AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #1 Skrevet 6. oktober 2023 Og jeg er frisk og fin og topptrent og har bra kropp. 🙂 Legen sier alltid "wow, du er frisk som en fisk" 👨⚕️ Ironisk, siden jeg ikke spiser fisk lol 😁 Så hvordan forklarer dere fiskefanatikere dette, da? Hva er det dere pleier å si? Fisk til middag minst 3-5 ganger i uken, pluss til lunsj og andre måltider? Ja? Skulle vel vært dau jeg da? 😅 Anonymkode: 0fe3a...ba2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #2 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og jeg er frisk og fin og topptrent og har bra kropp. 🙂 Legen sier alltid "wow, du er frisk som en fisk" 👨⚕️ Ironisk, siden jeg ikke spiser fisk lol 😁 Så hvordan forklarer dere fiskefanatikere dette, da? Hva er det dere pleier å si? Fisk til middag minst 3-5 ganger i uken, pluss til lunsj og andre måltider? Ja? Skulle vel vært dau jeg da? 😅 Anonymkode: 0fe3a...ba2 Spiser heller ikke fisk, med unntak av fiskeboller. Ikke hjemmelaget, de smaker for mye fisk 🤣 Er også godt trent og har god helse. Født og oppvokst i Lofoten. Folk tror tydeligvis at det er obligatorisk å spise fisk da. Nei takk. Anonymkode: 3860f...247
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #3 Skrevet 6. oktober 2023 Bare pass på å få i deg nok d-vitamin i kostholdet ellers. Fisk er hauset opp, er ikke nødvendig. Eneste grunnen til at det anbefales er at det da spises istedenfor noe annet. Og «noe annet» er gjerne kaloririkt og direkte usunt (for mange nordmenn, men da sannsynligvis ikke deg). Så det har litt med kalorier også, veldig mange er fete, og en ren fiskemiddag er gjerne magrere og mer næringsrik enn en annen typisk middag (pizza, pasta osv). Jeg spiser masse rent kjøtt, kylling, egg, grønnsaker og meieriprodukter. Spiser en del ørret også, men det er ikke fordi det er fisk. Men godt, næringsrikt og proteinrikt. Ellers spiser jeg ikke fisk fordi jeg ikke liker smak/konsistens. Anonymkode: 5caf5...7ae 12
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #4 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Og jeg er frisk og fin og topptrent og har bra kropp. 🙂 Legen sier alltid "wow, du er frisk som en fisk" 👨⚕️ Ironisk, siden jeg ikke spiser fisk lol 😁 Så hvordan forklarer dere fiskefanatikere dette, da? Hva er det dere pleier å si? Fisk til middag minst 3-5 ganger i uken, pluss til lunsj og andre måltider? Ja? Skulle vel vært dau jeg da? 😅 Anonymkode: 0fe3a...ba2 Du burde spise mer fisk, Gjerne 2-3 ganger om dagen. Anonymkode: a30a0...189 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #5 Skrevet 6. oktober 2023 Du kan også lage fiske smoothies om du har dårlig tid: Litt vann 1 boks tunfisk 1 banan litt salt og pepper Anonymkode: a30a0...189 2 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #6 Skrevet 6. oktober 2023 Problemer pga. lave D-vit. og omega3-nivåer kommer snikende og minner om helt andre plager, og når det først begynner å vakke på seg, da kan det utvikle seg raskt. Sørg for å få i deg nok D-vit. og omega3, ts. Anonymkode: b4478...6eb 13 6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #7 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Og jeg er frisk og fin og topptrent og har bra kropp. 🙂 Legen sier alltid "wow, du er frisk som en fisk" 👨⚕️ Ironisk, siden jeg ikke spiser fisk lol 😁 Så hvordan forklarer dere fiskefanatikere dette, da? Hva er det dere pleier å si? Fisk til middag minst 3-5 ganger i uken, pluss til lunsj og andre måltider? Ja? Skulle vel vært dau jeg da? 😅 Anonymkode: 0fe3a...ba2 Hva spiser du i stedet da? Anonymkode: 9700f...f1b
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #8 Skrevet 6. oktober 2023 Det er vanlig feilinformasjon at man må spise fet fisk for å få i seg omega-3 og omega-6. Heldigvis bare tull. De fleste får i seg for mye omega-3 og ekstremt for mye omega-6. Marint omega-3 er ikke essensielt. Men animalsk omega-3 er essensielt. Vegetabilsk omega-3 må konverteres til de formene vi trenger dem i. Planter inneholder ofte ekstremt mye omega-6, så hvis vi følger de offentlige kostholdsrådene om å erstatte smør med margarin og planteoljer, så får vi i oss altfor mye omega-6. Omega-6 er betennelsesfremmende mens omega-3 er betennelsesdempende (med mindre man får i seg altfor mye, da blir omega-3 betennelsesfremmende det også) og forholdet mellom oemga-3 og omega-6 er viktig. Det ideelle forholdet er noe sånt som én del omega-3 til én del omega-6, altså 1:1, muligens 1:2. Ola og Kari Nordmann får i seg ca 1:40... For å forbedre dette forholdet kan man senke omega-6 (som vi allikevel får i oss aaaaltfor mye av) eller øke omega-3. Siden helsemyndighetene feilaktig er redde for mettet fett, så anbefaler de å øke inntaket av omega-3 for å forbedre forholdet mellom omega-3 og omega-6. Fisk er ikke nødvendig. Det er nok å spise kjøtt / innmat / egg / meieriprodukter. Alt dette inneholder omega-3 og omega-6. I bedre forhold og i de formene vi trenger dem i. Anonymkode: 0afb8...e35 5 8
snurk Skrevet 6. oktober 2023 #9 Skrevet 6. oktober 2023 Helt frisk kan du nå ikke være siden du følte ett behov for å opprette ett innlegg på kvinneguiden.no for å proklamere at du ikke spiser fisk 🤷♀️ 9 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #10 Skrevet 6. oktober 2023 Jeg er vegetarianer og har ikke spist fisk eller kjøtt på 23 år. Optimal helse og sunn vekt. Frisk som en fisk jeg også 😄 Anonymkode: 6625f...47e 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #11 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er vanlig feilinformasjon at man må spise fet fisk for å få i seg omega-3 og omega-6. Heldigvis bare tull. De fleste får i seg for mye omega-3 og ekstremt for mye omega-6. Marint omega-3 er ikke essensielt. Men animalsk omega-3 er essensielt. Vegetabilsk omega-3 må konverteres til de formene vi trenger dem i. Planter inneholder ofte ekstremt mye omega-6, så hvis vi følger de offentlige kostholdsrådene om å erstatte smør med margarin og planteoljer, så får vi i oss altfor mye omega-6. Omega-6 er betennelsesfremmende mens omega-3 er betennelsesdempende (med mindre man får i seg altfor mye, da blir omega-3 betennelsesfremmende det også) og forholdet mellom oemga-3 og omega-6 er viktig. Det ideelle forholdet er noe sånt som én del omega-3 til én del omega-6, altså 1:1, muligens 1:2. Ola og Kari Nordmann får i seg ca 1:40... For å forbedre dette forholdet kan man senke omega-6 (som vi allikevel får i oss aaaaltfor mye av) eller øke omega-3. Siden helsemyndighetene feilaktig er redde for mettet fett, så anbefaler de å øke inntaket av omega-3 for å forbedre forholdet mellom omega-3 og omega-6. Fisk er ikke nødvendig. Det er nok å spise kjøtt / innmat / egg / meieriprodukter. Alt dette inneholder omega-3 og omega-6. I bedre forhold og i de formene vi trenger dem i. Anonymkode: 0afb8...e35 Så du mener at dagens kjøtt inneholder omega 3? Kanskje før i tiden/ville dyr, men ikke med det foret dyrene får idag. De får haugevis med soya og korn som inneholder mye omega 6 og da vil kjøttet deres inneholde mer omega 6. Anonymkode: a30a0...189 2 2
Lill3My Skrevet 6. oktober 2023 #12 Skrevet 6. oktober 2023 Folk kan klare seg uten fisk, uten melk, uten karbo og uten veldig mye. Det går som regel greit dersom en får i seg de aktuelle næringsstoffene man går glipp av fra andre kilder. Dropper du fisk skal du bare være obs på det som allerede er nevnt (d-vitamin og omega-3: ta tran eller kapsler så får du begge). Og sjekk gjerne at du får i deg nok jod - veldig viktig for metabolisme ogthyroid -hormoner. et siste poeng er at fisk metter mye på relativt få kalorier - særlig nyttig for dem som ønsker p redusere vekten eller sliter med p holde den. Ettersom fisk ofte servers med poteter og grønnsaker, blir måltidene i seg selv ofte bedre alternativer enn retter med mer pasta eller ris, mer fete sauser og dressinger, og mer prosesserte kjøttprodukter. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #13 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så du mener at dagens kjøtt inneholder omega 3? Kanskje før i tiden/ville dyr, men ikke med det foret dyrene får idag. De får haugevis med soya og korn som inneholder mye omega 6 og da vil kjøttet deres inneholde mer omega 6. Anonymkode: a30a0...189 Viltkjøtt inneholder mer omega-3, men selvfølgelig inneholder "dagens kjøtt" omega-3. Som du sier vil maten deres påvirke fettsyre-innholdet og fettsyre-fordelingen i kjøttet, men alt kjøtt inneholder omega-3. Anonymkode: 0afb8...e35 4 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #14 Skrevet 6. oktober 2023 Spiser hverken fisk eller grønt. Kjedelig og for mye arbeid. Anonymkode: 627b9...9f4 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #15 Skrevet 7. oktober 2023 Og hvor gammel er du, TS? Så lenge du får i deg tilstrekkelig med jod og d vitamin/omega 3 fra viltkjøtt, egg, og meieri, så er det jo greit. Men det at noe er bra i dag, trenger ikke være realiteten om 10 år. Anonymkode: 1f8b6...6d4 6 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #16 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg spiser en del fet fisk, særlig ørret. Middag ca to ganger i uken. Men spiser faktisk aldri hvit fisk. Gjør det noe? Bruker salt tilsatt jod, samt tar multivitamin. Anonymkode: 5caf5...7ae
Gjest Kastanjefrø Skrevet 8. oktober 2023 #17 Skrevet 8. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 22.37): Og jeg er frisk og fin og topptrent og har bra kropp. 🙂 Legen sier alltid "wow, du er frisk som en fisk" 👨⚕️ Ironisk, siden jeg ikke spiser fisk lol 😁 Så hvordan forklarer dere fiskefanatikere dette, da? Hva er det dere pleier å si? Fisk til middag minst 3-5 ganger i uken, pluss til lunsj og andre måltider? Ja? Skulle vel vært dau jeg da? 😅 Anonymkode: 0fe3a...ba2 dette er omtrent like dumt som å si at siden noen har røyket hver dag i 70 år uten å få kreft er ikke røyking helseskadelig. Lavere inntak av omega-3 er assosiert med høyere LDL og lavere HDL, dvs. økt risiko for aterosklerose og koronarsykdom. Så når du får hjerteinfarkt som 62 år og ser livet passere i revy kan du tenke tilbake på dette innlegget og hvor forbanna lur du er. Endret 8. oktober 2023 av Kastanjefrø
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #18 Skrevet 8. oktober 2023 "Fiskefanatikere"? Den var ny. Spiser heller ikke fisk mer enn et par ganger i året, og det er mye pga. alle miljøgiftene. Anonymkode: 638e9...13d 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #19 Skrevet 8. oktober 2023 Kjipt å aldri spise sushi, tenker jeg. Men du bestemmer så klart selv Anonymkode: aff33...c25
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #20 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg har i stor grad sluttet å spise fisk, spiser litt sei. Oppdrettsfisk byr meg imot og viltfanget fisk er veldig dyrt. Anonymkode: e88a4...04c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå