene på samme måte, og det er derfor at mange får problemer over tid. Siden problemene kan være ganske diffuse og komme snikende, så er det mange som ikke tenker over det, og ikke relaterer det til vegansk kost. Anonymkode: 07ea6...39d 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #49 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fet fisk er den viktigste kilden vi har til d vitamin. Anonymkode: 1f8b6...6d4 Ja, men den har lite jod i forhold til hvit fisk. Jod er kjempeviktig.. Anonymkode: 23cb8...c90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #50 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 22.37): Og jeg er frisk og fin og topptrent og har bra kropp. 🙂 Legen sier alltid "wow, du er frisk som en fisk" 👨⚕️ Ironisk, siden jeg ikke spiser fisk lol 😁 Så hvordan forklarer dere fiskefanatikere dette, da? Hva er det dere pleier å si? Fisk til middag minst 3-5 ganger i uken, pluss til lunsj og andre måltider? Ja? Skulle vel vært dau jeg da? 😅 Anonymkode: 0fe3a...ba2 Og jeg er frisk og rask som deg men drikker ikke vann. Klarer bare ikke smaken. Skulle nok vært dau jeg også🙃 Anonymkode: bfe63...152 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #51 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og jeg er frisk og rask som deg men drikker ikke vann. Klarer bare ikke smaken. Skulle nok vært dau jeg også🙃 Anonymkode: bfe63...152 Drikker kun melk og cola😊 Anonymkode: bfe63...152 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #52 Del Skrevet 8. oktober 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men den har lite jod i forhold til hvit fisk. Jod er kjempeviktig.. Anonymkode: 23cb8...c90 Jeg vet det, derfor jeg har kommentert jod tidligere i tråden. Nå snakket vi om d vitamin og omega 3 fettsyrer Anonymkode: 07ea6...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #53 Del Skrevet 8. oktober 2023 Spiser aldri oppdrettsfisk, kun litt villfisk (et par ganger i måneden). Anonymkode: 4d4c9...78d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingar-André Skrevet 8. oktober 2023 #54 Del Skrevet 8. oktober 2023 Ikke jeg heller. Fisk lokter blanding av varme sko og sure truser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 8. oktober 2023 #55 Del Skrevet 8. oktober 2023 Jeg spiser fisk og skalldyr fordi det er det jeg liker best å spise. 😋 det er så mye forskjellig og lett å variere både av type og pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonyme-meg Skrevet 9. oktober 2023 #56 Del Skrevet 9. oktober 2023 Har en mann som aldri har spist noe fra havet, egg eller frukt og grønt. Han er snart 50 år veltrent, helt fine blodptøver og nesten aldri syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #57 Del Skrevet 9. oktober 2023 31 minutter siden, Anonyme-meg said: Har en mann som aldri har spist noe fra havet, egg eller frukt og grønt. Han er snart 50 år veltrent, helt fine blodptøver og nesten aldri syk. Hvordan får han i seg f.eks nok jod, med mindre han tar tilskudd? Jod måles ikke på blodprøver. Anonymkode: 07ea6...39d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #58 Del Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan får han i seg f.eks nok jod, med mindre han tar tilskudd? Jod måles ikke på blodprøver. Anonymkode: 07ea6...39d Melk, yoghurt, brunost, salt med jod feks Anonymkode: 5caf5...7ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #59 Del Skrevet 9. oktober 2023 Tenker egentlig bare at du går glipp av mye god mat, og kanskje har et lite variert kosthold 🙂 Anonymkode: 41d6f...2b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 9. oktober 2023 #60 Del Skrevet 9. oktober 2023 Hvorfor tvinge i seg fisk mot sin vilje? Fisk spiser man jo fordi det er godt, ikke fordi det er sunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå